Ref denne: http://bonusfeber.no/hvor-darlig-gar-oljeruta-til-houston-egentlig/ Svar, iflg Stavanger Aftenblad i dag: ca 50%. Er flyet halvfullt eller halvtomt? http://www.aftenbladet.no/energi/Flyr-med-halvfullt-oljefly-til-Houston-3709505.html
Døøøøh, rull inn litt da... Å kalle det en click-bait side synes jeg er bra urimelig faktisk. Skal du ha 100% nøytralt innhold så får du abbonere på telefonkatalogen. I disse tider med grisetilbud på ruten (som eneste SAS intercontrute med tilbud i business) og dårlige tider i oljebransjen, så er det et svært betimelig spørsmål å komme med. Og en tittel som er helt innafor.
SAS forsøker visstnok å øke belegget på ruta ved å eksponere (friste?!) denne mot også andre kundegrupper enn kun de som har hydrokarboner som levebrød. Dette ble jeg forklart av en kar som jobber i Global Sales hos SAS i forbindelse med dialogmøte forrige uke her i bartebyen. Ett grep i så måte vil naturligvis kunne være kampanjer som de vi har sett den senere tiden.
Nå er jo ikke disse tallene private, men i høyeste grad offentlig. Det viser seg at Cecilie har helt rett. Høyeste load factor hadde de i november med 55,7%, deretter var det ett sorgens kapittel i svake måneder for alle selskaper, men etter man begynte å åpne for redemption og å pushe billetter billig, har det tatt seg litt opp igjen, men ikke til samme høydene. MÅNED Utreise Retur Totalt Gjennomsnitt Prosent AUG14 210 204 414 18,8 42,7 % SEP14 637 553 1190 23,8 54,1 % OKT14 678 613 1291 23,9 54,3 % NOV14 534 544 1078 24,5 55,7 % DEC14 292 339 631 16,6 37.7 % JAN15 427 390 817 17,0 38,6 % FEB15 412 407 819 17,1 38,9 % MAR15 461 455 916 19,9 45,2 % APR15 400 377 777 18,5 42,9 % AUG14-APR15 4051 3882 7933 20,2 45,9 % Og selv om man nå ser en økning igjen, er det soleklart at antall billetter på ID (og dem er det mange av), bonusbilletter og en salgspris på 75% under vanlig pris gjør at alle bortsett fra komisk Ali ser at man sliter. Og ingen er happy for det, det er ingen som ønsker SAS dårlig, tvert imot. Men tallene er klare
Veldig synd! Rett og slett jæ*** kjipt at SAS får en global "oljepriskrise" i fanget når de faktisk satser på noe nytt og spennende.. Hjelper ikke å rope om gode (bedre) fyllingstall når man samtidig har dumpet prisene. Dessverre
Dette er rett og slett trist. Endelig åpner SAS en relativt spennende langdistanserute med ett friskt konsept og så går det ikke bra. Vi som gjerne skulle ha sett (mange) flere langdistanseruter fra SAS kan ikke annet enn å synes at dette er kjedelige nyheter.
Sant. Jeg minnes de skulle starte opp med SFO våren 2002, så kom 9/11 høsten før... De har hatt en del uflaks.
Blir litt for enkelt å snakke om uflaks. På en rekke områder ligger SAS´ evne til å fatte og gjennomføre strategiske beslutninger flere lysår etter konkurrentene. Norge fant olje på slutten av 60-tallet...
Det hjelper vel ikke at DN.no fortsetter å omtale dette som "luksusrute". Klinger dårlig sammen med nedbemanninger og kostnadskutt i oljebransjen. http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/06/02/2116/SAS/20-passasjerer-i-snitt-p-sas-luksusrute Håper SAS kommer seg over kneika her og at ruten er liv laga, det er et innovativt produkt med en slik direktelinje. Har også et ønske om at check-in bloggen ikke gis en dag i solen hvis ruten legges ned eller flyttes til Køben... siden de har jobbet hardt og lenge mot den.
Tror ikke så mange av de kundene leser Checkin .. Man kjøper de flyreisene man trenger eller vil ha uansett.
