Jomfrutur i F - Til Boston med LH.

Tråd i 'Reisebrev' startet av Jensemann, 26. juli 2024.

  1. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg vært hjemme fra sommerens USA ferie med barna i akkurat 10 dager så skal det visst bli ny tur over dammen allerede. Med litt barnefri ferie og ingen store planer kriblet det litt i booking fingeren når jeg satt en kveld og lekte med Awardfares. Ga nesten litt opp når jeg leste her inne om SAS sin nye politikk med 72 / 96 timers frist for Star Alliance bookinger. Men fikk litt gode tips fra andre her på IF og fikk opp motet litt.

    Sent mandag kveld ble det booket en business billett T/R Boston på nett med utreise fredag via FRA og retur søndag via MUC. Varslinger for F ble lagt inn på Awardfares. Siden hotellpriser var grisehøye (4500 ++ for et fornuftig hotell om man ikke vil bo i gok) så ønsket jeg egentlig å få til reisen med kun en overnatting.

    Onsdag morgen tikket det inn mail om ledig F på lørdag så da ble utreisen booket om på CT telefonen noen minutter over 09. Torsdag morgen ble jeg egentlig litt skuffet når det ikke hadde kommet mail fra Awardfares men et manuelt søk viste fort at det var lagt ut hele 4 billetter på BOS – MUC. Da var det på telefonen igjen for å endre returen. Ble satt på hold i nesten 10 minutter så lurte veldig på hva som var problemet, men det ordnet seg fint.

    På Hotwire dukket det opp et 4,5 stjerners hotell beliggende på Copley Square / Back Bay til rundt 3500 så jeg slo til på det. Viste seg å være Fairmont Copley Plaza så ganske fornøyd med det kuppet når jeg ser hva prisene ligger på ellers.

    Så nå er Zeeksacken og en liten kabinkoffert nesten klar og jeg har checket inn online i Lufthansa Appen. 06.35 starter reisen fra OSL med fakirflyet til FRA.

    Om noen har gode tips for Boston tar jeg gjerne imot de. Har vært der så vidt for 15 år siden men husker ikke så mye.
     
    AirMags, kjeeli, geddi and 29 others like this.
  2. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Vi var på en nesten identisk runde desember 23.
    Kan anbefale en ekte amerikansk frokost på north street grille.
    Vi tok også en tur i view Boston, hvor man på en god dag kan se blant annet Harvard universitetet.

    Avreise Boston, her har lufthansa eget avlukke for F reisende i lounge med dedikert personale og egen F meny. Du boarder også direkte fra lounge. Vi ble hentet av personalet når det var vår tur til å boarde.

    God tur
     
  3. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    641
    Likes mottatt:
    2,253
    Bonuspoeng:
    93
    God tur! Jeg er med samme morgenflyet til FRA for min tur videre til ICN:)
     
  4. globetraakkers

    globetraakkers Reiseavhengig

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    The Green Dragon Tavern I Boston er ettergjengeren til stedet hvor Samuel Adams og sons of liberty vanket og planlagte den Amerikanske revolusjonen. Artig sted hvor det lokale politiet henger idag!
     
    Jensemann and obay like this.
  5. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,377
    Likes mottatt:
    5,491
    Bonuspoeng:
    183
    Guida busstur eller walkingtour så får en jo sett mye. Evt gå Freedom Trail på egenhånd.

    Ellers er jo Fenway Park og Samuel Adams bryggeriet verdt en titt.
     
    Jensemann liker dette
  6. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    Så moro, jeg sov stort sett hele turen til FRA bortsett fra å hive i meg frokost. Sitter i First Class terminalen nå og tar meg en liten champagnefrokost…
     
    Stuttfeiten, Fly med oss and Eddie47 like this.
  7. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    Gå Freedom Trail har jeg vurdert, og Fenway Park frister er kamp der kl 19.15 i kveld. Bare litt skeptisk til å kjøpe resale billetter selv om det går via Ticketmaster.
     
