Korttest av SK907/908

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fnate, 28. des 2014.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Siden jeg uansett sitter her og skammer meg kan jeg liksågodt skrible litt tanker om testen min av SK longhaul. M.a.o - SAS teste av en BA boy.

    En av to flighter gjennomført:

    Setene: er dritbra i fht economy, men utslitt og et lysår bak f.eks BA. De er gode å sitte i men direkte vonde å sove i. Nå er dette mindre relevant siden upgrade er igang.
    0-1 i favør BA

    Maten: er faktisk av vesentlig høyere kvalitet enn BA. Jeg synes jo laks er gugge og det var eneste alternativ før landing. Men alt var uansett av en annen liga enn BA.
    1-0 til SAS

    Drikke: Jeg kan ikke så mye om viner og sånt. Men de hadde en svært god Pinot. BA har ofte veldig gode Medoc'er så jeg kaller det 1-1.
    Men siden jeg hadde vært råkkestjerne og måtte reparere så buret jeg meg igjennom noen av spesialdrinkene deres. De var dødsgode. Gin/lemon med cointreau var helt konge i lufta.
    2-1 til SAS.

    Service: Jeg har overhørt mye crewprat. Hos BA diskuteres det enten "hvordan de skal gjøre flighten helt stellar" eller "hvem som har klina med hvem". Hos SAS var det, til min overraskelse fortsatt kun prat om familie&venner på ID, og hvorfor enkelte ikke satt i biz og hvordan de kunne få dem ut før andre pax for å slippe køer etc. Ikke noe annet. Alle gjør så klart dette. Jeg også, men noe mer diskret og sjelden som hovedfokus. Servicen var imidlertid bare vennlig og høflig. 0-1 favør BA.

    Oppsummert del 1: Så får SAS et innmari bra produkt når de nye setene er på plass. Det kan bli helt kongebra.
    Med gamle seter ser det ut som 3-3. Dog kan man kanskje mene at seter betyr mye. Men det gjør jo også mellomlanding.
     
    Last edited: 29. des 2014
    tommy777, view, Darkcho and 11 others like this.
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Liker spesielt din betraktning rundt råkkestjerne og reparasjon.
    Min oppfatning er at SK crewet i C, ønsker samtlige halvveis svime-slått før overflyvning av Grønland?
     
    Darkcho liker dette
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Om SAS Crew hadde begynt å kline med passasjerene i biz hadde hvertfall jeg drømt om Eivind Roald etterpå, på godt og vondt.

    Blir nok veldig bra når de noe setene kommer, men når man risikerer 2t i et midtsete for connection tviler jeg på at veldig mange utenfra vil velge SAS for å fly et like bra produkt som hos andre?

    Vi Skandinaver (kanskje bortsett fra svenskene) vil vel uansett aldri bli like "coole" som BA Mixed fleet, og det er kanskje like greit for.... "Hva vil du spise, elskling?" Høres jo egentlig ganske kleint ut på norsk ;)
     
    Last edited: 29. des 2014
    Glean ebg, Robert H, tommy777 and 2 others like this.
  4. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    He he. Selv råkkestjerner må reparere.

    Ellers er vel ikke dette unikt for SK crew. Jeg tror det er relativt gjengs. Det er jo vinn-vinn for alle. De får fred og pax får sove.
     
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig i det med midtsete på konneksjon. Oooooooog... at det er konge å være darling.
     
    KristianSk liker dette
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Får satse på samme på vei hjem DOH-OSL på 01 jan 2015, kanskje ikke helt i QR-ånd ex. DOH ??
    Leve Råkkestjerne-status !!!
     
    KristianSk liker dette
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har aldri vært så full på en flight noen gang, som jeg var da jeg fløy QR i Biz...
     
    Fnate liker dette
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Da er to av to flighter gjennomført:

    Nå tilbake med SK908. Det ble en ganske lang prat i immigrasjonen, da passkontrolløren syntes det var underlig å skulle være 5 timer i det digre eplet. "You can't even make it to town and back again, sir???". Så jeg måte forklare hele konseptet med milage run og hvilke benefits man fikk. Men det gikk greit.

    Utelounge: Stor lounge på Newark. Kunne vært enda større med tanke på at det går til alle tre landene omtrent samtidig. Men det nye konseptet funker bra, og pluss for mye ladekontakter, inkludert rene USB ladeplugger. Mat og drikke er imidlertid relativt mye dårligere enn hos mitt faste bolag. Selv om de noen ganger bruker AAdmiralklubben i USA. Som f.eks i Denver.
    Jeg må nok gi 0-1 favør BA her.

