https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tar-krisegrep---veldig-toft/73918974 "Samtidig varsler burgerkjeden at de vil sørge for en gjennomsnittlig lønnsøkning på 10 prosent i timen." Er det verre enn Zimbabwe eller Tyskland i sin tid?
Jeg leser det mer slik at folk har nå endelig skjønt at de har blitt utnyttet i alle år, fordi det nå er en form av covidtrygd. Arbeidsgivere må komme med vilkår som er bedre enn å være på trygd, det sier egentlig ganske mye når trygda er såpass lav som den er der borte.
Da leser du selvsagt helt riktig, men det er mye morsommere å lese bokstavelig og slå på alarmen. 10% økning i timen. 10% økning i timelønn. K edit: Innser at jeg forklarer en vits, det skal man selvsagt ikke gjøre. Legger meg flat. God helg!
OK, er litt mer våken nå og leste innlegget på nytt, hadde gått glipp av nyansen. Takk for forklaringen, trengte den i dag
Opposisjonspartiene sørget for at folketrygdsdelen av min månedlige apanasje øker med 0,25 %. Har ennå ikke undersøkt hvor mye det blir, kanskje en extra IF -Cremant i året? USA: Prisene i USA går opp, men det kompenseres vel av en betydelig lavere dollarkurs?? Eller er jeg på jordet?
Normalt sett så skulle det blitt slik at dollaren ble mindre verdt, men i stedet så har den styrket seg siste uka. Men samtidig er det jo ingenting som er normalt lengre… all økonomisk teori passer ikke lengre fordi vi har drevet på med en pengepolitikk som aldri har vært prøvd før. Samtidig har vi også Covid og folk som kaster penger etter aksjer som aldri kan forsvare prisingen. En annen tolking av det at dollaren gikk opp kan være at markedene tror at inflasjonen i andre land er minst like høy, om ikke mer. For meg så gir ingenting mening lengre…