Putter denne her, i mangel av bedre egnet tråd. Prinsipielt spørsmål. Selskap, flytype og kabin er underordnet. Jeg lurer på, gitt at man får 100% poeng-miles. Hvordan får man mest poeng på en distanse. Direkteflygning, eller vil det lønne seg å hoppe mest mulig opp og ned. Si at man skal reise OSL - SIN. Vil det bli mer poeng om jeg reiser OSL - FRA - IST - SIN eller får jeg like mye som om jeg reiser OSL - CPH - SIN? I "gamle" dager, så lønte det seg med hopp, genererte en pen bunke på å "mellomlande" her og der, men er det fortsatt slik?
Min erfaring er at man alltid vil tjene på å mellomlande, siden dette vil bety lengre kjørerute og at selskapene ofte runner opp til nærmeste 500 eller 1000miles. Det eneste jeg kan se for meg er f.eks at Tier poeng man får hos f.eks BA i et tenkt tilfelle kan gi deg færre poeng om man deler opp en tur, siden det ser ut som disse slår ut ved gitte lengder. Her kan man også se at man kan dobble Tier poengene ved å mellom lande. EX LHR-LAX gir 140tier poeng per vei. Flyr man LHR-EWR-LAX så får man 280 tier poeng.
Ja, i BA sitt tilfelle er det utvilsomt gull. Likesom det vil være f.eks med SAS om man har TRD - OSL - CPH istedenfor TRD - CPH, ettersom man også kan akkumulere segments i tillegg til at det er fikserte poengbeløp på hver strekning. Imidlertid, for *A og non SAS interkontinental, er svaret da like entydig? Er ikke sikker på det.
Ettersom du får poeng etter avstand på flighten vil du i så og si alle tilfeller få mer med mellomlanding. Dette kan man alltid sjekke med gcmap.com Det er dog unntak, noen bookingklasser gir 0% innenriks så feks osl-lhr-yyz-yvr kan i teori gi mindre enn osl-lhr-yvr.
Men dette er i såfall bare av ren geografisk årsak, det er ikke slik at man får mer rett og slett fordi man tar en mellomlanding slik som man opplever med de faste bonusene på innenrisk og europeisk med SAS? Fysj og fy, skulle ikke vært lov. Syns egentlig det har blitt mye uthuling i *A over de senere årene. Men vel, det har vi debattert før.
Det er jo forsåvidt et poeng at noen selskap har faste poeng i Europa. Men det er vel kun SAS og Lufthansa tror jeg, resten regnes på miles. En ting verd å nevne er at mange selskap har en minimums-sats. Så korte legs vil gi mer enn man skulle tro. En annen ting er at om man flyr med LH så kan man i de fleste tilfeller legge inn FRA-MUC eller motsatt for noen ekstra poeng, dog faste satser. Det finnes en kalkulator man kan bruke for å finne beste potensielle rute mellom to byer (om man kan hente ut fare routing rules), men dessverre er det en del tekniske begrensninger så det klarer ikke avanserte ruter som OSL-HNL med et hav av muligheter..
@Snabelfaen Stort sett så gjør du det ja. Husker ikke helt alle som gir segmenter eller ikke men regner med andre her inne kan svare på det
Txl er en møkkaflyplass mtp segment run. Du kommer til å havne på bussgate, bli busser inn til et bagasjerom ved en annen terminal. Deretter må du gå ut, over til riktig terminal igjen så igjennom sikkerhetskontroll der, før du busses tilbake til flyet. Jeg ville ikke anbefalt dette med mindre du har normalt svært lavt blodtrykk og er kjent på TXL. Du kan dog legge opp til å ha litt ekstra tid ved å ikke ta samme fly begge veier. Går flere om dagen, både CPH og OSL. Sikkert også ARN.
Så sant, så sant. Det er berre å google møkkaflyplass så får du 10 000 treff på TXL. For to veker sidan såg eg folk som grein i sikkerhetskontrollen. Taxisjåføren bad om unnskyldning i staden for å seie ha det bra då eg gjekk ut av bilen. Eg ville ha beregna minst to timar i tilfelle du blir nøydd å gå gjennom sikkerhetskontrollen igjen. Eventuelt venta til 2025-29 ein gong slik at dei kanskje har fått opna ny flyplass i byen.
Takk for svar, om enn ikke oppløftende. Hadde glemt dette med bussgate. Får vurdere endring eller avbestilling. Evt. kan jeg jo si til crewet at jeg skal tilbake med samme fly og håpe at de gir meg et par ekstra minutter på løpeturen.
Risikosport, de vil neppe ha noe særlig innvirkning på dette. Slot-tider styrer alt og bussene tar tid uansett :/
Jeg så at Widerøe hadde Black Friday kampanje, og i denne forbindelse så har jeg 39 segment tellende med mål om å sikre 45 segment, derfor vil jeg vite om hva deres erfaringer med dette er? Har dere fått slik info for så å finne ut at dere fikk noen poeng, men ikke fikk segmentet tellende?
Det stemmer det som du har fått av info fra Widerøe her, men av og til må man etterregistrere flighter.. Jeg måtte det på 5-6 flighter på Norge Rundt ifjor.
Jeg tenkte kanskje og booke to segment turer i kveld til Gdansk, men det jeg lurte på var om det er bra å snu på den flyplassen, og gå inn i samme maskin, eller om jeg må tråkle meg igjennom ekstra kontroller sånn som i Dublin?
Du går opp en trapp med en gang du kommer inn så har du som regel gate litt nedover til høyre. Nix kontroll. Går helt fint. Gjort turen et par ganger.