Hvordan komme seg på tur når alliansene endrer seg mellom bestilling og reise..

Tråd i 'Bonushjelp' startet av jonss, 19. mars 2024.

1. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,163
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje noen har noen smarte tanker om min problemstilling;
    Jeg skal til Singapore i februar, og tenker bestille feks øko/premium øko med tanke på oppgradering senere. Det er lite EB-billetter tilgjengelig på strekningen, ser det ut til.
    På det tidspunktet er man langt over i Skyteam, så hvis jeg bestiller hos et SA-selskap nå, er de vel ikke akkurat sugne på å oppgradere en "frafallen", stakkars EBG.
    Ser jo at det ryktes SQ-avtalen kanskje holder, så beste idê er vel å bestille gjennom codeshare SK og la dem ta seg av en evt. oppgradering senere?

Last edited: 19. mars 2024
  2. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,967
    Bonuspoeng:
    293
    Ønsker du å reise/oppgradere *A før anko trekker ned rullgardina, så gjør det nå. Neste uke, er det kanskje for sent.
    (Uten ansvar for mulige feilbestilinger og annet rask)

jonss liker dette
  3. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,298
    Bonuspoeng:
    113
    Har du sjekket at SQ tillater oppgradering på award-billetter?

jonss liker dette
  4. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,163
    Bonuspoeng:
    93
    Tenker egentlig betale for øko. -> oppgradere, siden det hvertfall ennå ikke er bonusbilletter på datoene jeg trenger.
    Mener SA upgrade gir mulighet på enkelte SQ billettyper. Det er en del fallgruver her, noe med at codeshare bare kan oppgraderes av en av partene osv.

Edit:

Ser codeshare kan være feil i denne sammenhengen.

"SK type S,Y,B"
    "Eligibility for Star Alliance Upgrade Awards is subjected to the booked commercial class and the participating carrier. A confirmed booking in the eligible booking class is required for Star Alliance Upgrade Award redemption. • Codeshare bookings are not eligible for upgrades. Your reservations must be booked under the flight number of the operating airline."

Ref: https://www.singaporeair.com/saar5/pdf/ppsclub_krisflyer/charts/SA_BookingClassUpgrades.pdf

Last edited: 20. mars 2024
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,872
    Bonuspoeng:
    293
    Mener at konsensus på dette med oppgradering i *A har vært at det innebærer en så dyr økonomi billettklasse i utgangspunktet at det har kostet det samme eller mindre å kjøpe rabattert direkte biz.

Last edited: 20. mars 2024
    Are, The_Dude, jonss and 1 other person like this.
  6. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,567
    Bonuspoeng:
    93
    Og oppgradering krever ofte award-inventory likevel, samt poengprisen for oppgradering ikke er langt fra prisen for T/R business award.

Så hele greia er i praksis bare en scam.

jonss liker dette
  7. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,143
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville ikke bestilt en reise langt fram i tid med *A som jeg ikke ville reist i bestilt form.

Da lager du problemer for deg selv.

Are, eventyrer and jonss like this.
  8. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,163
    Bonuspoeng:
    93
    Gode råd. Takker og bukker.

Tenker det blir TK til slutt. De er ganske så aggressive på pris og har ok tider, hvertfall på denne strekningen.

9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,683
    Bonuspoeng:
    183
    SAUA har sine bruksområder, f.eks. der hvor arbeidsgiver kun betaler Eco/Eco+ og har policy om at opptjente poeng ikke skal brukes privat. Der man er begrenset til fullpris/Y-klasse er det selvsagt nokså meningsløst, men for selskap som tillater oppgradering av Eco+ kan man få en grei deal. Jevnt over ligger oppgraderingsprisen på ca. halvparten av det en t/r (uten CT) koster: https://www.flysas.com/en/eurobonus/points/fly-with-points/upgrade-star-alliance/

Cumulus and jonss like this.

Del denne siden