Kan jeg reise til USA nå som fullvaksinert?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 08. juni 2021.

1. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Fra VG:

USA lemper på reiseråd for Norge, Japan og over 100 andre land
    USA myker opp reiserådet for Japan, Norge og 59 andre land og fraråder ikke lenger reiser hit for fullvaksinerte.

Det amerikanske smitteverninstituttet CDC utstedte tirsdag et nytt helseråd for reiser til Japan kort tid før OL, melder nyhetsbyrået Reuters.

Tidligere frarådet USA all reise til Japan, men nå anbefales reiser kun for fullvaksinerte. Det samme gjelder Norge og 59 andre land som flyttes fra nivå 4 (svært høy risiko) til nivå 3 (høy risiko) på CDCs skala.

Ytterligere 50 land og territorier har dessuten falt til nivå 1 eller 2, blant dem Israel, Sør-Korea, Island og Albania.

Selv om reiserådet er myket opp, anbefaler amerikansk UD å revurdere reiser til Norge på grunn av covid-19. Departementet påpeker dessuten at Norge har innreiserestriksjoner for amerikanske borgere.

Det var 22. april at USA frarådet alle reiser til Norge. Det tilsvarende reiserådet til Japan ble utstedt 24. mai, to måneder før sommerlekene starter.

Blant de øvrige landene som er flyttet til nivå 3, er Frankrike, Ecuador, Filippinene, Sør-Afrika, Canada, Mexico, Russland, Spania, Tyrkia, Honduras, Ungarn og Italia.

USA forbyr innreise for nesten alle ikke-amerikanske statsborgere som i de foregående 14 dagene har vært i følgende land: Kina, Storbritannia, Irland, India, Sør-Afrika, Brasil, Iran og de 26 Schengen-landene i Europa uten grensekontroll.

Sitat slutt.

Hva betyr egentlig dette? Kan jeg reise der som fullvaksinert? Jeg er fullvaksinert (2 doser).

2. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Det betyr at de ikke lenger fraråder fullvaksinerte amerikanere fra å reise ut, foreløpig ingen endring på hvem de slipper inn i landet.

3. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    For øyeblikket så forstår jeg det slik at fullvaksinerte amerikanske borgere ikke lenger frarådes å reise til disse landene, men det er ingen forandring på hvem som slipper inn i USA, enda.

4. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Biden er på europa-turne så blir spennende å følge med dagene framover om det kommer noe nytt mtp innreise.

5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    President Biden reiser på sin første reise til Europa i forbindelse med G7 møtet. Deretter skal han og den Canadiske statsministeren i møte med EU, og en av tingene han vil ta opp der er restriksjonene i forhold til reise mellom EU/Schengen + Storbritannia og USA/Canada. Tipper at det vil komme en del nyheter ut i fra denne både når det gjelder reise og andre ting der, så en spennende uke i vente her :)

Maggie liker dette

Del denne siden