Hvor mye mer er dere villig til å betale for å reise SAS?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av BendikHa, 15. mars 2016.

  1. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,

    Når dere er ute og reiser i Norge og utland, hvor mye mer er du villig til å betale for å skulle reise tilsvarende klasse i SAS (eller ditt foretrukne selskap) fremfor ett billigare alternativ i tilsvarende klasse hos Norwegian, British Airways o.l. ?

    Personlig sjekker jeg alltid pris hos SAS først, men er andre alternativer mer enn 2K billigere velger jeg nok ofte et annet alternativ. Hva med dere? Kjør debatt!
     
    braathens safe liker dette
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    innenriks for egne penger ligger smertegrensen på en hundrelapp eller to, mesteparten av tiden. Skal jeg fly Oslo-Stavanger en ettermiddag og Norwegian ligger på 299 med ungdomsbillett, og SAS med 399 på ungdomsbillett med samme avgangstid (pluss/minus 10 minutter), så er jeg fint villig til å betale den ekstra hundrelappen bare for bonuspoengenes skyld. Kanskje opp mot 200 kroner på en god dag.

    langdistanse kan jeg uten å blunke betale en ekstra tusenlapp eller så for å fly med foretrukket allianse, men går det utover det blir det en litt mer analytisk tilnærming, og da starter jeg å se på verdien jeg får av bonuspoengene, hvordan det hjelper mot rekvalifisering o.l.
     
    Robert H and Kjakan like this.
  3. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Du tenker i så fall longhaul? Jeg er i alle fall veldig prissensitiv og velger på bakgrunn av pris, bonuspoeng og muligheter for oppgradering. Det kommer også an på hvem som betaler. Slik at jeg kan f.eks. bestille i Plus/WT+ etc. for arbeidsgivers penger, mens bruker egne penger eller bonuspoeng på oppgradering til business/club etc. Når det gjelder Intra-Europa og jeg vet når jeg skal reise og ikke trenger fleksibilitet, skal det mye til at jeg velger SAS som faktisk ofte ligger minst 20-30% over f.eks. Norwegian. Men det kommer veldig an på hvor og når jeg skal resie og hvem som betaler. Privat er det KUN pris som gjelder og jeg reiser gjerne tidlig/sent for å spare penger. Spesielt når jeg skal betale for hele husholdningen på fire. Ett eksempel var da vi dro til Miami i fjor og jeg kunne spare 4.000,- ved å ha fem timers layover i LHR i stedet for halvannen.
     
  4. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Har tilgang på ID-billetter så litt vanskelig å si innimellom. Har også tilgang på ungdomsbilletter.
    Kvantitet > Kvalitet for det meste, kanskje en hundrings eller to på short-haul, med ungdomsbilletter eller billig Norwegian blir det omtrent samme pris eller mindre(!) enn ID, eller så er prisforskjellen så liten at usikkerheten ikke er verdt det.

    Long-haul er har for meste vært enten ID eller andre som har betalt :p
     
  5. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Har aldri betalt noe til Norvegian, Ryanair, Wizz, Easy Jet, etc.
    SAS, LH, UA, LOT, TAP i denne rekkefølge, er vel de som lettest får tilgang til min kronasje.
    Selskaper i første setning får meg til å heller bli hjemme. Slik er mitt forhold til båt også. Har jeg ikke minst 50 mill. til båt, blir jeg på land. I praksis blir det da ferge.
    PS. Har reist med Norwegian en gang. Jobben betalte.
    PS 2. I nøden reiser fanden med nesten hva som helst, men det har enda ikke skjedd.
     
    jayeff liker dette
  6. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Min tommelfinger regel er som følger.

    Innenriks: 500-750kr
    Europa: 1000-2000kr
    IC Prem.eco: 2000kr
    IC Biz: 4000kr

    Reisetid trumfer som regel pris på alle reiser. Så hvis SAS har fem timer kortere reisetid enn Lufthansa så blir de valgt. Gjelder egentlig både privat og jobb.
     