  8. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    Fremme i FRA. Hentet ved gaten i en fin Cayenne og kjørt inn til terminalen. Sjåføren mumlet et eller annet om at det var veldig fullt i First Class loungen hun skulle kjøre oss til B så kunne vi bruke loungen der (?). Tuslet ut og bort til First Class terminalen så der har jeg tatt meg en liten champagne frokost foreløbig.

    IMG_1139.jpeg

    Kommet en egen OL badeand så den er sikret.

    IMG_1136.jpeg
     
    AirMags, kjeeli, The_Dude and 25 others like this.
  9. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    773
    Bonuspoeng:
    93
    Resale via ticketmaster er offisielt svartebørssalg(!), så det er trygt, kjøpt mye billetter på den måten på NHL-kamper i USA.
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Resale via ticket master er trygt.



    ble slått på den ja. Riktig god tur :)
     
  11. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    Da er man kjørt til gaten og vel plassert i sete 1A. Helt fullt på F og trolig også resten av maskinen.

    IMG_1146.jpeg

    IMG_1149.jpeg
     
    AirMags, kjeeli, The_Dude and 28 others like this.
  12. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg kommet meg over dammen og fått meg et godt måltid. Gikk for kaviar og litt hummer og krabbe som passet perfekt til mer bobler, 2012 Le Vintage fra Lanson. Jeg er halvt tysk og snakket med crewet på tysk så fikk viss utlevert menyen deretter;)

    IMG_1155.jpeg

    IMG_1156.jpeg

    Til hovedrett en oksefilet som var nesten perfekt stekt og fortsatt litt rosa i midten. Oksekjøtt er jo ellers ofte en skuffelse på fly og siste forsøk hos Etiopian en gedigen nedtur.

    IMG_1157.jpeg

    Og en lun ostekake til dessert.

    IMG_1158.jpeg

    Overhørte at damen bak meg hadde blitt "complimentary upgraded" så var nok fullt på business og heldig for meg at de i det hele tatt la ut award seter. På 1D hadde jeg en snedig type, en amerikaner på rundt 60 år. Når jeg kom ombord (var sist i First) la jeg merke til at det ikke lå pysj på min fotskammel mens han hadde 2 på sin. La ikke noe mer i det. Gikk på toaletten før avgang og så igjen rett etter han når vi var i luften. Da var de to Evian ansiktsspray plutselig borte og nesten tomt for munnskyll også....

    Fikk meg at par timer på øyet og lest et par kapitler i en bok før det var klart for andre runde mat, hvor jeg fikk for en asiatisk inspirert salat med scampi. Var ikke så mye av det andre som fristet, en vegetar burger eller tysk anretning med lever og blodpølse!?!

    IMG_1159.jpeg

    Servicen var bra, litt uvant å bli titulert med etternavn hver eneste gang crewet snakket til deg. En godt voksen dame som hadde vært i gamet i over 30 år hadde hovedansvaret for min side. Var nok den eneste tysktalende i F kabinene den dagen så hun passet ekstra godt på meg virket det som:)
     
    Last edited: 28. juli 2024
    AirMags, kjeeli, The_Dude and 20 others like this.
  13. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    671
    Likes mottatt:
    1,363
    Bonuspoeng:
    93
    :D
     
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,140
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    HVIS det var slik at det var en tyv ombord i First, ville jeg hatt null problem med å diskrét snakke med CCO om det i galley.

    Kan jo være feil, så en fin innfallsvinkel ville vel vært å si at du savnet pysj, og samtidig la det sige ut at det så ut som "the gentleman in 2D may have had 2 by mistake" :D
     
    Stuttfeiten, Earl, Kalsnes and 2 others like this.
  15. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    Litt på etterskudd men får oppdatere litt mens jeg sitter på flyplassen.

    Immigration var en drøm. MPC ble sluset i egen kø sammen med diplomater og der var det 0 (null) mennesker. Tok bilde med webcam og ville ikke se passet en gang. Noen ekstra spørsmål om «purpose of the trip» når jeg nevnte at jeg kun skulle være et døgn, haha. Han kommenterte også at jeg hadde reist inn på EWR for noen uker siden.

    Men det hjalp jo svært lite når jeg ventet nesten 40 minutter på min innsjekkede koffert som var merket med Prority HON… sukk.

