Hvor bra er passet ditt, sånn eeeegentlig?

Tråd i 'Reisemål' startet av Cecilie, 04. juli 2014.

  1. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Kom over denne artikkelen på Huffington Post her om dagen

    http://www.huffingtonpost.com/2014/06/30/passports-map_n_5536914.html

    Der er det en veldig bra grafikk som viser hvor "godt" passet ditt er, altså, hvor mange land du kan reise visumfritt til (eller ordne visa-on-arrival)

    "A passport from the United States allows its citizens free access to 172 other countries.

    But not all travelers have such an overwhelming spread of choices: Residents of Iraq, for example, can access only 31 countries with their passport. Venturing away from Afghanistan? Your options dwindle to 28 countries."

    Så hvordan gjør Norge det?

    Sammen med blant annet Canada og Frankrike, så kan vi reise visumfritt til 170 nasjoner i verden.

    På toppen av listen av "gode" pass ligger Finland, Sverige og UK, med 173 nasjoner.
     
    tommy777 liker dette
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    At USA ligger over Norge, overrasker meg.

    Jeg har liksom på følelsen av at det alltid er noe som må ordnes med fruens pass, mens mitt er cool and the gang. Chile, Brazil og Argentina er eksempler.
     
  3. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    USA innførte vel visumplikt for Brasil, så svarte Brasil ikke overraskende med samme mynt, til mange amerikaneres irritasjon.
     
  4. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det er upresist. Det er ikke snakk om 170 nasjoner (eller land - begge begreper er dessuten åpen for diskusjon), men territorier eller områder (som jeg regner med har eget grenseregime). Det er begrenset til 219 territorier i listen brukt som kilde, mens det er 199 pass som er vurdert (det er vel de fleste land og områder som utsteder eget pass som er annerkjent internasjonalt helt eller delvist).
    De 20 områdene som kommer i tillegg er Norfolk Island, Cook Islands, Guam, Northern Mariana Islands, Puerto Rico, Samoa, Virgin Islands (US), Aruba, Curacao, St. Maarten, Bonaire, St Eustatius, Saba, French Guiana, French Polynesia, French West Indies, Mayotte, New Caledonia, Reunion. Fem av disse er amerikanske områder og dermed så hopper USA fem plasser fram siden dette er "egne" områder.
     
    bjornjohansen liker dette
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan kan man finne ut hvilke land man har tilgang til da? Ser at folk fra Thailand kan dra til 68 land, mens folk fra Philippinene kan reise til 58. Kunne vært moro å visst hvilke land dette dreier seg om.

    Noen forslag?
     
  6. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Bizflyer liker dette
  7. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113

Del denne siden