Inspirasjon/tips - ukjente og spennende reisemål i Asia

Tråd i 'Reisemål' startet av Bjørn Helge, 12. april 2014.

  1. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Ettersom det "nye" AA (US+AA) har funnet ut at det er greit å devaluere uten varsel*, har jeg plutselig noen hundre tusen miles som skal planlegges og bookes i løpet av de neste ukene. Har foreløpig følgende under planlegging:

    • Taipei (+ stopover i HKG/TYO?), oktober, BA/CX/JL
    • Delhi, Agra, Jaipur, november, EY/QR

    Har reist til mange hovedsteder, storbyer og kjente steder i Asia de siste par årene (PEK, PVG, HKG, SIN, TYO, KIX, PNH, REP, KUL, BKK, HAN, SGN m.m.), men vil denne gangen prøve å komme litt utenfor allfarvei, og finne mer uvanlige og spennende reisemål. Gjerne i Nord-Asia, siden det er billigst med USDM**, men hele Asia er aktuelt. Jeg er interessert i kultur, historiske steder, trendy steder, storby, landsbygd, strandliv.... det meste. Og det er en bonus om været er OK i sommerhalvåret (ikke regntid, ikke 30-35+ grader).


    *Foreløpig er det heldigvis bare Nord-Amerika <-> Nord-Asia som har blitt økt fra 90 000 til 110 000 hos USDM, men det er nok mer på vei.
    ** North Asia includes China, Hong Kong, Japan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Macau, Mongolia, South Korea, Taiwan, Tajikistan, Turkmenistan, and Uzbekistan
     
  2. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,932
    Likes mottatt:
    6,776
    Bonuspoeng:
    183
    Taiwan vil jeg tro er kjempebra, hadde nettopp hele 20 timer der ;-) men inntrykket var steike bra.
    Legger du i 110 000 kan du jo komme deg til Singapore og ta buss opp langs østkysten av Malaysia, noen flotte øyer der - Tioman og noen mindre, lenger nord finner du Perhentien Island.
    Ellers lengter jeg selv tilbake til Phi Phi, men det er jo en turistmaskin, men utrolig fint der, jeg bodde litt avsidesliggende fra sentrum på øya.

    Jeg må også brenne av 2 x 210 000 og har kikket litt på Bali i januar via HKG, men finner lite og ingenting på siste strekket med CX , men lite ledig bortsett fra å fly via KUL - MH Biz frister liksom ikke.
    Tenke tenke.
    Vet du Bjørn Helge, eller noen andre hvor mye drivstofftillegget med BA kan komme på for en t/r Asia i F ?
     
    Bjørn Helge liker dette
  3. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipsene, Malaysia er høyaktuelt, og blir muligens en av turene. Satt akkurat og leste om Perhentien Islands, faktisk. :) Phi Phi tror jeg blir for turistifisert for min smak.

    Du kan sjekke YQ/drivstofftillegg med ITA Matrix. Trykk på selve prisen for å få den spesifisert, se under for eksempel:

    upload_2014-4-12_17-54-48.png
     
    Last edited: 12. april 2014
  4. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,932
    Likes mottatt:
    6,776
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for linken.
    Sallan asså, 359£ i fueltillegg med BA t/r SIN, det er UAKTUELT dersom andre selskaper ikke har dette.
     
  5. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, med share-kampanjen som er nå koster 100 000 miles ca 6 700 kr. Selv med 3-4000 kr i YQ er det en fantastisk deal til Asia i First. Kjøpte billetter koster gjerne 60 000 kr. Jeg velger CX, JL, MH, QF eller QR foran BA, men det er pga bedre produkt, ikke pga manglende YQ. Men vi kan evt fortsette den diskusjonen i USDM-tråden. :)
     
    Last edited: 12. april 2014
  6. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,932
    Likes mottatt:
    6,776
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har kikket litt på QR i F jeg også og finner F billetter mellom LHR og Doha. Har aldri forsøk produktet men har leste rapporten til @Henning og det ser jo meget innbydende ut. QR skal vel starte 380 flygninger mellom Doha og London og er nok i gang med det når januar kommer, har dog ikke fått med meg dato eller hvilket flight nummer som skal gå med 380.
    Hadde jo vert kjekt å teste QR F i 380 - alt nytt og flott :)
     
  7. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    A380 ryktes på QR1/2 med oppstart til sommeren, samtidig som QR flytter til New Doha (Hamad Intl.)... hvis de faktisk klarer å åpne den denne gangen, da. ;) Skal definitivt testes hvis de slipper bonusseter der, First på dagens A346/A330 virker ikke veldig imponerende (setestandard på linje med mange konkurrenters C-klasse), og skal etter planen fases ut fra flåten.
     
  8. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker jeg ville tatt et lengre stopp i Japan og dratt på omdagelsesferd sør i landet (ser du har KIX på listen), da det er mye spesielt og vakkert og se i området rundt og sør for Kobe.