    Last edited: 15. mars 2016
  7. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Spørsmålet er om det er en reise som må skje (jobb), eller en reise f.eks. på ferietur. Hvis jeg kommer i situasjonen at jeg skal reise på jobb så sjekker jeg alltid SAS og Widerøe først. Da er jeg mest avhengig av tidene, ikke så mye pris (selv om jeg passer på at det ikke blir for dyrt).

    Privat er jeg mer prissensitive. Her ser jeg mer på pris og allianse. F.eks. skal jeg til SFO på fredag og da var Air Canada en god alternative til SAS. Det blir en del opp og ned med flybytte, men det er noe jeg liker (bra å gå litt mitt imellom). Prisen var litt lavere enn SAS som jeg også har sjekket. Det var i hvert fall et pluss (sparte vel 600 kroner og ankomsttiden/avgangstiden var mye mer spiselig for meg)
    Viktig er også, hvilke flyselskap som brukes. Her er det LH, AC og SAS - alle med god kvalitet. Også domestic i USA satser jeg på Star Alliance (med et unntak pga. tidene) - litt bonuspoeng må man har. ;-)

    Det sagt er jeg ikke uvillig å bruke andre selskap. Eneste måten å få meg på Ryanair er at de tilby en spennende direkterute fra MOL - og det er usannsynlig. :)
    Jeg har ikke noe imot Norwegian, de har gode tilbud, men det med gjennomgående booking når hjemmeflyplassen ikke er OSL er en ulempe. Innenriks privat til OSL for å spare 200 kroner per retning - selvfølgelig.

    Nå har jeg begynt å bare reise med håndbagasje, også på lange turer (bagasjen til USA neste helg for to uker veier 7 kg). Da kan man spare på flere flyselskap.
    Så WIZZ som har turer fra MOL er også innenfor det jeg er villig å gjøre.

    Til slutt er det som er viktig for meg å reise og se så mye av verden som budsjettet mitt klarer. Flyr SAS til en OK pris til en OK tid så er jeg veldig loyal, ellers kjøper jeg det som jeg vil.
     
  8. hansomlikerklm

    hansomlikerklm Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    I Norge er det tid og pris som avgjør hvem jeg flyr med (og flytyper, propellfly langs kysten er ikke stas om vinteren). Flyr for lite med både SAS og Norwegian til å få noen store fordeler gjennom lojalitet der.
    I Europa flyr jeg KLM så sant prisen er fornuftig siden de har de beste setene i økonomi (har platinumkort og sitter alltid i economy comfort med suveren beinplass, strøm i setet og rygg som kan legges bra ned). Betaler gjerne 1000 ekstra i Europa for å få gode seter, lounge, gode tider, sikre platinum for life og en oppgradering innimellom.
    Ut av Europa flyr jeg bare business og der flyr jeg bare Skyteam, så sant de ha flate senger på rutene jeg trenger. Jeg betaler alle reiser av egen lommebok og finner en god pris på business fra en europeisk flyplass om ikke prisene fra Norge er lave nok. Har til gode å måtte betale over 19.000 totalt fra Norge til reisemål over hele verden (ex Australia).
     
  9. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Dersom arbeidsgiver betaler, følger jeg enkelt og greit avtalen. Dersom foretrukne leverandør (DY) ikke kan levere innen rimelige tidspunkter, booker en SAS. Om differansen er opptil 1500,- betyr dette ikke noe. Begynner det å bli mer bruker en hodet og vurderer hvilke plener en selv har. Skal vi langt mot nord blir det vanligvis i Plus
    Privat, så kommer det an på om vi reiser alle 5 eller bare meg. Er vi 5 så blir jo 500 spenn til 2500 og det betaler jeg ikke ekstra på en innenlands tur. Men alene, da er det helt greit, men velger normalt sett DY da dette er MYE rimeligere gjennom arbeidsgivers avtale.

