India på tredje forsøk

Tråd i 'Reisebrev' startet av RoadKing, 01. nov 2023.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,013
    Likes mottatt:
    33,212
    Bonuspoeng:
    293
    Apropos kloster ja. Det var interessant å se bønneplassen til munkene, der hadde de godis og selvsagt mobil til å underholde seg når hymnen ble for lang.
    20230905_054858645_iOS.jpg

    Som nevnt var det bra standard på hotellet i Leh, og det ser man ikke minst på kjøkkenet. Skinnende rent og et stort vindu slik at vi som gjester kunne se at alt gikk skikkelig for seg.
    Her på hotellet opplevde vi forøvrig nok en gang det jeg en gang opplevde i Bangkok, bestiller Gin T og får grønn te. Det viste seg etterhvert at sprit, nei det fikk man ikke her.
    20230905_084208017_iOS.jpg

    Vet ikke om jeg ville parkert her om jeg hadde fått betalt for det...
    20230905_120310906_iOS.jpg

    I India greier man seg med lite, dvs, et bibliotek kan jo være schvært, men det er nok et enkeltværelse, og det kan man altså kjøpe. Undres på hvordan det ville vært å solgt et værelse i leiligheten vår...
    20230905_120655916_iOS.jpg
     
    NorFlight, Earl, Flymunda and 20 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,013
    Likes mottatt:
    33,212
    Bonuspoeng:
    293
    Siste turen gikk via en rundtur med overnatting og opp på Khardung La. Rundturen var noen kilo mer med støv og fra Khardung La (som angivelig skal være 5600 moh, telefonen sa 5400) og tilbake til Leh.
    En storslagen utsikt igjen. Har dessverre ikke bilde fra selve toppen, der greide jeg å bare ta film.
    20230906_034233874_iOS.jpg

    På veien dit kjørte vi så langt mot Pakistan som vi fikk lov til. Det er mange regioner her oppe hvor utlendinger ikke har adgang, og selv deler der vi kjørte måtte vi ha spesialtillatelse.
    Det var liksom en fin avrunding på turen når vi kom til denne sperringen, det var hit, og ikke lenger.
    20230907_033714497_iOS.jpg

    Apropos politi. Det minner meg om det ene korrupsjonsforsøket jeg ble utsatt for. 2 dagen på veien så ble vi stoppet i en veisperring, dokumenter, dokumenter...
    Reiseleder ordner opp, men jeg tenkte at det var jo en anledning til en sneip. Da kom plutselig politigubben og la i vei på kvasiengelsk at røyking var forbudt i India, så her ble det bot.
    Vel inne i bua hans ble det litt viderverdigheter mens han bladde i noen papirer og dro fram ei blokk. Etter mye om og men, fortsatt uten at han har skrevet ut noen bot, spør han om jeg har penger. Jeg sier nei. Litt mer surmuling på det lokale språket til sin kollega som gir synlig uttrykk for at han syns han skal slutte å tulle, så ender det med at jeg får gå, men med streng beskjed om at i India røyker man ikke :)
     
    Last edited: 02. nov 2023
    sheim, NorFlight, Hanen and 24 others like this.
  3. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,629
    Likes mottatt:
    3,922
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk! Var på backpacking i India i 6 mnd i 1991, hvorav en måned med to personer på en Enfield Bullet med enkel rund lykt, dråpetank og kickstart. Dette bringer tilbake masse minner. Spesielt alle kontrollpostene hvor de alltid fant noe "feil" hos oss de skulle ha betalt for (cash, rett i lomma). Gleder meg til fortsettelsen :)
     
    Hanen, ArthurDent and RoadKing like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,013
    Likes mottatt:
    33,212
    Bonuspoeng:
    293
    Reisen ned fra Leh til New Delhi ble på et indisk flyselskap som jeg ble informert om at var eid av SiA. Det kunne jeg forstå. Flyet var top notch, utmerket service og servering, mat og greier på en times flytur. Bortsett fra alkohol stod det på ingen måte tilbake for SAS Plus. Jeg husker ikke navnet, men det er nok en kar her på forumet som vet :)

    En ting som var spesielt med flyturen var å oppleve at selv om flyet var på marsjhøyde (30000 fot), så var ikke bakken langt unna, mye nærmere enn man er vant med. Det sier jo sitt om høyden. Vet ikke hvor godt det oppleves på bildet, men det du og kan se på bildet, Den hvite toppen i det fjerne, er K2.
    20230908_035128834_iOS.jpg
     
