Ketil Kjenseth (v) vil gi hver nordmann kvoter på antall flyreiser i året

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 25. okt 2018.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor mange flyreiser trenger vi?
    Hvis vi bruker opp kvoten kan vi kjøpe mer ....

2. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan skal han ha kontroll på mine flyvninger i utlandet?

Lykke til med å få flyselskapene til å rapportere inn..

C

3. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,132
    Bonuspoeng:
    93
    Blir vanskelig å få status på segment, da :D

(bare så "synd" at tilsynelatende ingen på tinget er enig med herren, så dette blir bare fantasi som mediene kan få litt ekstra harmdirrende klikk utav)

agrims and Kristian like this.
  4. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,032
    Bonuspoeng:
    113
    De siste idiotene er ikke født ennå tydeligvis. Dette er jo i kjent MDG stil hvor man tenker at utvikling, nei, det skal vi ikke ha. Når el og hybridflyene om 15-20 år kan betjene nesten alt av kortbaneruter skal man da fortsatt begrense folks flyvaner!? Kjenner jeg rett og slett blir bekymret for AS Norge når man vet at det finnes folkevalgte representanter på Stortigent som er så utrolig korttenkte og bakstreverskeo_O

Last edited: 25. okt 2018
    Wiolenze, EgilSk, agrims and 6 others like this.
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    Vi får de politikerne vi fortjener ... dessverre.
    Vi har selv valgt dem ...

Chrisbgg and watchaddicted like this.
  6. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Men jeg som flypendler er jo bosatt i distriktsnorge..
    Hadde jeg måttet flytte for å få jobb ville jeg bodd i sentrale strøk..
    Det er jo direkte distriktsfientlig! Kommunisme!!

Hjellegjerde, Gribb, Tore and 4 others like this.
  7. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,758
    Bonuspoeng:
    183
    Legg ned distrikts Norge og flytt alle innenfor ring 3

braathens safe and SAJblue like this.
  8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    JA .. da blir det press på leiligheter ...
    Jeg har en på 52 kvm innenfor Ring 3.... og selger til svært høy pris!

Xflipper and Kristian like this.
  9. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,669
    Bonuspoeng:
    183
    Altså på en måte så kan jeg skjønne det. Norwegian skryter på seg at de har Europas grønneste flyflåte så da er det jo bedre å fly dem enn å fly flyselskaper som bare har gamle fly. Også, istedenfor å se problemer, hvorfor ikke se løsninger? Hjelp til å få til at fly blir mere miljøvennelig.

Fly vil det nok uansett finnes selv om det er i Norge eller Frankrike. I Sommer reiste jeg med tog til Nederland når jeg skulle på speiderleir og hadde gjerne gjort det når jeg skulle hjem igjen til Tromsø, men et problem og det er at det ikke finnes jernbane til Tromsø og da ble det fly (Litt også av at jeg "måtte" til Tromsø litt raskt)

Nordlandbanen burde de elektrifisere samt alle andre jernbaner i Norge som ikke er det, det hadde hjulpet mye mer enn at de bare klager på at nordmenn flyr. Ja, slik det er idag så er fly "et problem". I min hjemby så har vi flymaskinen Dakota enn gammel Douglas C-53D Skytrooper som de ofte bruker til å fly turister og andre interessert i rundt med. Jeg vet ikke jeg, er det å fly en splitter ny Boeing 737 værre enn å fly et gammelt fly? I lengden kanskje, men da bør de heller satse på flymaskiner med mindre utslipp. Regjeringen burde legge mere opp til det for flyselskaper for fly får man ikke stoppet med det første. Også er det litt "hull i hodet" at regjeringen ønsker en tredje rullebane velkommen til Gardermoen (OSL), men ønsker ikke at folk skal fly.... Det er nok mange andre områder de heller burde fokusere på! f.eks mer jernbaneuttbygging. Det er ikke rart i at man flyr her i Norge når det er lagt opp til at det er det "eneste" alternativet mange her har.

Ta Oslo - Trondheim som (Ikke 100% sikker) er Europas mest innenriks trafikkerte flyrute. Et fly bruker fra OSL til TRD 55min mot NSB som bruker 6t 29min på det raskeste og ofte må man bytte tog. Jeg har sjekket Tirsdag 30.10.2018 og har funnet ut at det iløpet av 24t går 4 tog til Trondheim Sentralstasjon (der 1 er nattog) og de bruker alt fra 6t 29min til 7t 34min. Man har også mulighet for å ta to tog som man kan bytte underveis og da bruker man med ventetid på neste tog 7t 26min og 7t 28min. Det er raskeste vei 498km og 6t 19min med bil om man kjører nå (iht Google). Så her kunne mye vært gjort for å hjelpe til med miljøet og redusert flytrafikken.

Om jeg går tilbake til togturen jeg tok i sommer, valgte jeg den også på grunn at det ble rimeligere enn å fly + at jeg fikk muligheten til å se mer. (Kanskje ikke rimeligere når jeg regner med alt av det jeg brukte på overnatting, mat og severdigheter men men;)) Da jeg er heldig og kjenner noen ombord på Superspeed (båten mellom Larvik og Hirtshals) fikk jeg ordnet den gratis og tog fra Hirtshals til København over natten kostet med 80DKK sånn ish.

Og enn så lenge Norge ikke har noen bedre alternativer til meg som forbruker blir det fort fly. Så Regjeringen burde nok ikke klage fordi vi velger fly fremfor andre alternativer når de ikke har lagt opp til at det er andre er bedre.

Da har jeg hatt min lille politistiske appell her på Insideflyer og håper den ga noe meninger:rolleyes: Fra en som liker å fly og ta tog (Sånn sett litt synd at Flytoget stoppet med EB poeng opptjening) Nei Kvoter er nok ikke løsningen!

10. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,032
    Bonuspoeng:
    113
    Det var ikke meg:p

Sikiduck and Eddie47 like this.
  11. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,501
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil på det sterkeste anbefale Ketil å ta en prat med sine kollegaer fra litt mer fjerne valgdistrikt enn Oppland, de folka reiser i skyttel med fly mellom Oslo og sitt eget valgdistrikt, ikke på gøy, men for å gjøre jobben sin som folkevalgt.

Rykk tilbake til start, for idéen faller på egen urimelighet.

P.S. Vi kommer ikke til å ha elektriske fly på kortbanenettet innen et par år.

Kristian and Avixlo like this.
  12. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Hørte saken på Dagsnytt 18, det var åpenbart bare noe de fant på for å få oppmerksomhet rundt en dreining mot mer miljøvennlig drivstoff.

sutenai liker dette
  13. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er berre symbolpolitikk, litt slik som skatt på bonuspoeng...

14. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Forskjellen er bare at, skatt på bonuspoeng er vedtatt for lengesiden. :(

15. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,758
    Bonuspoeng:
    183
    Sett opp noen ekstra soverom så danner vi et IF-kollektiv :cool:

Misterix, Kristian, Eddie47 and 2 others like this.
  16. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,445
    Bonuspoeng:
    93
    Man bør selvsagt ha et antall reiser som man fritt kan ta per år, f.eks. fire innenriksturer eller to utenriksturer. Ut over dette må man betale, men ikke i penger. Her er det viktig at den reisende føler på skammen og tar konsekvensene. Man kan f.eks. kjøpe klimakvoter, stemme MDG, sverge på å kun bruke kollektivt på reisemålet man reiser til eller tilbringe en dag i et amish-samfunn. For å sikre at ingen sniker seg unna dette vil man avlegge en ed før ombordstigning, denne avlegges til en av de mange representantene fra miljødepartementet som fra nå av skal være utstasjoner 24/7 på alle flyplasser i Norge. Planer for en verdensomspennende utplassering utredes. Eventuelt kan de også gjennomføre en symbolsk pisking ved gate for å sikre at man føler på skammen. Et skilt formet som en død pingvin må i tillegg henge rundt halsen på hele flyturen....

Xflipper, morradi, OyvindN and 5 others like this.
  17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Alle samfunn må ha plass til tullinger. Her er vår riksidiot. Seriøst, dette sier han nok mest for å få gratis pr.
    Men for all del, vi kan jo begynne med en prøveperiode på en utvalgt gruppe. La oss ta politikere, de er jo lett kontrollerbare :D

18. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,798
    Bonuspoeng:
    293
    For de som ikke bor på Gardermoen og skal til Værnes må du også regne inn reisetid til og fra flyplassen, samt venting, sikkerhetskontroll osv. Fra dør til dør er det ikke sikkert regnestykket er helt likt. Da jeg studerte i Trondheim fant jeg ut at jeg brukte kortere tid dør til dør med bil enn med fly..

19. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,669
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan godt hende man bruker kortere tid med bil. Regnestykke er nok gjort sånn sett "enkelt" og ikke tatt med alle faktorene heller. Men så har ikke alle bil heller. Men er nok helt riktig at om man har bil så kommer man raskest frem fra dør til dør, men da må man tenke litt kostnad også, Bensin eller drivstoff (Med mindre man kjører elektrisk, da blir jo regnestykke litt annerledes i det store og det hele) + alle bommene på veien til og fra Trondheim. Bergen er ca. like langt unna som Trondheim (i reisevei) 6t 44min (ifølge Google) eller 462km.

Aftenposten hadde en sånn test for noen år siden:
    Forkant: https://www.aftenposten.no/norge/i/0rxE/Vi-karer-beste-reisemate-Oslo-Stockholm
    Imens: Fant ikke den artikkelen, men men.
    Resultat: https://www.aftenposten.no/norge/i/Olmq/Endelig-oppsummering-Vi-karer-beste-reisemate-Oslo-Stockholm
    Og da viste seg det at Flyet var raskest og best. Men uansett, for å ikke spore av, Så er Norge slik at man trenger flyene om man ikke lager andre alternativer. Det kan godt være en symbolssak (noe jeg håper ikke blir realitet) men han og mange andre har et poeng, men da må de løse problemene med å skaffe oss andre alternativer.

Synes det går litt i surr når jeg skriver, men håper dere forstår. Dette var faktisk et tema jeg følte jeg kunne komme med lengre innspill på uten at det provoserte noen (?) og det hadde noe med temaet å gjøre.

Fra en Fly og Jernbane entusiast. (Ikke det at det er noe jernbane i Tromsø enda, men en gang! En gang;))

Kristian liker dette
  20. ArrogantBastard

ArrogantBastard Medlem

Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg flyr veldig mye og stemte faktisk MDG ved siste valg jeg stemte i Norge (mest fordi MDG er det eneste partiet som vil endre reglene slik at jeg kan bo i Norge med min kone).
    Mens slike utspill etter min mening ødelegger mer enn de bedrer - er det også svært kritisk at vi tar Klima Utfordringene på alvor, i forrige uke forsvant en av øyene på Hawaii, ikke en veldig kjent øy, men en kritisk øy for mye fugler og skilpadder, en var klar over at den var i faresonen, men alle beregninger gikk på 10 år og ikke uker. Den siste Hurricanen som traff Florida, oppførte seg akkurat slik man virkelig har fryktet - den økte i styrke når den traff land, et nytt mønster som virkelig er skremmende....
    Så vi er allerede sent ut og må virkelig endre - men kvoter er nok noe som går i feil retning

Avixlo liker dette

Del denne siden