Junior (13) og Senior (39) Ut på nye eventyr

Tråd i 'Reisebrev' startet av kjeeli, 09. juli 2017.

1. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,550
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for det @drsyk :)
    Bra du har fått innlemmet barna i EB systemet :D

Ja du kan glede deg til en tur i F,
    hvis du reiser med din bedre halvdel må du absolutt nyte vært minutt sammen med han/hun=hen :)

Vi her inne vil absolutt gjerne ha en Første reis i First Class rapport!
    Den trenger ikke å være Live :) Ta bilder og notater underveis å legg ut reisebrev når du får anledning (ikke skriv på bekostning av kos med din bedre halvdel!)
    Vi på InsideFlyer blir like fornøyde uansett om det er Live eller på etterskudd reisebrev. Ps. tror det kan bli herlig å følge Dr Drammen på tur til sommer´n :D

holmen2 and drsyk like this.
  2. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,550
    Bonuspoeng:
    183
    Når denne turen ble gjennomført kostet det 190K poeng + CT :D
    Det var før poengpris økningen kom i 2018 :(
    Nå har det vistnok blitt innført ny regler for beregning av poeng hvis man tar Business på utreise og First på hjemreise eller motsatt.

Så i dette tilfelle @Krimal er @Jorge sitt eksempel ganske riktig her ift disse poeng priser
    https://www.sas.no/eurobonus/poengtabeller/

holmen2 liker dette
  3. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,550
    Bonuspoeng:
    183
    Hei @Scandin :)
    Er en stund siden jeg kjøpte denne, men fant en lik her

https://www.aliexpress.com/item/han...ventilador-del-humidificador/32791674952.html

Som mange her inne klager på, er det varmen i Business eller First kabinene!
    Jeg trenger sirkulasjon i luften når jeg skal sove, så denne er gull verdt for meg:cool:
    Eneste er at man må ha med tape for å feste den ift turbulens (ref bilde)

Airblower.jpg

Bilde er tatt fra turen jeg nettopp hadde fra SFO-CPH :)

holmen2, drsyk, holmen and 1 other person like this.
  4. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Heheheh ja blir med Mrs med rett kjønn i mine øyne:D, dog all respekt for intetkjønn, tvekjønn, trans-kjønn og andre kombinasjoner av ferdig operert eller ei :p

Lurer på om skal koke opp et reisebrev, spm er hvordan en teknisk skal organiserer dette? Mobil eller Ipad, laptop? (Finnes en tråd om hvordan lage reise brev? ;))

Har sett nok reviews på Youtube på div. F flights, og får sommer fugler i magen hver gang (ja er litt rar, bli nesten som første kjærligheten, den forventelsen, håpet, gleden, spenningen, det mystiske, den avhengigheten:cool:) huff så lenge til 2.juli:rolleyes:

kjeeli liker dette
  5. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,550
    Bonuspoeng:
    183
    Her har du min "oppskrift" når jeg lager reisebrev @drsyk :)

Når jeg lager reisebrev starter jeg med å skrive ned notater på mobilen, så sendes disse til laptop ved anledning.
    På laptop skrives det litt mer utfyllende på notater, før dette kopieres og limes inn på insideflyer tråd.

Når det er kopiert inn på tråden må teksten redigeres litt. Det må krydres med litt smilefjes på teksten (fått litt kritikk fra @SAJblue for overdreven bruk av disse :);):(:D:cool:)

Bilder tas enten med mobil eller kamera og sendes til laptop, synes det er lettere å organisere opplasting av bilder fra laptop.
    Så er det bare å passe på at bildene kommer inn på riktig plass, gjerne med en linje mellom tekst til påfølgende bilde. Og en linje mellom bilder som kommer etter hverandre. Bilde størrelsen jeg bruker er på mellom 2-3mb.
    Laster opp FULL IMAGE

Hvis bildestørrelsen er for stor eller for mye redigert (opplever dette noen ganger ved bruk av Lightroom) så vil ikke bilde vises på opplastningen.

Jeg lager en egen mappe med bilder som skal med i reisebrevet, skifter bildefilnavn til 1,2,3 osv. I notatene før de limes inn på IF skriver jeg som i eksemplet her:

Crispy shrimp cake på Polaris lounge SFO

Bilde 1 (sletter denne notisen når bilde er på plass)
    1.JPG

Knallgod United Polaris Burger og Fries :D

Bilde 2 (sletter denne notisen når bilde er på plass)
    2.JPG

Osv

På denne måten jeg bruker gjøres hovedarbeidet offline, å er kjapt å laste opp når man kommer til et nettverk som takler opplastning av bilder.

