KristianSK på DM-tur til Afrika

Tråd i 'Reisebrev' startet av KristianSk, 20. juli 2015.

  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Disclaimer:
    Dette er en tur jeg gjennomførte i februar 2014 (som jeg fant bilder fra når jeg importerte bilder fra digitalkameraet mitt isted... :rolleyes:). Jeg husker følgelig ikke alle mindre detaljer fra turen og jeg mangler bilder fra FRA-OSL i SAS Plus, men jeg tenker at f.eks. longhaul Business Class med Ethiopian kan bidra til å gjøre det interessant allikevel.

    Drømmen om denne turen startet såvidt jeg kan huske nedlesset i jobb og med nyervervet DM-konto mot slutten av 2013. Jeg hadde det foregående halvåret tankeløst kjøpt DM-poeng ved enhver anledning fordi det var en god deal, uten å egentlig tenke hva jeg skulle bruke de på. En god deal er nå en gang en god deal.

    Turen ble derfor et resultat av at jeg desperat trengte å komme meg bort og like desperat hadde en DM-konto som kunne renne over når som helst.

    Etter noen telefoner til USAirways og dialog med safariselskap (mer om dette senere) satt jeg med følgende reiserute...
    • OSL-ZRH / Swiss
    • Park Inn Zurich Airport
    • ZRH-NBO / Swiss
    • Crown Plaza Nairobi
    • Nairobi-Lewa / Lokalt propellfly
    • Lewa Safari Camp, Lewa Wildlife Conservancy
    • Lewa - Masai Mara / Lokalt propellflyselskap
    • Karen Blixen Camp / Masai Mara
    • Masai Mara-Nairobi / Lokalt propellflyselskap
    • Crown Plaza Nairobi
    • NBO-ADD-FRA-OSL / Ethiopian, SAS

    [​IMG]



     
    Last edited: 24. juli 2015
    drsyk, Islending, Fnate and 6 others like this.
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Foreløpig er det ikke stor effekt av foto-importen....
     
    Fnate, Kjakan and KristianSk like this.
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg trodde hele formålet med reisebrev var å skrive en introduksjonspost og så aldri oppsøke tråden igjen? ;)
     
    Ruby, Islending, Fnate and 6 others like this.
  4. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Denne blir bra å følge med på!
     
    KristianSk liker dette
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    04.02.2014

    Turen startet med flytoget til OSL hvor jeg for anledningen hadde med to kofferter. Den største var en Tumi med 4 hjul (ikke mer om dette senere).

    Ved innsjekk spurte jeg agenten om hun kunne bytte ut USDM-programmet med Eurobonus i tilfelle noe skulle skje e.l. (egentlig ønsket jeg bare at crewet skulle vite at de hadde en usedvanlig viktig kunde ombord). Dette er/var ikke mulig ettersom Swiss ikke benytter Amadeus (?), men hun la inn et notat i bookingen om at jeg hadde gullkort. Om dette ville hatt noen effekt ved irrops vet jeg ikke, men jeg tipper at det ikke ville hatt noen betydning.

    En rask visitt i Fast track, før jeg satte kurs mot gullstuen. Her støter jeg på mitt første bildemessige problem med denne rapporten. Jeg tok ikke et eneste bilde. Det eneste bilde jeg har fra SAS loungen på OSL er dette...
    [​IMG]
    ...og det er fra en helt annen tur. Nuvel.

    Dersom du lurer på hvordan gullstuen ser ut idag kan du ta en titt her - http://bonusfeber.no/sas-apnet-ombygde-sas-gold-lounge-pa-oslo-gardermoen/

    Boarding ble annonsert og jeg tok turen ned i sikkerhetskontrollen for å hente jakken min som jeg hadde latt vente der i påvente av boarding.