    Har tidligere betalt over 1000 spenn ekstra pr pax for å fly SIA (Singapore airlines) og det gjør jeg gladelig igjen. Om jeg hadde gjort det samme for å fly SAS er vel noe tvilsomt.
     
    Kjakan liker dette
  10. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Flere faktorer spiller inn når jeg bestiller flybilletter privat.

    Når jeg holder til i Trondheim veksler jeg mellom SAS og Norwegian avhengig av avgangstid og pris, hvor jeg godtar at SAS koster en hundrings mer. Reiser jeg kun med håndbagasje og kan utnytte Norwegian billett til 299,- så er det en uslåelig deal.

    Blir enda mer tilbøyelig for SAS i ferietider når jeg har tilgang til både lounge og fast track. Men strekker meg ikke mer enn 200 til 300 ekstra.

    Flyturer med mellomlanding, som når jeg reiser TRD - OSL - KRS ender det med SAS fordi jeg i de fleste tilfeller kommer ut med en bedre pris og har hatt noen kjipe erfaringer med Norwegian med dette. Flyr jeg fra Nord-Norge er det ikke noe sprøsmål en gang.

    Direkteruter foretrekkes i det daglige, men har jeg god tid bryr jeg meg pent lite. Eller hvis jeg må betale rundt fire hundre til to tusenlapper mer, avhengig av hvor langt jeg skal.
     
  11. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Har gjort meg til (en dårlig vane) å bare booke direkte fra SAS uten å sjekke Norwegian i det hele tatt.

    Grunn 1: Før bodde jeg i Tromsø og med foreldre i Bodø, er SAS eneste mulighet.
    Grunn 2: De gangene jeg sjekket Norwegian var det alltid billigere med SAS på ruten jeg ville reise. Sjekket MUC-TOS tidligere i dag og da var også SAS billigere, med ungdomsbillett hos begge, vell å merke.
    Grunn 3: Irritasjonen over at Toscana kommer opp som førstevalg når man skriver inn TOS i søkefeltet hos Norwegian, og ikke Tromsø (som jo er den flyplassen som har denne koden).
     
    braathens safe, Ursa and Xflipper like this.
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    For å si det enkelt, hvis det ikke er mulig (grunnet pris eller tilgjengelighet) å fly SAS innenriks i Norge flyr jeg ikke.. Ute i den vide verden foretrekkes Star Alliance hvis mulig og eller Legacy-selskaper som BA, KLM, Lufthansa etc :)
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Vi diskuterte dette på turen vi nå hadde over til USA. En av argumentene for å holde seg til SAS har jo vært fordelene med Star Alliance.

    Imidlertid så opplevde vi at dette ikke nødvendigvis er den fulle sannhet.

    Da vi ankom SFO så var ikke boarding kortene vi hadde fått i Norge gyldige. Og min statusendring fra EBS til EBG, lå ikke inne hos UA (den lå hos SK).

    Vi fikk nye boardingkort, men vertinnen i loungen nektet plent å akseptere mitt brandede SAS American Express Platinum...

    Så ble flyet vårt videre til SAN forsinket, forsinket og forsinket, for til sist etter 6 timer bli kansellert.

    UA påstod årsaken var vær i Ontario, CA. Når jeg kikket på weather.com så var det ikke noe vær der...

    Så vi fikk ikke vouchere til hotell, men rabattkort som garanterte beste pris.

    Bagasjen fikk vi ikke, for den var allerede i San Diego (!).

    Ikke kunne de få oss til SAN heller, men til LAX og da måtte vi selv ordne transport derfra (vi var 12 stykker).

    Av det som ble gjort av service fra UA til oss (4 EBG og 2 EBS i gruppa på 12), så kan jeg egentlig ikke se at noe av det stod utover det jeg ville forventet som statusløs.

    Til sammenligning, ville vel også et lavprisselskap satt oss på neste mulige fly og ikke dekket hotell i en slik anledning.

    Så, tilbake til emnet, hvor mye mer er man villig til å betale. I lys av ovenstående erfaring, så ville jeg ikke vært villig til å betale noe mer.

