Hvordan velge Bonusprogram og kredittkort?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Solarium, 13. des 2014.

  1. Solarium

    Solarium Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, jeg er ny og vil starte fra scratch :)
    Jeg er EB medlem fra før, men har soset vell alle poengene mine.
    Jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med å velge?

    Hvilket bonusprogram burde man velge? Alle flyselskapene har jo hvert sitt?
    Jeg skal samle via fritidsreiser og har barn, så jeg liker også charter (Virgin?) og gode avtaler for barn.
    Enten veldig rimelige billetter eller high-end luksus.
    Jeg er mest fasinert av eksotiske reiser og varmere strøk.. Arabiske land, Miami, Sør-Amerika, Asia.
    Heller safari og strand, enn storby.
    Jeg vil helst samle via flyreiser, hotell er ikke så viktig.

    Kredittkort: American Express?

    Tusen takk for hjelpen!!! :)
    Dere ruler!!

    God Jul fra Solarium :)
     
    Last edited: 13. des 2014
    Fnate and Php7980 like this.
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Velkommen skal du være!

    Neida...
    https://www.americanexpress.no/membershiprewards/partnere/
    Også har du jo DY.

    Som Ida sier, hvem reiser du pr. idag mest med? Hvor mye reiser du? I hvilken klasse reiser du vanligvis på betalte billetter?

    Qatar kan være interessant (til Asia) ettersom de ofte har meget gode tilbud i sin meget gode businessklasse.
     
    Last edited: 13. des 2014
    Solarium liker dette
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville ikke puttet masse penger på DY-kortet jeg heller, skulle bare vise at du tok feil ;)
    Jeg bruker ofte mine BA Avios på å reise business mellom London og Oslo, for noen kan det sikkert være greit å bruke poengene på en weekendtur med DY, litt avhengig av hvor mye man bruker kredittkort på en måned.
     
  4. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Hei @Solarium velkommen tl bonusfeber :)

    Hva er målet ditt med bonusprogrammet? Ønsker du å opparbeide status, eller ønsker du å tjene nok poeng til å reise verden rundt i business?

    Er det å opptjene status, så er vel British Airways EC, eller SAS EB det enkleste ut fra Norge etter at A3 økte kravene sine til gull, alternativt kan vel være UA.
    Men hvis du skal opptjene status så må du være lojal, og evt fly i litt dyrere klasser. Du sier du liker eksotiske reiser, hvis du tar disse i business så er ikke veien til gull veldig lang.

    Er budsjettet litt begrenset og business uaktuelt så er jo spm om du er i stand til opptjene gull på ditt reisemønster, selv om du holder deg til ett selskap.

    Hvis målet kun er å booste kontoen med poeng så ville jeg nok valgt SAS amex plat (hvis du kvalifiserer til det, tror du må ha 600K i inntekt for å få det, alternativt kan du søke om premium, bruke det masse og så vil du kunne få oppgradert til plat senere), er du flink til å bruke kortet så renner poengene inn, og før du vet ordet av det så har du råd til business tur til Nord Amerika for deg og en til med Companion Ticket :)

    Og for å maksimere opptjeningen så skaffer du deg trumf visa, handler alle dagligvarene dine hos Norgesgruppen, skifter til strøm og forsikring til de som har avtaler med SAS, så er du på god vei.

    Jeg sjekket SASkontoen min nå, og så at jeg hadde større opptjening på andre ting enn flyreiser siste 12 mnd, ca 66K på fly og over 100K på kredittkort og andre ting.

    Så selv om du ikke flyr så veldig mye i hverdagen så er det fullt mulig å få noe ut av bonusprogrammet.


    Merk SAS har nettopp rævkjørt hele Eurobonus når det gjelder opptjening, men i mangel på andre gode alternativer for meg så vil det bli mitt foretrukne selskap videre.

    Du sier du ikke bryr deg om hotellprogrammer, men det er muligheter her og akkumulere ganske mange poeng hvis du er lojal.

    Du skriver at du liker charter, det må du legge av deg, ingen bonuspoeng å hente når du flyr thomas cook eller tui ;)

    PS. Lojalitet koster, så du må være forberedt på å betale mer enn det som strengt talt hadde vært nødvendig.
     
    Fnate and Solarium like this.
  5. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Det er svært vanskelig å finne et program som dekker alle behov. Selv har jeg et veldig uregelmessig reisemønster ift destinasjoner, selskap og billettyper. Derfor har jeg plukket ut det programmet i hver av de tre store flyalliansene som passer min bruk best:

    Star Alliance: SAS EuroBonus
    Sky Team: KLM/Air France Flying Blue
    One World: British Airways Executive Club

    I tillegg har jeg Emirates som jo er mer aktuelt fra Norge nå, alle øvrige flyselskaper dropper jeg opptjening i. Denne pakken gjør at hvertfall jeg får mest mulig valuta tilbake når jeg reiser både med jobb og fritid. Bruker svært få hotellprogram, men reiser du mye uregelmessig er den kun én ting som gjelder: Hotels.com
    Når det gjelder kredittkort dropper jeg American Express til fordel for MasterCard (EuroBonus) som har et mye bredere bruksområde.

