Kansellering grunnet vær

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Upsaker, 04. sept 2017.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er en tur litt mer tropisk klima enn hjemme og etter en titt på værmeldingen lurer jeg på hvordan en kansellering foregår i praksis.

Nå skal jeg hjem i god tid før dette setter inn for fullt, men ble nysgjerrig allikevel.

Er det flyplassen som melder fra at den er stengt/skal stenges eller er det flyselskapene som leser værmeldinger? Eventuelt hvor lang tid i forveien får de vite at flyplassen stenges?

Jeg regner med at i tilfellet under er det ganske sikkert at flyplassene i området stenges noen timer/hele dagen.

8C8E40B0-15FA-49C3-BC69-F73E0FEAEA5E.jpeg

2. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,207
    Bonuspoeng:
    163
    For å ta et ferskt eksempel:
    SK963/02SEP17 ARN-HKG and SK964/03SEP17 HKG-ARN cancelled due weather.

Melding om kansellering til de som skulle hjem med SK964 kom før SK963 ble kansellert. Det var meldt litt ruskete vær i Hong Kong, men lenge etter at SK964 hadde avgang. Andre selskaper fløy som normalt.
    Capture.PNG

Så her har nok SAS vært overnervøse når de leste værmeldingen og kansellert i frykt av at det skulle bli trøbbel - noe det ikke ble (annet for de som måtte bookes om).

Upsaker liker dette
  3. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 05. sept 2017
  4. Supersergei

Supersergei Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    Har fly fra MIA til JFK på mandag formiddag...sitter å lurer på om det er noe vits i å dra til St. Maarten idet hele tatt. Lander fredag og via MIA til JFK på mandag for så å fly TAP Biz hjem, vil helst rekke det flyet hjem fra JFK.

5. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 06. sept 2017
  6. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,412
    Bonuspoeng:
    93
    Har en datter som skal OSL-FLL 8/9 med DY (Som vanlig holder de kortene tett til brystet inntil avgang), bo på Miami Beach :eek: og deretter
    MIA-CMW 10/9 med AA (Som har lagt inn ombookingsmulighet). Rimelig usikker på om jeg bør slippe henne avgårde.

7. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    MIA-CMW 10/9: På søndag blir det få fly i lufta over Miami. Dagens prognose sender stormen rett mot Miami, med vindkast opp mot 60 m/s.

Fort Lauderdale ser heller ikke ut som noe hyggelig sted for spaser- eller biltur søndag.

windy.com/KMIA

Last edited: 07. sept 2017
  8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Nå har Norwegian kansellert FLL-OSL 8. september. Noen som har tips for å komme seg ut av Orlando? Det meste er smekkfullt nå.

9. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,613
    Bonuspoeng:
    183

Men for å også bidra med noe fornuftig; hvor skal du videre, og når må du reise?

Om mulig hadde jeg hoppet i den største leiebilen jeg fant og kjørt så langt unna jeg hadde klart, og flydd videre derfra.
    Atlanta er stor hub og 7-8 timers kjøring under normalforhold, bør kunne komme deg greit til Europa derfra.

Enveis tilgjengelig med Turkish til rett over 7000 kr bak i bussen på lørdag, under 6000 kr hvis du kan vente til søndag.
    upload_2017-9-7_16-1-30.png
    https://www.google.no/flights/#sear...2017-09-27;tt=o;sel=ATLIST0TK32-ISTOSL2TK1751

10. joaenzo

joaenzo Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Leiebil til Atlanta, så går KLM, TAP og Icelandair.

Eller

American Airlines setter en makspris på 99 dollar per billett på direkteflyginger ut av Florida i tidsrommet 10. september til 13. september, opplyser en talsperson for flyselskapet til Yahoo Finace.

https://finance.yahoo.com/news/jetb...lorida-99-ahead-hurricane-irma-173232462.html

Last edited: 07. sept 2017
  11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,121
    Bonuspoeng:
    293
    Flott gjort av AA, men i følge venner av meg der borte hjelper det lite når alt fullt.

12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for tipsene. Jeg kom meg hjem med SAS i går / i dag (litt døgnvill), men noen venner av meg fikk flyet kansellert i dag. Det endte opp med British Airways fra Atlanta.

13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Henrik and Upsaker like this.
  14. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Apropos vær og windy.com, så er det en fin tjeneste for å følge med på utvikling i temperatur over region og tid på døgnet. Menyen på høyre side har en haug med valg.

Dersom du velger et punkt, så får du opp graf slik som på yr.no.
    På bildet har jeg aktivert webcam, for enkel visuell status.

Last edited: 12. aug 2021

Del denne siden