Kan tenke meg å reise til Thailand å være der i noen uker/måneder. Er det noen som har erfaring med eller kjenner til leilighet for langtidsleie et sted i Thailand i nærheten av stranden . Kan også være hotel eller Airbnb, men siden langtidsleie kan ikke koste mer enn 500 kr døgnet . Takknemlig for anbefalinger .
Da kan du faktisk få et helt greit hotellrom på et ganske anstendig sted. Spørs selvfølgelig hvor du vil bo da....
Er ganske fleksibel , men foretrekker steder som Hua Hin, med litt småbyfølelse, et lite nattmarked og strand fremfor steder med veldig mange turister, store byer og mye natteliv som Bangkok og Phuket. Jeg har ikke vært på KOH Samui , men har hørt at mange trives med langtidsleie der, hotell er også dyre der, så leilighet i noen uker er kanske en ide. Noen konkrete forslag , kontakter? Gjerne også forslag på bra hotel for langtidsleie.
Jeg har ikke noe konkret dessverre. En kompis reiser i januar og har booka 30 dager på et hotell ved stranda (med basseng og) like ved Pattaya. Mener han snakka på 12k kr for oppholdet.
Airbnb har et system hvor boligeiere setter rabatt ved langtidsleie selv, så det lureste er å søke direkte der og sammenligne kostnad mot det du får hos f.eks Expedia for hotell. Kan finne mange gode deals slik. (Eks: Airbnb 1 koster 250,- per natt og Airbnb 2 koster 150,- men eier av Airbnb 1 har satt langtidsleie rabatt til 50% over 1 uke, mens Airbnb 2 har bare 10% på langtidsopphold, slik blir Airbnb 1 rimeligere desto lengre man bor)
Få/ingen vil leie ut leilighet i Thailand for under 6 mnd, det vanlige er kontrakt på 1 år. Dette pga at en har frittstående agenter mekler og tar en mnd av husleien som honorar. Unntak er serviced apartments. Disse ligger mye høyere i leie enn andre. Det finnes to ulike leiligheter: Apartments (eies av bygget/firma) og Condo (frittstående eiere) AirBnB er ulovlig i Thailand, så her må du trø varsomt selv om mange leier ut likevel. Det som ER lov, er å leie over 1 mnd, men altså ikke gjennom AirBnB. Lei et par dager forskjellige steder for å se om du liker deg, send så separat melding til eier gjennom AirBnb at du vil leie månedlig. Om du velger det ville jeg ha skrevet separat kontrakt med eier, som så leveres inn til administrasjonen i bygget. Da blir det lovlig. Om ikke noe spesielt skjer går det helt greit å leie via AirBnb. Bare vær oppmerksom på at en har mindre rettigheter når noe skjer og en leier ulovlig. Det offisielle Thailand er ekstremt byråkratisert hvor det er et papir for alt mulig.
Vi forelsket oss fullstendig i dette stedet: http://www.saladhut.com/Home.html på Koh Pha-ngan. Det er en slitsom reise dit (Fly Norge - SIN/BKK - Koh Samui) båt til Koh Pha-ngan, "taxi" det siste stykket, men når du skal være der et par måneder så spiller jo det ingen rolle. Vi betalte mer enn 500 kr/natta, men jeg vil tro at du med langtidsleie burde få det du ønsker deg. Vi var der en drøy uke, skulle gjerne vært mer, og skal helt sikkert tilbake