Hvor får man mest for pengene i 2023/2024?

Tråd i 'Reisemål' startet av oslo.to.unknown, 18. juli 2023.

  1. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Heisann kjære forum, skal ta med litt familie på tur til våren og da er det fire punkter på ønskelista:

    1) Trygg destinasjon
    2) Varme og fine ting å se på
    3) Lave priser
    4) Ok tilgang på bonusbilletter *A

    Ettersom kronen har fått en del juling mot Euro og Dollar har jeg foreløpig laget følgende liste med mulige destinasjoner.

    Men veldig nysgjerrig på om pengene rekker lengre andre steder:

    EUROPA
    Slovenia
    Albania
    Romania

    AFRIKA
    Egypt
    Marokko
    Etiopia
    Tanzania

    ASIA
    Vietnam
    Thailand
    Filippinene
    Tyrkia
    Malaysia
    Kambodsja (?)

    SØR-AMERIKA
    Argentina
    Chile (?)

    ? = Usikker på bonusbilletter/tilgjengelighet

    Usikker på hvor enkelt det er å fly *A til Kambodsja. Var litt styrete for ti år siden. Samme med Chile

    Land som burde strykes for å være for dyre? Land som mangler?

    En annen faktor er at jeg ikke har veldig lyst til å feriere med russere på perm fra folkemord.
     
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,558
    Likes mottatt:
    24,258
    Bonuspoeng:
    183
    Palawan på Filippinene oppfyller det meste av krava her. Bakdelen er at det kan vere vanskelig å få sendt heile familien av stad i business, samt at du må ha separat billett MNL-PPS for å komme heilt fram. Cebu kan nok vere eit alternativ, men kjenner ikkje prisnivået der.
     
    oslo.to.unknown liker dette
  3. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    419
    Likes mottatt:
    508
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke på lista di, men de greske øyer er innafor kravene til tross for en sterk euro.
    1. Dønn trygt.
    2. Godt og varmt og plenty historie.
    3. Fortsatt greie priser og null problem med å få en middagsrett for 8-10 euro.
    4. Grei tilgang på bonusbilletter t/r Athen, både direkte med SAS eller Star Alliance om du er ute i god tid. Også mulig å fly på gjennomgående billett ut til enkelte av øyene.
     
    Last edited: 18. juli 2023
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Chile er ikke særlig billig, var der selv i januar. Jeg måtte betale 130 kr og oppover for en middag. Den dyreste betalte jeg 220 for på en vanlig lokal restaurant lokale folk går til. Riktig nok var det enkelt å finne bonusbilletter dit da jeg booket ifjor. Mne det kan ha endret seg. Det er bare å søke litt?

    Argentina kan anbefales. Var der i fjor. Oppholdet der nede kan bli enda billigere hvis du forstår «blue dollar»-opplegget.

    Om dere er flere enn to, blir dere begrenset til flyselskaper som slipper flere enn to bonusbilletter i biz hvis dere vil reise samlet. Om dere vil reise i økonomi, så er det enkelt.

    Jeg putter gjerne Taiwan i lista. Transport og mat er billig på Taiwan. Veldig trygt varmt rundt påsketid. Det er mulig med storbyferie og strandferie sør på øya.
     
    Last edited: 18. juli 2023
  5. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,813
    Likes mottatt:
    12,050
    Bonuspoeng:
    183
    Legg til Namibia på lista di for Afrika! Veldig trygt og billig.
    Mogleg dykk må betale siste leg frå CPT eller JNB på egen bilett men trur det skal vera bra tilgjengelighet til CPT / JNB.
    Var i Namibia på jobb no i Juni og skal tilbake, Mai skal vere ein veldig fin månad og besøke Namibia.
     
  6. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    450
    Likes mottatt:
    3,622
    Bonuspoeng:
    93
    Slovenia kan varmt anbefales, mange fine steder å besøke, og utenom de aller travleste stedene som Bled, Postojna og kanskje Ljubljana sentrum blir turismen sjelden påtrengende. Mye god mat og drikke. Det er fortsatt billig, men det er en merkbar prisstigning de siste par årene i forhold til tidligere. LJU kan være litt kronglete å fly til når en reiser fra Norge, men det er også mulig å fly til ZAG, GRZ, TRS eller VCE, noe mange av de lokale også gjør.

