Hvor dårlig går oljeruta til Houston, egentlig?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av CrotchRocket, 02. juni 2015.

  1. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,609
    Bonuspoeng:
    93
    Last edited: 02. juni 2015
  2. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kun SAS som vet hvordan det går, men absolutt alle som har innsikt i systemene sier at det er bedre og bedre fyllingsgrad. At det selges billigere billetter off season er ikke noe nytt, så her er det nok bare bonusfebers behov for clickbait-overskrifter som er det dårlige ;)
     
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,511
    Likes mottatt:
    6,286
    Bonuspoeng:
    113
    Døøøøh, rull inn litt da... Å kalle det en click-bait side synes jeg er bra urimelig faktisk. Skal du ha 100% nøytralt innhold så får du abbonere på telefonkatalogen.

    I disse tider med grisetilbud på ruten (som eneste SAS intercontrute med tilbud i business) og dårlige tider i oljebransjen, så er det et svært betimelig spørsmål å komme med. Og en tittel som er helt innafor.
     
    afirm, Bjartne, bern747 and 15 others like this.
  4. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, hvis man bare vil tolke glasset som halvtomt så kunne sikkert ruta vært utsolgt på hver avgang og allikevel hadde det vært feil og galt. Hadde ikke overrasket meg ;)
     
  5. MilageRune

    MilageRune Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    SAS forsøker visstnok å øke belegget på ruta ved å eksponere (friste?!) denne mot også andre kundegrupper enn kun de som har hydrokarboner som levebrød. Dette ble jeg forklart av en kar som jobber i Global Sales hos SAS i forbindelse med dialogmøte forrige uke her i bartebyen.
    Ett grep i så måte vil naturligvis kunne være kampanjer som de vi har sett den senere tiden.
     
  6. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er jo ikke disse tallene private, men i høyeste grad offentlig. Det viser seg at Cecilie har helt rett.

    Høyeste load factor hadde de i november med 55,7%, deretter var det ett sorgens kapittel i svake måneder for alle selskaper, men etter man begynte å åpne for redemption og å pushe billetter billig, har det tatt seg litt opp igjen, men ikke til samme høydene.

    MÅNED Utreise Retur Totalt Gjennomsnitt Prosent
    AUG14 210 204 414 18,8 42,7 %
    SEP14 637 553 1190 23,8 54,1 %
    OKT14 678 613 1291 23,9 54,3 %
    NOV14 534 544 1078 24,5 55,7 %
    DEC14 292 339 631 16,6 37.7 %
    JAN15 427 390 817 17,0 38,6 %
    FEB15 412 407 819 17,1 38,9 %
    MAR15 461 455 916 19,9 45,2 %
    APR15 400 377 777 18,5 42,9 %
    AUG14-APR15 4051 3882 7933 20,2 45,9 %

    Og selv om man nå ser en økning igjen, er det soleklart at antall billetter på ID (og dem er det mange av), bonusbilletter og en salgspris på 75% under vanlig pris gjør at alle bortsett fra komisk Ali ser at man sliter.

    Og ingen er happy for det, det er ingen som ønsker SAS dårlig, tvert imot. Men tallene er klare
     
    Islending, TOS, VC-10 and 10 others like this.
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig synd! Rett og slett jæ*** kjipt at SAS får en global "oljepriskrise" i fanget når de faktisk satser på noe nytt og spennende..

    Hjelper ikke å rope om gode (bedre) fyllingstall når man samtidig har dumpet prisene. Dessverre :rolleyes:
     
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,458
    Likes mottatt:
    2,465
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er rett og slett trist. Endelig åpner SAS en relativt spennende langdistanserute med ett friskt konsept og så går det ikke bra. Vi som gjerne skulle ha sett (mange) flere langdistanseruter fra SAS kan ikke annet enn å synes at dette er kjedelige nyheter.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,711
    Likes mottatt:
    2,046
    Bonuspoeng:
    113
    Sant. Jeg minnes de skulle starte opp med SFO våren 2002, så kom 9/11 høsten før... De har hatt en del uflaks.
     
  10. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    1,102
    Bonuspoeng:
    93
    Blir litt for enkelt å snakke om uflaks. På en rekke områder ligger SAS´ evne til å fatte og gjennomføre strategiske beslutninger flere lysår etter konkurrentene. Norge fant olje på slutten av 60-tallet...
     
  11. view

    view Senior Medlem

    Innlegg:
    949
    Likes mottatt:
    732
    Bonuspoeng:
    93
    Det hjelper vel ikke at DN.no fortsetter å omtale dette som "luksusrute". Klinger dårlig sammen med nedbemanninger og kostnadskutt i oljebransjen.

    http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/06/02/2116/SAS/20-passasjerer-i-snitt-p-sas-luksusrute

    Håper SAS kommer seg over kneika her og at ruten er liv laga, det er et innovativt produkt med en slik direktelinje. Har også et ønske om at check-in bloggen ikke gis en dag i solen hvis ruten legges ned eller flyttes til Køben... siden de har jobbet hardt og lenge mot den.
     
  12. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    1,237
    Bonuspoeng:
    113
    Tror ikke så mange av de kundene leser Checkin .. Man kjøper de flyreisene man trenger eller vil ha uansett.
     
  13. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, totale passasjertall er ikke private. Men bookingtall og detaljert info om passasjerene er privat. Siden du har full kontroll på hvor mange prosent ID-pax som er ombord, hvor mange prosent som flyr på bonusbilletter og ellers en påstått dyp innsikt i hvilke bookingklasser som finnes på ruten - så har du tydeligvis noen som lekker deltajert info om bookingtall og info som uvedkommende ikke har noe med. Dette er ikke lovlig.
     
    watchaddicted liker dette
  14. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Kan anbefale en bok jeg leste som heter "Married with SAS".
     