    Uber og Lyft hadde ganske høye priser på turer til hotellet når jeg sjekket så jeg var snusfornuftig og tok den gratis Logan Airport Express bussen som stoppet 100 meter unna hotellet. Var mye køer ut fra flyplassen så det hele tok sin tid og var ikke fremme før rundt 18.

    Fairmont Copley Plaza er et flott og klassisk hotell beliggende fint i Boston Backbay området. Når prisene på hoteller var så stive som de var så var det jo hyggelig å finne en god deal på Hotwire og i hvert fall bo bra. Ble oppgradert til Gold floor med beskjed at det dessverre ikke inkluderte inngang til den egne loungen.

    IMG_1165.jpeg

    IMG_1163.jpeg

    IMG_1164.jpeg
     
    Last edited: 29. juli 2024
    AirMags, kjeeli, geddi and 26 others like this.
  16. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    Droppet kamp på Wrigley Field, får spare det til neste anledning. Holdt meg i nærområdet på kvelden og tuslet litt rundt i Backbay hvor det var ekstremt livligt med masse folk som var ut og gikk og fylte opp restaurantene langs Newbury Street. Fant en typisk amerikansk restaurant, Joe´s on Newbury og fikk meg en half rack med "10-Hour Baby Back Ribs" som var sykt møre og gode og en stor Samuel Adams.

    IMG_1166.jpeg

    Desserten ble inntatt over gaten hos Ben & Jerrys hvor jeg fikk meg en kule Chunky Monkey og en Phish Food. Chunky Monkey er min favoritt is som dessverre som til min store fortvilelse ikke har vært tilgjengelig i Norge / Europa på mange år.

    IMG_1167.jpeg

    Rundt 21 var jeg så trøtt og sliten etter dagens noe høye inntak av bobler at jeg tok kvelden på hotellet.
     
    AirMags, kjeeli, geddi and 23 others like this.
  17. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    Våknet litt over 05. Fikk laget meg en kaffe i Nespresso maskinen og tatt en dusj. Trasket så ut en tur for å kjenne på temperaturen og fant et supermarked som åpnet tidlig. Der ble det bunkret opp med godteri jeg skulle ha med hjem. Under vår nylige Florida ferie fikk ungene (og far for så vidt…) dilla på disse så det måtte handles inn mere:

    IMG_1170.jpeg

    Tuslet så tilbake til hotellet. Ved innsjekk ble jeg fortalt at min resort fee på 35 USD inkluderte 25 USD i food and beverage credit så da kunne jeg like gjerne bruke de på frokost. Var føstemann i restauranten klokken 07 og fikk meg en god amerikansk frokost. Mannen ved nabobordet fikk anbefalt Eggs Benedict med Maine Lobster av servitøren.

    IMG_1171.jpeg

    Så tok jeg meg en rusletur opp til Charles River Esplanade og langs vannet der. Fortsatte inn i Boston Common med en Starbucks kaffe i hånden og kom på veien forbi dette morsomme stedet som dessverre ikke hadde åpnet ennå:

    IMG_1173.jpeg

    Så tilbake til hotellet og sjekket ut litt før 10 og lagret bagasjen. Deretter gikk turen til Boston View som anbefalt av @Magnus1001

    IMG_1182.jpeg

    Deretter tok jeg subway opp til Boston Common igjen og tok meg et kart og en tur på egenhånd langs Freedom Trail helt opp til North End. Dagens lunsj måtte jo bli en Lobster Roll når man først er i hummerens hovedstad. Kostet den nette sum av 400 kroner men var verdt opplevelsen.

    IMG_1295.jpeg

    IMG_1306.jpeg

    Så en ny kollektiv tur i subway ut til andre siden av byen hvor jeg hadde booket en tur på Samuel Adams bryggeriet 15.30. Grei men kort rundtur i det gamle bryggeriet som ikke er aktivt i bruk lenger (kun tours og utvikling av nye ølsorter her) med 3 smaksprøver. Synd jeg ikke hadde bedre tid for de hadde et velidg hyggelig tap room her hvor det var live musikk. Kunne godt ha sittet her et par timer og smakt nye øl. Så var det tilbake til hotellet med kollektiv transport igjen og hente bagasjen og ta en Uber til flyplassen.

