Dette er helt klart det beste Zopiclone eller Imovane som det vel heter i Norge gir deg en herlig innsovning og man slipper å våkne opp og føle at man har drukket 2 flasker rødvin. Sett på deg Bose QC med god musikk, skyll bort den metalliske smaken med en god GT. Slapp av i 10 minutter og prøv å kjemp imot søvnen som kommer sigende. En uslåelig følelse. Det selges forøvrig uten resept i Colombia. OBS! Er veldig vanedannende og bør ikke taes over lengre perioder.
Eg planlegg ikkje å ta med Apedop på tur, men har nokre ulike typer innsovingstabletter som eg tek med, men håper eg slepp å bruke det. Har stort sett klart meg greit, og eg trur ungene takler dette betre enn mor og far!
For min del så fungerer det best å fylle dagane på ny destinasjon med gjeremål slik at eg fort kjem inn i ny tidsrytme. Tidvis er ein ganske kake, men det går seg til etter kvart. Ved heimkomst er det rett i arbeid som fungerer. Ingen medisinske saker i bruk her i garden. Berre tidvis seigpining
"Eg kjenner ein som bytte frå nynorsk til bokmål då han byrja på vidaregåande. I dag er han einsam, ugift, arbeidslaus, alkoholisert og ute av stand til å gjere greie for seg. Dessutan ser han ikkje ut. Luktar gjer han også. Alle eg kjenner som heldt på nynorsken då dei byrja på vidaregåande, har idag interessante og godt betalte jobbar, mange gode vener og ekstremt stimulerande kjærleiksliv. Dessutan ser dei bra ut, alle som ein. Fine tenner har dei også. Eg berre nemner det." - Are Kalvø Det er godt å sjå at me som held oss til nynorsken held oss undå apedop..
Vi er høge på den språklege arva etter herr Aasen. Den beste rusen som finst. Berre marginalt slått av gleden av ein god sjampis eller to Vel, tilbake til temaet (slik at vi slepp unna språkdiskusjonen som danskforkjemparane alltid kjem trekkande med (dagens brannfakkel?): Både i New Zealand og vestkysten av USA har eg vanlegvis brukt nokre dagar til å justere den indre klokka (opptil ei heil veke), men så lenge dagane er fylt med med eit eller anna, så går det jo seg til. Kveldane kan ein jo strekke litt m.a. ved å ha litt 'sprudlevatn' (nei, ikkje Ramlösa) i glaset PS Forhåpentlegvis kjem det eit lite reisebrev (eller eit aldri så lite bilete) frå herren når han er på tur slik at vi veit at han med følgje har det bra og at vi her heime kan bli frista til å følgje i herrens fotspor
Det er nok ikke tvil om at jetlag takler en raskere når en er ung. Har du mulighet få så mye dagslys som mulig de første dagene. En lang løpe eller gåtur på noen timer gjør underverker. Er du på ferie så er det bare å kjøre på med masse aktiviteter. Er en på ferie må en selvfølgelig kose seg med god drikke på flyet. Godt med rødvin gir deg normalt en time eller to på øyet når du har lengre flygninger. Har jeg en kortere reise i annen tidssone dropper jeg ofte å stille klokken. Kan ikke se poenget med at normalt friske mennesker skal måtte behøve medikamenter for å takle litt reise utfordringer.
Får man tak i noen av disse stoffene reseptfritt i Norge? Jeg har aldri prøvd noe sånt, men får heller aldri sove på fly, så hadde vært greit å prøve?
Melatonin fåes på resept i Norge. Men er ikke vanskeligere en og si du skal reise og trenger noe for å sove lettere. Kan kjøpes over disk de fleste land i verden.
Kan være greit å vite at det er to typer Melatonin på resept i Norge. Den ene virker ikke godt til reise.
Det er riktig at det finnes to tabletter med melatonin i Norge. Den ene er "Circadin" som er en sovetablett som slipper ut melatoninet sakte over flere timer. Hovedpoenget er at den skal holde deg sovende. Om den gjør det eller ikke er et annet spørsmål. Så er det "Melatonin 3mg" som ikke er et registrert legemiddel i Norge, så det er litt mer knot å skrive ut resepten - men du får det på alle apotek fordi mange med ADHD bruker dette som sovemedisin.... Det er dette du finner i fritt salg i USA.
Trøtt når man ikke burde være trøtt- > koffein og aktivitet Ikke trøtt når man burde sove -> 4-5 enheter alkohol relativt kjapt innabords, sammen med en Podcast på NC headset, fungerer "godt nok". Kan periodevis ha litt hodepine det første døgnet med etter reise.
Det finnes vel ingen lege som noen gang vil anbefale den blandingen der, da begge deler virker sentralstimulerende og worst case scenario er f.eks at man sovner så tungt at man kan bli kvalt av at tungen faller bak i svelget. Men for en normalt frisk person, så er vel sjansen minimal for at det skal gå galt, da 4 glass champis ikke akkurat gjør deg døddrukken
Å ta fire valium og fylle på med noen glass champis kan ende med en langfingret ferd igjennom taxfreen til flyet før du blir arrestert. Er du riktig uheldig så kommer du deg på flyet så blir du kasta av flyet i huben av noen sure vakter for å sulle rusa rundt i kabinen med masse ting ting på deg som ikke er dine, eller husker hvordan de havnet med deg Litt av en blackout og våkne opp av den på en utenlandsk flyplass Jeg går for tryggere løsninger enn å blande piller og alkohol når jeg reiser i forhold til å bekjempe jetlag
Har lite erfaring med sovemedisin generelt, men "amerikansk melatonin" har ikke gitt meg noen som helst problemer ifm alkohol. (Jeg brukte de grunnet rimelig.drøy solbrenthet..) Valium og alkohol, som påpekt over her, er jo en kombinasjon som brukes av folk som neppe frekventerer IF
Jo, det finnes ett par stykker her på IF som sliter med dette. Jeg jobber i rus og psykiatriomsorgen og booker ofte folk til konferanser. Jeg kjenner ett par stykker som fløy rundt med gullkort i flere år på alkokjøret fordi gratis fyll i loungene og billig taxfree å ta hjem. De sier det er flere av den typen rundt om i verden. Etter å ha mistet ektefellen, omsorgen for barna og ble truet av sjefen inn i behandling for sin alkoholisme ellers ville de miste jobben, då måtte de ta førstetrinnet med å innrømme at de var maktesløs mot alkohol og bonuspoeng og ta den tunge veien inn i behandling. Det er nok flere av dere som bærer på den "hemmeligheten" ... Alkoholisme er en hemmelighet som ofte bare alkoholikeren har, alle andre skjønner det unntatt alkoholikeren selv