Hvor drar "ingen" på sommerferie?

Tråd i 'Reisemål' startet av Wanderlust, 01. mai 2022.

  1. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93
    Synes egentlig ikke typiske turiststeder i høysesong er noe særlig; mas, køer og trengsel overalt. Kunne likevel tenke meg å reise et eller flere steder i sommer, og spørsmålet er da hva som er de mest upopulære reisemålene; både i Norge/Skandinavia, Europa og andre steder.

    Kriteriene er:
    - God tilgang på bonusbilletter (ikke påkrevet med biz, økonomi duger om det er det jeg finner).
    - Ingen Covid-restriksjoner (har mine 3 doser Pfizer).
    - Gjerne behagelig prisnivå på hotell og mat.

    Har egentlig ikke ikke noe preferanser eller tanker ut over dette.

    Noen som har noen idéer?
     
    travelislife liker dette
  2. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,377
    Likes mottatt:
    5,491
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel helst slik alle vil ha det men ganske umulig når store deler av verden har ferie på samme tid. Russland? :p:eek:
     
    ina, The_Dude, travelislife and 3 others like this.
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,193
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Typisk forretningsdestinasjoner som Frankfurt, Brussel, Aberdeen, kanskje Madrid burde ha moderat stressnivå på sommeren. Flyreisen kan allikevel bli masete, siden folk gjerne uansett er på reisefot.
     
    Last edited: 01. mai 2022
  4. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,005
    Bonuspoeng:
    183
    Tror stedet ingen turister reiser på ferie i år er Kina :)
     
    ina and travelislife like this.
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,805
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det er vanskelig å finne destinasjoner med god tilgang til bonusbilletter som møter dine kriterier. Jeg finner generelt veldig få destinasjoner i SAS Bonus om sommeren.

    Ellers har jeg opplevd at Sentral/Øst-Europa utenfor hovedstedene er gode reisemål der man ofte møter få turister. Jeg tenker f.eks. Polen (med unntak Gdansk/Krakow), Tsjekkia, Ungarn og Romania. Jeg har møtt veldig få turister i alle disse landene så snart jeg var borte fra hovedstaden.
    Om høsten har jeg sikret meg bonusbilletter til Beirut - vil tro det er få turister der også og med en poengpris på 30 000 poeng er vel Beirut en "sweet spot" i poengtabellen? Og ja, jeg er klart over at Libanon er i en økonomisk krise.
     
  6. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,558
    Likes mottatt:
    24,258
    Bonuspoeng:
    183
    Sarajevo? Ser ut til å vere grei tilgang på økonomibillettar med *A i sommar. Har høyrt det skal vere greit prisnivå der. Ingen typisk turistdestinasjon.
     
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    8,732
    Bonuspoeng:
    183
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,283
    Likes mottatt:
    17,667
    Bonuspoeng:
    293
    Sørlandet! Lillesand, og til nød Kristiansand for å ha en flyplass å lande på. Trenger ikke noe ytterligere i sommer …

    Mye ledig …

    332ED1A1-1E6D-49B1-A6F5-41DA418AC078.jpeg

    Og en bra avsluttning på sommeren:
    http://www.supogstup.no/
     
  9. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93

    Bor på Sørlandet, midt mellom KRS og TRF, så det blir liksom det eneste uaktuelle reisemålet :)

    Og hva angår arrangementet du anbefaler, kan jeg nevne at jeg for noen år siden jobbet i Lillesand. Første dagen i byen så jeg en reklameplakat for "Sup & Stup", og min første tanke var "DÆVEN, HER HAR DE KULE FESTER!!!"
     
    travelislife and jgroneng like this.
  10. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    967
    Bonuspoeng:
    93
    Noen av stedene som vanligvis har mye russere, og som sikkert er roligere nå.
    Kypros: 20% av turistene er russere
    Tyrkia: 4.7 millioner russere årlig
    Cuba: 40% av turistene er russere (etter covid)
    Vietnam: 3.5% av turistene er russere, men enkelte steder er andelen svært høy (Nha Trang, Phu Quoc mm). Hovedvekten av turister i Vietnam er fra Kina (ca 1/3 av alle turister), og nå som de også er "sperret ute/inne", er det nok betydelig mindre turister her for øyeblikket.
    Thailand: 4% av turistene er russere, men som Vietnam er andelen veldig høy enkelte plasser (Phuket mm).
     
