Korte / Rare ruter med widebody fly og internasjonal service

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Fnate, 22. febr 2014.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Oppdatert 23 Juli av Fnate

    Mange har sikkert lyst til å prøve Business Class eller First class på ulike selskap, men har enten ikke pengene eller tiden. For meg passer ihvertfall dette ganske bra. Så jeg har fulgt med litt rundt om for se hvor man kan kjøpe billett på korte ruter og allikevel få en smak av noble seter og dråper.

    Tenkte derfor å lage en tråd på dette. Flere ruter mottaes med takk, og så skal jeg forsøke å oppdatere listen.

    Europa:
    Dublin - Los Angeles: Ethiopian (B787) @Henning
    Frankfurt - Madrid: LAN Chile (B787)
    Geneve - Frankfurt: Kuwait Airways (A340) @tommy777
    London - Moskva: British Airways (B747) - NB: Ikke så billig å kjøpe, men er 30.000 Avios + 268,- NOK
    London - Amsterdam: Garuda Indonesia (B777)
    Madrid - London: Iberia (A340), men kun rute IB3166
    Malta - Larnaca: Emirates Airlines (B777) @Twin Otter
    Manchester - Munchen: Singapore Airlines (B777)
    Roma - Paris: Kuwait Airwais (A330) @Martin Foss
    Wien - Barcelona: Air China (A330) @Henning
    Stockholm - Wien: Ethiopian (B767/B757) @Superhai (Sommer 2014)

    Asia:
    Bangkok - Hanoi: Qatar Airways (A330) @AndersB
    Bangkok - Hong Kong: Emirates Airlines (A380)
    Bangkok - Hong Kong: Thai Airways (B747) @SASDC8
    Bangkok - Hong Kong: Royal Jordanian (A330) @Henning
    Bangkok - Hong Kong: Sri Lankan (A330) @mhsalv
    Bangkok - Hong Kong: Kenya Airways (B787) @mhsalv
    Bangkok - Kuala Lumpur: Royal Jordanian (A330) @Henning
    Bangkok - Saigon: Turkish & Lufthansa @wilhelm
    Kuala Lumpur - Bangkok: Ethiopian (B767) @Henning
    Kuala Lumpur - Bangkok: Egypt Air (B777) @Henning
    Kuala Lumpur - Hong Kong: Malaysia Airlines (A380)
    Kuala Lumpur - Phuket: Qatar Airways (A330) @Henning
    Puhket - Kuala Lumpur: Qatar Airways (A330) @SASDC8
    Singapore - Hong Kong: United Airlines (???)
    Singapore - Bali: KLM (B777) @rkvalvaa
    Singapore - Jakarta: Air France (B777-300ER) @AndersB
    Tokyo - Seoul: United Airlines og Asiana @Bizflyer
    Hong Kong - Taipei: Dragon Air @Arcticflyer
    Hong Kong - Taipei: EVA Air (B747)
    Ellers kjører Cathay Pacific en del ruter med First Class til f.eks Tokyo Haneda og Taipei, som er greie å få for bonuspoeng.

    Oceania:
    Auckland - Brisbane: Emirates Airlines (A380) @Bizflyer
    Auckland - Melbourne: Emirates Airlines (A380) @Bizflyer
    Auckland - Sydney: Emirates Airlines (A380) @Henning

    Midt-Østen:
    Dubai - Kuwait: Emirates Airlines (A380) @Islending

    Afrika:
    Cape Town - Johannesburg: South African Airways (A340) @milehigh

    Nord-Amerika:
    Montreal - Toronto: Air Canada (B777)
    New York (JFK) - Vancouver: Cathay Pacific (???) @Christian
    Vancouver - Las Vegas: Philippine Airlines (A340) @Finn Erik Edvardsen

    Sør Amerika:
    Buenos Aires - Sao Paoulo: Qatar Airlines (B777) @SASDC8
    Buenos Aires - Santiago: Air Canada (B767/B777) @Finn Erik Edvardsen (seasonal)
    Buenos Aires - Santiago: KLM (B777) @Epilef00
    Rio de Janeiro - Buenos Aires: Emirates Airlines (B777) @wilhelm
    Sao Paulo: Turkish (???) @jefi99

    Jokern:
    Ikke egentlig en billig og kort rute, men gøy for de som vil prøve noe eksotisk:
    Paris - Los Angeles: Air Tahiti Nui (A340)[/USER]
     
    Last edited: 23. juli 2015
    FlyerOslo, Xflipper, Chrisbgg and 8 others like this.
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Topp initiativ med en slik tråd!
     
