Det er full drikkeservering på SIN-DPS-SIN. Champagne fra Charles Heidsieck. Anbefaler også en Singapore Sling for dem som er glad i sånt.
Avgangen var kl 09.15, så det var kanskje ikke så rart at boblene ikke ble aktivt frontet. Men som @Upsaker skriver var det helt sikkert bobler tilgjengelig. Man må nok kanskje i større grad spørre om ting enn jeg hadde forventet på forhånd. Er litt beskjeden på det området
Du er en reddende engel @Upsaker , tenkte regionalt fly på SQ i Biz tilsvarer innenriks på SAS i +...ettersom hva @Jeanette skrev, satte noen tanker i spinn
Resten av reisebrevet kommer om ikke så lenge, men min kjære Mac døde på ferie, og jeg venter på rep.
Eg kondolerar! Har du vurdert Panasonic sin Toughbook? Ein slik kunne sikre IF mot avbrudd i framtidige reisebrev? Eg gledar meg til resten.
Nei å nei, ikke tall om, gå for denne, trenger hverken batteri, backup skyløsning, eller fare for data kræsj:
Ja, denne kunne vært praktisk! Har forøvrig en liten teaser - uplanlagt business med KLM 777-300 ER fra DPS til SIN.
Etter gode 2 uker på Bali (destinasjonsrapport kommer) var det på tide å vende snuta mot Singapore. Valget falt på KLM, da de er ett av få selskaper som flyr widebody på denne strekningen. Prisen var kun marginalt høyere enn sardinboksen fra lavprisselskapene, så da var jo valget enkelt. Sjekket inn online dagen før avreise og fikk tilbud om oppgradering til C for kun 900,- pr billett. Selv om flyturen ikke er på mer enn 2,5 time, syntes jeg dette var en prima mulighet for å få testet nok et C-produkt til en veldig rimelig penge, og gikk selvsagt for oppgraderingen. Innsjekk i KLM-skranken på DPS var faktisk den hyggeligste innsjekkingen vi opplevde denne ferien. Min kjære klarte å miste Eurobonuskortet sitt mellom skranken og baggasjebåndet, og de ansatte satte nesten flyplassen på hodet for å få fisket ut kortet. 8 ansatte og en fullstendig demontering av baggasjebåndet var nødvendig for å få tak i kortet, og alt ble utført med smil fra alle sammen. Når denne lille hendelsen var løst, ble vi grundig opplyst om hvor vi kunne finne loungene vi hadde tilgang til. Man kunne velge mellom Premier lounge og Garuda lounge. Vi valgte den siste, og var ikke videre imponert. Mørkt, trangt og dårlig utvalgt i mat og drikke, men fortsatt veldig mye bedre enn å krangle om sitteplassene ved gaten. Siden loungen ikke var allverden, ruslet vi bort til gate en liten stund før boarding for å få litt bevegelse før den "lange" flyturen vi skulle ut på. Boarding gikk som en drøm gjennom egen sluse, og vi kom forholdsvis tidlig inn i flyet. Og for en fantastisk kabin! Fine farger, fine seter, rent og ryddig, god luft og smilende personale. Vi ble gledelig overrasket og oppriktig glad for at produktet fremsto å være veldig bra - og det viste seg i løpet av turen at KLM har et solid produkt i C. Før takeoff fikk vi utlevert hvert vårt amenity kit - et for damer og et for menn. Deretter fikk vi utlevert menyer, og ble tilbudt champagne i utrolig vakre glass - fikk til og med påfyll! Etter vi var kommet opp i marsjhøyde startet serveringen ganske umiddelbart grunnet den korte flytiden. Forretten besto av chevre og beter sammen med ferske rundstykker og godt smør. Til hovedrett kunne man velge mellom hvit fisk i grønn curry eller biff med morkelsaus, poteter og squash. Til dessert var det mousse-kake med mangosaus. All maten var veldig god, og servert på utrolig fint porselen. At salt og pepperbøssene var formet som tresko gjorde det enda mer komplett. Til kaffen ble det servert fine sjokoladehus i mørk, lys og hvit sjokolade. CC oppfordret til å ta så mange som mulig. Etter middagen gikk CC rundt med brett med de populære porselenshusene fylt med Bols, som tydeligvis har vært populære samleobjekter i årevis. Vi fikk begge velge oss ut hvert vårt til å ta med hjem. Reisefølget mitt klarte å sjarmere et av CC såpass at hun stakk til ham en papirpose med ytterligere 3 pent innpakkede hus rett før landing. Vet ikke hva jeg skal synes om det, men nå har vi hvert fall 5 hus Innimellom alt dette klarte jeg faktisk også å få sett en hel film før landing, og kan rapportere at IFE ikke manglet noe. Setene, som er lie flat, var også veldig komfortable, og CC utrolig hyggelige. Super tur som frister til gjentakelse til tross for 0 eurobonuspoeng.
