Står på Heathrow og skulle boarde NH212 (First) til HND og får vite at billetten min ikke er trykket ut. De prøvde å få tak i SAS som utstedte bonusbilletten min, men på en søndag var ingen å få tak i, så nå er jeg strandet her. Problemet er knyttet til reiseruten SAS la opp for meg. Når jeg kontaktet dem så laget de følgende rute: OSL->LHR->HND->HNL->LAX->HND->LHR->CPH->OSL. Et par timer etter jeg la på får jeg en epost fra hun jeg snakket med som sier at United ikke har akseptert ruten ("... the routing is not possible, because it has to be a routing that makes sense, and it does not make sense to fly from Scandinavia to USA via Asia. So you have to find another routing and call back.") Så jeg ringer selvsagt tilbake og får fortalt at problemet var strekningen HNL->LAX som United visstnok ikke aksepterte. Jeg blir fortalt at problemet er løst hvis jeg kjøper en separat billett for akkurat den strekningen, så da gjør jeg det. Men det er ingen på SAS som faktisk trykker ut billetten på de resterende strekningene, så billetten blir ikke prosessert videre. Det stod ingenting om at bookingen var kansellert under 'Mine bestillinger'. Er det rimelig at jeg skal forstå at jeg ikke har en gyldig billett? Dette hadde aldri vært et problem hvis ikke SAS sin kundebehandler hadde lagt inn en "uakseptabel" booking til å begynne med, billetter blir jo normalt automatisk trykket ut i ettertid av en godkjent booking. Og når jeg allikevel fulgte opp og ble fortalt (selvsagt av en annen kundebehandler) hvordan problemet skulle løses så burde jo definitivt han ha trykket ut billetten når jeg sa jeg kjøpte en separat billett på problemstrekningen? Ingen har på noe tidspunkt fortalt meg at det var noen mangler med denne bookingen. Ikke SAS da jeg for en uke siden ringte for å høre om jeg kunne oppgradere til business på en av strekningene og ikke en gang ved innsjekking ved OSL i dag var det noen som så noen grunn til å varsle meg om at noe var galt, jeg fikk bare beskjed om at jeg måtte henvende meg til ANA på LHR for å få utstedt boardingpass videre. Hva tenker dere, har jeg en god eller dårlig case? Det er 290.000 EB poeng som står på spill.
Må nu være grenser for hvor mye en vanlig reisende skal vite, når de ennå får opplyst noe fra kundebehandleren...
Det hører med til historien at jeg aldri har hatt noen preferanser ift. ende destinasjonen. Hele poenget har vært å reise med ANA F t/r Japan. Opprinnelig bestilling (i desember 2020) var t/r FRA/HND på ANA F. Når da Covid slo til i etterkant så måtte bookingen flyttes flere ganger helt til ANA til sist sluttet å fly fra FRA. Jeg måtte jo da finne en ny destinasjon (siden CT var gått ut på dato). Så det var SAS som fant Honolulu som det eneste stedet der jeg faktisk kunne komme inn nå, siden Singapore, Manila, Japan og andre steder fra HND er no-go for turister akkurat nå. Da er det veldig skuffende at de først foreslår og bestiller en reise til meg som så viser seg å ikke bli akseptert av Star Alliance partnerne. Og når jeg i etterkant følger deres forslag til å løse problemet med bestillingen, med å kjøpe tilleggsbilletter selv, så klarer de ikke å utstede billett på de øvrige strekningene...
Jeg mener du har en god sag. Jeg har selv undersøgt bonus billetter til HNL via HND på udrejsen og hjem via USA. Der må kun være et stopover point (HNL), de andre byer er blot transfer .... og hvis SAS sælger denne type bonus billet på sin hjemmeside, så må hele ansvaret ligge hos SAS.
