Hvorfor så negativ til SkyLaget (SkyTeam)?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Eddie47, 01. sept 2024.

1. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Ganske mange år siden, men får ikke umiddelbar lyst til å booke F hos Saudia (sluppet for to døgn siden):

Shyneno liker dette
  2. runesole

runesole Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Saudia er faktisk veldig bra (om man kan leve uten alkohol). Har kun testes innenriks og regionalt i øko (men top-notch)

3. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Kjører tilsvarende her. Fasiten vil sikkert si hva som var mest smart, men nå står jo haugevis av trumf hos trumf. Kanskje vi engang ler hele veien til Meny …

tobeornot999, Points4Fun and Shyneno like this.
  4. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Aged like milk

Kjetil L and NoLimit like this.
  5. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er faktisk fornøyd med SkyTeam av den enkle grunn av jeg fant mange bonus reiser som passet planene mine i høst. Eneste utfordringen nå er å få opp saldoen igjen :D

6. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Du er fornøyd fordi du rakk å bestille før de stengte tilgangen? Derfor er du fornøyd med skyteam?

Frode789, NoLimit, Gribb and 3 others like this.
  7. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,592
    Bonuspoeng:
    93
    Veel.. det blir som å si at jeg er fornøyd med Eurobonus bare fordi jeg har 4 *A bookinger (November, Februar, Påske og Juli) inkl 5 legs i ANA F å se frem til..

Det var åpenbart mye tilgjengelighet i starten, spesielt med VN. Men nå er prisen fikset, routingen er strammet inn og blant annet Air France er filtrert vekk på mange datoer og ruter.

8. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg håper virkelig dette er midlertidig.
    Om ikke så er bruk av poeng og CT i eurobonus så og si blitt verdiløst for meg og mitt bruk.

Vurderer allerede nå å stoppe trumf, men får gi det en måned eller to til i håp om at programmet tar seg opp igjen.

9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,157
    Bonuspoeng:
    183
    Heldig for deg! De fleste av oss er ikke så heldige :)

Jeg plukket opp BKK som var den eneste godbiten hittil. Bra poengpris og alt fint. Men jeg måtte avbestille pga at det kolliderte med andre planer som ikke lot seg flytte slik jeg håpet.

Ut over dette har jeg søkt litt her og der, og ikke funnet noe som helst til brukbar poengpris verken mot USA (med alle sine avganger) eller mot Asia/BKK.

Frode789 and Shyneno like this.
  10. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Regner med at det vil gå litt opp og ned fremover, akkurat nå ser jeg mange som klager ja....

Men for oss som satt pålogget når endringen skjedde var det mange muligheter, som også jeg benyttet meg av. Jeg fikk endre en reise til Malaysia som jeg hadde strevd med i lang tid, var heldig med den.

Men det som tømte kontoen min var faktisk reiser i Europa. Å finne ledige reiser til Europeiske storbyer i høstferien kun 2 uker før avreise har jeg aldri opplevd med Star Alliance.

11. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Utfordringen er at det egentlig er ganske mye ledig til USA, bare ikke fra Norge, når man ikke kan booke leg for leg. Er helt håpløst hvordan det snevrer inn tilgjengeligheten :(

tobeornot999, Skarven and Kjetil L like this.
  12. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,592
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp. De sier de skal ta opp disse "utilsiktede" O/D begrensningene opp med de nye partnerene. Men SAS selv er blant verstingene på slike begrensninger, og da spesielt OSL-LHR.

Rapolo liker dette
  13. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,940
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som har kryssjekket grundig mot andre bonusprogram og verifisert at EB faktisk har så dårlig tilgjenglighet som det påstås. Og eventuelt om tilgjengeligheten skyldes EB eller om det bare er generelt lite ledige seter?

For min egendel var det i starten veldig mye ledig på CDG-ABJ-CDG med laveste pris for FB selv. Ved å sjekke tilgjengelighet hos Virgin var det så og si 1:1 på de datoene med laveste pris hos FB og hva som var tilgjengelighet via Virgin. Når ABJ endelig kom opp med tilgjengelighet via Eurobonus var tilgangen mer eller mindre identisk med det som var laveste pris hos FB og det jeg så hos Virgin. Jeg postet for noen uker siden en tilsvarende oversikt som sammenlignet FB og Virgin.

Etter at tilgjengeligheten ble strupet (av AF?) ser det ut som at det er mye tilgjengelig til laveste pris (70,000 miles) på CDG-ABJ, men at dette ikke lengre reflekteres i tilgjengeligheten hos Virgin eller hos SAS.