    IMG_1307.jpeg

    IMG_1309.jpeg
     
    Last edited: 30. juli 2024
    AirMags, kjeeli, geddi and 21 others like this.
  18. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    På Logan Airport får Ride Shares tydeligvis ikke levere rett ved terminalen så jeg ble droppet på et dedikert område i Central Garage. Tok 6-7 minutter å tusle inn til terminalen.

    F hadde egen dedikert inngang til innsjekk men ble vel i praksis håndtert sammen med business. Innsjekk var gjort unna på et par minutter og den hyggelige damen spurte om jeg hadde behov for eskorte til loungen. Takket først nei, tenkte vel at jeg fint finner veien selv:confused:. Men spurte så hvor Fasttrack gjennom sikkerhetskontrollen var og da insisterte hun på å følge meg. Ble sluset via crew inngang og noen sperrebånd ble åpnet og lukket så jeg kom til første ledige TSA checkpoint på på null komma niks. PC og liquid kunne bli i håndbagasjen så det gikk smidig. Ble fulgt helt opp til loungen og inn i F delen hvor det var tomt. Der ble jeg møtt av en servitør som fort tryllet frem et glass champagne og vann. Tok en titt på menyen som han beklaget var litt liten siden den var under utskifting. Var noe lam og en pastarett som ikke fristet så takket nei til mat og smakte isteden på litt clam chowder i buffetten med en pretzel til. Dessverre ingen dusjer her i loungen så jeg måtte ta til takke med en enkel vask, ny deodorant og litt skifte av klær etter en lang dag i Boston.

    IMG_1312.jpeg
    Fin utsikt fra F delen så jeg fikk sett SK forlate Boston og LX som kom mens jeg ventet.

    IMG_1311.jpeg

    Etter hvert kom min hyggelige eskorte (eller kanskje concierge er en mer passende beskrivelse) tilbake med en person til, en amerikansk forretningsmann som virket være en arkitekt eller noe, han hadde masse tegninger på siden av ryggsekken.

    Når det var tid for boarding var hun tilbake og hentet oss og fulgte oss til direkte utgangen fra loungen til flyet. Business ble holdt igjen så vi kunne går først om bord. De prøvde seg på biometrisk boarding med face recognition men det fungerte ikke. Vi ble fulgt via den egne fingeren rett til øverste dekk på vår A380 til kabinen hvor jeg ble ønsket velkommen om bord med etternavn og fulgt til setet mitt for turen 1K. I dag var det kun 2 personer i F.
     
  19. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    Vel om bord kom FA og presenterte seg som Beate. En godt voksen dame men hyggelig at en tysk FA velger å benytte fornavn. Champagnen kom fort på plass sammen med noen kalde (?) nøtter. Beate tok opp bestilling på hovedrett og spurte om jeg ville vekkes til frokost. Både purser og selveste kapteinen tok turen forbi for å ønske oss to velkommen. Plus til purser som kom frem og titulerte oss med etternavn uten å holde en ipaden rett under nese tuppen for å lese opp navnet som på utreisen. Men kanskje lettere når man er 2 og ikke 8 i kabinen

    Mannen i 1A ville tydeligvis sove så fort som mulig så han avtalte hele serveringen med en gang. Ikke noe kaviar eller alkohol på han.

    Vi pushet fra gate på rutetid og da kom Beate forbi og jeg trodde hun skulle rydde glasset. Neida hun lurte på om jeg ville ha litt påfyll i glasset så jeg fikk et halvt glass til mens vi takset ut, imponerende.

    Vel i lufta tok det evigheter før kapteinen slå av sete belte skiltet, vi var nok i lufta nesten 30 minutter. Så kom mere bobler og amuse buche på bordet før tralla ble kjørt frem kun for meg. Beate nesten skuffet over at jeg kun ville ha kaviar og en forrett (tunfisk), det var jo så my annet godt hun hadde.

    IMG_1329.jpeg

    IMG_1323.jpeg

    IMG_1324.jpeg

    Hovedretten (Halibut som jeg mener er kveite) kom på bordet. Helt ok men ikke så fast i kjøttet som jeg liker den.

