https://www.bbc.com/news/world-67862011 Håper det går bra med alle passasjerene ombord. Ser ikke bra ut
Ubekreftet melding er at det kræsjet med et fly fra kystvakten på rullebanen. https://twitter.com/BNONews/status/1742113312093925592 Video av eksplosjonen: https://twitter.com/asianewsteam/status/1742117976135135521 Video filmet ombord i flyet som tar fyr: https://twitter.com/alto_maple/status/1742115893285412984
All 379 people on board evacuated - Japan Airlines Japan Airlines says all 379 passengers and crew on board have been evacuated, according to Reuters news agency and NHK.
Må være helt forferdelig å være innestengt i en brennende maskin som kan eksplodere. Håper alle innvolverte har det bra, både psykisk og fysisk!
Hvordan blir dere som er på flyplassen ivaretatt? Godt det ikke gikk flere liv, her var potensialet til å bli en av verdens verste fly ulykker gjennom tidene.
Enormt med å få ut alle før flammene tok overhånd. Her kan det ikke være snakk om mange minutter med å få ut nesten 400 pax.
Her tenker jeg faktisk Japanske folk sin rolige holdning og altid høre på regler har vært veldig hjelpsomt.. Folka på flyet ser overaskende rolig ut selv når kabinen fylles med røyk
Jeg ankom HND for et par timer siden, og innsjekk var da stengt. Det er info på noen plakater og en del ansatte står her og svarer på spørsmål. Det siste jeg har fått vite er at info kommer 21:15 (om 45min). Kunne se flyet brenne da jeg kom hit fra terminal 2, men nå ser jeg bare røyk.
Håper virkelig det er gått så bra som de første rapportene indikerer. Fly er vel testet for å kunne evakueres på maks 90 sekunder i konfigurasjon med maks antall seter. Godt å se det kan gå fort med vanlig pax ombord når krisen inntreffer.
Utrolig bra at alle kom seg ut. Forhåpentlig får de den hjelpen de trenger av JAL sitt kriseteam. Når det gjelder kystvaktflyet som var involvert i hendelsen så er det meldt at kapteinen klarte å redde seg ut og at de 5 andre i besetningen er funnet, men tilstand ukjent. Krysser fingrene for at disse også har det bra. Forøvrig er vel dette første gang en A350 har vært involvert i en ulykke der flyet går tapt. Bra evakueringen gikk som den skulle.
Ikke noe ekstra, er på T3 og dette skjedde på rullebanen ved T1/T2. Men ser at flere av avgangene har blitt kansellert.
Dessverre ikke utenkelig at den listen blir lengre, ser at innkommende flights som er diverted er lengre enn listen over kanseleringer pt. F.eks Turkish fra/til Istanbul har landet på Narita, selv om den enda ikke er på listen over kanselert/ forsinket.
Det er jeg også helt sikker på. Jeg husker umiddelbart Aeroflot ulykken fire år siden der mange passasjerer kom ut med store håndbagasje mens 40 stykker ble drept i flammene.
Ser ut som trafikken delvis er i gang igjen på Haneda, Qatar Airways/QTR 812 landet akkurat og Emirates/UAE312 er også på vei inn for landing
Det må være forferdelig å oppleve dette dramaet. Kan ikke forstå annet enn japansk disiplin / følge regler har bidratt til at folk raskere kom ut av nødutgangene. Mener å ha hørt at det i teorien skal være mulig å tømme et større fly på 3 minutter men har aldri forstått hvordan dette vil være mulig i praksis. En har jo sett andre steder hvor fly har måtte evakueres at folk tar med pc og kabinkoffert. Ren galskap - kanskje en menneskelig refleks. Uansett er det tragisk for de liv som det meldes har gått tapt. Dette kunne jo gått langt verre.
Så langt jeg kan lese meg frem til det, ser det ut som kravet er at det skal kunne tømmes på 90 sekunder (altså 1:30min), ved kun å bruke halvparten av de tilgjengelige nødutgangene (i tilfelle noen er blokkert, brann etc). Det er ikke bare teoretisk, men testes i praksis for å få typegodkjenning for flyet. Denne a350en er altså testet med flere personer enn denne forulykkede, siden denne varianten hadde tre kabinklasser. Mener jeg så på den dokumentaren om hvordan A380 ble til at de tømte et fly med 800 personer. Så er det selvfølgelig noe helt annet med test i kontrollerte omgivelser, og praksis i en krisesituasjon... At det gikk så bra som det ser ut til å ha gjort, er fabelaktig. Trist med mannskapet på kystvaktens Dash-8.