Takk for svar begge to. Jeg vil tilføye at jeg for øvrig aldri har hatt som ønske å returnere via US. Jeg måtte bare ha en rute som lot seg gjennomføre siden jeg satt med en opprinnelig CT-bestilling fra 2020 på en rute som ANA ikke lenger flyr (fra FRA) og jeg overlot til SAS kundebehandler å finne en gjennomførbar rute, og således var det de som fant frem til både destinasjon (HNL) og at jeg kunne fly via LAX tilbake. Så de klarte å rote til en gyldig bestilling til en ugyldig en, og når jeg på deres forslag hadde fikset problemstrekningen ved å kjøpe en ny separat billett så klarte de ikke å utstede billetten på de øvrige strekningene.
DU har et fantastisk bevis : 1) Enten tager UA fejl eller 2) SAS sælger falske billetter. 3) Gå ind på Star bonus billetter på SAS´s hjemmeside. a) check f.eks. routingen FRA-HNL retur november 2022 b) her giver SAS dig en masse valg muligheder depending on week days. c) både via HND/NRT og masser af muligheder via USA. d) SAS sælger et produkt til dig !!!!.
Tror desverre ikke at det er så mye du får gjort nå... SAS har vel ikke 24 timers åpningstider for EBG lenger? Isåfall må du vente til de åpner, slik at du kan ringe og få biletten "reissued".
Fy flate, for en kjip opplevelse. Får håpe SAS ordner opp i dette på en måte du kan være tilfreds med. Lykke til!
Trenger ikke være EBG engang. USA kan alle ringe når de er åpent. Jeg har selv gjort det flere ganger (er EBS). PS: håper det ordner seg!!
Ringte SAS sin bestillingstelefon (64816099) nå straks de åpnet kl. 09. Fikk høre at de dessverre ikke kunne gjøre noe fra sin side siden reisen var påbegynt og at dette måtte ordnes på Heathrow. Jeg får dra tilbake dit nå, men kan ikke skjønne at det skulle være noen fra SAS/Star Alliance der som kan hjelpe meg med denne problemstillingen, i så fall ville vel ANA ha tatt kontakt med dem i går? De stod jo på hodet for å hjelpe meg med å få bekreftet bookingen min slik at de kunne slippe meg inn i flyet deres. Føler at jeg blir en kasteball i systemet her nå, og min eneste reelle support er dette forumet her...
Ring igjen. Prøv agentrulett. mener også at SAS må sende ut deres billett. Rett agent bør/må kunne løse dette.
Enig med @Xflipper, prøv agent rulleten på CT telefonen og forklar problemet md billetten, dette skal de klare å fikse. Hvis du har klart å komme deg fram til LHR på første legg med SAS så skal du definitivt ha videre forbindelse billetter. Og! Hadde jeg vært deg så hadde jeg aldri ha nevnt hva United sa om HNL-LAX problemet. Billetten er godkjent ved bestilling slik, da sier du bare jeg ønsker denne rutingen og det er det. Seff skal du ikke kjøpe andre ekstra billetter. Bruk rulletten er mitt tips, du treffer på noen som fikser alt for deg. Lykke til
Er vel riktig at det er operating carrier som er ansvarlig når reisen er påbegynt. Spørsmålet er vel hvordan billetten ikke er billettert hos ANA når den tydeligvis er det hos SK? Jeg ville gått til en skranke hos SAS på LHR og fått de til å fikse dette. De må da kunne ta seg en alvorsprat sammen med ANA der?
Du må ikke acceptere hvad som helst. Hvis du tager tilbage, så skal du have alle dine point retur uanset rejsen var påbegyndt. Her må SAS virkelig påtage sig sit ansvar. 1) SAS har udstedt en billet (en kontrakt med dig), som UA ikke accepterer 2) SAS forsøger at reparere fejlen .... men her afslutter SAS ikke arbejdet, en omskrivning af billetten - den hænger i luften. - I min optik skal du have alle point retur + courtesey point for svie og smerte.
+1 Dette er jo et krise-grise-eksempel på ansvarsfraskrivelse og hvordan kunden er overlatt til seg selv… Hvor er du @flyboy70 ?? Håper First-Spøkelset har kommet ut av champis-flaska og hentet deg opp på 32.000 fot!