Først en advarsel. Jeg hadde ikke tenkt å skrive noe reisebrev fra min første ‘ekte’ mile run. Det ville bli stress nok å gjennomføre, om jeg ikke skulle tenke på å dokumentere. Men siden Misterx vandrer rundt i sykhusskjorte og muligens viser fram sin beste side … gjør jeg et forsøk på å få vekk det bildet fra netthinna. Sist opptjeningsperiode (1/7-30/6) ble jeg EBD på segmenter (i februar), mest pga en Norge Rundt-billett, noen turer til Kreta og div utfordringer fra SAS. Jeg flyr aldri i jobb og betaler alt selv, så da ble det stort sett Go. Og at det skulle bli med det ene året som diamant. Men så kom VIP-salget i fjor og jeg bestilte hit og dit – og plutselig manglet jeg ‘bare’ 19010 poeng. Da ble det å finne noe billig, langt vekk og uten fravær fra lærerjobben. Etter litt søking på sas.no dukket Hong Kong opp; ut på en lørdag med retur søndag. Ca 5.500 kr. For å muligens slippe en tur til la jeg inn søknad om oppgraderinger på alle flightene med en blanding av penger og poeng. Og unngikk migreringen til nytt system så vidt det var. Det var en lang innledning. Resten blir garantert kortere! Edit: Det ble lengre enn jeg hadde tenkt. Garantien bortfaller! Å reise så seint som 11.20 er litt uvant fra KRS. Det er ikke direkte mange flygninger herfra. Positiv overraskelse var å putte passet i automaten: ut kom to boardingpass med hele reisen. Da var det ikke nødvendig å gå ut i Hong Kong og sjekke inn igjen! Kun håndbagasje med ei skjorte, en genser og Bose QC25. 2017-05-13 SK214 KRS-OSL 11:20-12:05 B736 LN-RPZ Sas Plus (5A) 11.20 kom og gikk, flyet var forsinket med 10 minutter. Boarding foregikk uannonsert hulter til bulter, og dama foran meg kom ikke gjennom automatgaten. Mobilen hennes viste ikke hele ocr-koden, grr. Etter 4-5 forsøk tok jeg mobilen og flyttet bildet 1 cm, så ble det grønt. Serveringen om bord gikk greit, jeg sto over – som om det skulle korte ned forsinkelsen. Flyet var vel halvfullt? Jeg snudde meg aldri. 2017-05-13 SK868 OSL-ARN 13:15-14:10 B737 SE-REX Sas Plus (5D) Jeg stakk innom lounge utland for en hurtig frokost før jeg hastet av gårde til gaten for SK868. Jeg husker ikke noe spesielt fra denne flighten, bortsett fra at de pushet polarruller i store mengder. Vi var forresten forsinket her også, så det ble bare 35 minutter til boarding ‘i andre enden’ av Arlanda. Passkontrollen hadde null kø heldigvis. 2017-05-13 SK963 ARN-HKG 15:00-07:20 A333 LN-RKT Sas Business (8A) Endelig noen bilder! Take off ARN, skarp sving til venstre mot Finland og beyond. 30 min forsinket. Skanneren pep når jeg skulle boarde, uten at det var noe alvorlig. Kanskje den ikke likte det tynne papiret. Jeg har boardingkort både på mobil og smartklokke, men jeg skriver alltid ut kort(ene) just in case.
Det er vel vanlig å hive inn bilder av mat og drikke. Jeg tømte vel ei flaske med Ringi eplemost bortover, vanligvis drikker jeg ikke alkohol på bakken eller i lufta, bortsett fra Irish Cream til kaffen (farlig godt). Hver gang jeg har fløyet Business (5!) har bestikket og smøret vært iskaldt når de kommer på bordet. Og med sløve kniver er det en utfordring å få hull på de hurtigstekte brødgreiene. Det var forresten 3-4 ledige seter i Business. Crewet var svensk og kinesisk, og jeg synes de gjorde en god jobb. Ellers var det varmt og litt vanskelig å sove – og Burning 2 er den dårligste filmen jeg har sett på år og dag. Vi tok en ekstra snurr før vi landet i Hong Kong ca på rute.
Så var det å prøve transitt-veien for første gang: 100 meter etter at du går av flyet, svinger du til høyre. Det er godt merket med Transit. Siden jeg var den eneste fra Business som skulle ‘videre’, var det 4-6 sluser i sikkerhetskontrollen og alle var ledige. Husk at du ikke må ha med alkohol i transit – det sier de på flyet før landing også. Det er ikke nødvendig å ta av jakke eller klokke, og stemningen er veldig avslappet (når jeg var der i alle fall). Så går man opp en etasje, og plutselig er du ikke langt fra gate 62 og kan se på flyet hjem igjen. Nå var jeg såpass sliten at jeg surra bare rundt og glante på butikker og kjøpte noe småtteri. Jeg hadde hele 70 minutter før det var boarding igjen. Rimelig stille i området, siden klokka var 07.30 på en søndag morgen. Jeg gikk i United-loungen fordi den var nærmest; spiste litt bacon og stekte nudler, et par kopper kaffe, kjapp dusj og ny skjorte – jeg var fit for flight. 2017-05-14 SK964 HKG-ARN 09:20-14:40 A333 LN-RKT Sas Business (7A) Gaten var full av effektive damer som hadde kontroll på alle passasjerene, og de var særdeles tydelige på at det var boarding sånn og sånn. Det var mange passasjerer, og bare et ledig sete foran. Litt rart å sitte i 7A og tenke/se at jeg hadde vært i 8A kun timer tidligere.
