SkyTeam har kanskje ikke de mest sexy flyselskapene, men fra et bonusbillettperspektiv er jeg foreløpig positiv. Den siste perioden har tilgjengeligheten i Star Allience ikke vært noe å skryte av. Østover har det nesten bare mulig å finne 2 billetter i business frem i tid med LH. Og da gjerne med melkeruter rundt halve Europa med overnatting begge veier.
Du kan ikke sammenligne flyselskaper som ANA, Singapore, Lufthansa, EVA, Swiss, Turkish osv. med SkyTeam-flyselskaper. SkyTeam er en dårligere allianse med dårligere flyselskaper og færre destinasjoner.
Enig. Selv om jeg liker reisen like godt som destinasjonen, så sitter jeg nok neppe på biz i AF og tenker at livet hadde vært så mye bedre om det bare hadde vært SQ. Personlig foretrekker jeg KL foran LH.
Folk er forskjellige og har forskjellige behov. Jeg har hatt gleden av å reise relativt mye i LH F de siste årene, og vil åpenbart savne det, men det jeg har savnet i *A er god tilgjengelighet for 4 personer i business IC. Det har vært litt forutsigbar tilgjengelighet med TAP, men blitt mindre, og er litt kronglete connections i LIS hvis man ikke skal ha overnatting. Dagens få søk viser relativt god tilgjengelighet for 4 passasjerer i C til, for meg, gode destinasjoner. TYO, SIN, BKK, MIA, CUN, ICN, EZE, AKL pluss mye mer har jeg funnet på noen få søk på forsommeren 2025. Fant til og med for 4 pers til PPT(!). Det kan derfor se ut til at Skyteam blir helt kurant for mine behov. Hvis det i mot formodning skulle bli muligheter for SQ C/F igjen begynner å det bli temmelig bra. Det er derimot klart at om du jaktet de beste F-produktene, og samtidig har inngått en boikott mot AF og KLM blir ikke Skyteam veldig sexy.
Perspektivet mitt fra en som begynte med denne hobbyen etter/i pandemien er egentlig at dette ser ut som det kan bli ganske bra. Mitt bruksmønster for bonuspoeng og CT gjør at jeg og samboeren får en interkontinental ferietur på business class i året. Ja, det er kanskje riktig at vi mister noen av de beste biz opplevelsene. Glem derimot ikke at SQ ikke har vært bookbart på lenge (iallefall siden jeg begynte med dette), EVA og ANA slapp aldri mer enn 1 sete i longhaul biz, Turkish var et mareritt av O&D og waitlist og LH first var jo i praksis umulig for andre enn de mest hardbarka bonusnissene med meget fleksible arbeidsgivere(som jeg anerkjenner de fleste her på forumet er selvfølgelig). Om mine testsøk i dag er noen indikasjon virker det ganske ålreit å plotte inn Oslo - destinasjonen din og få en ålreit reise uten å bruke et par tusenlapper i året på tredjeparts søkemotorer, eller flere timer med tyvärr karusell og diskusjon på CT telefonen.
Er einig med fleire av kommentarane her inne. Sjølv om Star Alliance har eit større nett er det vel ikkje so mange reisemål vi ikkje kjem oss til med SkyTeam. Dei mest populære destinasjonane (LAX, TYO, BKK osb) ser ut til å vere brukbart dekka med SkyTeam. I tillegg ser det ut til at vi får betre tilgong til Australia. Destinasjonar som MEL har vore veldig vanskelig å finne billettar til med SA, men no ser tilgjengeligheita langt betre ut.
Réunion er off the chart, om man skal tro den andre ST tråden her på IF. Samme gjelder alt annet AF evt kunne budt på: The Islands of Guadeloupe, Martinique, Saint-Martin, Saint-Barthélemy, Saint Pierre and Miquelon (Atlantic Ocean) Reunion island, Mayotte, the French Southern and Antarctic Lands (Indian Ocean) French Polynesia, New Caledonia, Wallis and Futuna (Pacific Ocean) Jeg er ingen negativ eller pessimistisk type, men det er et faktum at det finnes veldig lite positivt av bonus seter i business å finne i både Delta og andre ST sine søkemotorer - så dette har ikke med SAS og dårlig IT å gjøre. (Men det også, og i det korte bildet).
Ikke helt sant. Jeg mente disse er ikke book-bare i dag og/eller er kodet i rett region (altså ingen Europa fare)
Jeg tviler på at de er borte permanent. De er nok fjernet midlertidig for å fikse poeng prisen. At en 10 timers biz tur med Air France skal koste 60k poeng t/r er åpenbart ikke bærekraftig.
