Jeg har tenkt å reise til Hong Kong i vinter, men jeg ser at det ikke er tilgjengelige seter på Biz en eneste dag etter sommerferien frem til våren neste år. Har de slutta med å slippe seter på SAS?
SAS har forbedret deres system, så hvis du søger efter billetter og har point nok, så er der ingen. Har du ikke point nok er der masser af billetter...
Er du gal, veldig lov. I mine øyne hadde Fly premium blidt 19x mer verdifullt om det var mulig og få award til ovennevnte destinasjoner(som selvfølgelig er dem man vill reise til)
Det gjør jo det. har fått 4 pac til EWR og det er fint mulig og reise til Kina og andre steder i USA en overnevnte av @Schlandy Men SEB markedsfører det som om det bare er tur og kjør(i BIZ) mens det i realiteten er en moped tute som har vært under vann du får.
Har sagt det før og sier det igjen: Det finnes omtrent ikke SAS business til brorparten av stedene de flyr, og det krever masse arbeid og tid å finne noe som noenlunde interessant. SAS må, om deres markedsføring av feks flypremium sammen med SEB osv skal være verdt noe, se på mulighetene for å slippe flere billetter. Samme gjelder faktisk for Amex Premium, selv om få har dette kortet. Jeg vil gå så langt som å si at det hadde vært bedre med en moderat devaluering (som kom koblet sammen med flere billetter), enn slik situasjonen er nå. Om man mener SAS har få seter i sin flåte bør de nye a330 og a350 konfigureres med flere businessseter, slik at det ikke er 0 seter til halvparten av destinasjonene de flyr til. EDIT: som eksempel: Jeg mener det burde vært en "best tilgjengelighet" variant for kun poeng som fungerte med kort-bonusene. Feks kunne da en CT med to billetter kostet 160 000 i stedet for 100 000, men da med samme type tilgjengelighet som vanlige billetter. Ellernoe sånt, kan hende 200 000 er mer riktig tall..
Tilgjengeligheten er nå så dårlig at folk ikke ville ha trodd meg om jeg ikke hadde levert bevis for mine påstander, men i dette øyeblikket er det ingen ledige seter til Asia i SAS Business, noe som betyr at Premium nivå 4 ikke har noe betydning Her er beviset for at det er ingen ledige seter på Business til Asia fremover: August Måned: September: Oktober: November: Desember: Januar: Februar: Mars: April: Mai:
Det blir ikke enklere av at pga påske (antar jeg?) har SAS funnet det for godt å kjøre blackout på long haul award så godt som hele april neste år. Er jo lov å håpe at det blir åpnet noe etter hvert, men vet ikke hvordan de pleier å gjøre det.
Med så få avganger og ikke verdens største businesskabiner regner jeg det som flaks om jeg skulle dumpe borti ledige bonusbilletter i business. I alle fall når det er så mange om beinet. Så Fly Premium er er produkt jeg i praksis får brukt i Europa. Pga jobb og livet ellers er jeg sjelden veldig fleksi når det gjelder når jeg kan reise. Men jeg har nå funnet noen CT innimellom som har gitt OK verdi
Klikket litt rundt på flight award kalenderen. Det er vesentlig mer treff på business med utreise fra Stockholm. Når jeg byttet til Oslo så forsvant stort sett alle treffene.
Forsovidt einig i at tilgjengelegheiten ikkje er spesielt god, men den er heller ikkje so dårleg som nokon skal ha det til. HKG, NRT, LAX og SFO (kanskje også MIA) er generelt noko begrensa tilgjengelegheit på, men tykkjer dei fleste andre går greit om ein er ute i rett tid og er litt fleksibel. PEK og PVG har stort sett ein del ledig. Eg har booka open jaw HKG/NRT neste vår, har også booka ein kamerat og kona hass til MIA i sommar. Vi kan ikkje forvente at det skal vere tilgjengelege businessbillettar til alle destinasjonar heile tida, sjølv om vi kanskje kunne forvente noko betre enn det er i dag. Spesielt rundt feriar er det ikkje vanskeleg å forstå at SAS vil avgrense tilgjengelegheita. Litt etter at Fly Premium vart lansert slepte SAS mange bonusbillettar på fleire ruter, det vart etterkvart ganske utplukka og hovudproblemet er vel at billettane er veldig rimelege. Langdistanse t/r i business for 60.000 poeng betyr jo at du kan fly t/r Tokyo for 4000 trumfkroner pluss nokre avgifter. For å finne tilgjengelegheit er det forresten mykje betre å nytte denne lenka, då får ein ganske god oversikt: https://travelhacks.azurewebsites.net/Home/List
Jeg har også slitt med det samme. De legges ut 330 dager før tror jeg (På de minst populære avgangene slipper de 2 seter i biz ser det ut til), men de forsvinner veeeeldig fort. Hvis du skal ha tur/retur bør du booke utreisen samme dag de slippes og håpe man får tak i til returen når denne slippes. Tror Sas kan slå disse sammen slik at du blir belastet for tur/retur pris i etterkant. Min erfaring er at Shanghai har best tilgjengelighet i Asia og NY og Chicago i Usa. Hong Kong og Miami har jeg gitt opp.