Hei, jeg ser på billetter til Tokyo. Var det slik at det er "lov" å fly via USA eller er det rouletten som avgjør om man har lov eller ei?
Den ruta bryter nok "The most reasonable route". Så du må finne en agent som synes en slik reiserute er ok og ikke sender bestillingen til backoffice for kalkulering av skatter og avgifter. For jeg har opplevd to ganger at backoffice stopper det hele. Evt. må du ha to bestillinger.
Ok, var det jeg var redd for. Har en booking til NRT i vår, men pga ting, så ønsket madammen å flytte det 1 uke
Når prøvde du sist? Angivelig skal det være løsnet opp siste året, på bakgrunn av stengt russisk luftrom og begrenset tilbud av direkteflyvninger mellom Europa og Asia.
Det er bare forsøke, men vær obs som nevnt over at det kan stoppe i backoffice, selv om agenten gjør alt klart. Hvis du har den minste plan om å reise på opprinnelig bestilling ville jeg bestillt en ny reise, slik at du ikke risikerer miste den du allerde har.
Enig. Den er på utgått CT, så jeg beholder den nok helt til jeg har en ny reise i boks. Det verste som skjer er at vi "må" reise litt for tidlig
Star Alliance-bookinga på SAS sine sider har i allefall vist ruting via USA tidlegare på lik linje med "kortaste vei". Er eit par mnd sidan eg leita etter ruter til Tokyo, men då var det til stadighet mulig med ARN-ORD-HND med hhv SAS og ANA f.eks.
For to uker siden og i fjor høst. Noen er sikkert greie pga begrenset tilgjengelighet pga krigen, men så har vi sikkert noen som ikke har fått med seg at de skal være greie. Vi vet jo hvor store forskjeller det kan være mellom disse agentene.
«The most reasonable route» er ikke noe som er implementert i søkemotor eller bookingsystem, men heller regel SAS sier agenter må forholde seg til. Men så finner man noen agenter som er snille/ferske…
En mulig strategi som har fungert for meg og andre pre covid kan være å booke en reise på sas.no med ønsket destinasjon og rute om ikke riktige flighter og tidspunkt. Også ringe inn og " forbedre" reisen.
Jeg valgte en annen løsning Fløy LHR-HND-CDG Hvor ruten far HND-CDG går over USA\Nordpolen. Forsøkte å få en agent til og bokke HND-ORD-LHR, men fikk pent nei.
Jeg booket FRA-ORD-HND, NRT-ORD-FRA i romjulen og gjorde endringer på tlf to ganger, først for å endre til SVG-FRA-ORD-HND, NRT-IAD-CPH-SVG og deretter for å endre til LH F. Ingen kommentarer på ruten (bortsett fra verten på FCT, kabinsjefen på LH F og passkontrolløren på ORD som syntes det var en solid omvei)