Hvor lenge skal man vente med å booke?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Are, 18. nov 2016.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Satt i en god stund og planla min februar-tur.
    Endte da opp med å booke et leg i eco fordi jeg klarte ikke med den tiden som var disponibel og få alt i C.

    Nå som vi lever i nye tider og @Fredrik81 har tatt vist at det går å fly F over USA har jeg måttet re-tenke hele turen.
    Igjen er jeg på samme sted. Kan ikke få alt til å klaffe og ser ut til at jeg må velge en semi-optimal rute med C på returen da F ikke finnes. Spørsmålet er da, hvor lenge skal man vente før man gir opp?
    Jeg vil optimalt fly FRA-EWR begge veier med United F så sjansen for Lufthansa er høyest, men det lare seg ikke gjøre.
    På et eller annet tidspunkt vil jo resten av reisen falle i grus fordi noen andre booker mine segment, men er samtidig surt å booke en "ikke-optimal" reise.

    Har allerede fått flere varsel fra expertflyer om nye F-seter, men ingen av de har dessverre gitt meg noen løsning, bare flere sub-optimale alternativ...

    Skal jeg bare gi opp og booke det som er minst dårlig og vente på endringer og betale 300kr pr gang? Det er jo heller ikke gunstig..
     
    Fredrik81 liker dette
  2. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    jeg hadde 100% sikkert gått for bare å få booket nå og få låst mellomsegmentene. i mine øyne er 300 kr et røverkjøp for å få booket om til F såfremt dette skulle dukke opp
     
    Fredrik81 liker dette
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde booket nå, for 300kr er jo en dråpe i havet når du f.eks kan skifte fra C til F.
     
    Schlandy liker dette
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde det vært en "no-brainer rute" hadde jeg gjort det.
    Eks. fly C på samme rute som det finnes F og det enkelt kunne endres. Saken er at det ikke går og jeg da må fly en annen rute så booke om og håpe at det finnes tilknytninger som passer.

    Eks nyc-fra i C er fint. Men det finnes ikke. Ewr-lis, ewr-vie eller ewr-waw finnes, men det er ikke gitt at det kan endres til en F Flight.

    Ideelt ville jeg hatt fra-ewr utreise UA F (typisk nok var det ledig, men sjekket i dag og nå er det ikke det lenger) slik at jeg kan maksimere LH sjanse på utreise.
    På retur er det ikke så kritisk, antar at det ikke gir samme opplevelse å fly FCT hjem som ut, så tenker at UA F er greit. Da kan jeg i prinsippet fly fra hvor jeg vil så lenge jeg havner i Europa. Problemet er bare at det ikke finnes en eneste flight i F den dagen jeg trenger å dra.. Og da må jeg fly fra TYO. ICN må jo i prinsippet tas via NYC da F til LAX er svært tungt å oppdrive.

    Poenget er, det er vanskelig å velge den suboptimale ruten når det et mange som ikke er tilstrekkelig bra... :)

    Har tidligere blitt straffet med dette married segments tullet, hvor jeg hadde to flights på rad i eco, business ble åpnet, men jeg fikk ikke booket om. Tror kanskje ikke det er det samme i denne casen, men vil unngå at det kan skje sånn i tilfelle...
     
  5. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Som jeg har sagt før det er F inn og ut av USA som er vanskeligst å finne. Skal du klare 4 F så må du leite her først og vil tro at det er minst 50-60% sjangs at du finner noe videre her(NYC/LAX/ORD) med ANA/Asiana . For finne fire F må du altså være veldig fleksibel eller veldig tidlig ute.
    Skjønner at du ikke veldig fleksibel når det gjeller datoene heller og da blir det ikke lett.
    Jeg er i utgangspunktet meget fornøyd med Austrian C, Asiana F, Asiana C(ca to timer) ANA F og SAS C, men bytter på flekken om jeg finner LH i F på vei til USA. Da regner jeg med at connection fligt til FRA/MUC fra CPH for håpentlig skal være å oppdrive.
    ANA flighten er dobbel så lang som den jeg hadde, og Asiana (suit) flighten er på 14 timer altså kun to timer kortere en de to thai F som jeg hadde reservert. Så om jeg ikke får endret fligheten inn til USA så har jeg uansett 5 timer mer i F og med høyere kvalitet. Jeg Fly Austrian i stedet for Tyrkish som ikke er et dumt bytte, og får en ekstra C med SAS i forold til den jeg hadde. Og en liten Asiana C. Kan ikke annet en å være happy.
     
    Upsaker and Schlandy like this.
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Har funnet en bråte med flights til USA, kun returen som står igjen...
    Jeg er ikke helt fornøyd med OS,TK eller LO når jeg vil ha UA+NH+OZ+LH F på samme tur :)

    Kommer nok til å booke OS om jeg får resten til å klaffe, men det er surt i ikke komme helt i mål etter å ha brukt hva man kan si er ganske mange timer med planlegging... Jeg dropper jo eventuelt også SQ F her..
     