    OSL-ZRH
    Swiss / LX1217
    Sete: 2A (jeg liker ikke bulkhead)


    Jeg fant setet mitt og det ble utdelt aviser og vannflasker. Når det blir utdelt aviser på fly ber jeg alltid om noe fullstendig uinteressant som jeg ikke kunne tenke meg å lese, men som høres råflott ut. Jeg husker ikke hva jeg valgte på denne turen, men The New York Times, Financial Times og The Wall Street Journal er gjengangere. Jeg later som jeg leser i noen minutter, før jeg tar frem iPaden og ser en tv-serie isteden.

    Etter avgang ble det utdelt snacks og alkoholbasert drikke.
    [​IMG]

    Like etter skulle jeg få det første tegnet på crewet var klar over at de hadde en gullkortholder ombord. Matvalg gikk etter status, og jeg ble spurt tidlig i prosessen.
    Jeg husker ikke hva alternativene var, men jeg valgte biff og er egentlig mest glad i kylling så jeg går utifra at kylling ikke var et alternativ.

    Det kan se ut som jeg valgte rødvin til biffen...
    [​IMG]
    [​IMG]

    Resten av turen benyttet jeg til å...

    Se ut av vinduet....
    [​IMG]

    Ta bilde av knærne mine...
    [​IMG]

    Ta bilde av papir med sjokolade...
    [​IMG]

    Ta bilde av sjokoladepapir...
    [​IMG]

    Jeg tror vi landet i ZRH ca. på tid, det spilte uansett liten rolle da jeg skulle ha en natt på hotell.

    Kofferten (med 4 hjul) var sjekket inn hele veien til Nairobi så jeg stormet gjennom tollen og hoppet i en taxi til hotellet.
     
    Last edited: 28. juli 2015
    drsyk, Ruby, Fnate and 5 others like this.
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Park Inn Zurich Airport

    Ikke mye å si om dette hotellet, men jeg forsøker likevel.

    Ingenting å utsette på innsjekk, av bildene ser det ikke ut som jeg ble oppgradert, men det spiller forsåvidt ingen rolle. Av en eller annen grunn avfeide jeg spørsmålet å bestille shuttle til morgenen etterpå. Var ikke det litt dumt tenker du sikkert nå? Jo, det er mulig det var litt dumt.

    Noen bilder...
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    Dusj (beklager dårlig bilde)...
    [​IMG]

    Som dere kan se er det et relativt enkelt hotell, men det er samtidig et av de bedre flyplasshotellene jeg har overnattet på.

    Vil jeg anbefale det? Ja, dersom det ikke koster mer enn 1500,- og du skal tilbringe en kort natt i Zurich.
     
    Last edited: 23. sept 2018
    Fnate liker dette
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende!
     
    KristianSk liker dette
  8. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Hvilket program bruker dere til å lage disse bildene?
     
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    http://www.gcmap.com
     
  10. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Artig lesning så langt :) regner med at fortsettelsen står til starten.
     
    KristianSk liker dette
  11. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    5.02.2014

    Jeg sto over frokost og sjekker ut i 7-tiden. Spør resepsjonisten om de har et shuttleservice hvorpå hun ser rart på meg og spør om jeg ikke har bestilt. Det hadde jeg selvsagt ikke. På mirakuløst vis kom jeg likevel med og med et var jeg på vei til ZRH i en minibuss med tilhenger. I motsetning til mange av de andre hotellene rundt ZRH har Park Inn egen shuttlebuss og du slipper å bli med rundt til de forskjelige hotellene.

    Igjen slapp jeg gjennom fast track og tok en rask tur innom SEN loungen hvor dragen under tvil slapp meg inn.

    Jeg innser at jeg har stort forbedringspotensiale hva gjelder bilder fra lounger, dette er det eneste bilde jeg har fra en av SEN loungene i ZRH og det er også fra en helt annen anledning. Det er bare å beklage.
    [​IMG]

    Når jeg flyr longhaul fra ZRH foretrekker jeg faktisk tredjepartsloungen "Panorama lounge", som du har tilgang til med Swiss biz billett. Den har noe mindre komfortable stoler sammenlignet med SEN, men bedre mat.

