Island i sommer, tips.

Tråd i 'Reisemål' startet av hifiman, 21. febr 2022.

1. hifiman

hifiman Veteran

Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Hei
    Skal til Island i slutten av juni for første gang og trenger tips, foreløpig er følgende spikret:
    3 netter i Reykjavik og 2 netter på Sicilia Hotel ved Blue Lagoon. Videre hadde vi tenkt å leie bil i ca 7 dager for å kjøre ringveien, men hvordan bør vi legge opp de 7 dagene så det ikke blir bare kjøring?? Vi tenkte at en av de dagene vi er i Reykjavik så tar vi en turbuss til Golden Circle og en annen dag så tar vi en 3 timer hvalsafari.
    Så vi trenger vi hjelp å sette opp de resterende 7 dagene rundt ringveien..

Takk for hjelpen:)

2. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er ein tur eg så altfor gjerne skulle tatt!

På mitt første besøk på Island i 2009 sa turistinformasjonen at ein burde ha minst to veker for å ta turen rundt heile ringvegen for å ha tid til alt.

Same turistinformasjon sa at 'siste supermarknad' låg i Hveragerđi (søraust av Reykjavik), men vi fann ei brillefin daglegvareforretning (likna litt på det vi her til lands kalla samvirkelag med litt av det meste) i bygda Vík på veg austover mot isbreen Vatnajökull.

Om eg var deg ville eg kanskje vurdert eigen doning òg for 'Den gyldne sirkel'. Det gir deg stor fridom til å stoppa der du vil så lenge du vil. Det er mogleg at busstidene er betre no enn både i 2009 og i 2018 då eg var på Island.

Få gjerne med deg Reykjadalur for friluftsbad i varme kjelder i kombinasjon med ein fjelltur ikkje langt unna hovudstaden.

Sjølv har eg store planar om å få med meg Norðurstrandarleið, ein slags nasjonal turistveg på nordsida av Island som følgjer nordkysten av landet (det ligg jo i namnet på vegen).

Ta ein titt på dette reisebrevet for fleire tips om området rundt Akureyri: https://insideflyer.no/forums/threads/en-snartur-til-akureyri.13162/

Sett frå min ståstad kan sju dagar langs ringvegen medføra litt mykje køyring, men eg er litt småallergisk mot meir enn ein halvtime i bil, så du får ta det med i rekneskapen.

Last edited: 21. febr 2022
    Thomas123 and holmen like this.
  3. Trailingtwomike

Trailingtwomike Hooked

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Egen bil på ‘Den gylne sirkel’ var veldig vellykket for vår del, forkorte og forlenge stoppene som det passet seg.
    Jeg vil sterkt anbefale ett måltid på Rauða Húsið Restaurant, som for oss var et høydepunkt som kom til ved en tilfeldighet :)

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,152
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ser du har fått veldig gode tips allerede.

Selv vil jeg bare legge til at jeg nok ville valgt å bo på hotell inne i Reykjavik sentrum heller enn langt utenfor ved Blue Lagoon.

Da er alt i gå-avstand, og det er mye gøy å gjøre (men da kan man ikke kan kjøre bil akkurat den kvelden) ved å gå mellom spise- og drikkesteder i de 2 parallelle gatene som stort sett er hele Reykjavik sentrum. Hint: Svartadaudir i glasset og super hyggelige lokale folk.

Shyneno liker dette
  5. hifiman

hifiman Veteran

Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for tipsene:)

6. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,974
    Bonuspoeng:
    93
    Myvatn Nature Baths på nordsiden skal visst være vel så bra som Blue Lagoon, jeg ville nok heller tatt en dag på hvert sted enn flere dager ved Blue Lagoon.

Shyneno and hifiman like this.
  7. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,440
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis dere absolutt vil besøke en lagune (som anbefales) så kan dere evt se på nye Sky Lagoon som ligger rett utenfor Reykjavik. Kan være et godt alternativ til den blå.

https://www.skylagoon.com/

hifiman and jgroneng like this.

Del denne siden