    Setene: Som sist: er dritbra i fht economy, men utslitt og et lysår bak f.eks BA. De er gode å sitte i men direkte vonde å sove i. Nå er dette mindre relevant siden upgrade er igang.
    0-1 i favør BA

    Maten: Var ikke like god hjemover som bortover. Men det er vel nokså vanlig. Maten er alltid best ut fra selskapenes baser. Fortsatt en hårfin 1-0 til SAS

    Drikke: Drakk nøyaktig det samme som på veien over. Så:
    2-1 til SAS.

    Service: Oppdaget at det var samme fly som jeg fløy over med om morgenen. Samme sete også, og kommenterte det til det hel-Svenske crewet om bord. De ble veldig interessert og skjønte ikke hvordan jeg kunne vite det. Da jeg forklarte at jeg kom med det for noen timer siden tøyset de - "aaah, du har bara hentet en bag penger, eller hur?". - "Ja" - svarte jeg, med en alvorlig mine. Da ble hun helt satt ut og turte ikke forfølge det videre. He he. :)
    Uansett var det bedre service fra Svenskene. C-kabinen var full av familier på vei hjem fra shopping i NY. Vi snakker foreldre med døtre som er mer high maintenance enn jeg tør tenke på, og sure sønner med iPad. Disse burde crewet, i mine øyne, gitt Hollywood treatment. Da ville garantert mor og far lagt igjen masse gryn i kassa i jobbsammenheng neste år. Men neida, fokus var på han ene sokken som jobbet i et flyselskap. Merkelige greier.
    Men generelt var det god service og ingeting å klage på. Allikevel blir karakteren som sist:
    0-1 favør BA

    Oppsummert del 2: Poeng for konsistens på både det gode og det dårlige. Hadde jeg valgt SAS om jeg for det meste fløy direkte til NY og skulle være der? Dessverre, nei. Hadde nok faktisk valgt United pga seter og mat og service. Men med de nye setene kan det hende det ville blitt anderledes. BA hadde vært utelukket pga connections.
    Men generelt er det rimelig bra.

    Jeg overfokuserer nok på dette Family&Friends greiene. Mer enn andre. Men jeg har vokst opp med kundeservice som fag og blir så irritert når jeg ser selskap som konsistent gjør feil valg. Jeg koser meg når jeg ser en GGL hos BA få en ekstra "darling" eller en Cognac i lomma på vei ut. Jeg skulle så ønske det var en Pandion som fikk de top-up'ene med champis før avgang og ikke en på ID. Men det er nok meg som er skrudd sammen skjevt her.
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Gode betraktninger @Fnate! På EWR kan man som *G bruke LH sin lounge, og den er hakket vassere enn SAS' egne! Spesielt når den er crowded!
     
    tommy777, Fnate and AndersB like this.
  10. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg finner det også merkelig at SAS crewet ikke fokuserer mer på betalende gjester enn ID pax. Har sett akkurat det samme selv. Greit at man skal være hyggelig med en kollega, men man behøver jo ikke å overdrive så det blir uprofesjonelt.

    Fint med dine betraktninger, men det er et par ting du glemmer. Det ene er pris. Hva koster BA kontra SAS? Og så er det jo en fordel i SAS sitt favør at de flyr direkte fra Oslo, i forhold til BA hvor du må via London. Det burde vel gi et poeng?
     
    Glean ebg liker dette
  11. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Min udokumenterte statistikk viser at SAS som regel er dyrere eller likt priset som BA på longhaul. De er svært ofte rimeligere enn SAS til London også, sjelden dyrere...
     
    Last edited: 29. des 2014
  12. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Det er veldig skandinavisk å være "kald" mot fremmede og "varm" mot venner og kolleger. Unntaket er selvsagt nord for polarsirkelen - der er det bare glede å spore for de fleste.

    SAS kommer aldri til å klare å gjøre noe med det. De trives best når de kan bryskt påpeke at man kun får en enhet med alkohol gratis i Plus. Der er de i sitt ess. Verdensklasse, faktisk. Og ja, jeg vet det finnes noen ytterst få unntak. Akkurat som man finner ekte varme sør for polarsirkelen også. De er dog som oftest nordnorske innflyttere.
     
    TIB, Islending and Robert H like this.
  13. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Mange flinke flyvert(er/inner) var faktisk den eneste grunnen til at jeg forsøkte å være lojal mot SAS inntill for noen måneder tilbake, men når jeg skjønte at softblock ikke ville komme tilbake var det slutt på morroa for min del.

    SAS har vel også ansatt en del unge ambisiøse i kabinen den siste tiden, og de har også noen virkelig gode blant den eldre garde.

    Nå skal det sies at min erfaring er fra shorthaul og hovedsakelig i Go (så jeg har jo måttet betale for brusen uansett).
     
    Last edited: 29. des 2014
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    @KristianSk Jeg mener ikke at crewet er dårlig. Crewet var bra.

    Det lukter mer av et bolagsproblem / ledelsesproblem. Crewet i seg selv var tipp topp, utover denne rariteten som har fulgt SAS i mange år.
     
