Altså på en måte så kan jeg skjønne det. Norwegian skryter på seg at de har Europas grønneste flyflåte så da er det jo bedre å fly dem enn å fly flyselskaper som bare har gamle fly. Også, istedenfor å se problemer, hvorfor ikke se løsninger? Hjelp til å få til at fly blir mere miljøvennelig.
Fly vil det nok uansett finnes selv om det er i Norge eller Frankrike. I Sommer reiste jeg med tog til Nederland når jeg skulle på speiderleir og hadde gjerne gjort det når jeg skulle hjem igjen til Tromsø, men et problem og det er at det ikke finnes jernbane til Tromsø og da ble det fly (Litt også av at jeg "måtte" til Tromsø litt raskt)
Nordlandbanen burde de elektrifisere samt alle andre jernbaner i Norge som ikke er det, det hadde hjulpet mye mer enn at de bare klager på at nordmenn flyr. Ja, slik det er idag så er fly "et problem". I min hjemby så har vi flymaskinen Dakota enn gammel
Douglas C-53D Skytrooper som de ofte bruker til å fly turister og andre interessert i rundt med. Jeg vet ikke jeg, er det å fly en splitter ny Boeing 737 værre enn å fly et gammelt fly? I lengden kanskje, men da bør de heller satse på flymaskiner med mindre utslipp. Regjeringen burde legge mere opp til det for flyselskaper for fly får man ikke stoppet med det første. Også er det litt "hull i hodet" at regjeringen ønsker en tredje rullebane velkommen til Gardermoen (OSL), men ønsker ikke at folk skal fly.... Det er nok mange andre områder de heller burde fokusere på! f.eks mer jernbaneuttbygging. Det er ikke rart i at man flyr her i Norge når det er lagt opp til at det er det "eneste" alternativet mange her har.
Ta Oslo - Trondheim som (Ikke 100% sikker) er Europas mest innenriks trafikkerte flyrute. Et fly bruker fra OSL til TRD 55min mot NSB som bruker 6t 29min på det raskeste og ofte må man bytte tog. Jeg har sjekket Tirsdag 30.10.2018 og har funnet ut at det iløpet av 24t går 4 tog til Trondheim Sentralstasjon (der 1 er nattog) og de bruker alt fra 6t 29min til 7t 34min. Man har også mulighet for å ta to tog som man kan bytte underveis og da bruker man med ventetid på neste tog 7t 26min og 7t 28min. Det er raskeste vei 498km og 6t 19min med bil om man kjører nå (iht Google). Så her kunne mye vært gjort for å hjelpe til med miljøet og redusert flytrafikken.
Om jeg går tilbake til togturen jeg tok i sommer, valgte jeg den også på grunn at det ble rimeligere enn å fly + at jeg fikk muligheten til å se mer. (Kanskje ikke rimeligere når jeg regner med alt av det jeg brukte på overnatting, mat og severdigheter men men
) Da jeg er heldig og kjenner noen ombord på Superspeed (båten mellom Larvik og Hirtshals) fikk jeg ordnet den gratis og tog fra Hirtshals til København over natten kostet med 80DKK sånn ish.
Og enn så lenge Norge ikke har noen bedre alternativer til meg som forbruker blir det fort fly. Så Regjeringen burde nok ikke klage fordi vi velger fly fremfor andre alternativer når de ikke har lagt opp til at det er andre er bedre.
Da har jeg hatt min lille politistiske appell her på Insideflyer og håper den ga noe meninger
Fra en som liker å fly og ta tog (Sånn sett litt synd at Flytoget stoppet med EB poeng opptjening) Nei Kvoter er nok ikke løsningen!
Vis alt...