Kansellert bonusreise. Rettigheter?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Neguah, 25. mai 2023.

  1. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Har en reise til Panama i februar. Nå er deler av utreisen kansellert. Men, det finnes alternativer. Overrasket over at vi ikke er booket om.

    Bestilt som CT og business på aktuell strekning som er kansellert. Får ikke sjekket om det er business ledig på bonusreiser da Awardfares er nede. Har vi krav på å bli booket om til business når reisen opprinnelig er booket med business selv om det skulle vise seg at det ikke finnes ledig business på bonusbilletter?
     
    Ulf liker dette
  2. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Bare å ringe inn. LH har prunet for 2024 flyvningene sine. Det "fine" er at det har dukket opp noen nye ledige seter...
     
  3. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Og hvis det ikke finnes eurobonusbilletter, har jeg krav på at de likevel fikser eller må reise kanselleres?
     
  4. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,435
    Likes mottatt:
    12,556
    Bonuspoeng:
    183
    Her må du nok ringe inn å be pent. Det er dessverre kjent at SAS peker på LH, og LH peker på SAS. Og ingenting kan gjøres hvis det ikke er ledige bonusbill.
    Lykke til:mad:
     
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Å si at ingenting kan gjøres er feil.
    Ved kansellering har du krav på nye billetter i samme serviceklasse, uansett om det er ledige bonusbilletter heller ikke. Utfordringer er at SAS nesten alltid sier at det må være ledige bonusbilletter..
    Det er en tråd her inne med link til flere saker i forbrukerrådet(?) hvor flyselskapene er blitt dømt til å booke om selv om det ikke er ledig bonus.
     
    furlong, RoadKing and Eddie47 like this.
  6. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg fant en reiserute jeg ville bytte til, men den var ikke mulig å velge da det ikke var bonusreise. Jeg kunne derimot velge en annen rute. Jeg gikk inn i en diskusjon med kundeservice og spurte hva gjøre jeg om det absolutt ikke finnes en ledig reiserute. Da mente kundeservice at reisen måtte bookes helt om. SAS kunne verken trylle frem eller tvinge selskap til å gi ut bonusreiser. Var det bare go ledig, men ikke business, så måtte jeg ta til takke med go, selv om jeg i utgangspunktet hadde valgt business.

    LH har kansellert ARN-FRA-IST, og satt meg opp på nye tider ARN-FRA-IST. Problemet er at jeg skal reise fra TOS, og jeg kommer meg ikke til ARN til avgangen går derfra. Kundeservice mente at LH har gjort jobben sin og booket meg om...
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis SAS ikke finner ledige bonusseter må de kjøpe C seter hos flyselskapet for fylle sine forpliktelser etter EU-reglene og det vil de ikke før de blir tvunget til det f.eks forliksrådet.
    Jeg har fått en TAP reise i C, men det var 4 dager før avreise.
     
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan booket LH deg om?
     
  9. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    536
    Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    93
    Operating carrier kan bytte ut/endre egne segmenter på en booking laget av en partner. Som oftest skjer det automatisk ved schedule change hvis boten finner bonusseter +/- nært i tid.
    Mulig noen booker deg om til nærmeste flight uavhengig av awardinventory. I pandemien ble TG BKK-HND kansellert, og jeg ble booket om til BKK-NRT. Men vet ikke om det allerede var ledig i I-klasse, eller om de tvang det gjennom.
     
    Eddie47 liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Ja Lufthansa har booket meg om til flygninger som ikke henger sammen, f.eks fra BGO til etter at jeg har plass på et Lufthansa fly fra FRA.

    Men i dette tilfelle sier SAS kundeservice at LH har gjort jobben sin med ombooking, hva booket de om til?
     
  11. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde opprinnelig avgang:
    TOS-ARN 11:35-13:35 (den har jeg for øvrig enda).
    ARN-FRA 14:05-18:05 (kansellert)
    FRA-IST 17:05-22:10 (kansellert)

    LH booket om til:
    ARN-FRA 06:45-09:00
    FRA-IST 13:00-18:05

    LH har jo for så vidt gjort jobben sin, menSAS, som jeg har booket gjennom burde jo klare å finne en reiserute som er mulig.
     
  12. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    536
    Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    93
    Boten til LH ser trolig bare på egne flighter helt uten å ta hensyn til reisen som helhet.

    Da det er operating carrier som er ansvarlig kan du jo forsøke å ringe LH og se om de er villig til å booke deg om til noe mer passende. I en ideell verden hadde SAS tatt kontakt med LH og fått åpnet opp awardseter, men det skjer ikke..
    I praksis vil kundeservice hos partnere nekte å ta i SAS sine bookinger, og SAS vil ikke booke om til revenue hos partnere når dem kansellerer. Jeg har derimot fått SAS til å åpne awardseter på eget metall når lignende har skjedd*

    * TG kansellerte BKK-HND og booket meg om til BKK-NRT, som gjorde det umulig for meg å rekke NH HND-LHR da det ikke var mulig å transittere mellom flyplasser i Japan på det tidspunktet. HND-LHR ble forøvrig også kansellert ikke så lenge etterpå..
    Fant alternativ BKK-MUC med TG Biz og MUC-DUS med LH, og SAS åpnet opp awardseter DUS-OSL.
     
    Eddie47 and trygveat like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde Lufthansa BGO-FRA og Lufthansa FRA- LHR 17.01.24
    Lufthansa kansellerte og booket om til FRA-LHR 17.01 og BGO-FRA 18.01… det er ikke mulig å gjennomføre.
     
  14. Molde

    Molde Medlem

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    LH som operating carrier på leg'et som ble endret har ansvaret for å rebooke hele reisen så den blir gjennomførbar. SAS har inget ansvar her, men om du finner ledige bonus-seter vil SAS kundeservice være behjelpelig med å endre reisen din.
     

Del denne siden