Korsika og Sardinia

Tråd i 'Reisemål' startet av elgaaen, 30. jan 2024.

  1. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    2,284
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen erfaring per se, men har personlig alltid tenkt å dra til vestsiden en gang - skal visstnok være røffere der. Sikkert ikke feil med Villasimius, og en tur innom Cagliari kan være fint - men kanskje ikke så gøy for de minste.

    Ellers er jo Tortoli/-området å anbefale. Etter Cala Gonone og San Teodoro, så vil nok ikke strendene imponere så mye. Derimot kan man sjekke inn på et greit Agriturismo og endelig få spise litt grei mat til en grei pris.

    Angående mat: Det kan ha skjedd en del i Cala Gonone på noen år, men de flestet gangene jeg har vært der, har vi alltid endt på på Due Pi etter noen dager og ut oppholdet.
     
  2. robertaas

    robertaas Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    218
    Bonuspoeng:
    33
    Alma Di Alghero i Alghero er et greit og praktisk hotell i en grei turistby ved stranden. Cagliari er verdt et besok, men ikke med barn. Stintino kan de derimot taes med til, men parkeringshelvete i området,

    Og så klarte jeg gå glipp av Santa Cristinas brønn.
     
  3. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Nå endte vi med Stintino siste dagene, så får vi se.. Ser ut som en koselig liten by ihvertfall:)
     
  4. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Da har vi ankommet Sardinia og Cala Gonone.. Kommer mer herfra etterhvert!

    Men for å skrive et par linjer om Korsika.. For et fantastisk sted❤️ Over all forventning!!
    Ikke overfylte strender, hyggelige franskmenn, gode i Engelsk, autentiske og fantastiske små byer på rekke og rad og faktisk ikke så ille prisnivå som jeg fryktet..

    Calvi - superfin og hyggelig havneby med masse sjarm..

    Porto Vecchio - her har du både havn, blant Korsikas fineste strender og en fantastisk gamleby som virkelig er verdt et besøk!

    Bonifacio - er perle som må besøkes! Restauranter, butikker og superyachter på rekke og rad uten at det føles snobbete og uhyggelig. Hit må man ta seg en tur hvis man er i området!
     
    Earl, RoadKing, holmen and 2 others like this.
  5. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,135
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Er i Calvi nå. Fantastisk fyrverkeri i kveld på 14 juli. Drar til porto-vecchio i morgen og videre til bonifacio om 3 dager. Tar gjerne i mot restaurant tips.

    Neste uke tar vi ferge videre til Sardinia. Først noen dager i Santa Teresa Gallura og så videre til Alghero.
     
    RoadKing liker dette
  6. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    God kjøretur til PV, håper ikke noen i bilen sliter med bilsyke

    Vi spiste på Chez Anna oppe i byen, og L’Alivi (må bookes) som ligger 6-7 min kjøring fra havna.. Begge var veldig bra!

    I Bonifacio er visst restauranten på hotel La Caravelle veldig bra, men den er ganske dyr sammenlignet med mye annet.. Det ble ikke ordentlig middag på oss i Bonifacio da jeg ble matforgiftet eller noe den dagen vi skulle dit..

    Forøvrig smakte toasten på fergen over nydelig
     
  7. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    DuePi var veldig bra Forøvrig lenge siden jeg har sett pizza til 6EUR på restaurant
     
    The_Dude liker dette
  8. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Liten oppsummering etter hjemkomsten fra Sardinia.

    Stor øy, flott natur og nydelig mat.. Folk stort sett hyggelige og de mest populære strendene er nydelige med kritthvit sand og klart vann.. Mange av de er ekstremt befolkede og tilbudet på strendene er noe dårlige i Italia enn mange andre land i forhold til mat, solsenger etc.. Generelt mye søppel rundt i gater, ting er ikke kostet og ting bar litt preg av at mange steder kanskje hadde sin storhetstid for noen år tilbake..

    Cala Gonone var en stille og rolig by uten de helt store høydepunktene.. Er nok best om du kan leie båt og reise til de bortgjemte strendene.. Mange tilreisende dagsturister så ganske hektisk der på dagtid.

    San Teodoro har noen fine strender tilgjengelig som må bookes. Byen i seg selv var ganske kjedelig og bar litt preg av "syden".

    Stintino var en rolig og koselig havneby med noen gode restauranter og de fleste reiser vel dit for å besøke La Pelosa stranden.

    Dagsbesøk til Olbia gjør du unna på en dag og det var artig å besøke Porto Cervo en kveld..

    Skal jeg tilbake til en av stedene vi har besøkt er det nok Korsika som er feriens vinner og det har gitt meg et annet syn på Frankrike som feriested:)
     
    jgroneng, Sonictravel, sday and 4 others like this.

Del denne siden