    Ellers så er Malaysia bra og har mange vakre øyer som feks Pangkor, som er skikkelig utenfor alferdsvei for den normale turisten, men som det er mulig å leve som Pavarotti gjorde på om du bor på http://www.pangkorlautresort.com. Problemet med Malaysia for meg er at det aldri blir like bra som Thailand, da folket og den generelle atmosfæren trekker ned.
     
    Last edited: 13. april 2014
    Bjørn Helge liker dette
  9. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Var 10 dager i Japan i fjor, brukte Japan Rail Pass fra Tokyo til Kyoto, Nara, Osaka og Hiroshima før jeg fløy (787 :)) tilbake til HND. Vil absolutt tilbake, stortrivdes i Japan, men det blir muligens nordover mot Sapporo neste gang.

    Var et par dager i KUL i fjor, og likte meg egentlig bedre der enn i BKK. Men var aldri utenfor byen, vet ikke om det er annerledes der. Hvor ville du evt ha dratt i Thailand? Var noen dager på Koh Chang i fjor - likte meg der, men det var ikke noen wow-opplevelse.
     
    Last edited: 14. april 2014
  10. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg elsker Taiwan, så er enig i alle som anbefaler å dra dit. Jeg kan også anbefale Busan i Sør-Korea! Reiser du dit på sommeren får du strandliv i tillegg til shopping, museumsmuligheter, sightseeing og god mat. Du kan også vurdere å dra til Jeju, en øy sør for Busan. Her er noen bilder fra min tur til Busan, har aldri rotet meg til å skrive trip report herfra:

    pus05.JPG pus03.JPG pus13.JPG
     
  11. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Har nå vært 21 ganger i Thailand, så det kommer hva man er på jakt etter. Vi trives godt på Surin Beach på Phuket (litt mer upscale, enn resten av øya med gode beach clubs som Diamond :)). Krabi kan også være vakkert, men kan bli litt kjedelig da de gode hotellene og strendene ligger et stykke utenfor byen Ao Nang. Chiang Mai i Nord-Thailand er det vakreste området, dersom man liker grønne fjell og et roligere tempo uten at det blir kjedelig. I Chiang Mai ville jeg bodde på The Chedi, som er et vakkert og meget bra hotell.
     
  12. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis valget faller på Malaysia, så kan Malacca (Melaka) være av interesse (historie/kultur). Sjekk gjerne denne artikkelen fra Kuantan (strandliv). Ellers er visst Langkawi tipp topp, uten at jeg selv har vært der. Venner av meg sier også at Kota Kinabalu er helt fantastisk, men da må du over på den andre øya.
     
  13. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Drar opp igjen denne. Er krise i leiren siden USDM har frist i dag for å booke nye turer.

    Er masse bra forslag til Malaysia her, men for løs hvis noen har andre forslag i Asia.
     
  14. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Booket akkurat til Ho Chi Minh via Tokyo(LHR -HND JL First) på utreise og Hong Kong på retur (HKG-LHR CX First) ,
     
  15. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Vietnam. Fantastisk land. Halong Bay og et godt hotell i Hoi An. Saigon - Ho Chi Mihn City - med krigsmuseet.
     
  16. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipsene, men Hanoi, Ho Chi Minh og Hong Kong er allerede besøkt. Tar kanskje en stopover i HKG på vei til eller fra Taipei.
     
  17. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Langkawi er deilig, men det er ikke fryktelig mye å ta seg til.. Lett å nå fra Singapore, feks.
     
  18. ina_s

    ina_s Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Vil anbefale Gili Island :)

    Ellers har man Jeju Island i Sør-Korea, så kan man ta å besøke Seoul samtidig.
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Forslag med base i BKK

    Laos: Mekong elven til Luang Prabang, utforsk dette sjarmerende landet sørover.
    Burma: Fly inn til Yangon, besøk Inle Lake/Nyaung Shwe, Bagan og fly ut fra Mandalay.
    Maldivene: Om du vil ha beach, beach og noen fisker.

    Travelfish.org er en bra ressurs på Sørøst-Asia.

    Forslag med base i DEL

    Nepal: Kathmandu, Pokhara. Et fantastisk land og folk.
    India: Ladakh, fly inn til Leh. Buddhism in the Indian mountains.

    Forslag med base i KUL

    Behagelig temperatur har Cameron Highlands, Malaysia på 1400 moh.
    Perhentian Islands har fint klart vann, men stemningen og mulighetene er bedre på Ko Phangan, Thailand.

    En annen fin tur er å fly til Kunming, Kina (1892 moh) og ta toget til Hanoi - med stopp i vakre Sapa.
     
    Henrik and Bjørn Helge like this.
  20. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Fillipinene - Palawan, det er som tatt ut av en film, samtidig som det finnes noen vanvittige flotte resorter / hoteller. Da kan jeg anbefale "El Nido", men prisen koster deretter!
    Flyr til Manilla :) Kan også nevnes Boracay, men dette stedet holder på å bli alt for mye turister, men betaler man for et dyrt hotell er nok dette også veldig flott! God tur! =D
     

Del denne siden