Er det noen som har kryssjekket grundig mot andre bonusprogram og verifisert at EB faktisk har så dårlig tilgjenglighet som det påstås. Og eventuelt om tilgjengeligheten skyldes EB eller om det bare er generelt lite ledige seter?
For min egendel var det i starten veldig mye ledig på CDG-ABJ-CDG med laveste pris for FB selv. Ved å sjekke tilgjengelighet hos Virgin var det så og si 1:1 på de datoene med laveste pris hos FB og hva som var tilgjengelighet via Virgin. Når ABJ endelig kom opp med tilgjengelighet via Eurobonus var tilgangen mer eller mindre identisk med det som var laveste pris hos FB og det jeg så hos Virgin. Jeg postet for noen uker siden en tilsvarende oversikt som sammenlignet FB og Virgin.
Etter at tilgjengeligheten ble strupet (av AF?) ser det ut som at det er mye tilgjengelig til laveste pris (70,000 miles) på CDG-ABJ, men at dette ikke lengre reflekteres i tilgjengeligheten hos Virgin eller hos SAS.
Feks i Februar er det nå ledig omtrent hver eneste dag til laveste pris hos FB, men Virgin og SAS har knapt tilgjengelighet i det hele tatt. Fra mitt ståsted er det noe urettferdig å skylde det på at SAS har strupet tilgangen, da det virker veldig lite sannsynlig at Virgin skal har gjort det samme, samtidig. For meg ser det mer ut som at Air France har gjort noe med hvor mange seter de slipper til partnere.
View attachment 146483
Fra Virgin. Merk at alle disse alternativene til 115,000 er med KQ via NBO. For de to siste ukene i FEB er det ingen treff
View attachment 146485
View attachment 146484
Når jeg sjekker via Eurobonus er tilgjengeligheten bedre enn hos Virgin, og jeg finner billetter tilsvarende de grønne datoene hos FB både på CDG-ABJ og ABJ-CDG.
Jeg sjekket også CDG-SIN og SIN-CDG i november for å se der, og på de tre og 4 datoene hvor FB har laveste pris er det ledige billetter via EB. I februar hvor laveste pris er 96,000 er det ikke ledig via EB. Her har Virgin samme tilgjengelighet, men interessant nok viser de også biz-seter den 11., 20. og 28. november på CDG-SIN.
Ser man på CDG-BKK er tilgjengeligheten til både Virgin og SAS tilsvarende laveste poengpris hos FB i februar og mars.
View attachment 146502
View attachment 146503
Nå er dette kun en rute, men jeg klarer ikke å konkludere med at SAS har fått veldig dårlig tilgjengelihet hos AF, i det minste ikke sammenlignet med andre. Basert på det ovenfor har SAS samme tilgang til billetter som de rimeligste bonussetene til AF, som gir mening. Det ser dog ut til at tilgjengeligheten kan variere noe mellom ulike selskap på de forskjellige rutene.
Tilgjengeligheten er jevnt over god hos noen av de andre selskapene som SV, KQ etc. Det er vel i ST som i *A at det selvfølgelige er ruter som er mer populære, som Sør og Sørøst-Asia.
Kanskje det ligger noe i at det faktisk har blitt booket en del billetter allerede, og at tilgjengeligheten naturlig nok faller som følge av det. Eventuelt at
Når det er sagt er det veldig på tide at SAS kommer tilbake med noe fornuftig angående leg-for-leg, for det er en veldig viktig del av det å få landet en del reiser. For mitt eget vedkommende har jeg kun en gang booket en *A-reise på nett, og det var da OS hadde frislipp på billetter til BKK.
Helt enig, greit å starte i egne rekker først. SVH-LHR var/er også knotere. Kanskje det gjelder LHR generelt. SAS burde være tjent med at man flyr SVG/OSL-LHR heller enn SVG-OSL-LHR eller enda verre, SVG-FRA-LHR. Egentlig burde SAS kunne være veldig rause med bonusseter på ST-bestillinger hvor det er ledige omveier med andre selskap. Stort sett er alternativkosten ved å ha passasjerer på eget metall lavere enn å måtte betale partnere for deres seter.
Vis alt...