Ja ja, dette tar tid .... ved neste reise skal jeg gå for korte og hyppige oppdateringer! Changi er en utrolig velfungerende og ren flyplass, og etter veldig kort tid sto vi utenfor og ventet på Grab. Også dette fungerte helt supert. Pick up point var godt skiltet. Vi var nesten i sjokk over mangelen på trafikk, støy og eksos, der vi suste avgårde i en ren og pen bil med en sjåfør som snakket perfekt engelsk og samtidig ga oss en innføring i Singapore. Var på plass på hotellet etter ca 15-20 minutter. Vi hadde valgt Mandarin Oriental, og det gjør vi ikke igjen om vi skal tilbake til Singapore - dårligste 5 stjerners hotellet jeg har vært på noen gang. Servicen var midt på treet, hotellet er slitt, rommene er usjarmerende (føles som et dårlig Scandichotell i utkantnorge) og maten var under middels. Pluss for bra beliggenhet, fint bassengområde og veldig hyggelig personale i frokostrestauranten. Dagene i Singapore tilbragte vi ved bassenget, på shoppingsenter, på Hop on-hop off buss, i Singapore Botanical Gardens, på shoppingsenter, Ziplining og Luge på Sentosa Island og vandring i Gardens by the Bay. Singapore gjorde nok ikke noe særlig inntrykk på meg. Helt greit å ha vært der, men stedet føles litt oppkonstruert og lite autentisk. Anbefaler besøk i de ulike bydelene som China Town og Little India for litt kulturelt påfyll. Måltider på Hawker-sentrene er også å anbefale. Mye god mat i Singapore, men generelt høyt prisnivå.
Absolutt! (Og om ein kan komme seg ut av køya og ut av hotellet litt tidleg, så er ikkje ekvator så plagsom med tanke på temperaturen når ein er på sitesighing rundt omkring. Eg storkosar meg i byen.) Tusen takk for masse fine bilder!
5 dager går fort, og plutselig var det tid for avreise til Norge via Amsterdam med SQ C i A350-900. Flighten vår gikk sent på kvelden, hvilket ga oss god tid til å sjekke ut Singapore Airlines sin lounge på Changi. Vi var jo så vidt innom denne ved mellomlanding på vei ned, men var da såpass trøtte at vi ikke helt registrerte hvor vi var. Ca. 3 timer ble det denne gangen, og vi fikk undersøkt utvalget nøye. Loungen er veldig bra med en behagelig atmosfære. Hadde ønsket meg noe bedre stoler, og litt bedre utvalg i kald mat, men alt i alt tipp topp. Var ved gaten omtrent ved boarding, og var klare for å strekke oss ut gode seter med et lite glass champagne og en god film. Jeg var spent på hvordan kabinen og setene på A350 var i forhold til A380, og jeg må si at jeg virkelig foretrekker A350. Ja, det er ikke like "åpent", og man har ikke like mye rom rundt seg, men setene føltes så mye mer behagelige. Jeg fikk aldri helt plassert meg i A380 og følte setet var både hardt og glatt. Etter en lett middag (hadde på forhånd bestilt en av "helserettene" på Book the Cook siden det var så sent på kveld/natt) rakk jeg en film før vi straket ut og snorket mer eller mindre hele veien til Amsterdam til tross for at det var forholdsvis turbulent store deler av strekningen. Crewet på denne flighten var veldig hyggelige og oppmerksomme. Vi valgte minikabinen og angrer ikke på dette. Jeg tror mitt noe dårlige inntrykk av servicenivået på A380 rett og slett skyldtes at det er for mange seter i C og at crewet har for mye å gjøre.
Vel fremme i Amsterdam var vi uforskammet opplagte, og etter et lite kaffestopp på Starbucks gikk vi til Aspire Star Alliance lounge. Jeg synes denne loungen var veldig fresh og fin - virket ganske nyoppusset, og selv om det ikke var enormt utvalg av mat og drikke var alt av god kvalitet og pent presentert, og servicen var strålende.