Jeg hadde booket en reise OSL-TRD-TOS i dag, med en lang mellomlanding i Trondheim. Dette fordi jeg fikk mye bedre poengopptjening per krone, dessuten har jeg venner jeg kan besøke i Trondheim. Så i dag morges fikk jeg melding om at flyvningen OSL-TRD var kansellert, og etterhvert ble jeg booket over på en direkteflyvning OSL-TOS. For de fleste ville jo sikkert dette være å foretrekke, men jeg hadde altså gode grunner til å ha valgt den andre flyvningen. Hos SAS er de lite behjelpelig, de sier at alle flyene OSL-TRD i dag er fulle og er ikke villige til å gjøre plass til meg på dem. Billetten var SAS Pluss Pro, og jeg har EBG, så jeg var litt overrasket over hvor lite vilje det var til å booke om til den ruten jeg hadde bestilt. Har jeg noen mulighet til å få kompensasjon for den mellomlandingen jeg mister på turen, og for den manglende poengopptjeningen?
Ja. Be om Original Routing Credit, så skal det nok ordne seg fint med at du får opprinnelig poeng- og segmentopptjening. Med mindre kanselleringen medfører såpass forsinkelse eller fremskyndelse av avreise at du er innenfor grensene for EU261, vil du ikke ha rett på annen kompensasjon.
Interessant! Er det noe jeg må ordne nå før reisen gjennomføres eller ordnes det i ettertid? Jeg spurte eksplisitt representanten på gull-service om dette med poeng og han sa bare at "tyvärr" ble det bare poengopptjening etter faktisk reiste segmenter.
Suverent! Er det forresten noe sted jeg kan se hva som var opprinnelig poengopptjening og hva den nye reisen gir? Jeg husker jeg så det ifm bestilling, men klarer ikke finne det igjen i bestillingsbekreftelsen eller appen.
Jeg finner booking-klasse P, jeg antar det er det som gjelder for bonusopptjening? Ut fra oversikten her kan det være enten SAS Plus Pro eller SAS Plus Pro Bio. Husker ærlig talt ikke hva jeg bestilte, men lurer på om det kan ha vært bio for å få med seg noen ekstra poeng. Hvordan kan jeg sjekke det?
Står i eposten du fikk da du bestilte. Både booking klasse, og serviceklasse. Feks P og Plus Pro Bio.
Bookingklasse er ikke lenger nok. Det kan være Plus Smart, Pro eller Pro Bio, samt 3 ytterligere varianter med F&F. Sjekk bestillingsbekreftelsen for å finne billetttypen din (Evt sjekk farebasis ved å se responsen fra reservations API'et).
Jeg klarer virkelig ikke finne dette hverken i eposten eller pdf-vedlegget. Det er sikkert bare jeg som er blind, hvor skal det stå? Jeg ser i appen at returen har booking class P og service class W, mens utgående nå har booking class P og service class C. Er dette relevant? Klarer ikke se hva utgående hadde før kanselleringen.
Takk! Jeg er en tosk og så på feil epost, den med subject Electronic Ticket Itinerary and Receipt from SAS, ikke den med subject Din flygning ... @Kjetil L nevnte at det er egne opptjeningsklasser for F&F, hvor kan jeg se dette?
Før var det bare bookingklasse som bestemte poenginntjening. Nå er det fare basis, så det kan være ulikt for feks Plus Smart og Plus Smart F&F. Tror ikke du ser det noe annet sted enn i bestillingsøyeblikket.
Etter å ha purret på en henvendelse dit, fikk jeg i forrige uke beskjed fra chat'en om at denne e-postadressen ikke "eksisterer" lengre..
Hei! Låner denne tråden da jeg har motsatt utfordring. Fikk mail om kansellert fly om et par måneder til og har blitt booket om til et fly som ikke passer. Får opp andre alternativer og eneste som passer for meg er en flyreise da med 2 ekstra mellomlandinger. Kan velge den, men får jeg da også poeng for disse 2 ekstra turene eller for det jeg opprinnelig har booket?
Når man blir booket om får man poeng for nye flighter. Dersom man opprinnelig hadde 2, men får direkte ved ombooking, må man ta kontakt for å få de opprinnelige poengene. I ditt tilfelle tenker jeg det ordner seg automatisk. Forhåpentligvis.