Siden vi liker å spekulerer på dette forumet, så foreslår jeg at vi ser på hvor billig vi kan klare å få EBD. Det må bli et ca. 2 års perspektiv, pga. første år så vil du ha endel utgifter som du slipper andre året pga. EBD statusen. Dette vil ikke hjelpe de etablerte på dette forumet så mye, men vil være til hjelp for nye som ønsker å komme igang. Håper å gjøre dette så konkret så mulig, men først blir det mye spekulering. Første år: - Evt. nytt sas amex gir 20000poeng, som kan koste 4000kr - SAS Premium MC gir 12000poeng, som koster 1495kr - Fly reiser: <Forslag????> Andre år: - Evt. nytt sas amex gir 20000poeng, som kan koste 4000kr - SAS Premium MC gir 12000poeng, som koster 750kr - Fly reiser med ekstra poeng: <Forslag????> skal søke på reiser, når jeg kommer hjem fra jobb.
Mye spekulasjoner, og en veldig usikker Amex-opptjening.. Kan meddele at jeg startet ny periode 1. august, og har EBD i desember, uten å ha betalt annet enn avgifter på flybilletter og årsavgift på kredittkort, i tillegg til forbruk for å tjene poeng.
Da vil det være interesant å høre hvordan du fornyer din EBD iløpet av et år, det blir da et konkret eksempel (skulle gjerne brukt meg selv, men er ikke EBD neste år). Når det gjelder første året, så starter nye gjerne på null med bonuspoeng, og ingen CT. Da blir det å kjøpe biletter på vanlig måten, med penger.
Har i flere år kvalifisert til EBD på nesten bare fritidsreiser. Plusgrade på longhaul ungdomsbilletter og VIP Plus-billetter har vært nyttig i den sammenheng, og selve flybillettregnskapet har egentlig ikke vært veldig stort tatt antall reiser i betraktning.
Mitt reknestykke i år er slik: - OSL-MEL- ca 33 000 poeng 21 000kr - MC SAS - 12 000 poeng 1700 kr - Div turer i EU, 12 500 poeng kr 8000 - Turer i Norge og scandinavia, jobb 15000 poeng, "gratis" - EU, jobb 12000 poeng "gratis" - OSL-LAX, 16500 kr 5500 Koster meg 36,200 kr Ender opp på ca 50 legs og rundt 100 000 poeng. Satser på å få ein eller to turer på beste tilgjengligheit til USA neste år, mens familien reiser på Flypremium. Blir for 40-50 000 poeng av slikt...(Og då er det kun poengpris og avgifter på dette, så "gratis")
Det må nok flys Men svaret her er vel bonusbilletter i kategori Beste tilgjengelighet. Da slipper du unna med kun avgifter, samtidig som du håver inn grunnpoeng. Til gjengjeld koster det en del poeng også.
Ja, det er medregnet. Når eg flyg SQ, så er det ikkje bonus. Min anbefaling er å ta ein billett med LH-F, når dette er på tilbod. og drå på 300% bonus! Eg har også fått nokre ekstra grunn-poeng på grunn av kanselleringer med SAS, og synes det var jævla kjipt å få ekstrasørvis i sommer, når eg eigentleg ville bli over til neste dag... Prøvde å argumentere med at det går bra(om eg får kompensasjon), men eg står kanskje på lista til SAS over bråkemakere som står på kravet, og som det er best å slippe krav frå?
Ved å booke bonusbilletter med "beste tilgjengelighet". Da får jeg poeng for turen. Jeg tjener mye poeng i løpet av et år.
Som sagt så startet ny periode 1. august. Jeg er EBD, så jeg får 25% ekstra poeng på flyvninger. Alt er fritidsreiser. Hvis jeg har regnet riktig, så skal det bli ca slik: Aug-Juli SAS MC: 12.000p, kr 750,- (?) OSL-BGO-OSL: 626p, ca kr 1500,- OSL-KKN-OSL: 1.874p, ca kr 3000,- OSL-CPH-OSL: 1.874p, ca kr 2500,- OSL-ARN-HKG-PEK-CPH-OSL: 31.950p, ca kr 900,- (+ ca 180k poeng) OSL-EWR-DEN-EWR-OSL: 27.600p, ca kr 900,- (+ ca 150k poeng) OSL-ARN-MIA-OSL: 31.250p, ca kr 900,- (+ ca 150k poeng) OSL-AMS-OSL: 3.750p, ca kr 3500,- =110.924p, ca kr 14000,- (+ ca 480k poeng) Regnet litt feil i stad, så EBD er ikke på plass før i starten av januar, ved retur fra MIA.
Ser jo at EBD og beste tilgjengelighet gjør det vesentlig enklere å vedlikeholde status. Hvis det dukker opp én langtur til denne perioden (startet 1/8) tror jeg nok at jeg går for EBD og kopierer litt av din taktikk for å vedlikeholde status.
År 1 brukes til å opptjene gull (for 25% bonus - alternativet er å kjøpe et gullkort. En god pris er 3500 - jeg fikk mitt for det, men vanligvis dyrere. Inntil 5k, så dropper den per nå.) Sas MC premium for 12k grunnpoeng i året - 1500 Flygning til vestkysten av USA er det som gir mest poeng for pengene. Uten gullbonus trenger du da ca 4 flygninger (ikke medregnet plusgrade. Tjener du masse på payr og kan oppgradere tjener du noe mer, men tjener ikke inn en flyreise uten gullbonusen). På et godt salg kan man få billetter/mr-turer til ~3k (betalte 3300 for min tur til lax i bergens høstferie, og 2987 for min langhelg i Des til SFO). 1 t/r fra Norge-SFO/LAX gir som regel ca 4500 poeng hver vei (ca 6k med gullbonus). Altså 9k per tur. 45k-12k = 33 k. Med 4 turer drar du da altså inn 36k poeng og bikker dermed 48k for ca 12 000 kr i flybilletter + 1500 for kortet. 13500. Mitt regnskap for i år går nesten likt. Jeg kjøpte gavegull for 3500. Har 3 flygninger, Chicago (10k) + LAX (12k) + SFO (12k) + SAS Mc (8k - fikk i april). Altså 42k. Har også hatt småturer i Europa til Alicante, Stockholm, Frankfurt og Oslo. Europa-turene har jeg dog ikke betalt selv med unntak av Tyskland ( betalte 2k). Lander da på ca 15 500. (3k per usa tur, 2k for tyskland, 1500 for kort, 3500 gullkort). Sparer plusgrade til neste år og tar i bruk da. År 2: mål 90k. Har vel egentlig forklart hele fremgangsmåten. Plusgrade kan spare inn ca 1 av disse flygningene. Spesielt om du klarer å komme deg opp til biz (LAX/SFO gir da ca 25k poeng t/r). Altså 2 for 1. Du kan halvere prisene i utregningen med dette i mente. 12k for SAS MC - 1500. 78k resterende. Du får nå 11874 (ca 12k for hoderegningens skyld) per t/r pga 25% gullbonus. Trenger da 6,5 flygninger (si 6 da altså 18k), hvor du prøver å plusgrade til plus på alle flygninger (da trenger du bare få gjennom 2 av disse eller 1 t/r - plus gir ca 17k) + bittelitt til. tl;dr utregningene: 13,5/15k første året for gull, ~20-21k andre året for diamond.
Er Ikke dette veldig dyrt og ulønnsomt? Med mindre målet er kun å oppnå EBD? Får vel mye mer for poengene med biz/first med CT. Eller får du så mye poeng igjen at det kanskje ikke blir så mye reelt EB ut?