Siste turen gikk via en rundtur med overnatting og opp på Khardung La. Rundturen var noen kilo mer med støv og fra Khardung La (som angivelig skal være 5600 moh, telefonen sa 5400) og tilbake til Leh.
En storslagen utsikt igjen. Har dessverre ikke bilde fra selve toppen, der greide jeg å bare ta film.
På veien dit kjørte vi så langt mot Pakistan som vi fikk lov til. Det er mange regioner her oppe hvor utlendinger ikke har adgang, og selv deler der vi kjørte måtte vi ha spesialtillatelse.
Det var liksom en fin avrunding på turen når vi kom til denne sperringen, det var hit, og ikke lenger.
Apropos politi. Det minner meg om det ene korrupsjonsforsøket jeg ble utsatt for. 2 dagen på veien så ble vi stoppet i en veisperring, dokumenter, dokumenter...
Reiseleder ordner opp, men jeg tenkte at det var jo en anledning til en sneip. Da kom plutselig politigubben og la i vei på kvasiengelsk at røyking var forbudt i India, så her ble det bot.
Vel inne i bua hans ble det litt viderverdigheter mens han bladde i noen papirer og dro fram ei blokk. Etter mye om og men, fortsatt uten at han har skrevet ut noen bot, spør han om jeg har penger. Jeg sier nei. Litt mer surmuling på det lokale språket til sin kollega som gir synlig uttrykk for at han syns han skal slutte å tulle, så ender det med at jeg får gå, men med streng beskjed om at i India røyker man ikke
Last edited: 02. nov 2023