    En rask tur på karaoketoget til terminal E og var jeg klar til boarding.

    Jeg fant denne filmen som egentlig beskriver navnet på en fin måte...



    ZRH-NBO
    Swiss / LX 296
    Sete: 12K


    Turen startet med at jeg satt meg i sete 14K istedenfor 12K. Etterhvert kom en franskmann og proklamerte at 14K var hans sete. Jeg var enig, men han foreslo at han bare kunne ta 12k isteden. Jeg brånektet selvsagt, tenk om han ikke hadde gullkort og fikk mine fordeler. I ettertid har jeg tenkt mye på om han kanskje var HON, men det var ikke en sjanse jeg var villig til å ta.
    [​IMG]

    Som vanlig ble vann/appelsinjuice/champagne tilbudt samt ferske aviser. Jeg leste for syns skyld litt i New York Times.
    [​IMG]

    Raskt etter avgang kom drikketrallen frem og jeg valgte kombinasjon av GT og vann.
    [​IMG]

    Matvalg gikk også denne gangen etter status, og igjen hadde jeg flaks med gullkortnotatet fra agenten på OSL. Jeg valgte kylling.

    Forrett var carpaccio med rundtstykke, salat og potetgull. Det smakte godt.
    [​IMG]

    Hovedrett...
    [​IMG]

    Dessert...
    [​IMG]

    Mer dessert...
    [​IMG]

    Ettersom dette var en dagflight var det ikke stort å ta seg til, jeg så ut av vinduet...
    [​IMG]

    Så en film...
    [​IMG]

    Og fyllte ut immigrasjonspapirene (tror det er veldig viktig at disse er korrekt utfyllt...;))...
    [​IMG]

    Før ankomst ble det servert et ankomstmåltid med samme plukk og velg konsept som SAS nå har på langdistanse. Såvidt jeg husker var det ikke veldig smakfullt.
    [​IMG]

    Nokså full kabin...
    [​IMG]


    Såvidt jeg husker landet vi noenlunde på tid og alle var enige om at det hadde vært en fin tur. Vi hadde klart det, vi var i Afrika!

    [​IMG]
     
    Last edited: 25. sept 2016
    drsyk, Ruby, Insomnia4u and 8 others like this.
  12. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Immigrasjonen i Kenya/Nairobi er som mange andre immigrasjoner rimelig kaotisk. Jeg har ankommet NBO to ganger og begge ganger har jeg hatt flaks å havnet nesten fremst i køen, men få minutter senere er hele "hallen" (det er vel mer et rom) fyllt til randen. Her kan du risikere å bli stående en stund.
    Når det blir din tur går du frem med pass, ferdig utfylte dokumenter og 50 amerikanske dollar. Gjør du dette riktig kaster grensevakten dokumentene du møysommelig har fyllt ut direkte i søpla, tar bilde av deg, fingeravtrykk og for syns skyld klusser litt i passet ditt. Så er du igjennom. Det er fristende å levere blanke ark eller skrive tulleskrift, men frykten for å måtte stille bakerst i køen gjør eksperimentet noe mindre interessant.

    Ute i friluft lurte jeg et øyeblikk på om kredittkortselgerne til DNB (ofte sett på OSL) også hadde stand her, men det viste seg å kun være noen overivrige taxisjåfører. Jeg hadde uansett både kredittkort og forhåndbestilt transport, så det ble ingen provisjon å hente fra meg denne kvelden.

