Reiseforsikring, konkurs

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Alekseolsen, 01. febr 2020.

  1. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    43
    Hei.

    Med utgangspunkt i at jeg ser på de fleste forsikringer som svindel, plager det meg litt å opprette denne tråden:
    Jeg skal i relativt nær fremtid bestille en dykketur. Bestillingen går gjennom den lokale dykkesjappa, som igjen bestiller av ett eller flere andre firmaer.

    Da turen ligger på en 5-6 tusen US$, vil jeg være trygg på at forsikring gjelder, dersom noen av partene går konkurs, dykkeshapper er på ingen måte bedrifter med den beste økonomien..

    Jeg har pr i dag:
    Noe spes reiseforsikring gjennom jobb jeg må sjekke ut, det eneste jeg vet er at de har "hole in one" forsikring
    "DAN SILVER", som ikke ser ut til å dekke ved en konkurs.
    Reisen kan betales med SAS AMEX premium(Ordet "konkurs" finner jeg ikke i vilkår..) eller SAS Mastercard premium. (Ordet "konkurs" finner jeg ikke i vilkår..)

    Jeg er da ute etter at jeg
    1: Har tatt feil, og jeg har dekning for konkurs
    2: en grei forsikring som dekker en evt. Konkurs, kan kjøpe "turbasert"


    På forhånd, mange takk!


    Edit: typo, som det sikkert er fler av..
     
  2. eys85

    eys85 EBG

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    En reiseforsikring dekker vanligvis ikke tap ved konkurs. Men hvis du betaler med et kredittkort, vil kredittyter refundere beløpet ved en evt konkurs.

    Merk at Amex i Norge kun er faktureringskort, og Amex-kortene gir altså ikke en slik beskyttelse.
     
    Alekseolsen liker dette
  3. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Konkurs/arbeidskonflikt dekkes ikke av reiseforsikringen...

    Hva som gjør at du føler at forsikring er svindel..?
     
  4. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    De fleste kredittkort nevner kanskje ikke konkurs, men du blir refundert hvis du ikke får det du har betalt for.
     
    Alekseolsen liker dette
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Bruk mastercard.

    Ellers kjenner jeg meg ikke igjen i hva du mener med svindel.
     
    Adrian E liker dette
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Har du en kilde på det, eller bare antar du?
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Har du kilde til dette? Ikke at man så ofte møter på konkurser, men det er ofte mye penger involvert når man reiser.
     
  8. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,368
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener også Amex må regnes som et kredittkort, da du får kreditt frem til forfallsdato. Samtidig er de opptatt av å kalle produktet for et faktureringskort.
    Og det forsterkes jo ytterligere av at kortet ikke er synlig i gjeldsregisteret.
    Skal vel ikke se bort fra at dekning for konkurs må reguleres av kortavtalen heller enn finansavtaleloven, som spesifiserer at kjøpet må være gjort på kreditt.

    https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/dine-rettigheter-og-plikter-ved-kredittkjop/
    upload_2020-2-2_10-54-13.png
     
    eys85 liker dette
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Her er du ute etter å gjennomføre en reklamasjon, noe som nødvendigvis ikke er et forsikringskrav. AmEx har skrevet om det i vilkårene, under Reklamasjon og tilbakeføring.
     
    OttoL and jgroneng like this.
  10. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Kortet er synlig i gjeldsregisteret hvis du har forbruk :)
     
    DrJens and freddyen like this.
  11. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    323
    Bonuspoeng:
    63
    Bankklagenemnda har tidligere sidestilt kredittkort og faktureringskort:

    "Bestemmelsen gjelder bare «Laan eller Forskud», og rammer derfor etter nemndas vurdering kun kredittkort, som det aktuelle MasterCard. Bestemmelsen må etter dette gjelde for faktureringskort der kortholder er innvilget kreditt, men også andre faktureringskort hvor det ligger en innebygget kreditt i systemet idet skyldig beløp først skal betales etter mottakelsen av faktura" (BKN-2006-39) .

    I Gjeldsopplysningsforskriften havner kredittkort under punkt b, mens faktureringskort er under punkt c.

    Gjeldsopplysninger skal inneholde informasjon om følgende forhold:

    a) for nedbetalingslån: opprinnelig lånebeløp, saldo, nedbetalingstid, effektiv rente og navn på kredittyter,
    b) for rammekreditt: kredittgrense, rentebærende og ikke-rentebærende saldo, effektiv rente og navn på kredittyter,
    c) for faktureringskort: rentebærende og ikke-rentebærende saldo og navn på kredittyter
     
    Last edited: 02. febr 2020
    eys85, Upsaker and freddyen like this.
  12. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    43
    Da blir det Mastercard
    Ref "svindel" -> det er dels at det "alltid" er en "hake" ved å få utbetaling, men mest at man har nær familie som jobber med forsikring, som selvsagt "mobbes" for det. Det er selvsagt ikke informasjon folk på forum har, skylder på ølen man hadde innenbords
     
  13. eys85

    eys85 EBG

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Beklager, ser at jeg kanskje har vært litt for kjapp i svaret mitt. Jeg har gått ut ifra at Amex-kortene faller utenfor finansavtaleloven kap 3 (som inneholder "kredittkort-beskyttelsen") ettersom kortene ikke er å regne som kredittavtale (mot rente) - men jeg ser at det kanskje ikke er riktig. Sorry :( - men utrolig hva man kan lære her inne :)

    Uansett vil jo MasterCard i hvertfall være safe, og da slipper man å i verste fall å måtte forholde seg til Amex-kundeservice i etterkant :p
     
    Alekseolsen and graphite like this.

Del denne siden