Har en reise til Panama i februar. Nå er deler av utreisen kansellert. Men, det finnes alternativer. Overrasket over at vi ikke er booket om. Bestilt som CT og business på aktuell strekning som er kansellert. Får ikke sjekket om det er business ledig på bonusreiser da Awardfares er nede. Har vi krav på å bli booket om til business når reisen opprinnelig er booket med business selv om det skulle vise seg at det ikke finnes ledig business på bonusbilletter?
Bare å ringe inn. LH har prunet for 2024 flyvningene sine. Det "fine" er at det har dukket opp noen nye ledige seter...
Og hvis det ikke finnes eurobonusbilletter, har jeg krav på at de likevel fikser eller må reise kanselleres?
Her må du nok ringe inn å be pent. Det er dessverre kjent at SAS peker på LH, og LH peker på SAS. Og ingenting kan gjøres hvis det ikke er ledige bonusbill. Lykke til
Å si at ingenting kan gjøres er feil. Ved kansellering har du krav på nye billetter i samme serviceklasse, uansett om det er ledige bonusbilletter heller ikke. Utfordringer er at SAS nesten alltid sier at det må være ledige bonusbilletter.. Det er en tråd her inne med link til flere saker i forbrukerrådet(?) hvor flyselskapene er blitt dømt til å booke om selv om det ikke er ledig bonus.
Jeg fant en reiserute jeg ville bytte til, men den var ikke mulig å velge da det ikke var bonusreise. Jeg kunne derimot velge en annen rute. Jeg gikk inn i en diskusjon med kundeservice og spurte hva gjøre jeg om det absolutt ikke finnes en ledig reiserute. Da mente kundeservice at reisen måtte bookes helt om. SAS kunne verken trylle frem eller tvinge selskap til å gi ut bonusreiser. Var det bare go ledig, men ikke business, så måtte jeg ta til takke med go, selv om jeg i utgangspunktet hadde valgt business. LH har kansellert ARN-FRA-IST, og satt meg opp på nye tider ARN-FRA-IST. Problemet er at jeg skal reise fra TOS, og jeg kommer meg ikke til ARN til avgangen går derfra. Kundeservice mente at LH har gjort jobben sin og booket meg om...
Hvis SAS ikke finner ledige bonusseter må de kjøpe C seter hos flyselskapet for fylle sine forpliktelser etter EU-reglene og det vil de ikke før de blir tvunget til det f.eks forliksrådet. Jeg har fått en TAP reise i C, men det var 4 dager før avreise.
Operating carrier kan bytte ut/endre egne segmenter på en booking laget av en partner. Som oftest skjer det automatisk ved schedule change hvis boten finner bonusseter +/- nært i tid. Mulig noen booker deg om til nærmeste flight uavhengig av awardinventory. I pandemien ble TG BKK-HND kansellert, og jeg ble booket om til BKK-NRT. Men vet ikke om det allerede var ledig i I-klasse, eller om de tvang det gjennom.
Ja Lufthansa har booket meg om til flygninger som ikke henger sammen, f.eks fra BGO til etter at jeg har plass på et Lufthansa fly fra FRA. Men i dette tilfelle sier SAS kundeservice at LH har gjort jobben sin med ombooking, hva booket de om til?
Hadde opprinnelig avgang: TOS-ARN 11:35-13:35 (den har jeg for øvrig enda). ARN-FRA 14:05-18:05 (kansellert) FRA-IST 17:05-22:10 (kansellert) LH booket om til: ARN-FRA 06:45-09:00 FRA-IST 13:00-18:05 LH har jo for så vidt gjort jobben sin, menSAS, som jeg har booket gjennom burde jo klare å finne en reiserute som er mulig.
Boten til LH ser trolig bare på egne flighter helt uten å ta hensyn til reisen som helhet. Da det er operating carrier som er ansvarlig kan du jo forsøke å ringe LH og se om de er villig til å booke deg om til noe mer passende. I en ideell verden hadde SAS tatt kontakt med LH og fått åpnet opp awardseter, men det skjer ikke.. I praksis vil kundeservice hos partnere nekte å ta i SAS sine bookinger, og SAS vil ikke booke om til revenue hos partnere når dem kansellerer. Jeg har derimot fått SAS til å åpne awardseter på eget metall når lignende har skjedd* * TG kansellerte BKK-HND og booket meg om til BKK-NRT, som gjorde det umulig for meg å rekke NH HND-LHR da det ikke var mulig å transittere mellom flyplasser i Japan på det tidspunktet. HND-LHR ble forøvrig også kansellert ikke så lenge etterpå.. Fant alternativ BKK-MUC med TG Biz og MUC-DUS med LH, og SAS åpnet opp awardseter DUS-OSL.
Jeg hadde Lufthansa BGO-FRA og Lufthansa FRA- LHR 17.01.24 Lufthansa kansellerte og booket om til FRA-LHR 17.01 og BGO-FRA 18.01… det er ikke mulig å gjennomføre.
LH som operating carrier på leg'et som ble endret har ansvaret for å rebooke hele reisen så den blir gjennomførbar. SAS har inget ansvar her, men om du finner ledige bonus-seter vil SAS kundeservice være behjelpelig med å endre reisen din.