35 minutter før avgang pakket vi sammen og satte kursen mot gate. I det vi gikk ut av loungen ble boarding annonsert som informert om ved ankomst. Gaten var kun få minutters gange unna, og når vi kom frem så flyet ut til å være nesten ferdig boardet. Vi gikk gjennom business-slusen og opp en separat gangbro for å komme opp til 2.etasje. Denne A380en med ny konfigurasjon hadde 6 suiter i First og forøvrig kun business i 2.etasje fordelt på en hovedkabin etter First og en minikabin lenger bak adskilt med 4 toaletter. Både fly og seter var helt nye, og hadde fortsatt lukten av nytt fly. Det som slo meg først og fremst var den utrolig behagelige romfølelsen. Det er ikke bagasjehyller over midtsetene, noe som gjør det veldig høyt og luftig under taket. I tillegg var jo «konongsetene» visuelt veldig pene å se på! Vi fant oss fort til rette, og jeg fikk tatt noen bilder. Jeg kommer nok aldri til å gå helt amok med kameraet på slike turer, men litt ble det. Man skal jo tross alt nyte opplevelsen også. Vi ble servert et glass champagne med en gang vi satt oss ned, men det ble nærmest styrtet da kapteinen annonserte at vi var tidlig ferdig å boarde og dermed kunne komme oss avgårde før skjema. Kapteinen meldte videre om en flytid på 12 timer og 40 minutter og fine flyforhold. Det kan man like! Så fort vi var oppe i marsjhøyde var det påfyll av champagne og en liten snack - nemlig de nærmest berømte satayene. Jeg skal ikke si at det er de beste satayene jeg har smakt, men de er absolutt gode, og det er klart det er litt ekstra gøy å kunne få servert noe slikt i luften. Etter en liten pause ble bordet dekket pent opp med hvit duk, bestikk og annet tilbehør før forretten ble servert. Denne gangen var det en røkt tunfisksalat a la nicoise med vaktelegg, grønne bønner, potet og oliven. Til dette ble det servert et utvalg brød fra brødkurven. Vi testet breadsticks og hvitløksbrød, og var godt fornøyd med det. Etter forretten var det på tide med hovedretten. Vinkartet var ikke superspennende og rødvin fristet egentlig ikke såpass tidlig på dagen, så vi holdt oss til champagnen. Ikke den ting som ikke passer til champagne! Til hovedrett hadde vi benyttet oss av forhåndsbestilling av mat. Jeg hadde valgt biff med madeirasaus som var i Inflight-menyen, mens reisefølget hadde testet «Book the cook»-konseptet og valgt breiflabb. Av disse to kom nok breiflabben ut som vinneren både hva gjelder smak og presentasjon. Tilbehøret til biffen smakte veldig godt, men selve biffen var ingen høydare. Til tross for at den fortsatt var rød/rosa inni, var det tørr og ganske seig. Det er jo forsåvidt imponerende at de klarer å få til en medium biff i lufta, så jeg skal sånn sett ikke klage, men jeg velger kanskje ikke et slikt alternativ neste gang. For det er jo klart det blir en neste gang! Bonusfeberen var jo særdeles smittsom, men avhengigheten av å fly business festet seg nok enda raskere. Det blir veldig, veldig vanskelig å noen gang skulle gå tilbake til eco på langdistanse etter dette! Etter hovedrettene kom CC trillende med ostevognen. Vi begynte allerede å bli alvorlig mette, så hoppet glatt over denne. Men det så ut som et spennende utvalg ost, og porsjonene så ut til å være i overkant generøse. Etter ost ventet dessert, og valget sto mellom Limoncello-gelato eller en sjokoladkjeksbunn med sjokolade og karamelltopping servert med vaniljekrem og tørkede bringebær.. Vi valgte en av hver, og selv om gelatoen så stusselig ut i forhold til sjokoladedesserten, var vi begge enige om at den var den klare vinneren. Etter et såpass stort måltid passet det veldig bra med en frisk og lett avslutning. Til slutt var det kaffe og te med tilhørende konfekt. Utvalget av både kaffe og te er enormt, og man kan få alle både kalde og varme, i tillegg til decaf for de som ikke