Kredittkort som er best for EuroBonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av dineros, 13. febr 2017.

  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Bank Norwegian er absolutt å anbefale. Bruker det mye i jobbsammenheng for utlegg og til andre store og små kjøp. Blir fort en tusenlapp eller tre i året i cashpoints, som igjen blir til en t/r for meg og samboeren i europa.

    Det jeg liker best med cashpoints er at 1 poeng = 1 krone, og du trenger ikke tenke på å betale noen skatter og avgifter i tillegg som du må med bonusbilletter med SAS. Har du 1000 cashpoints og flyturen koster 990 kr t/r så er det ikke noe ekstra å betale.
     
    Lars_Lierstad liker dette
  2. jas39gripen

    jas39gripen EBS

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har lest igjennom det dere har skrevet i denne tråden, men stiller likevel et likt spørsmål som har blitt stilt tidligere; Hvilket EB-kort vil dere anbefale å skaffe for bruk i "hverdagen" til å samle poeng for en som nettopp har gått inn i EB? Er det poeng nok å hente til at det utgjør en forskjell utover flyreiser?
     
  3. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Beste kort etter min mening for poeng:

    1. Amex Platinum.... 20 poeng pr 100 lapp + CT, sier alt :D

    Neste plasser er jeg litt i tvil om, men jeg prøver:

    2. Master Premium
    , som er mitt valg, siden jeg henter inn over 200K poeng i året og vil holde meg stabilt på EBG/EBD nivå som gir meg utrolig gode premium fordeler, også får jeg 12K kortere vei til Gullkortet som er penger spart for min del, og det har endel å si. Årsavgiften trekker ned, så det må du ta med i beregninger.

    3. Shell Mastercard... hvis du ikke er ute etter status i ett enkelt flyselskap, så er dette kortet for deg. Fordelen her er at det er "ingen årsavgift!!!" og verdien på trumfpoeng 13,98/14,49 eurobonuspoeng pr 100 lapp. Hvis du har bil og har en Shell stasjon rett der du bor eller rett ved jobben, så er dette kortet en nobrainer siden du effektivt når 15+ effektive EBB pr 100 kroner. Beste Kombinasjonskort til Amex Platinum :D

    En flybillett til Hong Kong er 60.000 EBB poeng som normalt tilsvarer 4320 kroner i vekslekurs. Du vil også miste 10.000 poeng for denne flygingen verdi 720 trumf-kroner ved å gjøre denne transaksjonen. Poeng som du ellers ville ha fått om du hadde brukt cash i stedet for. Så blir prisen for billetten under 5500 kroner til Hong Kong så ville heg heller betalt det direkte. Det er her flexibilliteten i trumfpoeng kommer inn å avgjører saken:)

    4. Amex premium, kunne innehatt 2 plassen, men på grunn av at CT er begrenset til å gjelde kun SAS flyginger så trekker dette ned, samt like høy årsavgift som Master Premium. Du tjener kun 15 poeng pr 100 lapp som ikke er så mye bedre enn hva du får på Shell Master. Dette er kortet for dem med ikke så superhøy inntekt, men som liker å reise til USA en gang i året med kjæresten da CT mulighetene dit og SAS business class er ganske så bra.
    *** Har du Amex plat, så kan du drite i dette :)


    5. Amex Gold Card
    ,.. Du får egne "Membership reward poeng", som du kan sette inn i forskjellige flyselskaper. Disse poengene har ingen foreldingstid heller. Gode samarbeidsavtaler med enkelte lojalitetsprogramer som Jade Hotells og samarbeid med enkelte restaurantkjeder rundt om i verden. Grei vekslekurs til SAS 1 til 5, og du får ett poeng pr krone du handler for med dette kortet, noe som tilsvarer 20 EBB pr 100 lapp, noe dårlig med andre flyselskaper. Kortet har absolutt ett forbedringspotensiale om de utvider repertoaret av samarbeidspartnerne til å omfatte flere hotellkjeder og flere restaurantkjeder i fremtiden.

    6. DNB Private Banking MasterCard
    , her får du 25 poeng pr 100 lapp, men ingen andre fordeler. Årsavgiften spiser opp fordelen med å ha dette kortet til fordel for ett Shell Mastercard.

    7. Bank Norwegian Visa*** Ikke på grunn av poengene, men mer at du får gratis uttak i utenlandske minibanker på ferie. Det er fordelen vært å nevne i disse moderne tider med Bank Norwegian visa. Du får Cashpong ved vanlig forbruk, men for meg har de dårlig verdi. Trumfpoeng vil gjøre samme jobben som disse poengene og er mer fleksible i bruk.

    Anbefalt Kombinasjon av kort:

    Jeg har Amex Platinum + Shell master som jeg bruker mest. Jeg har også master premium som jeg brukte mye i sommer og som jeg vil bruke litt på grunn av de 12.000 tellende poengene til EBG, foruten dette så bruker jeg Bank Norwegian i utenlanske minibanker :)
     
    Last edited: 02. sept 2017
    Rgjertsen, joaenzo, Filip and 2 others like this.
  4. jas39gripen

    jas39gripen EBS

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takker for raskt og utfyllende svar! :) god oversikt det der

    Oppfølgingsspørsmål; hvor godt utbredt vil du si at Amex er i Norge/Europa og som betalingsalternativ i nettbutikker? Får man brukt det på de fleste "hverdagslige" kjøpene? Bør man kombinere Amex med Master for å samle på "alle" kjøp?
     