  3. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Auckland - Sydney: Emirates A380
    Kuala Lumpur - Bangkok: Ethiopian B767
    Kuala Lumpur - Bangkok: Egypt Air B777
     
    Fnate liker dette
  4. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    BA flyr 767 i en europeisk konfigurasjon til flere byer i Europa,så den går vel ikke under definisjonen "rare" ruter.
    De setter dog inn langdistanseversjonen av og til om en annen maskin er syk (@tommy777 fikk vel den fra AMS til LHR her om dagen..). Funfact: Før gikk BA767 (OSL-LHR) fast med 767 (den gangen OSL var ny)

    En helt akseptabel måte å komme seg fra Manchester til Munchen på :D

    [​IMG]

    (Disclaimer: Er ikke så glad i å smile på bilder, så jeg har det ikke så fælt som det egentlig ser ut som)
     
    KainBenwi, Islending, Dash and 4 others like this.
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Thai har First Class mellom Bangkok og Hong Kong og Bangkok og Bejing, og du kan fly United og Asiana i Fìrst mellom Seoul og Tokyo.

    Ellers kan det nevnes at Singapore Air priser en rundtur i First Munchen-Manchester-Munchen til imponerende 18 000 kr. Er det verdt prisen?
     
    Fnate liker dette
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    United, ja... Det minnet meg om at de også flyr Singapore - Hong Kong. Noen som aner hva slags materiell som brukes?

    He he he. Fenomenalt!
     
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,039
    Likes mottatt:
    8,946
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy SA widebody domestic JNB-CPT i julen.
     
    Fnate liker dette
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Oj. Vet du om dette er nogenlunde standard eller bare en tilfeldighet?
     
  9. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel ikke uvanlig å bruke wide body innenriks der det bor mye folk. Jeg har selv fløyet Qantas B767 fra Melbourne til Sydney.
     
  10. Kimmam

    Kimmam Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Thai Airways bruker alt fra Airbus A330-300 til Boeing 747-400 på ruter som BKK-HKT/CNX. Flyr man i business kan man være heldig å få sitte i F-kabinen på jumboen (kun C-service).
     
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Der er det vel domestic service? Litt som BA sin Boeing 767 fra Arlanda til London?

    Det jeg tenker litt på her er muligheten for å sjekke ut skikkelig internasjonal business eller first på kortere ruter. Evt mellomlandinger.
     
  12. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Oj, disse er jo spot on. Takk Henning. Originalpost oppdatert
     
  13. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan vel også legge til Emirates A380 Auckland-Brisbane og Auckland-Melbourne
     
    Fnate liker dette
  14. Kimmam

    Kimmam Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Note to self: les hele trådoverskriften neste gang :p
     
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Er det ikke en Emirates rute på Milano-Barcelona, eller noe sånt, også?
     
  16. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    La til BA sin Moskva rute jeg. Den er jo et sykt bargain for dem som vil bruke Avios poeng, og få pysjamas, beluga og vodkashots for en billig penge. Kjører den igjen selv om eet par uker.
     
  17. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, det er vel Milano - New York.

    Men jeg mener Thai hadde en rute som gikk Madrid-Milano-Bangkok. Vet ikke om den gjør det enda?
     
  18. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,039
    Likes mottatt:
    8,946
    Bonuspoeng:
    183
    De har vel 10-15 avganger per dag, og vi fikk vanlig fly på retur. Vet dessverre ikke i hvilken grad det var flaks eller om noen/mange av avgangene er satt opp med widebody og proper C. Vanlige seter på retur ble litt nedtur, men ganske kort flight da. Forresten så ble det verre på widebody SA C JNB-PEK hvor jeg våknet med en levende kakkerlakk i setet!

    Godbit! Fløy den i sommer som del av AA award. DME kan være et mareritt though. Tror aldri jeg har sett tilsvarende køer som det var i passkontrollen der- som vi heldigvis slapp i transitt- men vi måtte likevel albue oss gjennom køen for å finne den dårlig skiltede transitutgangen. 30K avios + 279 kr (trodde det skulle være mye mer grunnet luksusavgifter ex UK men).
     
  19. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Neida. BA har noe de kaller Reward Flight Saver på shorthaul, der man betaler et fast beløp på £35 (som jeg ikke får til å stemme med 279 NOK, men..), og så betaler BA resten. DME-ruta er unik på den måten at den prises som en shorthaul, men opereres med bl.a. 747 og F-kabin ;)
     
    Fnate and milehigh like this.
  20. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,039
    Likes mottatt:
    8,946
    Bonuspoeng:
    183
    Merkelig kurs ja. Oppsving etter OL? Jeg hadde tenkt å ta DME-LHR med Avios for å unngå luksusskattene, men da funker det begge veier. Av en eller annen grunn trodde jeg Reward flight saver bare var i C og Y. Sikkert bare fordi dette vel er den eneste ruten med F, så det ikke har vært mye skriving om det.
     

Del denne siden