sovner med en vanlig kaffekopp innabords. Vi gikk for en americano fra Illy og en islatte. Nydelig kaffe og nydelig konfekt! Etter alt dette var det tid for middagslur, og det er her mitt kanskje eneste ankepunkt mot SQ C ligger. Setene er rett og slett ikke komfortable. Verken i oppreist posisjon, i lounge-posisjon eller liggende. Setene er ekstremt harde og glatte, og i tillegg er de helt merkelig utformet ergonomisk. Dette gjør at man ikke får plassert seg ordentlig i sittende posisjon, og i liggende er det som å ligge på et hardt tregulv. «Madrassen» er kun et tynt laken som ikke bidrar med noe som helst. Det holder seg heller ikke på plass og havner i en krøll hver gang man snur seg. Og så har man jo det aspektet som er påpekt i utallige reviews - vinkelen i lie flat føles bare helt merkelig. Nå var jo vi et par som reiste sammen og hadde dermed skilleveggen mellom setene helt ned, noe som gjorde at vi kunne overskride grensen litt ved å ligge hode mot hode på midten og med beina ut til siden, men dette fungerer overhodet ikke bra etter mitt syn. Avstanden mellom seteradene er overraskende kort til å være i C og det betyr at dersom du ikke skal ha beina inni hullet på skrå har du ekstremt dårlig plass. Jeg kan faktisk ikke skjønne hvordan SQ kan ha latt dette setedesignet passere - om ikke for å få trykket inn noen ekstra rader og på den måten økt kapasiteten. Når vi ankom SIN var jeg helt gåen i rygg og nakke, og slett ikke uthvilt. Da må jeg faktisk si at Norwegian sine Premium-seter er mye bedre, og slik skal det jo ikke være i ett av verdens beste C-produkter. Når det gjelder service var den jevnt over god, men mitt inntrykk ble nok litt preget av at vedkommende som betjente min side av kabinen ikke var på nivå med resten av CC. Hun var vimsete, glemte det meste og smilte aldri med mindre jeg tvang henne til det ved å være overstrømmende hyggelig mot henne. Det var også lite tilbud om servering utenom måltidene, så her må du selv spørre om det du vil ha. Da er det imidlertid ikke noe problem. Det kan hende alt dette skyldes at det rett og slett er for mange seter i C på dette flyet, og da særlig i hovedkabinen som var nesten full. Minikabinen var mindre enn halvfull så her antar jeg at CC hadde litt bedre tid til å yte god service. Alt i alt, er super tur hva angår flytype (A380 er et utrolig behagelig og stille fly), design, atmosfære og mat, litt å gå på når det gjelder service, og veldig mye å gå på hva gjelder setekomfort.
Joda, jordbær, faktisk. Ja, også smågodt, da. At det passer så bra med jordbær er nok en gammel myte fra den gang champagne var søtere i stilen, og jordbær sjeldnere. Søte jordbær kan få champagnen til å fremstå sur.
Må si det er nesten så jeg begynner å angre litt på at vi valgte SQ. Vi reiser bevisst via London for å prøve den nye 380'n og tilbake 350. Men hvis det skorter på sørvis...
Akkurat når det gjelder service tror jeg nok jeg var unormalt uheldig med hun som serverte meg. Sidemannen opplevde som sagt utmerket service fra start til slutt. Setene var det mest negative. Vet ikke om de på A350 er noe bedre, men det finner jeg ut av om 3 uker og rapporterer tilbake da
Kjipt at de nye setene ikke er noe særlig. Det er vel beregnet at man skal være så bedugget at man ikke legger merke til det? Synes selv at setene på A350 er bra (ser ut til at de er bredere og bedre polstret), så får håpe hjemturen blir mer behagelig. Med et noe begrenset datagrunnlag på 6 flights så synes jeg servicen på SQ har vært bra, men med inntrykk av at forholdet pax/CC gjør at ting kan ta litt tid. Likevel: Turndown service og påfyll. Blir ikke sure for at du plinger på engang *host*SAS*host*
Kva var klokka sa du? Er enig med deg om seta på SQ. Dei gamle på A380 var bra, men dei nye er i hardaste laget for mine skuldrar.