    NorFlight, Earl, Flymunda and 20 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,013
    Likes mottatt:
    33,212
    Bonuspoeng:
    293
    Reisen hjem fra DEL var begivenhetsløs. Loungen vi ble henvist til at LOT personalet var en kommersiell lounge, stappful og med lang kø for å slippe inn. Vi gikk til Air India og hadde god plass og mat og drikke så det holdt.
    Flyet inn var noe forsinket, men effektivitet på bakken og kanskje medvind hjem og vi var i WAW på rutetid.Der ble det gjensyn med gullstua til LOT som vel ikke er all verden, jeg føler meg litt innestengt når det ikke er vinduer. Men tiden fløy og plutselig var det tid for fly hjem.

    Sånn, det tok sin tid, men nå ble det reisebrev fra meg og. Leser du fortsatt, da skal du ha takk for at du tok deg tid :)
     
    sheim, Hanen, Flymunda and 25 others like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,249
    Bonuspoeng:
    293
    Imponerende …takk
     
    ArthurDent and RoadKing like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,013
    Likes mottatt:
    33,212
    Bonuspoeng:
    293
    Kjørte på egenhånd? Herlig, det kunne jeg og tenkt meg! Men jeg får nok aldri frua på noe så smått som en Royal Enfield, samme hvor romantisk det måtte være :). Som nevnt i en av innleggene, jeg og mine to venner er store, vi så nok litt pussige ut på de syklene, de er jo relativt små.
     
    ArthurDent and Rscott like this.
  8. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,725
    Likes mottatt:
    31,959
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastiskt!!!
     
    ArthurDent and RoadKing like this.
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,477
    Likes mottatt:
    62,745
    Bonuspoeng:
    293
    Nydelig! Takk for reisebrev, det setter vi pris på! :)
     
    ArthurDent and RoadKing like this.
  10. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    1,563
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var nok Vistara. Eid av TATA og Singapore Airlines.
    Har flydd med de innenlands i India. framifrå selskap.

    Fantastisk reisebrev og ikke minst bilder! Dette er noe jeg kunne ha tenkt meg å ha prøvd.
     
    Flymunda, ArthurDent and RoadKing like this.
  11. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    1,378
    Bonuspoeng:
    93
    Kjempebra reisebrev. Takk for at du deler.
     
    ArthurDent and RoadKing like this.
  12. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    325
    Likes mottatt:
    1,215
    Bonuspoeng:
    93
    Screenshot_20231102_094148_Gallery.jpg Må bare gi karakter 6 på dette reisebrevet. Legger ved et bilde av når reisefølget kjører inn på turen høyeste pass Khardung La 5603 moh. Det er forfatteren av reisebrevet som kjører
     
    NorFlight, Hanen, Earl and 17 others like this.
  13. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,073
    Likes mottatt:
    7,046
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for et glimrende reisebrev, med flotte bilder til!
     
    ArthurDent and RoadKing like this.
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,013
    Likes mottatt:
    33,212
    Bonuspoeng:
    293
    Kult! Takk for bildet :)
     
    ArthurDent and tfo like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,013
    Likes mottatt:
    33,212
    Bonuspoeng:
    293
    Hyggelig med skryt for reisebrevet. Takk for det alle sammen :)
     
    Hanen and ArthurDent like this.
  16. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,521
    Likes mottatt:
    5,710
    Bonuspoeng:
    183
    Strålende lesning og flotte bilder :)
     
    ArthurDent and RoadKing like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,645
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for fantastisk reisebrev.

    Må tilbake til 90 tallet og tidlig 2000tall for å minnes en god del fjelloverganger i India. Men det må være noe spesielt å få nyte natur og vei på sykkel og ikke som passasjer.

    Og veldig fint med et reisebrev om opplevelsen, mer en flyturen. Selv om det er fint med Vistarabilder ;)
     
    ArthurDent and RoadKing like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,013
    Likes mottatt:
    33,212
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde tatt bilde av både maten og avstand til stolryggen på flyet, men jeg har åpenbart kommet i skade for å slette de, for jeg finner de ikke igjen. Beklager det.
     
    ArthurDent liker dette
  19. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,645
    Bonuspoeng:
    293
    No worries ;) Det viktigste var uansett et inntrykk av natur og overnatting på veien.
     
    ArthurDent and RoadKing like this.
  20. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    528
    Likes mottatt:
    2,736
    Bonuspoeng:
    93
    Suverent reisebrev! Takk for turen:)
     
    ArthurDent and RoadKing like this.

Del denne siden