Jomfrutur med SQ C til kenguruenes rike

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flyvende_mare, 25. febr 2020.

  1. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    DEL 1:
    GOT-CPH SAS PLUS
    CPH SIN SQ C


    Da SQ slo til med sitt sedvanlige høstsalg i fjor ble det besluttet at det var på høy tid å besøke tante og onkel i Sydney. Valget falt på februar da det stort sett er kaldt og trist på den nordlige halvkule på den tiden. Billetter i C til meg og fruen ble booket for hardt opptjente kroner og øre. Var i løpet av januar en smule bekymret, da det så ut til at hele Australia skulle brenne opp en liten stund. Selv om jeg liker å ha det godt å varmt går komfortgrensen min før 40 grader også. Innen avreise hadde dette imidlertid roet seg betraktelig så da var det bare å glede seg!

    Med koffert pakket og IFtag på plass kunne reisen begynne. Siden det var noen tusenlapper billigere ut fra GOT starter turen med Vy til søta bror og en natt på Radisson Blu Scandinavia Gothenburg. Rommet ble oppgradert ett hakk takket være gullstatus, men noe særlig til utsikt var det ikke.
    IMG_20200207_083044.jpg IMG_20200207_185801.jpg

    Et lite hopp med en CRJ 900 til CPH og et par timer i gullstua. Her var det til min store fortvilelse ingen bobler å oppdrive, men det skulle vise seg å bli mer enn nok av det i løpet av de neste to dagene.
    IMG_20200208_091057.jpg

    Solen strålte over Kastrup og jeg smilte fra øre til øre i det jeg endelig skulle få gå om bord på den vakre a350'n som sto parkert. Meget fin fugl!
    IMG_20200208_120227.jpg IMG_20200208_120352.jpg

    Bulkheadseter 19D og F var reservert etter mye spenning da disse er reservert Silverkris medlemmer fram til 48 timer innen avreise. Dette var også fruens aller første tur i C,og hun var meget fornøyd med størrelsen på setene. De neste timene gikk med til mat og champagnebonanza!

    De har ikke book the cook på denne strekningen, men vi hadde begge reservert mat fra inflightmenyen som legges ut på forhånd. Vi ble tilbudt pre departure champagne og takket ikke nei til det. Gildet i luften startet med Laurent-Perrier La Cuveè Brut og satay av kylling og biff før vi fikk servert noe som lignet bresaola og litt ost.
    IMG_20200208_120427.jpg IMG_20200208_131028.jpg IMG_20200208_142116.jpg

    Vi forsatte begge med Beef rendang og en god Bordeaux til hovedrett. Kjøttet var mørt og sausen var kraftig og smakfull. Til dessert ble det servert en fantastisk sjokoladeganache kake og et utvalg oster. IMG_20200208_145027.jpg IMG_20200208_150432.jpg IMG_20200208_152443.jpg

    Inflight entertainment systemet hadde litt over 100 filmer i tillegg til en masse serier og dokumentarer. Litt krunglete å bruke fjernkontroll for å styre, men skjermen var stor og fin. Jeg var uansett så bedugget og ekstatisk over å endelig være på tur at jeg ikke fikk fulgt så mye med på skjermen på denne turen. Etter å ha blitt fôret god og mett på mat og drikke var det på tide å teste ut sengen. Jeg kunne med mine 179cm i sokkelesten ligge rett ut og selve sengen var bredere enn feks SAS har i C. Madrassen var fast, men behagelig og det var enkelt nok å manuelt legge ned setet for å gjøre om til seng. Eneste minus med bulkhead i dette flyet må være at det er like bak toalett og galley så det det blir nødvendigvis litt lyd og lys derfra.
    IMG_20200208_165802.jpg IMG_20200208_171612.jpg

    Etter noen timer på øyet våknet jeg og kjente at det faktisk var plass til litt mer mat i et hjørne av magen. Kylling nuddelsuppe og en singapore sling ble bestilt og dukket opp innen få minutter. Presentasjonen var fin, men det kunne vært litt mer fart i selve suppa. Slingen var upåklagelig!
    IMG_20200208_183540.jpg
    Ca 2 timer før landing var det tid for frokost. Først litt frukt, kaffe og diverse bakverk, før vi fikk en soya sauce chicken noodle som var helt grei. IMG_20200208_221200.jpg IMG_20200208_221605.jpg IMG_20200208_223505.jpg

    Mett og fornøyd nok en gang var det bare å lene seg tilbake og glede seg til 13 timer med utforsking i Singapore før turen skulle gå videre til Sydney i andre etasje på selveste luftens konge. Landet like før soloppgang og ble møtt av temperaturmålere og et hav av munnbind, uten at det var spesielt avskrekkende.
    IMG_20200209_065010.jpg Første tur i SQ C levde så absolutt opp til forventningene.
     
