United får mye tyn her. Jeg har selv min porsjon med negative erfaringer med selskapet, og også positive.
Som andre har vært inne på, så har en sak to sider, og det er dessuten et viktig faktum man skal ta i betraktning når man vurderer saken ut fra videoene som er lastet opp, det er at det er ikke United sitt personell som tar mannen fysisk av flyet, det er politi.
Hvorfor oppstår slike situasjoner i utgangspunktet? Det blir pekt på at United (og andre selskaper) har en bevisst overbookingsstrategi, og dermed skaper grunnlag for at slike situasjoner kan oppstå. Det medfører riktighet, og jeg vil tro de aller fleste av oss er glade for at dette blir gjort, for ellers, med et stort antall no shows så ville nok flybilletter for oss flygale blitt atskillig dyrere etterhvert, kanskje ville en del ruter ikke vært regningsbærende.
Det som gjør denne overbookingen litt spesiell er at det er mannskap som kommer inn. Man vet jo aldri, men jeg kan ikke tenke meg at United har gjort dette med viten og vilje. Og det er mange rasjonelle grunner til at de plutselig måtte ha dette mannskapet avgårde. Det kan være et erstatningscrew for mannskap som pga forsinkelse gikk ut på tidsfristen, det kan være erstatningscrew for mannskap som ikke kom fram pga vær, osv... Vi vet ikke, det blir spekulasjoner, men det er iallefall plausibelt at det foreligger en kvalifiserende grunn,
Så, når det gjelder de ombord, som ble bedt om å forlate flyet. Fra mitt eget ståsted, hvis jeg hadde blitt budt $800 for å vente til neste dag, så hadde jeg gått av flyet umiddelbart og tatt ut en leiebil for $50 og kjørt med et smil om munnen. Distansen man skulle fly var ikke så lang, i et land av motorveier burde ikke det vært noe problem.
Det var det da åpenbart heller ikke for 3 av de som ble plukket ut.
Når så den 4, med å vise en trass som er en 3 åring verdig, plent nekter å føye flyets mannskap, så har faktisk mannskapet en regel som gjelder og det er å tilkalle politi.
Så langt, kan ikke jeg se hva annet United skulle ha gjort, eller hva galt de har gjort.
Når politi kommer ombord på flyet, er United på sidelinjen. Mannskapet er mer eller mindre på sidelinjen, som passasjerene forøvrig.
En voksen mann, åpenbart velutdannet skal man tro ryktene om at han er lege, velger så å fortsette å oppføre seg som en 3 åring, trasser, skriker og gud vet hva. Han blir tauet ut av flyet, pådrar seg skader som vi ikke ser hvordan, kan være selvpåført for alt jeg vet, og kjemper seg ombord på flyet igjen.
Det forekommer meg at vedkommende må være syk. Slikt gjør man ikke, når man er voksen, velutdannet og normal.
Det blir feil å klandre United for dette. Det er ikke de som fysisk har tatt mannen av flyet.
Politi har stått for den fysiske pågripelsen og muligens den skaden han har blitt påført, men det er nå en gang slik at når mennesker pågripes, og de setter seg til motverge, så er det faktisk ikke så uvanlig at det a) kan oppfattes nedverdigende for den som pågripes og b) medfører skader. Ut fra videoopptakene som har blitt delt, så kan jeg egentlig ikke se at politiet gjør annet enn å utføre jobben sin.
Hvis mannen hadde akseptert sin skjebne da han ble plukket ut, til å gå av flyet, så ville ikke denne situasjonen oppstått.
Hvis mannen hadde hørt etter og lystret når politiet kom og ba ham forlate flyet, så ville ikke denne situasjonen oppstått.
Det er en mann som er årsak til denne mediabomben, og det er passasjeren selv. Jeg syns ikke synd på ham.
Jeg kommer til å fly United igjen, men om han der er lege, ville jeg aldri i verden hatt vedkommende til å behandle meg.
Vis alt...