    Håper dette kan være til hjelp :)
     
    Last edited: 13. des 2014
    Solarium liker dette
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Du mener selvfølgelig Trumf Visa ;)
     
    Jørgen liker dette
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    TRUMF Visa knuser SAS MasterCard når det kommer til opptjening av EB-poeng, ja! Skjerpings @GinTonic
     
  8. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Med mindre du bor et sted der det er umuilg å handle på norgesgruppen, får jo ikke trumf hos rema1000, rimi, bunnpris osv, da er SAS-MC greit å ha, men helt enig med deg trumf knuser SAS-MC 13.88>10.00 :) Det er enda bedre hvis man ikke er [​IMG] EBG, da har jo SAS-MC årsavgift
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Gode poenger chrisbu, men bor man langt fra butikker i NorgesGruppen bør man heller skaffe seg Shell MasterCard ;-) Gir deg TRUMF-kroner også på andre matbutikker, har ingen årsavgift og bedre opptjening enn SAS MC. SAS MC er rett og slett dårligst i klassen og selv om jeg har fortalt dem det via epost, nekter de å innse det :)
     
    Solarium liker dette
  10. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Hei, og velkommen til Bonusfeber!

    Det kan være greit å gjøre som @GinTonic og ha ett hovedprogram for hver allianse (Star Alliance, Oneworld og SkyTeam). Selv har jeg flere forskjellige jeg sjonglerer mellom. Innen Star Alliance for ekselmpel kjører jeg opptjening av poeng på Aegean Miles & Bonus (siden det er letteste vei til gullkort), jeg kjøper poeng på Avianca LifeMiles (siden de ofte har gode tilbud) og jeg tjener EuroBonus-poeng gjennom kredittkortbruk.

    Selv om du flyr med flyselskaper uten allianser eller bor på obskure hoteller med ukjente bonusprogrammer, så lønner det seg uansett alltid å registrere seg for disse programmene også. Man vet aldri når man plutselig havner på samme fly/hotell igjen. For å holde orden på alle bonusprogrammene du er medlem av, bør du bruke AwardWallet. Les mer om dette her: http://bonusfeber.no/reiseapper-awardwallet/

    Når det gjelder kredittkort, anbefaler jeg å lese denne artikkelen: http://bonusfeber.no/tjen-eurobonus-poeng-nar-du-betaler-med-kort/
     
    Fnate and Solarium like this.
  11. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, det er mange gode løsninger der ute, og det finnes helt klart en bedre kombinasjon enn min. Men jeg synes det er en verdi i seg selv å få poengene schmack-rett inn på konto og klare til bruk. Så slipper jeg å administrere flere kontoer, vente på beste konverteringstilbud, behandlingstid osv. Det er også deilig med bare ett kort som gjør flere ting, så slipper jeg å ha med rumpetaska med resten av kortstokken på tur;)
     
    PlusGo liker dette
  12. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Pleeeeeease! Kast SAS MC og skaff deg Shell MC. Fortsatt kun ett kort, akkurat like bra bruksmuligheter, også overfører du TRUMF-saldoen din 2-3 ganger i året. Med ca. 40% bedre opptjening er det klart verdt det.
     
    chrisbu liker dette
  13. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men det er også en verdi å ha det på Trumfkontoen for da begynner ikke 5-årsklokka å tikke ;)
     
    Henning liker dette
  14. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Er greit å ha tusenlappene hos Trumf i stedet for SAS hvis det blir en ny "SAS er minutter fra konkurs"-runde.
     
  15. Solarium

    Solarium Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Hei alle :)

    Tusen hjertelig takk, nå er jeg i gang!! Så mye bra råd!! :)
    Har byttet strømleverandør og registrert Trump-kort.. skal titte på å bytte forsikringsselskap i morgen og ser man kan tjene en del poeng på å handle på Vita også? ..får man poeng to steder hvis man handler på Vita og betaler med Trump..? :-O oh la la! :)

    Ok, må ihvertfall ha Emirates (OneWorld)
    ..og registrere meg hos Emirates just in case..
    Og Star Alliance via Aegean ?

    Dette er overkult!! :)

    Ja, flyr ikke mye i Nordeuropa, er mest interessert i Asia, Amerika, Afrika foreløpig.. kanskje litt Moskva..og kanskje litt Island.. ..kanskje litt sydeuropa til sommeren :)
    Jeg forstår ikke hva det vil si å opparbeide seg status.. er det for å betale Økonomiklasse og få gratis oppgradering til Business + finere lounge etc?
    Er det sånn at man kun burde bruke poengene som fx overskrider gullstatus, eller så mister man Gullstatusen sin?
    Jeg er veldig interessert i det men vil veldig gjerne reise mye også :)

    Hva er det egentlig SAS har gjort siden alle virker rimelig missfornøyd med EB/SA nå..? Er det fortsatt bra bare man går via Aegean eller British Airways og bruker poengene hos de isteden?

