Kan SAS tagge/sende baggasje min hele veien?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av John in The Tower, 09. febr 2016.

  1. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Hoi!

    Når jeg reiser TRD-OSL på en SAS-bestilling og videre OSL-DXB på en EK-bestilling, kan SAS på TRD sjekke baggasjen min hele veien til DXB?

    Takk.
     
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    De kan tagge baggasjen hele veien, men ikke sjekke den inn. Dvs at du selv må henvende deg i transit og sjekke inn, gi dem tag-lappen slik at de får registrert baggasjen så den går videre.
     
  3. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,263
    Bonuspoeng:
    113
    SAS og Emirates har interline avtale, så det burde gå. Dette er ikke en service SAS trenger å gi, men min erfaring er at SAS er greie på dette området. Jeg har skrevet litt mer om det her:

    https://insideflyer.no/forums/threads/har-sas-og-finnair-interlining-avtale.4766/#post-74214

    Reiste på to separate billetter påsken i fjor, en SAS billett bgo-osl og en QR billett osl-bkk. Min kone og sønn reiste på to separate billetter januar i år, en SAS billett bgo-osl og en AY billett osl-icn. I begge tilfeller sjekket SAS inn bagasjen helt frem til destinasjon.

    Merk, i begge tilfeller kunne ikke SAS utstede boarding kort for reisen videre fra Oslo i Bergen, så vi måtte ut til innsjekk i Oslo for å få boarding kort. Greide ikke å finne noen plass som kunne utstede disse airside på Gardermoen.

    Noen som vet om dette er mulig?
     
    SVG_flyer liker dette
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    I følge SK-personell er det ikke alltid de får lov av systemene å sjekke inn QR på separat billett. Er visst litt ustabilt. Men de forsøker iallefall. Tagging av baggasje helt frem: Alltid.

    Skjønner ikke helt hva du mener at SK ikke kunne utstede, OSL-BGO. Mener du AY kanskje?
     
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,263
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mente at SK i Bergen ikke kunne utstede boarding kort for OSL-ICN med AY i et tilfelle og OSL-BKK med QR i det andre tilfellet, men de sjekket bagasjen helt fremt til destinasjon (ICN &BKK). Ikke klarte vi å finne en plass på Gardermoen airside heller som kunne utstede disse boardingkortene, så vi måtte ut til innsjekk for å få boardingkort.

    Hva menes med tagging av baggasje? Gjennomgående innsjekk helt frem til destinasjon?
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Tagging av baggasje, og innsjekk av passasjer er to forskjellige ting. Man kan tagge baggasje helt fram hvis en har iallefall første leg. Men baggasjen går ikke videre fra transitflyplass før du har sjekket inn som pax og fått knyttet taggen til boardingkortet(passasjeren)
     
  7. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Awesome thanks. Jeg prøver og gir rapport på hvordan det gikk :)
     
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Dette med gjennomsjekk-in mellom selskaper krever en del programmering for å linke systemene/selskapene, og dette gjøres i annen etasje i et høybygg nær Det Store Veikrysset i Atlanta, hvor jeg også hadde min arbeidsplasss i et par år. Med separate billetter er det ikke alltid man får match selv om linken er på plass, men er bagasjen sendt er alltid livet lettere å leve. Husk imidlertid å vise frem bagasjekvitteringen når du sjekker inn på nytt, ellers risikerer du at den ikke kommer med.
     
    tobeornot999 and Insomnia4u like this.
  9. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Min kone reiste BOO til BKK, og dem greide å sjekke inn bagasjen hele veien til bkk, dog skreiv dem feil på bagasjetagen, noe a la TK 955 istedenfor TG 954...

    iallefall så ble hun fortalt på Gardermoen av SAS på utland at hun kunne bare sjekke inn på nett og så vente med å få boardingkort til hun kom til gate 53, blir kofferten stående urørt helt frem til at man fysisk får et boardingkort i hånda ?
     
  10. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man sjekker inn på nett for neste strekning (Oslo-Bangkok) blir ikke bagasjen registrert. Dette må gjøres manuelt i Oslo, og hvis du ikke glør dette vil den bli stående igjen.
     
  11. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar.
    Så det var derfor min kone sin bagasje ble forsinket nedover...ikke pga feil flykode...
    men hva er poenget med å sjekke inn bagasje hele veien hvis man flyr flere forskjellige flyselskaper innen samme allianse, hvis man må ut av sikker sone for å få sjekka inn, vist dem passet og få det J*** boardingpasset da ?

    Er jo nesten ikke vits i å sjekke inn bagasjen hele veien til bkk da, kan jo likegodt sjekke inn kofferten på nytt i thai sin skranke i avgangshallen på samme tid, men må jo vente på at skiten åpna først i 10:30 tia, det er ikke gøy når man har morgenfly ifra Bodø :(
     
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Bortsett fra OSL er det mange (utenlandske) flyplasser som har transit check-in. Derfor ;)
     
  13. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Har du alt i samme bestilling, vil du normalt få alle boardingkort når du sjekker inn. Kjøper du separate billetter, er ikke dette tillgjengelig.
     
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Vekker denne tråden igjen, da jeg har et tilsvarende spørsmål:

    Flyr SAS til MIA, og skal så videre til MSY med AA på en egen bestilling. Får vi sjekket inn/tagget bagasjen hele veien allerede på OSL? Og det samme på returen?
     
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    På de fleste større flypasser har de transit check-in som ordner nytt boarding kort slik at bagasjen kommer med. Man trenger ikke gå ut om bagasjen er tagget. Du må imidlertid ha sjekket inn på nett enkelte plasser for å vise boardingkort gjennom transit-security.

    På OSL må man møte fysisk i gate, helst litt før avgang, for at bagasjen skal komme med. Normalt skal vel uncleared bag ligge klar hos stuerne, men er ti år siden jeg jobbet som det, så vet ikke hvordan rutinene er nå.
     
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Må man ikke sjekke inn bagasje på nytt uansett pga amerikanske immigrasjonsregler?
     
    tobeornot999 liker dette
  17. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Man må hente den ut og trille den gjennom toll, men det finnes ofte et bånd å slippe den av rett etter tollen hvis det er sjekket inn for videreforbindelse. Det finnes på EWR, men vet ikke om det finnes på MIA.
     
    tobeornot999 and Insomnia4u like this.
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Takker!
    Vi har god tid på utreise, så vi kan sjekke ut alle mulighetene da.
     
  19. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183

    Hvordan gikk dette?

    jeg har tilsvarende situasjon til Onsdag, flyr OSL-ARN-LAX med SK og skal videre LAX-SFO på egen billett med UA
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Vi måtte ut og hente bagasjen, og sjekke inn på nytt. Og gå i en halvtime, da ny gate var på andre siden av byen (virket det som). Returen ble det ikke noe av, da vi kjørte fra MSY til MIA i stedet for å fly.

    Skal teste det samme på SFO i desember, begge veier til SAN.

    Du får rapportere du også! :)
     
    Lars J liker dette

Del denne siden