…og kanskje sikkerhetskontroller generelt http://www.vox.com/2016/5/17/11687014/tsa-against-airport-security
Det der kunne jeg fortalt deg uten en dyr studie ... I tillegg er Air Marshal-programmet underlagt TSA, og vi har vel ennå til gode å se dem ta seg av annet en og annen full bråkmaker. Knapt nok til å rettferdiggjøre sin eksistens. Faktisk forårsaker de langt mer trøbbel enn de forhindrer. https://www.propublica.org/article/...air-marshal-misconduct-7-years-after-we-asked
Sikkerhetskontroll i USA virker svært uteffektivt sett fra mitt synspunkt, så forundrer meg ikke at private selskap kan gjøre det bedre. Men ser også for meg at de som forestår å ta bort TSA er kommunister og forædere.. Amerikansk stolthet trumfer fornuft og logikk etter hva jeg forstår..
Jeg vet at de har et dårlig rykte, men jeg har ekstremt gode erfaringer med sikkerhetskontroll i USA. Body-scanneren gir færre false positives på meg enn jeg får med metalldetektorer, personalet slår rett som det er vitser, er hyggelige, smiler, slår av en prat, spør hvor jeg skal, gir meg tips om hvor jeg kan fylle de tomme vannflaskene mine, etc. Jada, det er veldig lang kø av og til, men jeg får aldri den "OBEY"-følelsen som jeg visstnok bør få i følge stereotypene. Men kanskje jeg bare har vært heldig. Heathrow Terminal 5 derimot... der virker det nesten som om de prøver sitt beste for å leve opp til den falske amerikanske stereotypen. For ikke å nevne Terminal 2, det er et av de veldig få stedene jeg har opplevd, flere ganger, at security er direkte uhøflige. Men kanskje jeg bare har vært uheldig.
Var inn og ut av USA for første gang denne pinsa, og fikk et veldig godt inntrykk av TSA-agentene jeg hadde med å gjøre.
Ikke så mye her problemet ligger. TSA gjør ingen dårlig jobb og effektiviteten er totalt sett brukbar. Private aktører må følge samme regelverk og skal de konkurrere med TSA vil det i første rekke skje ved at kontrollørene blir lavere betalt og får dårligere betingelser. Med sko og jakke på, laptop i baggen og veskeforbudet skylt ned i dass for alle kunder, vil problemene trolig løse seg selv ved raskere behandling. Invester i kontrollprogrammer og elektronisk preklarering. Sjansen for at det vil skje fler 'angrep' er under mikroskopisk. Så kan man ha en lang kø borte i hjørnet for de som bærer foliehatter og ikke vil la TSA 'gjøre inngrep i privatlivet deres'.
Det vil vi jo aldri få vite. Vanskelig å skaffe data på ting som ikke har skjedd som følge av en viss beredskap.
Jeg har en viss innsidekunnskap .. Psykologien her er også enkel: Hvis etaten forhindrer en episode, vil de garantert skryte av det. Spesielt nå som de er veldig opptatt av å vise hvor uunværlige de er. Og om de ikke skryter selv, vil de lekke det ...
Jeg bor i USA og besøker TSA mer enn de fleste. Med TSA pre er det den suverent beste sikkerhetskontrollen jeg har møtt over hele verden, mye mer effektiv enn feks. OSL med deres kabler, iPad og all mulig dilldall. AMS er verre enn LHR, såvidt. 50% av vesker blir tatt til side for secondary. København, av med belte TSA Pre, veske på bånd, behold PC og alt annet i vesken, ingenting taes ut, behold sko og jakke på. Tar under 2 sek
Full ack. Global Entry & TSAPre, og innreise / sikkerhetssjekk tar bare noen sekunder. Synd at SAS / Lufthansa etc enda ikke deltar TSAPre programmet.
Det kommer antagelig etterhvert. Men med status eller Business har man uansett tilgang til en ellrr annen form for Fast Lane de fleste steder.
Må bare legge til at TSA Pre har vært en velsignelse for meg og fruen... Snart 4 år år siden jeg ble invitert av UA og litt senere fruen... Antar at grunnen er at vi begge har vært elite hos CO og senere UA i mange år... Blanding av Gold, Platinum og 1K i alle år...
Det er lagt til flere selskaper, så alle de amerikanske 'majors' er nå med. Selv Spirit. I tillegg har enkelte utenlandske selskapet kommet med. (Lufthansa, Virgin, Emirates)