    OK mye på en gang her.. men tusen hjertelig takk for hjelpen!! :)
    Gøy å se at det finnes så mange som er så glad i å reise og er så hjelpsomme!! :)
    Første gang jeg har skrevet i et forum, viste ikke at det hadde kommet svar før i dag, dette er jo kjempebra!! :)

    Takk og God Jul!! :)
     
    Last edited: 16. des 2014
    Fnate and KristianSk like this.
  16. Php7980

    Php7980 Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Må spørre jeg også. Jeg har Amex og EB, men nå er jeg booket med Finnair til Bejing i januar, så jeg opprettet en Oneworld konto for å samle poeng der også. Men hvis det er bedre å bruke British Airways i Oneworld vil jeg jo heller samle der. Er det mulig? Å opprette konto hos BA, uten at jeg flyr med de, og deretter samle poeng som jeg får hos Finnair?
     
  17. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93

    Hei igjen

    Skal prøve å svare i korte trekk på dine spm, samt komme med noen kommentarer.

    - Star Alliance har du via SAS og Eurobonus, du trenger ikke registre deg i 2 selskaper i samme allianse(kan være tilfeller der man ikke får hos SAS men hos andre, men det er sjeldent)
    Les mer om Eurobonus her http://bonusfeber.no/guide-til-eurobonus-2-0/

    - Emirates er ikke med i One World, du får kun poeng når du flyr med dem, og noen andre utvalgte selskaper på enkelte ruter.
    les mer om emriates skywards her http://bonusfeber.no/emirates-skywards-guide/

    - British Airways er kanskje det beste programmet for One World spesielt ut fra Norge.
    http://bonusfeber.no/british-airways-executive-club-guide/

    Status vil si at man får gullkort eller tilsvarende hos et selskap/allianse, da vil du få tilgang til lounge, extra bagasje, hotline, fast track, priority baggage osv, dette er veldig komfortbalt og hvis man reiser mye noe man venner seg veldig fort til og ikke klarer seg uten på senere tidspunkt ;)

    Status er ikke så veldig lett å opptjene hvis du ikke flyr en god del, men 4-5 interkontinentale turer i året bør gjøre susen så lenge de er innenfor samme allianse og ikke i veldig billige bookingklasser, type Lufthansa sine 25% på enkelte klasser hos EB.

    Man mister ikke gullstatusen sin selv om man bruker poengene.

    SAS gjorde opptjeningen på EB mye dårligere fra 01.01.15 og halverte opptjeningen på mange av bookinklassene, i noen bookingklasser var det faktisk en 70-80% reduksjon, det er derfor vi er litt sur på SAS ;) Aegean har også nylig endret kravene sine for gull, så tror bok SAS er best fremdeles, men man må nok vente til etter nyttår og seom partnere reduserer sin opptjening på SAS-flighter.

    Vet ikke om du handler mye på nett, men man kan tjene litt ekstra poeng ved å handle gjennom SAS, https://onlineshopping.flysas.com/no/home/?t=1418693954332&logout=true
     
    Last edited: 16. des 2014
    Henning and Solarium like this.
  18. Solarium

    Solarium Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk! Super dupert!! :) da setter vi i gang! :) :)

    ..men! : Hva er forskjellen på å være medlem hos British Airways og Aegean Airlines? Hvem av de er best?
    ..flyr sistnevnte noe serlig fra Oslo? ..hvis man burde bruke poengene side hos de to istedenfor SAS?
    Tusen takk!! :)
     
    Last edited: 16. des 2014
  19. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Aegean = Star Alliance
    British Airways = oneworld
     
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Aegean kom jo med nye krav til gull nå
    48000 poeng uten flyvninger med dem og 24000 hvis du flyr minst fire enkeltreiser med dem.
    For å beholde kortet kreves det 24000 poeng uten flyvninger hos Aegean og 12000 med minst fire enkeltturer.
    Dette har vel vært det enkleste programmet å få gull på før, men nå er det litt verre. De har fortsatt ok opptjening på SAS så jeg ville vurdert å gå for det.
    Selv fikk jeg gull før de nye kravene, men det blir litt verre å opprettholde det. Krever nok en langdistanse tur i business samt et MR til Hellas, men det skal jeg nok overleve:)
    Anbefaler på det sterkeste å gå inn på nettsidene deres og lese deg opp på hvilke bookingklasser som gir hvilken inntjening. Fløy heldigvis med Swiss biz før "billig" biz fikk redusert opptjening (fra 200% til 100%). Aegean flyr jo fra Stockholm så du kan jo ta følgende tur: OSL-Arn-ath-valgfri gresk øy-ath-arn-osl. Gir greit med poeng og du får fire segmenter ;)
     
    Henning liker dette

Del denne siden