Kun kald mat på langdistanse?! (SAS Go)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Star Flyer, 28. juni 2015.

  1. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Etter å ha lest en god del klager angående dette problemet på SAS sin Facebook-side og med mine venners erfaringer begynner jeg å lure om det kan være sant...

    Er det virkelig sant at SAS nå kun serverer kald mat til passasjerer i SAS Go på langdistanse?

    Jeg har bekjente som kun fikk kald mat på SK907: Av typen roastbiff m/potetsalat til hovedrett (ala de man fikk intra-nordic i gamle dager i Economy Extra).
    Har lest klager på Facebook at det også gjelder på SK903 (EWR) og SK945 (ORD).

    Gjelder dette alle langdistanseruter? Kun USA? Har noen erfaringer med det?
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men noe i meg sier at dette kanskje ikke er så dumt. De merkeligste ting skjer når en boks med "mat" varmes opp.

    Roastbiff og potetsalat er jo egentlig ganske konge.
     
  3. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiste GO til NYC på torsdag og fikk spekeskinke og potetsalat - virkelig godt det, men ble litt overrasket over at det ikke var noen valg slik det vel er vanlig hos de fleste andre selskaper som tilbyr fullserviceprodukter, og at det som ble servert egentlig var en kald lunsjrett. Men det som er mest trist er å måtte betale 70 kroner for 187 ml druesaft. Jeg skjønner ikke hvorfor SAS er så ivrige etter å ødelegge for seg selv - kanskje toppledelsen egentlig er plassert der av en konkurrent for å få selskapet til å forsvinne raskest mulig?
     
    Bizflyer liker dette
  4. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Kan jo begynne å lure, noen ganger. SAS har jo i utgangspunktet et godt produkt, men så roter de det så ettertrykkelig til for seg, på småting; slikt som antagelig ikke koster all verden i forhold til fly, drivstoff og personellkostnader, men som betyr mye. Og i tillegg går Roald høyt på banen og skal drikke sjampagne med gullkundene, snakk om å drive folk over i fanget på Kjos!

    Om de vil bli oppfattet som et gjerrig lavprisselskap, så gjerne det; det vil i såfall være et valg. Men SAS' problem er vet at de er schizofrene; de prøver å tilby et produkt som nærmer seg Norwegian, men tar seg betalt som et premiumselskap. Og i mange tilfeller mer til; siste turen jeg hadde til USA gikk på business med Swiss, et topp produkt - og til omtrent halv pris av hva SAS skulle ha (tilbud, riktignok, men det har jo SAS aldri på business, der må du heller gamble deg til en lavere pris med Optiontown). Maten var suveren; bare på den korte turen fra Zurich til Oslo fikk jeg dette servert (og du ble definitivt ikke "sett an", for å bli vurdert for ytterligere en "enhet", her fikk du akkurat det du ville ha);

    IMG_0418.jpg
     
    Baldrick, Satyv, samirunway and 10 others like this.
  5. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Hjem igjen fra NYC mandag kveld ble det servert kald, skivet kykkeliky med potetsalat. Tok to timer før matserveringen startet, og 30 minutter før underholdningssystemet ble slått på. Som vanlig mye skryt av at man selvsagt får gratis kaffe eller te, og en (men kun en) gratis brus til hovedmåltidet, og en gratis juice til frokost (men ikke gratis brus). Resten må man betale for. Og all drikke må bestilles før maten - det er ikke snakk om å servere drikke (mot betaling) to ganger, nei.

    Kaka var veldig god, til tross for at overflaten minnet foruroligende om en huntonittplate.

    IMG_20150629_205208[1].jpg
     
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det blir medbrakt mat på mine neste OSL-EWR/ORD-CPH-flyvninger, med mindre oppgradering går gjennom. Dette er så nitrist som det bare kan bli. SAS kjører faktisk absolutt all servering på sparebluss, virker det som, herunder loungene, hvor høydepunktene innen sjeldenheten varmretter er havregrøt om morgenen og ihjelsaltede wienerpølser av billigste sort på torsdager. Hvorfor de ikke kan servere et eller annet varmt på en 8-timers tur i IC er for meg ubegripelig. Hvis fullservicebegrepet dekker Swiss, Lufthansa, Austrian mv., så ville jeg overhodet ikke inkludere SAS der.
     