Håper du ble litt klokere av dette @drsyk :)

Last edited: 01. mars 2019
    holmen2, drsyk, Henrik and 8 others like this.
  6. SAJblue

SAJblue Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    947
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo greit med en og annen smiley der det passer, men det kan jo fort bli for meget av det gode. Jeg prøver å la være å bry meg, men ender med at jeg hopper over poster når det blir helt bananas. Så tips til @drsyk er å roe ned på smileys, så blir du tatt mer alvorlig og flere leser gjennom postene.

For øvrig er det jo alltid gøy med reisebrev, og man må finne sin egen stil med eller uten overdreven bruk av smileys. Men helst som sagt innenfor fornuftighetens grenser. En annen ting er at kronologien bør være sånn omtrentlig riktig, ellers kan det bli forvirrende. Og en passe mengde tekst i forhold til bilder.

@kjeeli , håper jeg ikke ødela forumgleden ved å nevne smileybruk!!

drsyk, mrt, jgroneng and 2 others like this.
  7. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,550
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe @SAJblue, det tar jeg med et stort :)
    Bra du nevnte kronologien, det glemte jeg :)

holmen2 and SAJblue like this.
  8. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Det er altså sånn det skal gjøres!

Trodde man pimpa champis til man ble pratesjuk, ser seg rundt etter folk uten headset, går til Insideflyer og håper på nye likes, før man skribler rett inn uten kladd, sliter som pokker med å finne bildene man tok for 2 minutter siden, drikker litt mer champis, prøver deretter å få bildene på riktig plass, så blir man trøtt av all skrivinga, dunker litt mer champis, før man våkner dagen derpå, håper ingen har quota det dummeste du skreiv, og redigerer til angsten, selvrespekten, og bildene er noenlunde på plass...

Knallgod oppskrift! :)

Last edited: 01. mars 2019
    holmen, Arvid1410, petnwil and 12 others like this.
  9. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    27,550
    Bonuspoeng:
    183
    holmen2, drsyk and veeegard like this.
  10. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293
    Du beskrev min arbeidsmetode veldig godt, @veeegard !
    Bortsett fra det med pratesjuk, jeg liker ikke mennesker.

drsyk, Jorge, kjeeli and 4 others like this.
  11. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for oppskriftene, er skrevet ned og notert, heller mot en blanding av @kjeeli og @veeegard og velger en vridning med litt færre :);):cool::p:D:rolleyes:

kjeeli liker dette
  12. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,984
    Bonuspoeng:
    293
    Her må man gjøre litt som man selv er komfortabel med. Det er den andre halvdelen her som skriver, og jeg som tar bilder.

Siden hun har en hukommelse som mange andre ikke har, så blir det ikke tatt noen notater. Hun bruker mine bilder, som det er mange av, som referanse når tekst skal skrives.

Hvis det er reisebrev som skrives i ettertid, så er det enklere å sjekke opp mot Internett, for å kunne gi bedre ormer riktig informasjon. Særlig der det er snakk mer tekniske detaljer, og eventuell historikk som er viktig å formidle.

Bilder tas med iPhone7 og 8 (kona har fått iPhone X nå), iPad, Sony A6300 og Nikon D7000. Hva som havner av bilder i et reisebrev er jo ofte litt tilfeldig. Hvis reisebrev publiseres med iPadda, så importeres bilder inn her, og organiseres og gjøres mindre i form av mindre oppløsning. Siden det egner seg best for publisering. Bruker Cram appen for å redusere størrelsen på bildene. Bilder tatt med iPhone er stort sett tatt med ProCamera, som også har endel muligheter for litt «post-production» i form av å endre endel bildeparametere.

Selve teksten blir lagt inn og så blir bilder lagt der det passer inn i teksten. Det er viktig å ha luft i teksten, lang tekst er det færre som leser. SIden det er begrensinger på antall bilder på en post, så er det ofte at en tekst må deles opp i flere poster, for å passe inn. Men dette gjøre også teksten mer lesbar.

Men ikke dra på tur med nytt fancy kamera til tusenvis av EB poeng uten å kjenne kameraet godt på forhånd. Veldig kjipt å ende opp med hundrevis av bilder som er ubrukelige!

Bruk av mer enn 3 smilies i en reisebrev-posting er en for mye! :)

kjeeli, drsyk, RoadKing and 2 others like this.
  13. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Klinkende klart @jgroneng, men deres teksting(bedre halvdels) er på nivå med en redaktør og deres bilder taler mer enn 1000 ord, ingen over eller ved siden av:)

Innsett at bilder med kort tekst i riktig rekkefølge er nøkkelen, samt å faktisk "å feriere" og deretter i ro og mak, publiserer etter endt tur blir min greie, ellers blir det bare klabb og babb. Takk til samtlige som har kommet med gode råd ;)

EDIT: @veeegard tror jeg skal gjøre akkurat det du beskrev, kun unnlater å publiserer noe til endt tur :D

kjeeli, Thomas123 and jgroneng like this.

Del denne siden