Jeg har en halvveis plan om å reise til Ulan Baator en gang – men jeg har glemt hvorfor. Returen hadde heldigvis en annen meny, og maten var god men: hvorfor skal et flott måltid serveres i så små skåler? En hel middag i ei Fjordland-skål liksom? Og like kaldt bestikk og smør som forrige gang. Lurer på hva de sier hvis jeg tar med meg en middagstallerken hjemmefra neste gang? Helsvensk crew denne gangen. De var skravlete og mysiga (?) og tok mye plass. Eller kanskje jeg var litt lei av å se på film og hadde spilt alle de fine sangene på mp3-spilleren mer enn tre ganger. Sjefsdama prata en del med to nordmenn som satt på 8D/F, og de hadde bare vært et døgn i HKG. Hun ble litt stille da jeg viste henne boardingkortet mitt med to timer i HKG. Etter det var vi gode venner. Igjen var det så varmt at det var vanskelig å sove.
Nå kom jeg på at det regnet sinnsykt mye da vi skulle dra fra HKG, så vi ble 40 minutter forsinket. Det var tøft å se flyene stille opp i to rekker og ta av så fort de fikk lov. Vi var nr 8 i køa. 2017-05-14 SK491 ARN-OSL 15:45-16:40 B738 LN-RGG Sas Go (15C) Tja, hva skal man si? Flyet var helt fullt – bortsett fra et sete. Passasjeren ble kalt opp et par ganger uten resultat, så da måtte vi vente på at bagasjen ble lastet av. Det gikk egentlig fort, men nok til en mindre forsinkelse (igjen). 2017-05-14 SK221 OSL-KRS 17:50-18:35 B736 LN-RPA Sas Go (9C) Domestic transfer fungerte som et skudd for meg med bare håndbagasje. Men det var ganske mye folk der som skulle videre og som ikke slapp gjennom – og som var stressa for å rekke neste flygning. Jeg kikka så vidt på skjermen da jeg suste forbi, og det sto sikkert åtte flightnr der. Ellers var det mye folk på Gardemoen denne søndagen og i innenriks-loungen. Jeg stakk bare innom, kikka på aspargessuppa og tok en neve med saltstenger som jeg tok med meg på veien til gaten hjem. På Kjevik var det å finne bilen og komme seg hjem og bare strekke seg ut på sofaen, zzz, og våkna når jeg burde ha lagt meg. Og det var vel det. Ikke umulig at jeg gjør det om igjen en annen gang. Men det var litt stress med de tette avgangene, selv uten forsinkelser. Poengene bortover har kommet inn, og når returen er i boks er målet nådd. Og det var jo hensikten. I tillegg er det gøy å fly – bare for å fly, liksom.
Flott rapport @KatManDu ! Jeg kom også til Oslo fra Stockholm (reiste fra Chicago) i mai. Fant ut at det var uproblematisk å gå i gullstua på utland da. Ser det er gjengsangmelodien at de fleste mener det er varmt i SK biz. På flyvningen fra ORD til ARN var det motsatt. Veldig kald kabin. Ett spørsmål: Du skriver A333 og LN-RKT. Hvorfor bilde av en A343?
Samme her. Men så husket jeg at jeg hadde lest om det i Donald Pocket for hundre år siden, og det var tydeligvis nok grunn for meg
Får iblant spørsmålet om hva som er vitsen med å fly så langt for så lite, og når svaret er "fordi det er gøy å fly", blir de rar i øynene og lurer på om det rabler for meg. "men du flyr jo så mye ellers, hvorfor da bruke en hel helg på å fly?" Vet om mange andre rare hobbiter, men vi skader da ingen med å ha det gøy på vår måte. Liker rapporten din, fly i vei .... jeg (vi) forstår deg! Neste gang du tar en tur til Hong Kong kan du jo være der i 26 timer....
Suverent @KatManDu , digg lesing. Må vurdere å prøve denne. Men jeg har egentlig lyst til å være litt i HKG og jeg da.
A343en (OY-KBA) er fra forrige tur til HKG. Alle bildene lå i samme mappe, og jeg så ikke feilbruken. Jeg legger meg rullebane-langflat Jeg tror jammen det er fra Donald-tiden jeg har ideen fra - eller fra da vi fikk globus (med lys!) i heimen! Første gang jeg var der (mars), var det nettopp 26 timer! Men jeg følte meg ikke helt i form og var på flyplassen mesteparten av tiden. Joda @RoadKing, jeg ser den. Og jeg er i prosess I fjor var jeg bare på flyplasser, i år har det blitt overnattinger. Neste år blir det kanskje flere dager?
Nice reisebrev @KatManDu. Men var det ikke mye styr med aa faa visa? (Beklager men sitter i London uten norsk tastatur...). Jeg selv tok MR-turene til Tokyo p.g.a. krav om visum til Kina.
Takk for en fin tur, det er absolutt lov å fly kun fordi man trives med å fly. Takk for en fin rapport