Feks i Februar er det nå ledig omtrent hver eneste dag til laveste pris hos FB, men Virgin og SAS har knapt tilgjengelighet i det hele tatt. Fra mitt ståsted er det noe urettferdig å skylde det på at SAS har strupet tilgangen, da det virker veldig lite sannsynlig at Virgin skal har gjort det samme, samtidig. For meg ser det mer ut som at Air France har gjort noe med hvor mange seter de slipper til partnere.

upload_2024-9-30_11-41-5.png

Fra Virgin. Merk at alle disse alternativene til 115,000 er med KQ via NBO. For de to siste ukene i FEB er det ingen treff

upload_2024-9-30_11-43-18.png

upload_2024-9-30_11-42-55.png

Når jeg sjekker via Eurobonus er tilgjengeligheten bedre enn hos Virgin, og jeg finner billetter tilsvarende de grønne datoene hos FB både på CDG-ABJ og ABJ-CDG.

Jeg sjekket også CDG-SIN og SIN-CDG i november for å se der, og på de tre og 4 datoene hvor FB har laveste pris er det ledige billetter via EB. I februar hvor laveste pris er 96,000 er det ikke ledig via EB. Her har Virgin samme tilgjengelighet, men interessant nok viser de også biz-seter den 11., 20. og 28. november på CDG-SIN.

Ser man på CDG-BKK er tilgjengeligheten til både Virgin og SAS tilsvarende laveste poengpris hos FB i februar og mars. EDIT: Man finner minst de setene som er priset til laveste pris hos FB. Som Kjetil L viser så er det også tilgjengelighet hos Virgin utover dette.

upload_2024-9-30_11-59-22.png

upload_2024-9-30_12-1-11.png

Nå er dette kun en rute, men jeg klarer ikke å konkludere med at SAS har fått veldig dårlig tilgjengelihet hos AF, i det minste ikke sammenlignet med andre. Basert på det ovenfor har SAS samme tilgang til billetter som de rimeligste bonussetene til AF, som gir mening. Det ser dog ut til at tilgjengeligheten kan variere noe mellom ulike selskap på de forskjellige rutene.

Tilgjengeligheten er jevnt over god hos noen av de andre selskapene som SV, KQ etc. Det er vel i ST som i *A at det selvfølgelige er ruter som er mer populære, som Sør og Sørøst-Asia.

Kanskje det ligger noe i at det faktisk har blitt booket en del billetter allerede, og at tilgjengeligheten naturlig nok faller som følge av det. Eventuelt at

Når det er sagt er det veldig på tide at SAS kommer tilbake med noe fornuftig angående leg-for-leg, for det er en veldig viktig del av det å få landet en del reiser. For mitt eget vedkommende har jeg kun en gang booket en *A-reise på nett, og det var da OS hadde frislipp på billetter til BKK.

Helt enig, greit å starte i egne rekker først. SVH-LHR var/er også knotere. Kanskje det gjelder LHR generelt. SAS burde være tjent med at man flyr SVG/OSL-LHR heller enn SVG-OSL-LHR eller enda verre, SVG-FRA-LHR. Egentlig burde SAS kunne være veldig rause med bonusseter på ST-bestillinger hvor det er ledige omveier med andre selskap. Stort sett er alternativkosten ved å ha passasjerer på eget metall lavere enn å måtte betale partnere for deres seter.

Last edited: 30. sept 2024
    RoadKing, afirm, Kjetil L and 7 others like this.
  14. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,618
    Bonuspoeng:
    183
    Interresant tanke.. jeg ser også enkelte av Virgin sine medlemmer klager på manglende tilgjenglighet https://www.flyertalk.com/forum/vir...173067-award-booking-issues-again-af-klm.html

15. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,592
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, de tre første datoene jeg sjekket (etter søk på Seats.aero)

upload_2024-9-30_14-49-24.png

upload_2024-9-30_14-54-15.png

upload_2024-9-30_14-51-31.png

2,3,4 Mars 2025 finner man feks AF Business hos Delta og Virgin.

Null hos SAS.

upload_2024-9-30_14-52-32.png

upload_2024-9-30_14-52-55.png

upload_2024-9-30_14-53-12.png

Legg merke til at Virgin/Delta har samme pris på AF og VN.

Frode789, NoLimit, Flymunda and 3 others like this.
  16. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,940
    Bonuspoeng:
    113

Gjorde en sjekk til på CDG-LIM. Her har Virgin fantastisk tilgjengelighet, og langt utover det som er minstepris-billetter hos FB. SAS har seter utover de grønne prisene til FB, men ikke tilsvarende Virgin. Det er også en del tilgjengelighet via AMS. SAS' tilgjengelighet fra AMS er også utover de laveste prisen til FB.

Forskjell eller ei. Basert på de søkene jeg nå har gjort til SIN, BKK og LIM, kan jeg ikke huske at *A hadde så mye tilgjengelig på disse rutene, men om det også er ledig fra Norge er en annen ting, men ved søk på f.eks. SVG-LIM får jeg treff i biz 17 av 31 (13 av 31 for 2 pers) dager i januar (om jeg talte riktig).

At andre selskap ikke priser VN annerledes gir kanskje et lite håp om at det kan landes en bedre avtale for SAS som gir en mer fornuftig pris for deres bonusseter.

upload_2024-9-30_13-59-22.png

upload_2024-9-30_14-2-8.png

Attached Files:

Last edited: 30. sept 2024

Del denne siden