Vi reiste med de i April og fikk topp service og full pakke,fikk både Krug og DP i Biz og ligge litt skrått gjorde ingenting,vi syntes setene var gode,vi hadde dobbel seng på rad 96 tror jeg det var som du kan booke 48 timer før avgang.. Vi fikk også omvisning inne på 1 kl ved ankomst SIN
Om kabinen ikke er fullbooket kan du be om en ekstra dyne (den er tjukkere enn overmadrassen), brette dobbelt og sove mykt.
Ja, tidligere (noen århundrer siden) var det ikke uvanlig å ha langt over både 30g og 40g sukker pr liter Må ha abonnement, men overskriften sier sitt: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/jq3zb/Vinskolen-Champagne-funker-darlig-til-jordbar
Vi ankom Changi A2 litt før estimert tid, og derfra var det kun et par minutter gange til skytrain som skulle ta oss videre til E8 hvor flighten til DPS gikk fra. Dette fungerte helt strålende, og togene gikk ca hvert 3. minutt. Toget kjørte gjennom Jewel og for en som elsker fornøyelsesparker føltes det nesten som en attraksjon å se ut på fossefall og regnskog mens man ble fraktet mellom terminalene. Gøy! Vel framme på E var det ytterligere et par minutters gange til SilverKris lounge som ligger i 2.etasje mellom E og F. Lett å finne, og god plass i loungen til tross for en trolig hektisk periode. På dette tidspunktet var vi såpass trøtte at vi nøyde oss med litt vann, før vi satte kursen mot gate E8. Vi skal jo fly hjem igjen fra SIN på kveldstid, og har dermed god tid til å utforske denne loungen på hjemreisen. Flighten fra SIN til DPS forløp uten problemer foruten litt turbulens, men det synes jeg ofte det er i dette området på denne årstiden. Flyet var et 787-10 som SQ bruker på regionale ruter. Selv om setet var smalt og litt klaustrofobisk grunnet et unødvendig skall rundt setet, var selve setet godt å sitte i og beina kunne strekkes rett ut da dette hulrommet ikke var på skrå. Her er midtsetene annenhver rad med bord enten inn mot midten eller ut mot midtgangen. For de som reiser sammen bær man da velge en rad med bord ut mot midtgang, slik at avstanden mellom setene ikke blir så stor. Reiser man alene er selvsagt vindussete å foretrekke, men midtsetene med bord mot midten var veldig private så disse fungerer også for alenereisende. IFE-skjerm og innhold var likt som forrige flight. Servicen var hele ok, men ikke bedre enn enn vanlig economyflight. Ingen champagne før avgang, og tilbud om drikke (inkludert vin) kom først etter ca en time i luften når de rullet trallen gjennom kabinen. Kaffe og te fra kanner. Maten var dessverre ikke særlig bra til tross for valg av Book the Cook fra SIN. Satser på en bedre tur fra SIN til AMS med A350-900. Neste oppdatering blir destinasjonsrapport fra Bali!
Jeg tror nok A380s hovedproblem hva angår service er den enorme mengden C-seter. I tillegg blir det veldig mye løping frem og tilbake med en så stor kabin, noe som ikke var helt optimalt da setet ristet godt hver gang noen passerte. Minikabinen bak toalettene er kanskje et bedre valg.
Hmmmmm samme fly jeg og madammen skal ut på... Ikke mye å forvente på den flighten altså, takk for tips og skal dobbeltsjekke setter en har booket. Men var det noen bobler annet enn vin? Får passe på å spise godt på IST-SIN med TK og på SIN loungene. God tur videre, og takk for super rapporter underveis.
Morsomt. Vi har samme fly LHR - SIN og SIN - AMS på vår tur til jul. Takk for detaljerte betraktninger om setene. Vi har heldigvis seter i minikabinen allerede