Har nå lest flere steder, senest her: http://onemileatatime.boardingarea.com/2017/11/04/flying-program-changes-2018/ At det ryktes at KLM/Air France Flying Blue som første europeiske bonusprogram går over til omsetningsbasert poengopptjening, og at dette blir offisielt på mandag. Potensiell opptjening fra 4 til 8 miles per euro i spend avhengig av status. Usikker på om dette regnes basert på totalpris inkl. skatter eller ikke. Er Platinum og flyr mye intra europe business som idag med 4 legg gir 7500 poeng, mens med ny opptjening vil jeg kanskje få 6400 basert på en billettpris på €800. Blir spennende å se hva som skjer her, bloggpostene sier implementering fra 1. april 2018. Om dette innføres, så er det vel stor risiko for at andre følger etter, slik som vi har sett over dammen...
Og der sprakk nyheten https://explorefurther.flyingblue.com/landing.html Mye nytt og spennende! De fokuserer som vanlig på at det er «massive forbedringer», og med første øyekast så ser det faktisk ikke så galt ut. (Bare jeg som er skuddredd etter SAS og BA sine «forbedringer») De lanserer blant annet XP (Experience Points) for statusoppnåelse, litt det samme som tier points hos BA. 100 XP for Sølv, 180 XP for gull og 300 XP for Platinum. (Dog litt tvetydig tekst om at XP vil bli trukket når man når ett nivå og man restarteropptjeningsperioden. Håper ikke det betyr at man må ha 100+180+300, tror ikke det er tilfelle, ville vært rart...) For mitt vedkommende vil det faktisk bli betydelig enklere å beholde Platinum med ofte 4 legs i business i Europa på hver tur. Tidligere måtte jeg ha 10 slike i året, men med ny opptjening holder det med 5 turer, da hver gir 60 XP i business. (Om man kun trenger 300 XP direkte) Selve inntjening av miles blir basert på omsetning, fra 4 til 8 miles per € avhengig av status. De vil også komme med poeng pluss cash, slik som SAS med beste tilgjengelighet.
Her kom jo Martin med en svært god artikkel: https://insideflyer.no/store-endringer-pa-gang-flying-blue/ Ser at det dessverre er slik jeg fryktet, XP blir nullstilt hver gang man når et nivå, og det betyr i praksis at man må fly/bruke omtrent det samme som tidligere for å oppnå status.
Viktig å presisere at det gjelder når man starter fra 0. I det øyeblikket du har Gold-nivå behøver du ikke 100 + 180 XP for å opprettholde nivået. For opptjening til bruk på nye turer er det nok vanskelig å skjule at dette ikke akkurat er noen forbedring, men så vidt jeg kan se bør for mange være lettere å oppnå status nå enn tidligere.
Blir vanskeligere å få gold på økonomi segmenter i Europa (som jeg gjorde). Før 30 nå 36. Men ikke voldsomme utslag. Det er kanskje ikke verdens verste idé å skille statuspoeng og poeng for rewards (miles). Gjør det kanskje hakket mer oversiktlig. Sas sitt skille på grunnpoeng, ekstrapoeng og nå sist statuspoeng med SAS MC premium er jo ikke helt intuitivt.