    Bizflyer, Kjakan, Henrik and 4 others like this.
  15. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    353
    Likes mottatt:
    333
    Bonuspoeng:
    63
    Heller det enn Norwegian ;)
     
  16. peterfox

    peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,006
    Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    113
    Den 30. april var det 44 pax - fullt hus, men det var også i dagene før Olje-messa i Houston startet.
    Jeg har ingen ide om hva de ulike passasjer-kategoriene hadde betalt for gildet, men vet at det var omlag 8 på awards, og mye kjendis-tryner.
    Det som var ulempen på denne flighten var at dinner-service tok omlag 4 timer, så man husket ikke hva man hadde spist til forrett, da desserten ble servert :)
     
  17. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
    Lol... Nå tror jeg du skal lese hva jeg skriver. Jeg sitter ikke med privat info, men jeg observerer. Jeg observerer at du ikke jobber i SAS, men i posten over sier du at du har tilgang til privat informasjon, noe som du også sier ikke er lovlig ;)

    Vi vet at bonusbilletter ikke var tilgjengelig når ruten åpnet. Vi vet også at man har siden gjort disse tungt tilgjengelig og pushet tungt på med en masse kampanjer fra mars både revenue og redemption og at tallene går svakt opp. Hva er effekten av at man selger billettene for 9k mot 40k, hvorfor gjør man det? Hva er en vanlig effekt av at man rabatterte ett produkt med 75%?

    Hadde SAS solgt alle setene på ruten til en bra pris, er ett gjennomsnitt på 40% slett ikke er bra nok. Når man vet at det er ID, EB og tungt rabatterte billetter blir solgt, vet man at det garantert er mIndre enn de offentlige tallene som selges til akseptabel pris og da går det ikke bra.

    Når det gjelder ID, kjenner jeg, som deg, mange som jobber i SAS. I går f.eks kjenner jeg 4 personer som var på IAH-SVG, eller 10% av setene.
     
  18. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Kjakan liker dette
  19. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Var det det jeg sa? Jeg sa: alle som har innsikt i systemene sier at det er bedre og bedre fyllingsgrad
    Dette stemmer 100% med tallene som er offentlig tilgjengelig. Det er i dag bedre fyllingsgrad enn det var under oppstarten.

    Det DU sier, er: ser en økning igjen, er soleklart at antall billetter på ID (og dem er det mange av), bonusbilletter og en salgspris på 75% under vanlig pris (...)
    Altså må du ha en innsikt i systemer andre ikke har - siden du uttaler deg så skråsikkert og åpenbart ("soleklart") har bestemt deg for at din tolkning av tallene er sannheten. Du viser også i posten ovenfor til at du vet om en flight hvor 10% av setene var ID-billetter. Gratulerer, tidenes mest solide statistiske grunnlag for en analyse av en flyrutes fyllingsgrad. Med mindre du selvsagt har tilgang på eksakt data som prosentvis deler opp alle bookingklasser og dermed kan uttale deg så skråsikkert. Hvis ikke, er det rimelig tynt å uttale seg så ekstremt bastant (nordlening oder nicht) om en rute man da strengt tatt har et syltynt grunnlag å uttale seg om angående bookingklasser.

    Ja, det er klart det er dritsynd at oljeprisen går ned - ja det er klart det påvirker ruta. Poenget mitt var ganske enkelt at dette er en overdrevent negativ tolkning som jeg anser mer å være en clickbait-vridning, på en sak som slettes ikke ser *så* dårlig ut som bonusfeber skal ha det til å være. Det viser også tallene, som er offentlig tilgjengelig. Det er ikke noe voldsom økning, nope det er ikke ideelle tall - men det er heller ikke "ruta legges ned til neste uke?! når skal den egentlig legges ned herregud seriøst?!"-tilstand.
     
  20. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
    En dag er ett eksempel, men det er ganske så godt kjent internt i SAS at ruten er bankers for id reisende og haugevis har tatt ruten siden de andre intercont rutene til USA er fulle og går bra.

    Vi har alle tallene bortsett fra mai på bordet og frem til mai går ruten slettes ikke bedre enn i begynnelsen, i begynnelsen var det ikke åpent for redemption og man ga heller ikke seter vekk til 75% avslag. I september og oktober gikk det suverent best, de månedene solgte man billetter til 40kish minus avtalerabatter.

    Man begynte med kampanjer etc på nyåret (mars?) Dersom fyllningsgraden ikke går opp kraftig etter en kampanje der man rabatterte ruten 75%, samt gir halv pris på redemption, blir jeg beyond overrasket. Flyet må være tilnærmet fullt alle dager for at man skal tjene penger med sommerpriser.

    Mai og hele sommeren er svak på forretningstrafikk og til og med gudene du ber til i apburen har sagt offentlig at disse månedene forventer man dårlig salg til forretningssreisende, derfor har man kampanjer, så dersom fyllningsgraden går opp i sommer er det sikkert som banken at dette er kunder som har betalt mye mindre en man trenger på ruten. Det kan ikke en gang du krangle på. Forretningssreisende bestiller ikke billetter til september og senere nå, så det er alt for tidlig å si hvordan høsten vil se ut.

    Ting tar tid, men i desember vil man se om ruten er liv laga eller ikke. Flyr man da fortsatt med 19 pax i snitt hver dag, er det på tide å pakke sammen
     

Del denne siden