Korte / Rare ruter med widebody fly og internasjonal service

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Fnate, 22. febr 2014.

  1. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tipset :) da ble prisen noe bedre ja 2 940 en vei
     
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    og dette er ekte 1-2-1 biz? hadde vært gøy og prøvd ay 350 biz selvom den skal være veldig trang
     
  3. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp, dette er ekte 1-2-1 med seter som kan legges helt ned og tilgang til Finnair internett og underholdningssytem underveis
    Her er noen bilder fra min tur ombord fra LHR for noen uker siden
    2017-07-02 11.14.33.jpg 2017-07-02 11.14.33.jpg 2017-07-02 15.38.55.jpg 2017-07-02 15.39.31.jpg
     
    afirm and Petter B-C like this.
  4. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
  5. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Norwegian bruker Dreamliner til LYR på mandag og onsdag. Vurderer seriøst å ta en tur på mandag, opp med DY og ned med SK. Problemet er at jeg ikke klarer å lage oppholdet på LYR lengre enn 5 timer... :( Er vel ekstremt begrenset med ting man rekker å få gjort med bare fem timer på kvelden tilgjengelig.
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Kan du ikke fly opp med DY på mandag og ned på onsdag? Dreamlineren krever jo lengre rullebane enn det finnes på Svalbard, men det går kanskje greit når den ikke er full?
     
  8. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet det ikke er som widebody, men ser ut som jeg skal få prøvd 737-MAX8 i morgen. Ser det står st DY(D8) Edi-osl i morgen er satt opp med flytype 7M8 på norwegian sine nettsider.
     
  9. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke noe problem å fylle maskinen helt full med PAX. Dreamlineren kan ha noe i området mellom 60-70 tonn fuel ombord for å være i luften i 15 timer, For LYR-OSL skal 20 tonn holde i massevis. 787 bruker ca 2.500 meter med rullebane når den veier 250.000kg så når vekten er kun 200.000kg så har de mer enn nok marginer på de 2.300 meterne som er tilgjengelig på Svalbard.

    Synes forøvrig at det er veldig interresant at de sender maskinen opp dit. For å spekulere litt så er det nesten et tegn på at de ønsker å teste flytypen på LYR i forhold til å være en plass de kan gå ned ved behov ved polare flygninger. En mulig rute som tar turen ganske rett over LYR ( og ANC) vil være OSL-HNL
     
    Henrik, Eddie47, Edvard and 4 others like this.
  10. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    I like your way of thinking.
     
    Eddie47 and RedLine like this.
  11. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor søker du opp dette? Interessant :rolleyes:
     
  12. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg søkte på litt vilkårlige dager fremover og får opp 5030kr i Google Flights. Merk at du bør velge Finnair i flyselskapsfilteret, ellers blir den skjult.

    Har også funnet faren i Expert Flyer, men ikke prøvd å booke.

    240 tier points.
     
    hifiman liker dette
  13. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Maten var ikke noe annerledes på A350 enn det du får hos Finnair på andre ruter intra Europa, fikk ganske lik mat ut fra Oslo på A319 som jeg fikk fra LHR med a350...
    Første bilde er fra LHR-HEL og bilde nr to er fra OSL-HEL
    2017-07-02 12.13.38.jpg 2017-06-30 20.38.58.jpg

    Jepp, alle flyene til London går fra Non-Schengen på HEL så det er absolutt non-schengen loungen som gjelder, og den er ganske grei den :)
    Kan være litt fullt når alle Finnair flyene til Asia har avgang på ettermiddagen/tidlig kveld, men ellers bra med plass er min erfaring :)

    Søkte på Finnair.no, funker faktisk å legge det inn som "normal" tur/retur, men Finnair har også en grei funksjon for å velge flere flyplasser på samme bestilling. Må nok teste litt rundt, men funker ganske greit å bestille via Finnair sin nettside er min erfaring :)
     
    petterel and hifiman like this.
  14. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    På London så får du tilgang til
    NO1 Lounge på T3, når du reiser med på biz med Finnair?
     
  15. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Vet ikke om dette kvalifiserer, men om noen har lyst på en tur til LYR med 787-900 går det an i morgen :)

    Kun 2326,- tur/retur
    Skjermbilde 2017-07-16 kl. 21.53.28.png
     
    Edvard liker dette
  16. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    787-9. Boeing har kuttet ut de tresifrede numrene ;)
     
  17. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant at man får velge blant alle seter også med lowfare-billett. Slik er det vel ikke på rutene sørover i Europa med Dreamlineren. :)

    Dette har vel Boeing allerede testet med B787-8. :)
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen som vet om Svalbard har økt beredskapen de siste syv årene?
     
    Shyneno liker dette
  19. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, men det er jo alltid gøy å få teste det selv også når det kan passe sånn nogenlunde inn i det ordinære ruteopplegget ;)

    Fra dagens AIP så ser jeg at CAT 7 er maks på beredskap for ENSB/LYR. Hvis jeg ikke husker helt feil så er 787-9 hjemmehørende i CAT 9.

    Mest sannsynlig så har de har en midlertidig økning ved at det plasseres ut en brannbil eller to pluss litt mer personell fra den lokale brannstasjonen i tidsrommet rundt avgang og landing.

    Kort forklart så fungerer beredskapssystemet med at det er en kombinasjon av utstyr og personell som må være tilgjengelig i tidsrommet rundt forventet ankomst/avgang. Veldig ofte så har flyplassene utstyret til å være både CAT 8,9 og 10 men de har ikke folk på vakt til å bemanne dette. Eksempelvis så kan det være en CAT 7 flyplass til vanlig, så kaller de inn 10 ekstra på vakt så vipps er de CAT 9.

    Her på KEF som jeg kjenner godt, så er de CAT 7 om natten, CAT 9 i high peak morgen og ettermiddag, CAT 8 mitt på dagen samt at de har mulighet til å bli CAT 10 på 90 min varsel.
     
    Last edited: 17. juli 2017
  20. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Det dreier seg også om tilgjengelig slukkemidler, altså hvor mange liter vann/skum som er på bilene i beredskap :)
     

Del denne siden