Innstillinger i dag.

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Brunello, 26. mars 2015.

1. Brunello

Brunello A heart's a heavy burden

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Ganske utrolig, egentlig. Jeg har stort sett vært godt fornøyd med Norwegian. Det kan muligens skyldes det faktum at jeg nesten alltid har kommet frem i tide, men i dag var det altså min tur til å erfare vrangsiden av herr Kjos og hans folk.

Etter å ha ventet på flyplassen i Vilnius på at flyet skulle ta av - det var opplyst at det ble to timer forsinket pga stegningen av Gardermoen - så fikk vi brått beskjed om at det var kansellert. Vi måtte henvende oss i innsjekkingen, hvilket antageligvis er standard prosedyre. Der var det eneste jeg fikk, en lapp med Norwegians telefonnummer på, og beskjed om å ringe. Greit nok, tre kvarters venting i telefonen, for å snakke med en "norsktalende - dvs. en polakk som knapt behersket språket. Det eneste hun prøvde på, var å få meg til å be om refusjon av billetten (på drøyt tre hundre). Jeg insisterte på ombooking, men hun hevdet hun ikke hadde mulighet til det, der hun satt. Jeg kunne få ny billett med Norwegian på søndag... Etter å ha kranglet litt, fikk jeg vite at Norwegian kunne strekke seg til å betale tunsen kroner natten for hotell, det var alt. Ellers visste hun selvsagt ingenting om hva jeg hadde krav på. Det gjør jo jeg, sånn noenlunde, og jeg ba om noe skriftelig, hvilket jeg ikke fikk.

Uansett; ettersom jeg er en fri mann med jobben stort sett tilgjengelig der det er nettverk, bestillte jeg rom på Radisson Blu Astorja, og fikk derved tatt dyden på mitt nye Club Carlson-kort. Kan skrive litt om dette hotellet etterhvert. Jeg vil naturligvis spise og drikke godt, som jeg pleier, og sende regningen til selskapet, sammen med krav om den obligatoriske erstatningen på 250 Euro. Dette vil nok ikke Norwegian betale, ettersom de drar snøstorm-kortet og hevder at forsinkelsene var utenfor deres kontroll.

Men var det nå egentlig slik? Jeg ser jo at det forekommer enkelte innstillinger, mens andre flight'er bare har en solid forsinkelse. Selskapet prioriterer jo bruken av sine ressurser, og jeg antar at "mitt" fly ble fløyet til et sted uten snø, istedenfor å la det vente de ekstra minuttene det ville tatt, før de hadde fått ryddet rullebanen på Gardermoen for snø.

Det er altså et valg fra selskapet om de vil la maskinen stå, eller la passasjerene stå igjen å blomstre mens de flyr et annet sted.

Dette er vel antagelig i et slags grenseland, hva gjelder muligheten for å hevde force majeure for selskapet. Det skal bli interresant å se hva de sier, når jeg sender inn mitt krav. Det blir jo fort noen kroner for tre netter på hotell med full bevertning. Den ekstra erstatningen får jeg nok krangle på, mens forsikringsselskapet forhåpentligvis tar seg av kostnadene til sokker, skjorte og nye underbukser.

Noen som har tanker om dagens innstillinger og hva som kan kreves?

Redigert (Fredag kveld, baren i Radisson Blu, gamlebyen i Vilnus);

I all rettferdighets navn, krisen på OSL var mye verre enn hva jeg var i stand til å forestille meg, her i vårlige Vilnius. Jeg har stor medfølelse med alle de som har problemer der, må vente i mange timer og kanskje krølle seg sammen i et hjørne i avgangshallen, før de blir herjet med av en flyplassvekter med dårlig selvbilde. Selv har jeg ingen problemer med vektere, her jeg sitter med en pinta med mørkt og sødmefullt litauisk øl, men vekten kan kanskje bli et problem... Så den "norsktalende" polakken med dårlig diksjon og slett lynne som jeg fikk snakke med, etter tre kvarter i telefonen, er forlengst tilgitt. Ja, jeg kan nesten være fristet til å sende en mail til Roma og anmode om at hun helgenkåres!

Last edited: 27. mars 2015
    Fnate and Flemming Poulsen like this.
  2. chrisbu

chrisbu Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Fra europeiske reiseforsikring sine vilkår:

"Vi erstatter ikke utgifter ved flyforsinkelse, kan- sellering eller overbooking som omfattes av EU - direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for."

Vet ikke om alle forsikringer er like men jeg tror egentlig det.
    Utrolig rart at DY ikke bare booker deg om med et annet selskap istedenfor for å betale hotell i flere dager

3. Brunello

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det er mye rart her. Erstatningen fra Norwegian kan jeg nok bare plystre, men forsikringen tar jo noe (jeg hadde håndbagasje for to netter, det rekker ikke til fem). Men de skal uansett dekke utgifter til opphold, mat og drikke, tipper det ender på omtrent 5 laken. Polakken var så hissig på å få meg til å godta refusjon av billetten at hun nesten gikk i fistel - jeg kan ikke skjønne annet enn at de har stående ordre om å forsøke å få kundene til å godta refusjon, noe som i 99% av tilfellene antagelig er en særs dårlig deal for kundene.

Jeg ser at SAS også har hatt noen innstillinger i dag, lurer på hvordan de takler det?

4. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,518
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ble også berørt av snøen på OSL i dag, da jeg skulle reise TOS-OSL-CPH-TXL med SAS, men sitter nå hjemme.
    Det var ikke ledige flights verken i morgen eller på lørdag, og ettersom at planen på søndag var å reise videre til CDG via ARD med SAS, gikk også denne turen ut. Men hun som satt i skranken var veldig behjelpelig, og vi fant ut at jeg heller kunne komme meg til CDG på søndag fra TOS. Begge de opprinnelige reisene ble avbestilt, og jeg fikk refundert den ene reisen, mens hun brukte den andre til å "betale" for søndagen. Hadde egentlig hjemreise tirsdag fra CDG, men fant senere ut at litt over en dag ble i minste laget å være i Paris da jeg kommer relativt sent, så jeg ringte SAS og spurte om de kunne booke om billetten min, ikke noe problem, og ettersom at jeg hadde kjøpt ungdomsbillett, var det ikke all verden å betale heller, så jeg fikk utsatt den til dagen etter.

Alt i alt, veldig fornøyd med SAS i dag. Syns de som var på jobb på TOS gjorde det beste ut av situasjonen, og kundeservice på telefonen var også veldig behjelpelig. Så dog flere foran meg i køen som kanskje ikke var like fornøyd, ettersom at SAS ikke har ubegrenset med plasser på flyene sine.

Kjipt at Berlin gikk ut, men været er ikke noe man kan kontrollere og jeg mistet ikke hele påskeferien min.

Brunello liker dette
  5. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    SAS booker deg om og får deg hjem! Ikke noe mer å si om det.

Synes tradisjonelt SAS har vært svært gode i situasjoner som dette. Jeg har ofte vært stuck rundt om mens jeg fløy mye med dem og dette var en paradegren for bolaget. Og selv om jeg er BA-gutt så skal jeg innrømme at SAS gruser dem på dette her. Som regel har du en SMS med din nye flight før kanselleringen engang blir bekreftet.

Så ofte DY og SK flightene bli kansellert samtidig før, og forskjellen på hvordan de håndterte det var en studie verd.

Islending, Kjakan and Travellingalf like this.
  6. vaast

vaast Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    For ikke lenge siden ble 15:10 avgangen min fra OSL kansellert etter en rekke utsettelser. Nå sitter jeg i avgangshallen, SAS skranken er stengt og de SAS-ansatte som fortsatt er innenfor kommunegrensene driver gjemsel i gangene.
    Når SAS-skanken stengte ropte de "Vi er ferdig for dagen, terminalen stenger snart og dere får ikke være her i natt - reis hjem eller skaff dere hotell og rett regningen mot SAS Customer Care på sas.no!". Om jeg har flybillett i morgen eller ikke vites ikke, men jeg får vel tusle mot Oslo sentrum og finne et hotell for natten.. Jeg skal vel se at verken SAS eller forsikringsselskapet vil dekke hotellregningen siden kanselleringen skyldes værforholdene..

Takk Gud for at jeg valgte Europas mest punktlige flyselskap, we are travellers og alt det der - og ikke minst at de er et allianseselskap... Hadde bare de hatt en kriseplan klar og gjort informasjonsjobben skikkelig, men den gang ei. Noen burde gå :)

Last edited: 26. mars 2015
  7. vaast

vaast Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Skulle ønske SAS var så godt forberedt som du skriver.. DY har håndtert situasjonen på OSL mye bedre enn SAS sett med mine øyner i dag, til tross for en større prosentandel kansellerte flyvninger. DY-passasjerer har i det minste fått SMS-meldinger med informasjon, og min 15:10 avgang har byttet gate 23 ganger før flyet ble kansellert. Ellers INGEN informasjon verken på SMS eller fra de ansatte på OSL.

8. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    kjedelig å høre. Kanskje tidene har endret seg siden jeg drev og flakset rundt masse med bolaget

9. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Per klokken 22:05 norsk tid har det vært 98 kanselleringer på OSL. Derav 22 hos Norwegian. Bare sånn for å nevne det. ;)

10. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Not cool .... :(

11. vaast

vaast Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Kan melde om dårlig stemning i det vi blir loset ut av avgangshallen. De ansatte som "jager" oss ut sier de ikke kan hjelpe og at vi må forlate flyplassen. En del av de jeg går ved siden av har fått beskjed om at de ikke får tilbake bagasjen sin i kveld, mens andre har fått beskjed om at man kan stille seg i kø for å få ut bagasje, men jeg ser for meg at det er et kaos å skal begynne å levere tilbake bagasje.. Høytaleranlegget skriker at all Check-In er stengt for dagen og for ombooking/endring av billett må man ta kontakt hvor man kjøpte billetten..

Snøkaos eller ikke, jobben SAS har gjort i de 12 timene jeg har vært på OSL i dag er kritikkverdig. Makan til ansvarsfraskrivelse har jeg faktisk aldri opplevd.

EDIT: All innsjekket bagasje svirrer på bagasjebåndene i ankomst.. Snakk om nåla i høystakken ;-)

12. Martin F

Martin F Senior Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Terminalen på OSL er vel døgnåpen, og SAS har vel ingen rett til å jage ut folk?

13. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, dette høres veldig merkelig ut.

14. Brunello

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Hm, da har jeg nok ikke kommet så verst ut av det, egentlig. Synd å høre om kaoset dere opplever på OSL, skal definitivt ikke klage mer på behandlingen jeg har fått. det morsomme var jo at jeg sa til min datter i telefonen før jeg dro fra hotellet i dag tidlig; "Vilnius er virkelig en trivelig by, skulle ønske jeg kunne bli noen dager til!"... :)

15. vaast

vaast Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Vi ble "jaget" ut av vektere og fortalt at terminalen skulle stenge. Så i dag ved ankomst 0430 at det lå mye folk å sov, så det er nok bare avgangshallen/etter sikkerhetskontrollen de har jaget folk ut av.

16. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Ha ha ha, kongebra.

Vær forsiktig med hva du ønsker deg...

Travellingalf and Brunello like this.

Del denne siden