Ganske utrolig, egentlig. Jeg har stort sett vært godt fornøyd med Norwegian. Det kan muligens skyldes det faktum at jeg nesten alltid har kommet frem i tide, men i dag var det altså min tur til å erfare vrangsiden av herr Kjos og hans folk.
Etter å ha ventet på flyplassen i Vilnius på at flyet skulle ta av - det var opplyst at det ble to timer forsinket pga stegningen av Gardermoen - så fikk vi brått beskjed om at det var kansellert. Vi måtte henvende oss i innsjekkingen, hvilket antageligvis er standard prosedyre. Der var det eneste jeg fikk, en lapp med Norwegians telefonnummer på, og beskjed om å ringe. Greit nok, tre kvarters venting i telefonen, for å snakke med en "norsktalende - dvs. en polakk som knapt behersket språket. Det eneste hun prøvde på, var å få meg til å be om refusjon av billetten (på drøyt tre hundre). Jeg insisterte på ombooking, men hun hevdet hun ikke hadde mulighet til det, der hun satt. Jeg kunne få ny billett med Norwegian på søndag... Etter å ha kranglet litt, fikk jeg vite at Norwegian kunne strekke seg til å betale tunsen kroner natten for hotell, det var alt. Ellers visste hun selvsagt ingenting om hva jeg hadde krav på. Det gjør jo jeg, sånn noenlunde, og jeg ba om noe skriftelig, hvilket jeg ikke fikk.
Uansett; ettersom jeg er en fri mann med jobben stort sett tilgjengelig der det er nettverk, bestillte jeg rom på Radisson Blu Astorja, og fikk derved tatt dyden på mitt nye Club Carlson-kort. Kan skrive litt om dette hotellet etterhvert. Jeg vil naturligvis spise og drikke godt, som jeg pleier, og sende regningen til selskapet, sammen med krav om den obligatoriske erstatningen på 250 Euro. Dette vil nok ikke Norwegian betale, ettersom de drar snøstorm-kortet og hevder at forsinkelsene var utenfor deres kontroll.
Men var det nå egentlig slik? Jeg ser jo at det forekommer enkelte innstillinger, mens andre flight'er bare har en solid forsinkelse. Selskapet prioriterer jo bruken av sine ressurser, og jeg antar at "mitt" fly ble fløyet til et sted uten snø, istedenfor å la det vente de ekstra minuttene det ville tatt, før de hadde fått ryddet rullebanen på Gardermoen for snø.
Det er altså et valg fra selskapet om de vil la maskinen stå, eller la passasjerene stå igjen å blomstre mens de flyr et annet sted.
Dette er vel antagelig i et slags grenseland, hva gjelder muligheten for å hevde force majeure for selskapet. Det skal bli interresant å se hva de sier, når jeg sender inn mitt krav. Det blir jo fort noen kroner for tre netter på hotell med full bevertning. Den ekstra erstatningen får jeg nok krangle på, mens forsikringsselskapet forhåpentligvis tar seg av kostnadene til sokker, skjorte og nye underbukser.
Noen som har tanker om dagens innstillinger og hva som kan kreves?
Redigert (Fredag kveld, baren i Radisson Blu, gamlebyen i Vilnus);
I all rettferdighets navn, krisen på OSL var mye verre enn hva jeg var i stand til å forestille meg, her i vårlige Vilnius. Jeg har stor medfølelse med alle de som har problemer der, må vente i mange timer og kanskje krølle seg sammen i et hjørne i avgangshallen, før de blir herjet med av en flyplassvekter med dårlig selvbilde. Selv har jeg ingen problemer med vektere, her jeg sitter med en pinta med mørkt og sødmefullt litauisk øl, men vekten kan kanskje bli et problem... Så den "norsktalende" polakken med dårlig diksjon og slett lynne som jeg fikk snakke med, etter tre kvarter i telefonen, er forlengst tilgitt. Ja, jeg kan nesten være fristet til å sende en mail til Roma og anmode om at hun helgenkåres!
Last edited: 27. mars 2015