Hei, Jeg skal på jobbtur til San Diego (SAN) den 29/1. Jeg flyr P i SAS til EWR og videre i P EWR-SAN. Trodde jeg. I billetten jeg har fått sendt ut fra reisebyrået jobben bruker står jeg oppført med P på strekningen EWR-SAN som gir 200% EBP-opptjening. Når jeg søker opp reservasjonen hos United står det V som er økonomi og kun har 50% poengopptjening. Etter mye frem og tilbake med reisebyrået kjøpte jeg seter i Economy plus, i den tro at bookingklassen også ville oppgraderes. Det gjorde den altså ikke. Er det noen som har vært borti lignende? Hvilke sjangser har man dersom man eventuelt ringer United? Reisebyrået kan ikke gjøre noe sier de, og at dette (P=V) skyldes bookingsystemene til United. Dette er for øvrig andre gang på relativt kort tid at United kløner det til noe vanvittig for meg/oss.
Dette er samme som Eco hos UA. Kun bedre benplass, ingen andre fordeler utover eco. Og selges som tilleggstjeneste.. Er dessverre flere som har gått på en smell på SK/UA bookinger, så man bør undersøke med selskapet før man booker for å være sikker. Reisebyrå burde klare dette. P er jo plus hos SAS og business hos veldig mange andre. Forøvrig gir UA P kun 100%, er vel par år siden dette ble gjort om nå.
Tror ikke United har klønet til noe denne gangen... P hos SAS er vel "SAS Plus Saver"? Hos United finnes ikke "Premium Economy" som en egen klasse, derfor bookes du inn i Economy. "Economy Plus" hos United er bare en tilleggstjeneste, noe ala hva "extra legroom seats" er hos andre selskap. PS! Hos United er P den laveste kategorien for Business/Domestic First og gir kun 100% opptjening hos SAS. Det samme gjelder også A og Z hos United. Edit: For å bookes inn i P hos United må billetten din OSL-EWR med SAS være i Z (Business Saver) eller høyere.
Takk for svar, @Are Ja, jeg burde nok vært klok av skade og sjekket dette ut på forhånd, men når jeg har P på billetten min fra reisebyrå så fester man jo en viss tillit til det. 100% er selvfølgelig riktig. Jeg så feil. Jeg synes uansett det er spesielt av reisebyrået å utsende billetter med klasse (P) merket som premium economy når denne i realiteten ikke eksisterer på den strekningen. Når de skylder på United sine systemer så er det altså med hensyn til at reiser booket i P i deres systemer "nedgraderes" til V i Uniteds systemer, da altså? For ordens skyld:
Ok... Problemet her er nok reisebyrået sitt system. I og med at du er booket inn i P hos SAS så viser systemet P for hele den delen av reisen. Hvis du går på checkmytrip.com så bør det komme opp riktig. Utdrag fra SAS sine regler på klasse P (OSL-EWR) (PLNOXTRA) CLASS OF SERVICE SEPARATE SAS PLUS CABIN WITH 7 SEATS ABREAST ON SK TRANSATLANTIC FLIGHTS AND UPGRADED ECONOMY SERVICE. ----- SAS PLUS IS AVAILABLE ON SAS OPERATED FLIGHTS. THIS SERVICE IS NOT AVAILABLE ON SAS CODESHARE FLIGHTS OPERATED BY OTHER CARRIERS AND ON CONNECTING FLIGHTS OPERATED BY OTHER CARRIERS ----- THESE FARES APPLY FOR ECONOMY CLASS OF SERVICE FOR DOMESTIC TRAVEL WITHIN THE UNITED STATES TO/FROM/ VIA THE SK NORTH AMERICAN GATEWAY WHEN OPERATED BY UA/AS/VX//AA Du kan vel eventuelt prøve å kreve at reisebyrået betaler for Economy Plus setet på strekningen EWR-SAN, ellers ser alt ok ut.
Du får ikke Economy Plus domestic UA USA. Ikke får du Economy Extra heller, når du kjøper Plus Saver. Du får V og plass bakerst i vogna. Slik har det vært i alle de år jeg har reist med SAS. Vil du fram til ekstra "legroom", så må du kjøpe deg opp, det kan du gjøre på hjemmesiden til United. Hvis du legger inn reisa di på CheckMyTrip, så vil du få frem UA sin bookingref på legget der borte. Bruk dette på united.com, så kan du reservere seter og evt oppgradere deg til Economy Extra. Jeg reiste via EWR en gang i min karriere, og det var når firmaet der borte skulle ha meg over på intervju. Siden har jeg alltid reist via SFO eller LAX fra Europa for å slippe 5 timer i continental USA. Hvis jeg var deg, ville jeg forlangt å få gjort om billetten til å gå via SFO eller LAX med henvisning til at du har blitt villedet. De to flyplassene er dessuten meget hyggeligere å gå gjennom immigrasjonen på. SAS burde kutte ut LA og heller fly å SAN, men det er nå min mening
Ordet er ikke nedgraderes men linkes/mappes. Det er en tabell som setter opp bookingklasser mellom forskjellige selskap ettersom de har forskjellig betydning og pris mellom selskap. Noen er som regel det samme, noen avviker. Problemet er spesielt i slike tilfeller som dette hvor det er en serviceklasse som i prinsippet ikke finnes på codesharepartneren. Eks Plus hos UA.
Høy kvalitet på svarene her nå. Takk skal dere ha alle sammen. Lærer mye som rookie. @RoadKing jeg prøvde meg på noe lignende uten å få gjennomslag, så jeg bet i det sure eplet og kjøpte meg plass i economy extra i god tro om at jeg i det minste skulle komme meg opp fra V til noe mer innbringende. Men det gikk altså ikke. Neste gang blir det absolutt ikke via EWR.
@thool PM meg ditt PNR og etternavn så skal jeg sette deg opp på oppgraderingslisten til første klasse på United. Jeg har noen kuponger som går ut 31.jan så det kan være verdt et forsøk.
Vekker denne tråden med et lignende spørsmål: Hvis jeg booker OSL-EWR-DEN i SAS biz, hvilken klasse får jeg videre med UA til DEN? Det står bare SAS Business i appen. Sjekket samme booking på sas.no, og der kommer det opp som klasse C. Betyr det Domestic First på UA?
Ikke så sikker på det, mener å huske en debatt om dette fra før. Hvis du har «billig» biz, så avhenger dom first av om ua har ledig billett i deres «billig» klasse. Men det kan godt være jeg husker feil.
Hvordan er det så med avbestilling av billetter som beskrevet over, er det 24 timer avbestilling på sas.no selv om man også booker billetter med partnere? (Så går det an å sjekke hvilken klasse man faktisk får..)
Klassen skal stå på itinerary'n. Hvis du går inn på CheckMyTrip med booking ref' så skal du også få opp United sin ref til bruk på United sin side. Æsj, ser nå at CheckMyTrip fordrer medlemsskap, jaja. Du kan eventuelt kontakte SAS på chatten for å få UA sin booking ref.