Jeg vet om denne tråden, men det er mest diskusjon om utreise: https://insideflyer.no/forums/threads/kø-på-osl.16726 Jeg har kun reist innenriks i år, og da er det ikke noen ekstra sjekk når man forlater flyplassen. Siden det er forventet opptil 8 timer kø på de som ankommer OSL fra utlandet fremover hadde det vært veldig interessant å vite hvor lang tid det er snakk om og at de som kommer fra utlandet skrev hvor lang kø det var på OSL, og dato/tid de ankom, og også hvor lang kø det var for å komme ut av flyplassen man dro til på utreise, f.eks. CPH, FRA, ARN. Blir det ordnet en egen kø med en gang for de som har Corona sertifikat, eller er det en kø for alle fram til første kontrollpunkt?
Jeg ankommer fra Finland søndag 18 juli kl 17:35 med Finnair. Skal videre med SAS 18:30. kommer nok ikke til å gå… men skal oppdatere deg på hvor lang tid det tar
Ankom OSL 4/7 kl 18:50 fra Muc med Lufthansa. Det var egen kø for oss som er fullvaksinert eller har gjennomgått covid. Viste fram coronasertifikatet og fikk en lapp som bevis på at jeg ikke trengte test. Var ute på ti minutter.
noen som vet hvordan det fungerer for familier der kun 1 foresatte er vaksinert? regner med at vi begge bare går i den lange køen sammen med barna, med bare i tilfelle..
Du kan jo høre om dere kan gå i fullvaksinert køen hvis en er fullvaksinert og dere har med barn. Men husk at barn kan heller ikke bruke pass automatene. Husk å ta med passet og ikke nasjonalt ID kort til automatene hvis du er fullvaksinert og reiser aleine uten barn.
Landing 23:22 8jul. Pass/innreise sjekket, tax-free handlet og Covid-19 test ferdig 23:50. Helt OK. Men, ha innreiseregistreringen klar. Alternativt rykk tilbake i køen
Update, under 60(49) min fra landing til jeg gikk ut gjennom tollen. Helt OK i disse dager, har hatt lengre ventetid på bagasjen før Covid
Jeg regner med at flyselskapene tar risikoen ved gjennomgående billett og det oppstår lang ventetid på OSL? Jeg kan ikke se at bestillingsmotoren tar hensyn til korona og at domestic transfer er stengt. 1 time connection med koronasjekk, toll og ny innsjekking av baggasje er vel helt usannsynlig. Eller det slik at vi som ikke er fullvaksinerte selv må ta høyde for ventetid? Eksempelet under er satt på spissen, men hvor god margin bør vi egentlig legge inn?
NRK lagde faktisk en artikkel om dette problemet. Flyselskapene sier selvfølgelig at du må beregne nok tid, men som det står til slutt i artikkelen har flyselskapene plikt til å få deg videre til destinasjonen din. https://www.nrk.no/norge/ber-reisan...-mellomlandingar-pa-under-to-timar-1.15566956
Barecelona/BCN igår: alle sluses til samme midlertidige kø-ordning. Men masse folk på jobb både for å guide folk og for å sjekke QR koder fra Spain travel health. 7 av 7 mulige bemannede "boder" (midlertidige, de også selsvagt) hvor de hadde snudd QR leseren mot publikum, og man scannet egen kode, fikk et høflig takk og var fri til å gå inn i landet.
Egentlig ikke. Flyselskapet passer på vær og teknisk. De har et ansvar for å legge opp ruteforbindelser som er gjennomførbare for en vanlig reisende, under vanlige forhold. Reiseforsikringen har lite ansvar for forhold på flyplassen, som om det er mye folk, problemer i terminalen og venting. Trolig vil helt uforutsette hendelser som bombetrussel, brannalarm, evakuering etc. kunne gi støtte. Europeiske har nylig lagt ut pressemelding på dette. Hos flyselskapet er de kun ansvarlig iht. dine billettbetingelser og EC 261. Men det er jo mennesker som gjør individuelle vurderinger, så unntak gjøres.
Samtidig så ønsker neppe flyselskapene overskrifter om passasjerer som blir strandet på OSL i en tid de ønsker å vinne tilbake så mange kunder som mulig. Viljen til å hjelpe er nok betraktelig høyere enn før pandemien. Jeg overhørte faktisk en telefonsamtale rett etter sikkerhetskontrollen igår der det ble nevnt "en snill dame" som ordnet et senere fly gratis.
Med mindre SAS har endret sin praksis så vil du alltid bli booket om til en senere avgang om du mister videreforbindelsen din pga kaos på flyplassen (Pass,security kø etc), såfremt du har en gjennomgående billett
Fantastisk om det er tilfelle. Jeg flyr lite SAS. Hos andre flyselskap, på flyplasser utenfor Norden og ved langdistanse har du vanligvis få rettigheter om du dukker opp for sent. YMMV.
Det var litt for blanket. Har flere (eldre) erfaringer i USA med misset connection pga monsterkøer i immigrasjon. Rebooking fint hver gang. Selv På enkle innenriksflighter hvor jeg har forsovet meg praktiserer de flat-tire rule.
Just saying at på restriktive billetter så vil du ha status som no-show. Det er ikke automagisk for alle ansatte på en gate, transfer desk eller innsjekk å kunne utvise goodwill og rydde opp i den.
Min erfaring er at SAS og Widerøe på generell basis har policy på å gi goodwill, ihvertfall på innenriks i Norge dersom det er ledige seter på senere fly. Jeg har fått dette både på grunn av forsinket flybuss (trafikkulykke i Værnestunnellen) og der jeg selv har tråkka i salaten og mistet avgang på flybuss/tog. Norwegian derimot.... Nope. Blankt nei.