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er jo skandaløst elendig.. Har ikke flydd SAS i økonomi på langdistanse på lenge og ser at jeg absolutt ikke skal prioritere det fremover heller :(
     
    Travelmate and Robert H like this.
  8. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Herlig og se måltidet @Brunello fikk servert på sin to timer lange flight fra Zürich, rett over bildet av et måltid servert på en 8 timer lang IC flygning riktignok i økonomi. Hører magen romle helt hit..... Hvis dette er hva som blir tilbudt på IC i Go framover er forbedringspotensialet temmelig stort. Nå har de jo nettopp økt antall flyvninger IC til enkelte destinasjoner pga stor etterspørsel. Da må det vel dineros og tjene. Er en facelift av cateringen så helsikkes dyrt? Og nei, jeg mener ikke SAS skal diske opp med Biff og Appenzeller, men det finnes da en mellomting som et varmt måltid i det minste:D
     
    Robert H liker dette
  9. Travelmate

    Travelmate Guest

    Ingen her som gir meg argumenter for å bytte til SAS... Tror jeg holder meg til KL, AF, DL, KQ & AZ i biz framover også :)
     
  10. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Triste greier og veldig skuffet da jeg hadde tenkt å bestille meg en t/r neste år men
    det blir skrinlagt til fordel for andre selskaper som tilbyr mer for pengene.
    Brussel Airlines har j
    Hadde jo håpet en endring hos SK på dette vedrørende ny kabin men visst man
    må reise i plus for å få et "skikkelig" måltid så er det bedre å bestille biz hos et
    annet selskap.
     
  11. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,211
    Likes mottatt:
    4,275
    Bonuspoeng:
    113
  12. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    You can expect it, but you may be disappointed? Keep your expectations low, det er mitt mantra ;)
     
  13. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Vet av erfaring at servering (mat hentet i Plus/Business) er avhengig av CC, men akkurat nå føles vårens tilbudskampanje som er gedigent bomkjøp, så lenge reisen er viktigere enn målet for mitt vedkommende! Sommerens tur til NY er nå donert til vennepar og CT brukt på Business. Litt deprimerende å tenke på at vi muligens må spise en porsjon kald mat og muffins til SFO, HKG og NRT...Krysser fingrene for at servering er like inkonsekvent som mye annet...
     

    Attached Files:

    kiev liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du spør en engelskmann, så vil han si at han skal ha varm middag når dette uttrykket er brukt.
     
    kiev liker dette
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke bryr meg så mye når jeg har hostet opp 2965,- til HKG, men hvis du ser på prisene SK skal ha til SFO om sommeren hadde jeg hisset meg kraftig om det kom kald mat på overfarten. Du sitter jo strengt tatt i en blikkboks i nesten et halvt døgn.

    Det som er tidig da, er jo at Roald fremstod som en skikkelig doddik(bergensk, søk det opp) i et portrett tidligere i år i finansavisen. For eksempel; hvorfor skal man kjøpe en "enkel" bil når man kan ha en sportsbil, hvorfor kjøpe en kjip mobil når man kan ha en iPhone og så videre. Videre virket det som om han dro dette over på SAS... Altså hvorfor fly DU når du kan fly SK. Hvis du på sikt tar bort muligheten for å bli strandet et par døgn en flyplass ser jeg ikke mange grunner til å velge SK fremfor DU. Minner også om at BA og KL kjører hardt på tilbud til for eksempel NYC. Iallefall fra BGO. Og der vet du iallefall hva du får av servering. Til HKG ligger BA og KL godt innafor hva SAS skal ha fra HKG. Greit nok at reisetiden er kortere via ARN, men jeg reduserer gjerne på grensenytten av tid mot et konsistent produkt.

    Er rimelig tydelig hvem Roald og gjengen fokuserer på, og det er iallefall ikke passasjerer som sitter i Y. Han har en elitistisk holdning som jeg tror blir veien til gravlunden for SAS. Helt greit at man skal fokusere på kunder med høy betalingsvillighet og gode kunder som bruker produktet ofte, men det er en fin balansegang her og der tror jeg SK bommer grassat.

    #rant over, puster ut og tar helg! I-landsproblemer lenge leve :)
     
  16. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er langt på vei enig i tankegangen hans, men jeg skjønner ikke hvordan dette leder til SAS Plus...

    Jeg er villig til å betale mer for ting jeg føler gir meg verdi, men jeg er jo ikke dum heller.
     
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Altså, jeg ser jo ikke noe problem med at de fokuserer mest på de som har høyest betalingsvillighet. Sånn er samfunnet. Det betyr derimot ikke at de trenger å gjøre Y-produktet til noe som er så kjipt at det til slutt kun er null og niks igjen av service baki coach. Det er nå tross alt der de aller fleste reiser når de skal ut på tur ;)
     
  18. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke uenig i det.
     
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Og følgelig kom også min lille "rant" noen poster over. Kald mat på en flight som varer 8-9 timer er så latterlig at jeg hadde kjeket to ganger på snuten om den faktisk var malt rød og det stod norwegian.com et eller annet sted. SK bæsjer bra på leggen igjen.

    Koster på blodtrykket å være en engasjert forbruker. Haha.
     
  20. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Heldigvis andre som går andre veien. Har alltid vært gratis brus, juice etc, og varm mat.hos UA, men nå innfører de vin og øl til maten. Dessverre må man av og til fly via LHR med SK på høst,vinter vår:mad: .. Men LH er jo et mye bedre valg via FRA/MUC.

    http://www.united.com/web/en-US/content/travel/inflight/economy/dining.aspx

    SK sparer på tiøringer, muligens 50 øringer, og lar tusenlappene fly til KL,AF,BA;LX, UA etc...etc. Så lenge de overlever..
     

Del denne siden