Den 30. april var det 44 pax - fullt hus, men det var også i dagene før Olje-messa i Houston startet. Jeg har ingen ide om hva de ulike passasjer-kategoriene hadde betalt for gildet, men vet at det var omlag 8 på awards, og mye kjendis-tryner. Det som var ulempen på denne flighten var at dinner-service tok omlag 4 timer, så man husket ikke hva man hadde spist til forrett, da desserten ble servert
Lol... Nå tror jeg du skal lese hva jeg skriver. Jeg sitter ikke med privat info, men jeg observerer. Jeg observerer at du ikke jobber i SAS, men i posten over sier du at du har tilgang til privat informasjon, noe som du også sier ikke er lovlig Vi vet at bonusbilletter ikke var tilgjengelig når ruten åpnet. Vi vet også at man har siden gjort disse tungt tilgjengelig og pushet tungt på med en masse kampanjer fra mars både revenue og redemption og at tallene går svakt opp. Hva er effekten av at man selger billettene for 9k mot 40k, hvorfor gjør man det? Hva er en vanlig effekt av at man rabatterte ett produkt med 75%? Hadde SAS solgt alle setene på ruten til en bra pris, er ett gjennomsnitt på 40% slett ikke er bra nok. Når man vet at det er ID, EB og tungt rabatterte billetter blir solgt, vet man at det garantert er mIndre enn de offentlige tallene som selges til akseptabel pris og da går det ikke bra. Når det gjelder ID, kjenner jeg, som deg, mange som jobber i SAS. I går f.eks kjenner jeg 4 personer som var på IAH-SVG, eller 10% av setene.
http://www.amazon.co.uk/Biting-Bullet-Living-SAS-Married/dp/0002558076 Er jo ikke merkelig at side title er "Biting the bullet"
En dag er ett eksempel, men det er ganske så godt kjent internt i SAS at ruten er bankers for id reisende og haugevis har tatt ruten siden de andre intercont rutene til USA er fulle og går bra. Vi har alle tallene bortsett fra mai på bordet og frem til mai går ruten slettes ikke bedre enn i begynnelsen, i begynnelsen var det ikke åpent for redemption og man ga heller ikke seter vekk til 75% avslag. I september og oktober gikk det suverent best, de månedene solgte man billetter til 40kish minus avtalerabatter. Man begynte med kampanjer etc på nyåret (mars?) Dersom fyllningsgraden ikke går opp kraftig etter en kampanje der man rabatterte ruten 75%, samt gir halv pris på redemption, blir jeg beyond overrasket. Flyet må være tilnærmet fullt alle dager for at man skal tjene penger med sommerpriser. Mai og hele sommeren er svak på forretningstrafikk og til og med gudene du ber til i apburen har sagt offentlig at disse månedene forventer man dårlig salg til forretningssreisende, derfor har man kampanjer, så dersom fyllningsgraden går opp i sommer er det sikkert som banken at dette er kunder som har betalt mye mindre en man trenger på ruten. Det kan ikke en gang du krangle på. Forretningssreisende bestiller ikke billetter til september og senere nå, så det er alt for tidlig å si hvordan høsten vil se ut. Ting tar tid, men i desember vil man se om ruten er liv laga eller ikke. Flyr man da fortsatt med 19 pax i snitt hver dag, er det på tide å pakke sammen
Man kan jo også spørre seg om hva som er best: At fuel nå kan kjøpes til nesten halv pris for hele året til hele SAS flåten eller om oljebransjen sliter og en enkelrute ikke går så bra som forventet pga det
Og så var der en ny runde på SVG-IAH til kun 50.000 EB point: https://www.sas.dk/eurobonus/tilbud-og-nyheder/manedens-bonusrejser/ Helt fantastisk kan den ligesom ikke gå med antallet af kampagner....
Med tilbudsprisen - 9999 og bonus-discount på 50%, er det jo nesten som kjøp 3 - betal for 2, da man opptjener nesten 50K grunn-poeng på to reiser. Da blir det jo kun NOK 6666,- pr runde