Jepp, dette er ekte 1-2-1 med seter som kan legges helt ned og tilgang til Finnair internett og underholdningssytem underveis Her er noen bilder fra min tur ombord fra LHR for noen uker siden
Norwegian bruker Dreamliner til LYR på mandag og onsdag. Vurderer seriøst å ta en tur på mandag, opp med DY og ned med SK. Problemet er at jeg ikke klarer å lage oppholdet på LYR lengre enn 5 timer... Er vel ekstremt begrenset med ting man rekker å få gjort med bare fem timer på kvelden tilgjengelig.
Kan du ikke fly opp med DY på mandag og ned på onsdag? Dreamlineren krever jo lengre rullebane enn det finnes på Svalbard, men det går kanskje greit når den ikke er full?
Jeg vet det ikke er som widebody, men ser ut som jeg skal få prøvd 737-MAX8 i morgen. Ser det står st DY(D8) Edi-osl i morgen er satt opp med flytype 7M8 på norwegian sine nettsider.
Det er ikke noe problem å fylle maskinen helt full med PAX. Dreamlineren kan ha noe i området mellom 60-70 tonn fuel ombord for å være i luften i 15 timer, For LYR-OSL skal 20 tonn holde i massevis. 787 bruker ca 2.500 meter med rullebane når den veier 250.000kg så når vekten er kun 200.000kg så har de mer enn nok marginer på de 2.300 meterne som er tilgjengelig på Svalbard. Synes forøvrig at det er veldig interresant at de sender maskinen opp dit. For å spekulere litt så er det nesten et tegn på at de ønsker å teste flytypen på LYR i forhold til å være en plass de kan gå ned ved behov ved polare flygninger. En mulig rute som tar turen ganske rett over LYR ( og ANC) vil være OSL-HNL
Jeg søkte på litt vilkårlige dager fremover og får opp 5030kr i Google Flights. Merk at du bør velge Finnair i flyselskapsfilteret, ellers blir den skjult. Har også funnet faren i Expert Flyer, men ikke prøvd å booke. 240 tier points.
Maten var ikke noe annerledes på A350 enn det du får hos Finnair på andre ruter intra Europa, fikk ganske lik mat ut fra Oslo på A319 som jeg fikk fra LHR med a350... Første bilde er fra LHR-HEL og bilde nr to er fra OSL-HEL Jepp, alle flyene til London går fra Non-Schengen på HEL så det er absolutt non-schengen loungen som gjelder, og den er ganske grei den Kan være litt fullt når alle Finnair flyene til Asia har avgang på ettermiddagen/tidlig kveld, men ellers bra med plass er min erfaring Søkte på Finnair.no, funker faktisk å legge det inn som "normal" tur/retur, men Finnair har også en grei funksjon for å velge flere flyplasser på samme bestilling. Må nok teste litt rundt, men funker ganske greit å bestille via Finnair sin nettside er min erfaring
Vet ikke om dette kvalifiserer, men om noen har lyst på en tur til LYR med 787-900 går det an i morgen Kun 2326,- tur/retur
Interessant at man får velge blant alle seter også med lowfare-billett. Slik er det vel ikke på rutene sørover i Europa med Dreamlineren. Dette har vel Boeing allerede testet med B787-8.
Joda, men det er jo alltid gøy å få teste det selv også når det kan passe sånn nogenlunde inn i det ordinære ruteopplegget Fra dagens AIP så ser jeg at CAT 7 er maks på beredskap for ENSB/LYR. Hvis jeg ikke husker helt feil så er 787-9 hjemmehørende i CAT 9. Mest sannsynlig så har de har en midlertidig økning ved at det plasseres ut en brannbil eller to pluss litt mer personell fra den lokale brannstasjonen i tidsrommet rundt avgang og landing. Kort forklart så fungerer beredskapssystemet med at det er en kombinasjon av utstyr og personell som må være tilgjengelig i tidsrommet rundt forventet ankomst/avgang. Veldig ofte så har flyplassene utstyret til å være både CAT 8,9 og 10 men de har ikke folk på vakt til å bemanne dette. Eksempelvis så kan det være en CAT 7 flyplass til vanlig, så kaller de inn 10 ekstra på vakt så vipps er de CAT 9. Her på KEF som jeg kjenner godt, så er de CAT 7 om natten, CAT 9 i high peak morgen og ettermiddag, CAT 8 mitt på dagen samt at de har mulighet til å bli CAT 10 på 90 min varsel.
Det dreier seg også om tilgjengelig slukkemidler, altså hvor mange liter vann/skum som er på bilene i beredskap