  11. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    698
    Bonuspoeng:
    93
    Albania er et stort sett uoppdaget, undervurdert reisemål med gode strender, deilig sjømat, masse spennende historie, og forbausende lave priser. SAS flyr direkte fra Oslo til Tirana.

    Nord-Makedonia er enda mer uoppdaget men ligger kun to timers kjøring unna Tirana. Lake Ohrid er med sin idylliske småby er på verdensarvlisten. Wizz Air flyr til Ohrid via Malmø, eller man kan fly direkte til hovedstaden Skopje fra Oslo
     
    Maggie, Baldrick, MarkSS and 8 others like this.
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,140
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Gode poenger. Og et generelt poeng er at SAS aldri har pøst ut bonus billetter ti typiske turist steder på sommeren.

    Så det er generelt mye bedre bruk av poengene å betale cash for billetter, som feks for hele familien min inkl barn var nesten gratis til Split/Kroatia i fjor.

    Og spare poengene til andre billetter hvor man får "noe i retur"
     
    travelislife and themichael like this.
  13. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    464
    Bonuspoeng:
    63
    Det meste på den sørlige halvkule er jo off-season. Sør Amerika og Sør Afrika har veldig lite turister når vi har sommer her i Nord. Et annet spørsmål blir om om du vil oppsøke kaldere klima da :D
     
    travelislife liker dette
  14. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93
    Litt kjøligere enn den sørlandske sommeren er jo gull når man liker å gå lange turer, langt mer behagelig med 10-15 grader enn 20-25 :)
     
    travelislife liker dette
  15. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    550
    Bonuspoeng:
    93
    Et deilig spa-hotell i alpene vil jeg si er et undervurdert alternativ - og greit med billetter sommerstid. Derifra tar det heller ikke mange togtimene til feks Cinque Terre.
     
  16. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    631
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en fin opplevelse på Seychellene i juli (2017). Rolig og fint, høysesongen på sommeren der er visstnok siste uken i juli og i august, når britene invaderer. Men i første halvdel av måneden kan man virkelig kose seg, et fantastisk reisemål generelt.
     
  17. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    475
    Likes mottatt:
    3,470
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke sjekket tilgangen på bonus-billetter, men har du tenkt i retning av Peru? Var der for fem år siden på en rundreise med Machete Tours og hadde ordnet bonusbilletter selv. Definitivt off season for lokalbefolkningen og forsåvidt og europere/amerikanere. I Nazca bodde vi på et ganske stort hotell med fantastisk mat, bar og betjening. Ingen ventetid på noe som helst - kanskje fordi vi var de 3 (tre) eneste gjestene der? Generelt på de neste tre ukene var det slik det var, god plass, lite trengsel og behagelig tempo. Stort sett fint vær, temperaturer på rundt 20 grader men kaldt på natten i 3-4.000 meters høyde. Stillehavet innbød ikke til bading, litt vel kjølig for min smak.
     
    The_Dude, travelislife and Skarven like this.
  18. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    673
    Likes mottatt:
    626
    Bonuspoeng:
    93
    Ville også vurdert Equador, men aner ikke hvordan det er med billetter :) Et annet alternativ er å reise til Athen og ta øyhopping til noen av de øyene med lite turister. Var et år en uke på øya Andros, det var veldig fint ;)
    Kosovo er også et land i Europa som jeg tror er både spennende og fint å besøke.
     
  19. FlamtheAvGeek

    FlamtheAvGeek Medlem

    Innlegg:
    132
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Slenger meg på denne anbefalingen :)
     
  20. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,273
    Likes mottatt:
    2,226
    Bonuspoeng:
    113
    Støtter Peru ettersom jeg ønsker meg dit selv. Bare å spasere inn om du er vaksinert, tydeligvis (men dobbelsjekk!). Bading i stillehavet, verdensberømte fjell og et av verdens artigste kjøkken.

    lima.JPG
     

Del denne siden