    Last edited: 26. febr 2020
    Kaffen, Points4Fun, Liza and 44 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)
     
    ArthurDent liker dette
  3. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Turen er alt over, men den var absolutt god! Fortsettelse følger snarlig :)
     
    ArthurDent and RoadKing like this.
  4. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    EN FORMIDDAG I SINGAPORE:

    Med 13 timer til rådighet før neste flytur hadde jeg tenkt meg en tur til byen. Fruen sov lite på flyet så etter en tur innom sommerfuglhagen på Changi tok vi turen til Yotel som ligger i The Jewel. Jeg booket rom på nettet i det vi kom fram og i en blanding av søvnmangel og boblerus så jeg ikke at jeg hadde booket med innsjekk kl 18 altså ca 12 timer for sent. Den hyggelige resepsjonisten ordnet kjapt opp i dette og fruen kunne få seg noen timer på øyet med en gang. Sparte i tillegg noen kroner i forhold til å ha bestilt rom med timespris. Rommet var en boks på ca 10m2 med psykedeliske lys og ingen vindu, men sengen var god og det var dusj på rommet. Greit nok for noen timer. IMG_20200209_083036.jpg IMG_20200209_094948.jpg

    Jeg fikk meg en dobbel shackburger på Shake Shack som ligger i the Jewel før jeg tok en Grab inn til Clarke Quay. Turen kom på 18SGD og ble betalt med Amex som jeg fikk lagt inn etter landing i Singapore. Uten store planer spaserte jeg langs elven og deretter videre til Chinatown for å kikke litt på livet.
    IMG_20200209_104016.jpg IMG_20200209_123219.jpg
    Jeg kom meg etterhvert til Maxwell Hawker Center hvor det var masse liv og haugevis av matboder med ymse spesialiteter. Valget falt på char siew pork, roast duck og en wontonsuppe til den nette sum av 10SGD for hele pakka. Det smakte fortreffelig, eneste minus her er at man må betale med cash. Etter å ha ruslet litt rundt blandt skyskraperne på marinaen og sett selfiemanien i fri utfoldelse ved the merlion gikk turen tilbake til The Jewel, hvor også jeg fikk noen sårt trengte timer på øyet.
    IMG_20200209_130555.jpg IMG_20200209_145405.jpg

    Det ble et par timer i SilverKris lounge før avreise. Her har jeg ikke klart å ta noen bilder, men loungen var grei nok. Stor lounge med mye folk og mye mat. Neste stopp SYD!
     
    Last edited: 26. febr 2020
    Points4Fun, Liza, kjeeli and 31 others like this.
  5. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig rapport, takk for at du deler :)
     
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Fint reisebrev! Gleder meg til resten :)
     
    ArthurDent and Flyvende_mare like this.
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Supert. Gleder meg til resten. Skal snart fly via SIN til SYD selv og gleder meg virkelig til det.
     
    ArthurDent and Flyvende_mare like this.
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig. Lengter tilbake allerede. Kan jeg spørre hva dere måtte ut med for billettene?
     
    ArthurDent and Flyvende_mare like this.
  9. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    SIN - SYD: SQ C (ny config)

    Så var tiden inne for siste etappe mot SYD. En våt dobbeldekker ventet ved gate A10. Vi ble møtt av flyvertinner som smilte bredt bak sine ansiktsmasker. IMG_20200209_201200.jpg
    IMG_20200209_201247.jpg

    Vel inne kom vi oss til bulkheadsetene ved 11D og F. Disse slippes 4 dager før avreise på ruten mellom SIN og SYD, så jeg hadde satt på alarm med tidsforskjell beregnet for å snappe dem opp ved første mulighet.

    Setene har mye høyere og bredere vegger enn på a350'n så man sitter veldig skjermet. Ved bulkhead var det et hav av plass og selve midtdeleren kan enten tas helt ned, midt på eller helt opp om man vi være helt skjermet. Midtsetene på rad 11, 91 og 96 er de med størst plass som også kan gjøres om til "dobbeltseng" IMG_20200209_201228.jpg

    Jeg syntes selve setet var stort og behagelig i tillegg til at det ser fint ut med skinn. De to putene man får gjør det lett å finne en god sittestilling. I motsetning til setene på SQ's a350 kan disse også legges helt ned med med kontrollene til setet. Skjermen er også touch styrt hvilket jeg synes fungerer mye bedre på fly.
    Her sitter jeg med bena fullt utstrekt og rekker akkurat fram til skammelen hvor det er ca 40cm fram til veggen under skjermen. Alt i alt likte jeg dette bulkheadsetet bedre enn det på a350'n. IMG_20200210_040554.jpg