    Ellers vil jeg også påstå at Portugal gir god valuta for pengene, og særlig hvis du reiser litt utenfor allfarvei.

    (Både Slovenia og Portugal bruker EUR)
     
  7. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg var i Kambodsja rett før koronaen kom, og kan varmt anbefale det. Flotte hoteller til en billig penge, mat og drikke var også billig morro. Fløy på betalt billett fra Don Muang til Siem Reap, og mellom Siem Reap til Phnom Penh. Kosta småpenger. Bonusbilletter med Thai fra Phnom Penh via BKK og CPH til SVG.
    Siem Reap, med Ankor Vat, var skikkelig bra. Skikkelig laid back, rolig, avslappa stemning. Phnom Penh, med Killing fields, og mye annet historie etter Pol Pot og kompisene er også veldig verdt og få med seg. Bodde på et skikkelig bra, og billig, hotell i Phnom Penh, med 2 takbasseng, og god utsikt. Lumiere Hotel het det, og hvis jeg noen gang reiser tilbake dit, blir det nok det hotellet igjen.
     
  8. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    461
    Likes mottatt:
    1,045
    Bonuspoeng:
    93
    Kan fint nevne Sør-Korea og Japan, da valutakurs på japanske yen og koreanske won har holdt seg jevnt og trutt, synes jeg.

    1. Relativ trygt
    2. Varmt og unike steder å oppleve
    3. Finnes en del restaurant som lager samme rett til brøkdel av priser av andre dyre restaurant.
    4. Har selv klart å skaffe bonusbilletter dit og mange andre på IF også har booket suksessfullt.
     
  9. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    897
    Likes mottatt:
    3,270
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en 9-dagerstur med leiebil i Romania og Bulgaria i fjor sommer. Romania er ordentlig billig, men fremstår dyrt når man sammenlignet med Bulgaria. Begge har badedestinasjoner mot Svartehavet og det er relativt greit å komme seg dit med fly via AMS/FRA. Begge landene har mye interessant å oppleve om man ønsker avbrekk fra stranden.

    Begge landene var midt i blinken med relativt ordnede forhold, stabilt bra vær (30-40 grader i starten av august), det snakkes nok engelsk til at man kan gjøre seg forstått og få den hjelpen man eventuelt måtte trenge. Bulgaria har også ganske greie veier. For Bulgaria flyr man gjerne til Sofia om man ikke drar direkte til kysten. Man kan like greit dra fra Sofia med en gang da det i mine øyne ikke er noe særlig å se/oppleve der. Vil du oppleve by anbefaler jeg Plovdiv sterkt. Veldig fin by som jeg mener men like greit kunne reist til på byferie som til de 'vanlige' byene man reiser til i Vest-Europa. Begge land var trygge og folk var generelt vennlige.

    Reiser til Albania nå i slutten av måneden. Det jeg har gjort av research er meget lovende og prisnivået ser ut til å være veldig overkommelig. Vi skal også en tur innom Nord-Makedonia og Kosovo på turen. Kan eventuelt melde mer tilbake når reisen er gjennomført. Spent på trafikken (vi har leiebil).

    Slovenia har jeg besøkt en gang tidligere. Da var jeg i Ljubljana som er en fantastisk fin by. Jeg ville ikke kategorisert Ljubljana som spesielt billig sammenlignet med de andre landene på Balkan, ikke at det er veldig dyrt. Det er også en liten by, som er fort gjort å oppleve, og i grunn har man fått gjort mye på en dag. I samme åndedrag kan man besøke Bled (Dagsutflukt fra Ljubljana).

    Marokko; prisnivået er jevnt over lavt, men det er også veldig stor forskjell på feks restaurantpriser hvor man kan spise til under hundrelappen for to personer med drikke til andre helt vanlige restauranter hvor man må ut med 300-400 for to hovedretter og drikke uten at det nødvendigvis er noe fancy. Vi stod over Marrakesh pga varme over 40 grader i pinsen. Fløy til CMN og var der halvannen dag. Lonely Planet skriver om Casablanca "It is often said that Casablanca don't have more to offer than the Hassan II Mosque, but this is not true". Tro meg, det er sant, lite å skrive hjem om derfra. Byen er bråkete, det er mye folk, lukter søppel og generelt litt skitten. Vi dro videre med tog til Rabat som var helt i andre enden, ren, lite trafikk, rolig. Rett og slett en fin by.
     