    Men, vi hadde altså SK fra CPH til SFO og vi hadde SK fra EWR til OSL. Min første opplevelse med den nye innredningen.

    CPH - SFO var i nye Y, og sammenlignet med f.eks Norwegian, så opplevdes det som litt trangt. Setene var komfortable, men det var lite fotplass syns jeg. Servicen var imidlertid himmelhøyt over Norwegian. For det første var betjeningen svært blide og hyggelige, dette trass i at det var fullt fly og de ikke var fulltallige. Det er en mye hyggeligere reiseopplevelse når man opplever at de som står for servicen faktisk genuint ser ut til å like jobben sin. Det er det ikke alltid man opplever. Vi fikk dessuten mat ikke mindre enn 3 ganger, og det var romslige og smakfulle porsjoner.

    EWR - OSL var i nye Plus og det var uforskammet bra. Igjen var servicen langt over forventning og setene var en skikkelig positiv overraskelse. Det fristet absolutt til gjentagelse.

    Så, for en slik reise, dvs OSL - CPH - SFO, EWR - OSL, er jeg villig til å betale 2-3 tusen ekstra for SK heller enn Norwegian? Slik servicenivået skiller, så ja, det er jeg faktisk. Jeg er også villig til å legge på for Plus begge veier. Men der går vel smertegrensen og, for må jeg opp i 5-6 tusen, så begynner man å lukte på Biz i andre selskaper, og selv om Plus er et utrolig bra produkt, så er det ikke like bra som Biz.
     
    Trety, watchaddicted, Edin and 3 others like this.
  14. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring er at om man ikke reiser ut fra Oslo så er det ikke mye som skiller Norwegian og SAS på pris om man planlegger og bruker tilbud når en skal bestille reise. Det kan like så gjerne være SAS som Norwegian som er billigst til F.eks ALC mitt på sommeren. Er også villig til å legge ut for bonus poeng, tilgang til Lounge, og hurting innsjekk og fasttrack. Det finnes selvfølgelig grenser på hvor mye ekstra reisetid og penger man vil legg igjen ekstra. LH 1500-2500 ekstra per pers. Innen for for. Europa en drøy tusing. Dette gjeller også for andre selskap innen for staralliance. Flyr gjerne andre selskap når det dukker opp gode tilbud slik som BA sitt biz tilbud nå på starten av året.
     
  15. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Flyr alt annet enn Norwegian og gnir ikke på noen få kroner for å komme fra A-B. Spesielt ikke når SAS tilbyr bedre service på alt fra Innsjekk til service ombord, bedre seter, gratis mat, pledd, bagasje og tryggheten ved å være en del av en stor allianse. Når man i tillegg som statuskunde får goder som tilgang til lounge, ekstra bagasje med mer, så er ikke Norwegian i vurderingen min engang. Om DY starter direktefly til HNL, så tar jeg heller en mellomlanding eller to samt betaler gladelig noen kroner ekstra ved å fly Star Alliance fremover DY. Da slipper jeg i tillegg risikoen ved å stå "kjosfast" og grine meg til ekstra ferie.... MEN på short-haul flyvninger innad i Skandinavia kan jeg forstå de som velger DY.
     
    jayeff, watchaddicted and Are like this.
  16. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med @Fredrik81 ! Jeg betaler også gjerne litt ekstra for hurtig innsjekk, fasttrack, lounge etc
     
  17. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Så lenge jeg ikke skal være i lufta mer enn 2,5 time, flyr jeg billigst mulig bak i bussen. Om det er SAS eller Norwegian spiller ingen rolle. På LH blir det som regel SAS pga mye bedre service om bord. Jeg føler det er verdt 1500-2000 mer for denne servicen og poengene.
     
  18. SAS-EBP

    SAS-EBP SAS Pandion

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Kun SAS, hvis ikke de flyr dit blir det Star. ;)
     
    braathens safe and jayeff like this.

Del denne siden