    Fredrik81 liker dette
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner deg Are.
    Men om du f.eks ser hva disse billettene koster så tro jeg det alternativet du har nå er langt bedre. SQ i F koster 14 499kr tur-retur SIN-CGK. ANA en vei NRT-SIN 42 000kr.
    ANA NRT-JFK rett i overkant av 100 000kr en vei.
    Det blir litt tullete å gjøre en slik sammenligning, men tror ikke UA+NH+OZ+ en mulig LH F er så dårlig heller.

    Når du snakker om et eventuelt problem med tilsluttning om du får endret til EWR-FRA på returen. Da tenker jeg at du har jo altids mulghet til å endre starten(og avslutning) på reisen til f.eks CPH eller ARN. Og kjøpe turen ut her separat. Kun en tanke.
     
    Last edited: 18. nov 2016
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det er dessverre ikke så enkelt.
    Vi må ha posisjoneringsflighter i begge ender pga barnevakt som bor langt unna oss.
    Derfor må vi i god tid vite hvilke byer vi flyr inn og ut fra.

    Vi tenkte å sende ungene på en flight alene, men da må vi booke dette i god tid og være sikker på at vi er der i god tid på samme flyplass før de. Altså så vi har litt slack i tilfelle forsinkelser..

    Det gjør det jo åpenbart svært mye mer komplisert. Men samtidig har ting blitt mye enklere nå, de aller fleste flightene jeg har listet opp er nå ikke lenger tilgjenelig. Kun en av de F-rutene fra Europa til USA som står igjen, så er vel bare å få det sydd sammen eller droppe hele oppelgget.. Og det vil jeg jo ikke :)
     
    Fredrik81 and Schlandy like this.
  9. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke lett når man skal ha barnevakt. Dere er heldige som får barnevakt. Hos meg er det komplett umulig så da blir det meg og Guttungen. Lykke til jeg håper det blir en bra tur med eller uten LH F.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    De fleste jeg kjenner har mindre enn 1500 km til nærmeste barnevakt så hvor heldig det er skal vi ikke diskutere..
    Det er i alle fall svært komplisert å få til slike bonusreiser jeg ønsker med Eurobonus siden vi må fly tilbake til Skandinavia før vi kan begynne.
    Hadde vi kunne begynne reisen hvor som helst i Europa hadde svært mye styr vært spart...
     
  11. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    717
    Likes mottatt:
    3,692
    Bonuspoeng:
    93
    Denne irriterende regelen gjelder bare CT ikke sant? Den burde vel SAS kunne løsne opp på, i hvert fall for *A bookinger. Er det noen god grunn til at den finnes?
    Det samme gjelder vel forøvrig transitt i samme sone på utreise og hjemreise, hva er grunnen til det?
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det er riktig. Antar grunnen til alle CT regler er å begrense mulighetene så man kapitulerer og booker tur/retur New York eller Amsterdam fordi det var eneste mulighet. Eller rett og slett gir opp...

    Amex må vel på en eller annen måte kjøpe de poengene vi sparer med CT..
     
  13. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    ¨
    Håper de har en bedre deal en vi har ved kjøp av poeng :p:p:p
     
  14. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Vel 1500km unna er bedre en ingen barnevakt. Jeg hadde vært fornøyd med at Innelandsreisene i Norge ikke telte med slik at man ikke trenger å bo i Oslo for å få de gunstigste utgangspunktet. Nå er ikke SVG den veste med CPH, ARN og LHR innen rekkevidde. Og slik reglene er i dag så kan jeg jo kjøpe meg disse to legene på seperat booking, og da er ikke utgangspunktet så dårlig. Nå er jo muligheten til å få seg 4 legg med Longhaul F til den nette sum av 95 000ebp som de fleste ville verdsatt til rundt 9000kr(pluss noe avgifter på toppen), så da er ikke en CT så verst, selv med restreksjoner.
     
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Rimlig sikker på at du kan få et ekstra leg altså 9/10 legs om de telles for å komme seg til Oslo ;)
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Fa.......!!!!!!
    På telefon og alt er bare fint.
    Har godtatt to flights i eco for å dra dette i land og hva sier de?
    Joda, det er bare et sete ICN-JFK.... Satan.. nå må jeg begynne på nytt... argh!!!!
     
  17. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig det, men det står ikke noen plass, og ved bookingen så var han klar på at jeg måtte huske at jeg kun hadde 8 legs på reisen. Du kan nok få 9 om du treffer på rett person.
     
  18. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Surt :(
     

Del denne siden