    KristianSk liker dette
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for titten.

    Er fullstendig enig at direkte er i top 3 av hva som bør være viktigst for en forretningsreisende, men fra Oslo er det jo kun denne ruten som teller.

    Det er en uendelig debatt dette her. Jeg har hatt noen kanon BA crew i året som gikk, men jeg har også hatt noen burugler selv om det er sjelden. Jeg fløy ikke med SAS langt i 2014 overhodet. Mange grunner til det, eks pris, sete at tider ikke passer, enklere å oppgradere med andre mv. Mine betalte businessbilletter i fjor gikk med BA, som fikk de fleste, Austrian, som fikk tre, United fikk 4 (men kun fordi det var mistake fare) Lufthansa, som fikk to, Air Canada fikk en. Alle hadde flate senger. BA flightene ble alle bortsett fra en oppgradert til First, noe som er en herlig treat SAS aldri kan by på.

    Hvorfor ikke SAS? Flere grunner.

    Når du må ha ett stopp havner du i en Ryanairstyle 737 og det er ingen garanti at du ikke havner i ett midtsete eller får en sokk (Fnate TM) i midtsetet. Det er ikke akkurat en peachy start eller slutt på en langtur.

    Prisene til SAS er heller ikke konkurransedyktige i biz. Jeg betaler aldri mer enn 1800 Euro t-r USA i betalt business med BA. SAS skal ofte ha 25K t-r. I tillegg kan jeg kjøpe en WT Plus billett med en ordentlig premium economy og oppgradere til biz for kun 10K poeng. Bekreftet ved booking dersom ledig. Flyr man betalt biz er jo F kun 20K poeng.

    Loungene til BA i Chicago er konge, det samme i andre enden også, selv med Leverpostei i SAS sin favør. Alkohylene SAS serverer i loungene er milevis bak BA.

    Ombord synes jeg maten til BA er helt OK, SAS serverer nok mer mat og jeg har spist mye godt hos SAS og det skal være sagt at jeg ikke har sjekket ut de nye offerings eller flydd med SAS langt på en stund, men det overrasker meg litt at Fnate gir SAS seieren med laks når BA serverer en herlig afternoon tea som andre måltidet.

    Når det gjelder vin ombord, kan jeg litt om sånt. En ting SAS har er Henriot, en av mine favorittchamperser, men tidligere har alt annet vært svakt, har ingen nyere referanser. BA er alt for opphengt i franske viner, spesielt Bordeaux. Taittinger er jo konge, men Henriot synes jeg er hakket bedre. BA har stort sett ett bra utvalg selv om de alltid tilbyr noen dårlige Bordeaux.

    Tror det eneste tilfellet jeg har valgt SAS er dersom de flyr direkte, både før og etter upgrade av kabinen
     
  16. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Direkte er helt klart viktigst. Det skrev jeg også i sluttkonklusjonen. Altså at om NY var destinasjonen jeg ofte dro til så ville BA være utelukket. Men jeg ville valgt UA over SK. Prøvd begge de siste 6 mnd.

    Vedr maten så er jo second serving hos BA småblingser i plastpose. Du kan ikke mene at det er bra? Selv om laks smaker håndvrengt grevling så fikk man i hvert fall en skikkelig porsjon god mat. Servert uten plasten over.
     
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hæææ? De kommer da ikke i plastpose, de er servert på en asjett. I tillegg clotted cream, varme scones og syltetøy. Svinger som fy

    Ærlig talt, du har en flight på 8 timer, de serverer deg for første gang ca. halvannen time etter take off noe som er en treretter med forrettm biff, dessert, ost. 4 timer senere ønsker du da kjøttkaker med erterstuing og marsipankake med lokk?
     
    Anton liker dette
  18. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Sist jeg spiste Afternoon Tea hos BA, var sandwichene "sealed for your freshness". De lå muligens på en asjett, men de var pakket inn i plast. Det er riktignok en stund siden, men...
     
    Fnate liker dette
  19. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ha ha ha... dauer.

    Marcipankake med lokk hadde gjort susen.

    Forøvrig: blingsene kommer i pose. Scones kommer i kurv. Scones er godt, brødet er kjipt
     
    tommy777 liker dette
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Makes sense siden de er små og hadde garantert blitt strutna dersom de ikke ligger i en pose.

    Blingsene ruler, 2 fulle måltid på longhaul not so much.

    BTW, noen som husker at SAS kjørte vogn med smørrebrød som andre måltid? Sist gang observert i 2008 tror jeg. Lisalotte kom rullende med vogna og du bare pekte på de smørrebrødene du ville ha og hun la det opp på asjetten til deg. Rekesmørbrød, Roasbeef, Leverpostei, the works..

    Det hadde vært noe å fått tilbake
     
    Glean ebg, chrisbu, Php7980 and 4 others like this.

Del denne siden