Hvis man skal tro SkyTraxx kåringene, så er de alltid 3. mest sexy av 3 mulige Det betyr ikke at alt er håpløst, for all del!
Fant et greit utvalg av business-billetter fra Bergen til Washington DC etter årsskiftet. La inn en booking med KLM til og AF på retur. Rapporterer tilbake hvordan livet er hos de nye eierne.
Tiden skal få vise, men per i dag er det eneste positive jeg ser med Skan..SkyTeam at vanlige folk raskt kommer til å gi opp. Da blir det muligens enklere for dem som kan sakene å finne seter når man vil reise.
Heldigvis ikke mye vanlige folk på dette forumet Ser ut til at ghost availability er ryddet litt opp i, og da ser det jo ikke like enkelt ut å få seg gode reiser, men synes likevel ikke det virker så håpløst, særlig med tanke på mitt behov for 4 pers. Som du sier, tiden skal få vise, vi har jo bare vært i Skyteam i 3 dager
Nå mangler det jo ganske mange selskapers tilgjengelighet, så det bør garantert bli bedre på akkurat den fronten!
Jeg er litt blandet når det gjelder Skyteam, for det er lite tilbud østover, og når prisene på Vietnam Airlines og China Airlines ble doblet, så ødela det ganske så mye for min del. Hvis SAS åpner ei rute til HKG og de slepper litt seter dit, ikke symbolsk med to seter i året, men såpass at det er praktisk talt mulig å fly dit på BIZ så er det game on for min del. Det er derfor jeg sparer opp poeng nå, men er litt å gata om jeg skal endre stategi når det gjelder hva jeg bruker Trumf Poengene mine til. Det kan være at jeg går over til å tenke cash i stedet for eurobonus når det gjelder trumf. For får jeg 2% cashback på kredittkortet + trumf bonus og kan samle coop poeng + Likvidere colorclub poeng så kan det være at det er en bedre strategi enn å gjøre trumf til Eurobonus. Så foreløpig kjører jeg stilen trumf konvertert til EBB, i løpet av høsten må jeg lande en fremtidig avgjørelse angående dette, og da må SAS gjøre det attraktivt for meg å beholde MC Premium. Akkurat nå er ikke det tilfelle med at de ikke slipper seter til BKK. Det som er greit er jo liftime status nå, og jeg liker Vietnam og Thailand, så kan fly mye med Vietnam Airlines og SAS for cash også. Men jeg har jo ikke noe mål med å tjene status, så hvis Swiss Air, Finnair eller Qatar kommer med en kampanje for 12-14 laken til BKK i BIZ, så flyr jeg gjerne med dem, heller det enn SAS Plus for samme pris til BKK.
Tenker litt lignende, og bruker Trumf som "bank" akkurat nå. Men det er noen godbiter jeg kunne tenkt meg der ute, hvis man kan reise på kort varsel. Via LHR til the Caribbean er det plutselig overraskende mye ute i Upper Class hos Virgin. Men bare i September. Og selv om jeg er fleksibel generelt, er denne måneden booket fult med Europa flights allerede haha
Jeg har tenkt motsatt, giret opp, og hanket inn 200K poeng siden juni. I håp om at alle gærningene her inne ville ha tømt kontoen på LH F slik at jeg kunne få Skyteam helt for meg selv
Den eneste banken der du ikke bare får null rente, men også tapper 25,9% av verdien når du senere bestemmer deg for å ta ut pengene som EuroBonus .
Absolutt, men husk at dette er "gratis penger" til å begynne med. Tildelt som takk for at jeg kjøpte mat jeg likevel trengte å kjøpe. Verken SAS eller Trumf betaler renter. Men den negative avkastningen du oppgir har jeg vanskelig for å henge med på. SAS EBP har en viss verdi, helt avhengig av hvor gode flights man finner for poengene. Den "dårlige renten" vil derfor variere avhengig av hva man kjøper for poengene. Med Trumf "som bank" kan man ta ut innskuddet som cash hvis det skulle være aktuelt. EBP er bundet opp, kan aldri bli cash igjen og har i prinsippet ingen verdi utover del-betaling for flybilletter. Siden avgiftene kommer på toppen uansett
Så er jo Trumf også vanligvis salgbart for 1,4x her på forumet, så selv om de ikke vil forrente seg ytterligere over tid, er det jo ikke helt avkastningsfritt