Hoi. Er vel på tide å dele litt i forumet etter å ha fulgt med en stund. Først og fremst: takk for alle gode innlegg aktive forummedlemmer poster, til glede for de mindre aktive (som fort gjør at de kan bli aktive etter hvert). Mitt bidrag i denne omgang er en beskjeden reiseskildring foretatt i mai 2015. Som ingressen indikerer så handler det om en tur til Asia, destinasjon Hong Kong med kona og undertegnede. Etter å ha reist mye i jobben over litt tid og endt opp med en del EB poeng dukker spørsmålet opp; hvordan benytte disse best mulig? Endte opp med denne routingen: Etter å ha lest litt her på forumet så har jeg fått med meg at F med Lufthansa er helt ok, og da spesielt F terminalen i Frankfurt. Ringte og booket om fra OZ til LH 14 dager før avreise, det gikk relativt greit (en time med en relativt behjelpelig kar i østeuropa et sted).. Flighten fra Oslo gikk med Lufhansa til Frankfurt, helt ok servering og service til å være en morgenflight. Når vi landet ble vi hentet av en 4 seters "varevogn" (en annen pax var med) og kjørt til F loungen. Hadde en del timer i Frankfurt før neste flight og fant relativt raskt ut at det hold godt med F loungen på flyplassen og ikke den sagnomsuste F terminalen. Mer enn godt nok utvalg etter min vurdering, begrenset hva man kan og bør konsumere før en relativt lang reise (må jo sjekke utvalget ombord også).. Etter å ha konsumert ulike typer Champagne ble vi høflig hentet av en propert oppdresset kar som sa at bilen var klar. Fikk en fin kjøretur til gate.. (jeg ser vel ikke direkte misfornøyd ut...) Det skulle vise seg at vi var de to eneste passasjerene til Osaka denne ettermiddagen. Det betød at vi hadde to flyvertinner for oss selv (i tillegg til hvert vårt toalett....). Ganske råflott spør du meg, men det ble en fabelaktig tur med mye god mat og godt drikke. Når vi landet i Osaka stod en person klar til å geleide oss videre til ANA loungen.. Liten lounge med begrenset tilbud av mat/drikke, men vi var relativt trette , mette og tilfredse (ble lite søvn fra FRA).. Videre gikk ferden til ICN med Asianas A300 i C klasse. Jeg erindrer at flyturen tok i underkant av to timer men det ble vartet opp med Champis og tre retters meny. Meget bra service. Når vi ankom ICN tok vi toget inn til byen (noe ala Oslo S...) og gikk egentlig bare rundt å trasket et par timer. Fant dog en liten kneip hvor de serverte øl og vin, men egentlig bare øl - det fant vi ut når vi kom inn og fikk satt oss (det stod forøvrig Wine and Beer på utsiden) Vi tok toget tilbake til ICN, relativt trette og tok oss en dusj i Asiana Business Lounge før neste flight som skulle ta oss til Hong Kong. Neste fly var Asianas 380 som opererte med to klasser på strekningen ICN-HKG. Setene på første tre rader (?) (lower deck) er F seter på lengre strekninger så det var absolutt lite å klage der vi satt på første rad.. Absolutt ikke noe å klage på hva gjelder service om bord også på denne flyvningen. I Hong Kong bodde vi på Intercontinental, flott utsikt mot skyline og bor der gjerne igjen. En tur i toppetasjen til Ritz Charlton fikk vi også tid til, der anbefaler jeg å smake minihamburgere laget med Wagu kjøtt (fantastisk smak). Etter et par netter i Hong Kong gikk ferden videre til BKK med Thai 744 i F (sete 1A og 1K). Relativt kort strekning men fruen og undertegnede var skjønt enige i at servicen også her var helt utmerket. Når vi landet i BKK ble vi plukket opp av en "Toyota Hiace" og kjørt til terminalen. Derfra ble vi videre kjørt til F loungen til Thai og satt fra oss litt bagasje (og bestilte massasje for begge til senere på kvelden). Vi hadde ca 12 timer i BKK, så vi tok en taxi og leide et helt greit hotel me dfint basseng en halvtimes tid unna flyplassen (har vært en del i BKK by så noen tur inn dit var ikke aktuelt på denne turen) F loungen i BKK var etter min vurdering helt femmenal med det aller nødvendigste av mat og drikke.. Nest siste strekke var fra BKK til LHR, også i Thai's 744 i F. Her fikk vi dog ikke sitte "sammen" men like greit da en del av flyturen ble benyttet til litt søvn (dog etter en del god mat og flere glass god drikke). Kan konstatere at pysjen hos Thai var mye bedre en hos LH (kan ha noe med søvnbehov å gjøre)... Når vi ankom London gikk ferden videre til Senator loungen til LH. Det var relativt tidlig om morgenen og vi var passe happy med turen hittil. Hjem fra London ble det SAS i pluss, strengt tatt ikke noe stor høydare.... Besetningen leverte oss hver vår boks og forsvant bak gardinen frem til vi skulle lande (dog med et innslag av tax-free salg midtveis). Avslutningsvis; Vi var begge enige om at det hadde vært en fin tur...
Hvor mye poeng kostet hele herligheten? Kan du også kanskje spesifisere poengpris per leg? Dere brukte CT regner jeg med?
Hoi. Brukte 190.000 poeng og en companion ticket (CT). Fikk just en ny CT men blir nok ikke lignende tur før på nyåret en gang (må samle litt EB poeng først)
Di der Companion ticketene kan vær ganske greie å ha, mangle 40.000 på amex kortet mitt nå, og har foreløpig 150.000 eurobonus, er vel ikke langt ifra da til å få til en tur for 2 i first på en fin rute?
En flott inspirasjon til hva disse poengene kan brukes til. Takk for en super rapport og noen flotte bilder
Bra gjort å klemme inn LH F, OZ F og TG F på CT med SK Flyr LH fremdeles F til Osaka, eller ble det slutt nå i august? Edit: Ser de skulle kutte den i mars, men gikk vel ut sommeren.
Dæven, så bra reisebrev. Flott å se litt ansikter også synes jeg. En dag må jeg få testet First hos Lufthansa altså
Bra levert, og en god inspirasjon til bruk av både CT og en god dose EB-poeng! Og jeg er så enig med Fnaten over her. Et reisebrev blir i mine øyne mye mer personlig med litt ansikter i! Ser fram til flere skildringer fra den kanten.