    Champagneflyten fortsatte så fort vi fikk satt oss. IMG_20200209_204634.jpg

    Til forrett fikk vi kyllingsalat og til hovedrett hadde jeg bestilt en Lobster Thermidor, bare fordi man må jo prøve det en gang i livet. Forretten og hummeren smakte. På dette tidspunktet begynte fotoegenskapene å svikte så det mangler litt bilder. Hukommelsen mangler i grunn også, men jeg mener det var kake og is man kunne velge mellom. Ja også ostefat da såklart. IMG_20200209_221249.jpg
    Hummer og bobler ett sted over Javasjøen. For et herlig liv!
    IMG_20200209_223144.jpg

    Vi fikk snekret i hop dobbeltsengen og jeg sloknet like etterpå. Til frokost på denne ruten får man kun et lite måltid med frukt, bakverk og kaffe, men det var i grunn nok. IMG_20200209_233929.jpg IMG_20200210_025147.jpg

    Morgen ett sted over Australia. Det er virkelig synd at disse flotte maskinene ikke skal produseres mer. A380 er helt klar mitt favorittfly. Det er også helt utrolig hvor stille det er der framme oppe i 2. etasjen. Man må neste ta i bruk bibliotekstemmen for å ikke forstyrre andre passasjerer når man snakker.
    IMG_20200210_034027.jpg
    Vel framme på andre siden av jorden ble vi møtt av familie som vi ikke har sett på flere år og var klare for to uker med opplevelser.
     
    Last edited: 26. febr 2020
    Kaffen, Points4Fun, Peregrin and 35 others like this.
  10. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Vi betalte 41K tur retur for begge to. Absolutt velbrukte kroner for en slik tur. Endte på 33100 grunnpoeng til hver med gullbonus på SASruta.
     
  11. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Flott reisebrev :)
     
    ArthurDent and Flyvende_mare like this.
  12. Finnks

    Finnks Banushare

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du deler :) Tre uker etter min egen hjemkomst fra Kengustan (og Kiwiland) kjenner jeg lengselen etter både SIA, Singapore og Australia komme tilbake for fullt når jeg leser reisebrevet ditt! Husker at den lugaren av et hotellrom på Yotel på Jewel er så latterlig liten at det var like før håndbagasjen måtte opp i senga og ikke fikk plass på gulvet :p
     
    ArthurDent and Flyvende_mare like this.
  13. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som en flott tur down under, godt å se at Singapore leverer :)
     
    ArthurDent and Flyvende_mare like this.
  14. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Hyggelig lesing! Min søster med familie bor i Sydney og vi er der nå og da på besøk. Har dog aldri flydd noe annet en Economy dit, men neste gang blir det andre boller!

    Betalte dere hele turen med penger altså? Ingen CT eller bonuspoeng? Eller var det kanskje kun CT og ingen bonuspoeng?

    Dere er jo tilbake nå, men takk for at du tar deg tid til å skrive uansett! :)
     
    Last edited: 26. febr 2020
    ArthurDent and Flyvende_mare like this.
  15. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde ingen CT på det tidspunktet så alt ble betalt med penger i en sammenhengende billett. 20500kr per person tur retur altså. Økobillettene til SQ lå på ca 10000kr per pers i samme tidsrom så det var ikke noe å lure på.
     
    ArthurDent liker dette
  16. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har typisk pleid å betale mellom 12-15k i øko. Så 20k i Business er definitivt innafor! Herlig at det matchet med en kampanje! :D

    Neste tur på oss blir om mulig i F. Har både CT og nok poeng. ;)
     
    ArthurDent, drsyk and Flyvende_mare like this.
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for reisebrevet så langt :) Dersom herren får tid til å dele et og annet høydepunkt fra de påfølgende to ukene, så sitter vi klare til å plukke opp tips og inspirasjon :)
     
    ArthurDent and Flyvende_mare like this.
  18. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Hyggelig å se at folk liker lesingen:) Skal prøve å få ut resten etter jobb i dag.
     
    ArthurDent, Darkcho, Xflipper and 2 others like this.
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Tiltredes
     
    ArthurDent liker dette
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var en sterk start på IF på vei mot, F, viktig å starter fra bunnen og bygge seg oppover. Først litt monkey, så litt C og neste blir da F:)

    Blir en 5dagers svipptur til "SIN City", selv til sommeren, det gledes og absorberes all inspirasjon til egen utflukt ;)
     
    ArthurDent and Flyvende_mare like this.

Del denne siden