    IMG_1325.jpeg

    Mens jeg spiste ble senga gjort klar på 1G så jeg bare kunne legge meg når jeg var klar. Begynte å bli sigen da så jeg ba Beate om å komme med litt vaniljeis til dessert så kunne hun slippe å rigge hele desserttralla. Hun ble nesten litt skuffet, hun hadde jo så lite å gjøre;)

    IMG_1322.jpeg

    IMG_1326.jpeg

    Da var det bare å ta turen på mitt gedigne bad jeg hadde helt for meg selv og få på meg pysjen og få noen timer på øyet.

    IMG_1320.jpeg

    IMG_1321.jpeg

    Ble vekket diskre av Beate med et glass jus og da var bordet dekket og klar til fronkost. Hoppet tilbake i klærne og fikk bestilt litt eggerøre og bacon og annet snadder til frokost. Hadde ikke all verdens til matlyst kjente jeg etter 2 dager med alt for mye tung mat og alkohol.

    IMG_1330.jpeg

    IMG_1328.jpeg

    Landet i MUC godt før tidtabell (flytid var estimert til 6t45m)og parkerte ute på satelittterminalen. Ved gaten var det knyttet stor spenning blant FA om vi fikk en finger i 2. etasje eller måtte ta trappen ned, så de fulgte spent med gjennom vinduet. Fikk til slutt egen finger oppe.
     
    Last edited: 01. aug 2024
    AirMags, kjeeli, The_Dude and 16 others like this.
  20. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    På MUC var det stille i satellitt terminalen og jeg tuslet bort til First Class loungen og passerte den dedikerte passkontrollen. Inne ble jeg tatt imot i resepsjonen hvor de forklarte at mitt fly videre gikk fra hoved delen av terminal 2 og gjort oppmerksom på at jeg måtte beregne et kvarte på å komme meg dit. Her er det ingen concierge som passer på avgangstiden din og ingen limousin som kjører deg så lenge du ikke har remote gate. "Your on your own"

    Tuslet innover og begynte med en god og lang dusj og litt klesskift. Fant meg så en lenestol og fikk servert litt Cola Zero. På det tidspunktet var jeg forsynt med champagne og hadde heller ikke lyst på mer frokost. Slappet av og fulgte med på flytrafikken untenfor. Tok meg etter hvert en tur ut på takterassen også. Der stod drikkevarer klar for selvbetjening for de som ønsker det.

    IMG_1337.jpeg

    IMG_1338.jpeg

    Overhørte en samtale på tysk de ansatte imellom at det var "Grossalarm" på runway 1. Lurte fælt på hva som skjedde der men virket ikke være noe alvorlig.

    Nærmere lunsjtid tok jeg meg litt sushi og kaldmat fra buffeten. Bra utvalg der i tillegg til a al carte meny.

    IMG_1339.jpeg

    IMG_1340.jpeg

    Så var det etter hvert på tide å begi seg til gaten for fly videre til OSL med shuttle toget. Spurte pent i resepsjonen om de ikke hadde tradisjon med badeender her. Jo vanligvis så hadde de det men de var TOMME!!! For en skandale:eek:.

    Fremme ved gate G10 rett for boarding skulle starte. Her ble det opprop etter en frivillig som ville vente til neste fly siden dette var overbooket. Hadde jeg ikke hatt en avtale på sen ettermiddag hadde jeg hoppet på den for 250 EUR og en tur i den andre F loungen.

    Turen til Oslo var ganske ordinær og begivenhetsløs. La merke til at jeg som eneste passasjer konsekvent ble tiltalt med etternavn av purser. Ser de på passasjerlisten at jeg kommer fra en F flight? Det ble servert en type Ceasar salat med kylling og litt god konfekt til kaffen.

    IMG_1344.jpeg

    Fremme på OSL kom min kuffert som nr 2 på båndet med HON priority tag, Så her fikk de for en gangs skyld til, men på sine egne fly er det jo sjeldent SGH klarer det.
     
    Last edited: 01. aug 2024
    AirMags, kjeeli, The_Dude and 15 others like this.

Del denne siden