    Last edited: 02. sept 2017
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det bør du nok. Det er mange butikker og nettbutikker som nå tar Amex, ikke minst når man knytter sitt Amex til PayPal, men det er også mange steder som ikke aksepterer Amex.
    For min egen del bruker jeg Amex til stort sett alt som er reiserelatert, matvarer (Coop, Meny, Kiwi etc.), byggevarer (Coop Bygg) og på alle nettbutikker som tar Amex og/eller PayPal. I tillegg er det jo mange restauranter etc. som tar Amex.
    Så har jeg SAS MC Premium som back-up til alt annet.
     
    jas39gripen liker dette
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Lang fin liste her:

    insideflyer.no/forums/oversikt-over-hvem-som-tar-amex
     
  7. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Nydelig oppsummering! Hva er årsavgiften på DNB Private Banking MasterCard? Siden den er såpass dårlig forhold til de andre?
     
  8. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Om du ikke runder 100k på amex i året er vel mc premium å foretrekke. Står og faller på dette punktet eller hur? Mc kortet er langt lettere å bruke i hverdagen mht dagligvarer (uten norgesgruppen) etc. Kan brukes overalt. Faktum er at mc gjør veien til gull kortere. Så amex er kanskje mer aktuelt om du er sikret gull uansett. Amex platinum har også en stiv årspris som er verdt å nevne, så det er ikke et kort du har liggende i en skuff.
     
  9. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det står og faller på dette punktet i forhold til Amex ja :cool:

    Heller ikke MC Premium er å foretrekke om du ikke oppnår EBG+ og 50K poeng i året externt i forhold til Trumf... Da vil Shell MC være best. Så det kommer litt ann på hvilke prioriteringer du har :)
     
    Last edited: 03. sept 2017
  10. Filip

    Filip Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    For min del så gikk jeg for DnB saga MC med tilleggskort for samboeren, et Sas amex platinum for jobb bruk og et amex gold som får en årspris på 300kr siden man har Sas amex. Litt usikker på om jeg egentlig trenger det gullkortet, men blir å ha det foreløpig.

    Også litt usikker på om hvordan opptjeningen på drivstoff er med Shell mc (40 øre trumf + 1%?), eller om det er bedre å få 4% direkte rabatt + evt trumf via DnB saga mc.
     
  11. Lars_Lierstad

    Lars_Lierstad Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Det var en veldig god oppsummering. Til stor hjelp :)
     
  12. Lars_Lierstad

    Lars_Lierstad Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Interessant det du skriver ang. oppsparte poeng og skattefordeler. Det var jeg ikke klar over.

    Har undersøkt litt mer omkring kortet til Bank Norwegian. Var blant annet inne hos en side som heter www.Kredittkortinfo.no. De skriver at jeg også får visse prosenter ved kjøp av Flex og Lowfare billetter:

    "1% av kjøpesummen på alle varekjøp
    5% av billettprisen på LowFare flybilletter hos Norwegian
    20% av billettprisen på Flex flybilletter hos Norwegian"

    Er det noe du velger å bruke i kombinasjon med poeng? Slik jeg ser det, virker det til å være et system som fremmer kjøp av Norwegian flybilletter. Men nå er jo Norwegian også veldig billig til å begynne med. 5% på selskapets billigeste billetter er jo ingen dårlig deal for meg som ofte flyr utenlands.
     
  13. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Prosentene er uten skatter/avgifter. Man får 2% av billettprisen på Lowfare uansett (Norwegian Reward), forhøyet til 5% ved bruk av kredittkortet. 20% på Flex får man også uansett, ingen fordel med Bank Norwegian kredittkortet utenom at man ikke må betale krediikortgebyr. Da er det bedre å f.eks. bruke Flexi Visa 4% på flyreiser som i praksis med kredittkortgebyret gir ca 2%.

    Har man 6 enkeltturer innen 12 måneder får man +2% bonus på Lowfare med Norwegian Reward. For hver 6. flygning kan man velge en ny fordel. Man kan velge +2% opp til totalt 10%. Så reiser man mye med Norwegian kan man få 15% bonus på Lowfare. Dette gjelder ikke for Flex, der er det 20% uansett.
     
    Snabelfaen and Lars_Lierstad like this.
  14. Lars_Lierstad

    Lars_Lierstad Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    "The detail is in devil", er det ikke det man sier, hehe.

    Det var en veldig god forklaring. Takk for hjelpen :)
     
  15. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    @dineros
    Savner SAS Eurobonus Mastercard Premium i oversikten din. Ellers veldig nyttig oversikt for nye medlemmer.
     
  16. dineros

    dineros Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for tilbakemelding! Jeg kan legge inn kortet med en gang!
     
  17. travelbagus

    travelbagus Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    litt uforståelig dette med kombinasjons poengene, hvor du beskriver trumf i kombinasjon av mastercard. jeg kan ikke se på trumf sine sider at du kan legge inn mastercard som kort nr 2. kun shell mastercard og trumf sitt eget visa kort.
    noe jeg overser? (rookie)
     
  18. Maverick23

    Maverick23 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    Scanner trumf-kortet først, deretter betale med MC.
     
  19. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har jeg grublet litt, og ikke funnet et svar. Kan man bruke Trumf Visa OG dra Trumf kortet? Dette vil jo gi 45 poeng per 100kr med den nye ordningen til Trumf hos Norgesgruppen...
     
  20. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan ikke få dobbelt opp med trumf. Det beste er å dra Trumf-kortet og så betale med f.eks American Express eller SAS Mastercard.
     

Del denne siden