Konkursbeskyttelse hos nye Amex?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Elmo, 04. juli 2020.

  1. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!
    Jeg har tenkt å kjøpe en pakkereise med charterselskap i løpet av høsten da en sånn totalpakkeløsning føles som det minst problematiske alternativet med tanke på avbestilling eller endring av reisen nå som covid herjer. Hvis charterselskapet plutselig går konkurs er jeg vel dekket av reisegarantifondet, med mindre man bruker et utenlandsk selskap.

    jeg lurer uansett på om betalingen er sikret hvis jeg betaler den med mitt amex premiumkort? Tidligere var jo amex et kredittkort og en mangelfull vare/konkurs som ikke ble dekket av selger ville kunne refunderes av kredittkortselskapet (mastercard har på linje med andre kredittkort denne tryggheten innebakt, men gjelder jo ikke visa som er debetkort). Har bitt med merke i at Amex nå kaller seg «faktureringskort», og ikke «kredittkort» Etter at de brøt med DNB. Betyr det at denne sikkerheten isåfall nå er borte fra nye Amex?
     
    snus_mumrikken liker dette
  2. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,356
    Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    113
  3. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipset! Leste tråden om faktureringskort vs kredittkort, men istedet for en soleklar konklusjon endte jeg opp med følgende antakelse:

    Mastercard er sikkert som banken dersom du har endt opp med å betale for en vare du ikke får. Du er garantert å få pengene igjen.

    Amex er muligens også helt trygt, og forpliktet til å betale deg tilbake det tapte beløpet, gitt at saksbehandleren i kundeservice tolker regelverket slik som flere andre på forumet gjør, og forholder seg til definisjon om reklamasjon, og ikke henger seg for mye opp i eventuell semantikk rundt kredittkort vs faktureringskort.

    Her hadde jeg lett valgt å betale ferien (og i grunn det meste andre jeg noensinne vil kjøpe) med mastercard, som jo fremstår helt vanntett hvis jeg noensinne utsettes for svindel/konkurs/feilfakturering etc. Det eneste dilemmaet for min del er at jeg kunne tenkt meg en companion ticket.
    Jeg må muligens leve litt farlig, og betale ferien med Amex, med irriterende 1,4% ekstra påslag hos charterselskapene (i stedet for 0,4% som Mastercard koster).
     
  4. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Tenker faktureringskort vs kredittkort ikke har noe å si. Det eneste som skiller mellom disse er faktureringsmetoden. På kredittkort har du delbetalingsmulighet, ved faktureringskort må hele kreditten betales på forfall.

    I begge tilfellene har en kredittyter lånt deg penger, som du har betalt en vare eller tjeneste for. Dersom du ikke for levert det du har betalt for, kan du gå på kredittyter om selger ikke refunderer.

    Finansavtaleloven 54 b første ledd:
    Ved kjøp kan forbrukeren overfor annen kredittgiver enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren, såfremt kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren. Ved siden av reklamasjon overfor selgeren etter kjøpslovens regler må kredittgiveren i tilfelle underrettes så snart det er rimelig anledning til det.
     
    Elmo liker dette
  5. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Har landet på at jeg betaler høstferien med Amex. Plan A er jo uansett at reiseselskapet ikke går konkurs, at Coronaviruset ikke blokkerer all reiseaktivitet i oktober, og at det aldri oppstår behov for å få tilbakebetalt pengene uansett.
    Men har i tillegg landet på at Amex er et helt latterlig dårlig konsept, hvis det ikke hadde vært for "companion ticket"-ordningen deres. De har igrunn ingenting nyttig som jeg ikke kunne oppnådd med et rimeligere og mindre tvetydig kredittkort, og fungerer kun på en brøkdel av de stedene jeg kunne tenkt meg å betale noe.
     
  6. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,230
    Bonuspoeng:
    113
    SAS charter v/Apollo nektet nettopp å refundere meg for en kansellert reise før om 3 mnd i henhold til den nye forskriften hvor staten pålegger kunder å fungere som rentefri bank for usikrede lån til reiseselskaper.

    Jeg registrerte det da som et uberettiget krav hos Amex og fikk pengene kreditert konto etter fire dager. De tar kravet videre til Apollo/SAS. Fungerte m.a.o. knirkefritt.
     
    Leon, KVTL, bXmi and 3 others like this.

Del denne siden