    Jeg fant mannen med "Crown Plaza" skilt og han fulgte meg til parkeringplassen hvor det minutter senere skulle dukke opp en skikkelig ålreit fyr i en skikkelig mindre ålreit bil.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vi snakket om både løst og fast, og han fortalte meg engasjert og i detalj om en da ny afrikansk romantisk film. Jeg lyttet velvillig. Han tilbød seg også å kjøre meg til Sør Afrika, men jeg måtte høflig avslå dette da jeg allerede hadde planer. Kanskje neste gang. Jeg ble i forkant advart om at denne turen, fra flyplassen til "sentrum" ville ta flere timer. Jeg har nå kjørt denne strekningen 4 ganger, og 3 av 4 ganger har det tatt ca. 20minutter. Den fjerde tok det en time. Ville jeg gamblet på at 1t var nok om jeg skulle rekke et fly? Nei.

    Crown Plaza Nairobi

    Bilde fra hotellets nettside...

    [​IMG]

    Hotellet ble valgt delvis pga. lojalitet til IHG, det kostet ikke mer enn noen hundre dollar og så greit ut. Jeg har senere bodd her på IHG Pointbreaks og for 5000 poeng natten er det en superdeal.

    Hotellet er inngjerdet og alle biler scannes med metalldetektor. Alle besøkende må også gjennom en lett sikkerhetskontroll. Om det er nødvendig eller ikke vet ikke jeg, men det var ny erfaring for min egen del.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Noen dollar til min hyggelige sjåfør, rask innsjekk uten oppgradering (på returen ble jeg oppgradert til Executive floor med lounge, men det var heller lite aktivitet her på kveldstid). Heldigvis fikk jeg hjelp til å transportere 4-hjulingen opp til rommet og en guidet tur av rommets fasiliteter.



    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Bilde fra hotellets nettside...
    [​IMG]

    Ville jeg valgt dette hotellet igjen? Med PointBreaks-rabatt, definitivt. For cash, kanskje ikke, men kun fordi jeg kunne tenke meg å se hva annet Nairobi har å by på av hoteller.

    Strømmen går regelmessig (men kommer rask tilbake), Wifi er brukbart og room-service smaker som annen room-service: helt fint, men ingen opplevelse. Jeg spiste ikke frokost på hotellet.

    Jeg hadde også noen problemer med varmt vannet på rommet. Jeg har skumlest noen anmeldelser på Tripadvisor av Crown Plaza og andre hoteller i Nairobi og det kan virke som dette er et gjennomgående problem. De reisende er generelt opptatt av varmt vann, enten de har hatt det eller ikke.

    Noen timer etter ankomst møtte Adam fra http://travel-wild.com meg i resepsjonen med billetter og generell info om den kommende ekspedisjonen. Som safarinovise har jeg utelukkende positive erfaringer med Travel Wild, men skal jeg på en ny tur vil jeg sannsynligvis forsøke å bygge opp turen selv. Det er jo litt av sjarmen med å dra på tur, spør du meg.
     
    Last edited: 23. sept 2018
    drsyk, Baldrick, Islending and 11 others like this.
  13. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Denne likte jeg :)
     
    KristianSk liker dette
  14. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var underholdende lesning :) Keep it coming ;)
     
    KristianSk liker dette
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    Meget bra underholdning! Gleder meg til fortsettelsen!
     
    KristianSk liker dette
  16. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, fortell hvorfor ;)
     
  17. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig og godt skrevet. Ikke ofte vi ser TR fra dette kontinentet, så takk for at du tar deg tid til å dele. :):):)
     
    KristianSk liker dette
  18. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Kona lurte på hvorfor jeg satt og smålo hele tiden...
    Veldig bra! Gleder meg til fortsettelsen!
     
    KristianSk liker dette
  19. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det er patentert av @Roberto

    Du kunne blitt saksøkt om du ikke fortsatte
     
    Ruby and KristianSk like this.
  20. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ha ha, dette er jo glimrende skrevet. Sjelden jeg humrer så mye av et reisebrev

    Forøvrig ville jeg valgt Kempinski i Nairobi. Har prøvd Intercontinental også, men det var soleklart varmest vann på Kempinski.
     
    KristianSk liker dette

Del denne siden