    Kalsnes, themichael, EndreD and 10 others like this.
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    2,492
    Bonuspoeng:
    113
    I Kambodsja betaler du med dollar, og det er blitt ganske høyt prisnivå nå ift pre-covid. Kineserne har også investert og bidratt til inflasjon/presset opp prisene der. Ironisk nok skaper det nå problemer at mange kinesere IKKE har returnert til ulike byggeprosjekter (Sihanoukville ca 1000 bygninger) og generell turisme.

    Thailand er heller ikke spesielt billig om en vil ha litt kvalitet, og utgiftene øker fort om en er en hel familie.

    Likevel er det mye flott å oppleve i Sør-Asia på budsjett om en planlegger godt og utnytter hotellkampanjer osv. og bestiller noen mnd i forveien.
     
    themichael, Meursalt, EndreD and 3 others like this.
  11. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Vi brukte Riel når vi var der..
    Styrte unna Sihanoukville pga kinesere, og at en kompis som hadde vert der rett før sa at det var bygging og søppel over alt.
    Han og kona skulle ha en strandferie der, men det var visst ikke den store suksessen..
     
    oslo.to.unknown liker dette
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,905
    Likes mottatt:
    22,554
    Bonuspoeng:
    293
    Sihanoukville var et høl da jeg var der i 2019, men tar du ferje ut til Koh Rong finner du noen nydelige steder.
     
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    2,492
    Bonuspoeng:
    113
    Riel er direkte koblet til US-dollarkursen, ref. kostnadsspørsmålet til trådstarter. De bruker også 1-5-10-20-50-100 USD sedler selv om de oppfordrer til kun å bruke riel. F.eks så utsteder de fleste ATM kun USD, og så må man selv enten veksle i banken om den er åpen, eller på ulike gatesteder som tar 2000 riel i gebyr og en litt lavere kurs enn den offisielle.
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Fyller inn på denne.
    Det er et sterkt politisk ønske om å gå bort fra dollar til lokal valuta.
    Det virker også å være mer og mer ønsket blant de lokale.
    Nye plakater priser i riel, mens eldre plakater har pris i USD.
    Vi hadde kun par dager i landet så ønsket å bruke USD så mye som mulig, men vi måtte i et tilfelle sjekke flere minibanker for å finne USD, da enkelte nå kun har riel.

    Når det er sagt Siem Reap var et ganske trivelig sted, Angkor Wat verd et besøk.
    Vi tok som nevnt over også billig fly med AirAsia fra Don Mueang (Bangkok).
    Var ellers heldig nok til å få booket direkte til SIN med SQ når vinduet var åpent for det :D
     
    EndreD liker dette
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    2,492
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var i Phnom Penh nettopp, og ingen av de ATM jeg sjekket hadde Riel, kun dollar. Og ja, det er et "offisielt" ønske om at Kambodsja skal bruke sin egen valuta, men i praksis er det ingen som følger disse rådene. Alle priser blir oppgitt i dollar først, og så riel med liten skrift. Alle ønsker å få betalt i dollar, også hotellene, utesteder osv. Mulig at store firma blir tvunget til å bruke Riel, men det har ingenting å si for turister.
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant, vi var i Siem Reap tidligere i uka og mine erfaringer reflekteres derfra.
     
  17. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for gode tips, vurderer turen ned til våren eller høsten med litt familie. Har du noen forslag til hvilken by eller område som er best for 6-7 late dager på stranden med et fint hotell? Og hvordan var Albania sammenlignet?
     
  18. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor lenge varer turen som du sikter til?
     
    oslo.to.unknown liker dette
  19. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    6-9 dager litt avhengig av destinasjon
     
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Ut i fra at du er borte så få døgn, så vil jeg anta at du ikke vil være uslitt etter en lang reise, så jeg ville plukket Tyrkia. Trygt og billig, med masse ting å finne på, så det hadde vært valget mitt.
     

Del denne siden